Leonard Cohen: Kötetben nem szereplő versek
Minden kavics (Every Pebble)minden kavics magáról álmodik minden falevél tervez minden nap sugáron utazna legyőztek szent békének szívemet nem adhatom mert magamban láncokról szabadságról álmodom
ezt mondtam a fogolynak ki megölte ellenlábasomat ezt mondtam a bányásznak ki felhozta aranytálamat így aztán pokolra jutottam mert a poklot megálmodtam s a távolság nőttön nőtt kezem s az óvó kéz között
testemmel álmodtam éjjel és a nagy mindenséggel álmodtam ezer ezer évet hogy hétnapos csodát újra megéljek amikor a ködből kilépve meztelenségemben létemtől szenvedtem
azt álmodtam adtak egy dalt mint egyetlen tanúját annak hogy közös otthonunknak sem gerendája sem fala sem ablaka hogy kilássunk sem tükre hogy magunkba lássunk sem dala hogy kijussunk innen sem halála hogy újrakezdjünk mindent
ó gyermekem itt a te emberi álmod itt van ember-vágyakozásod ne akarj magadban hinni túl azon mi mély és jó szeretem az álmot ahogy belefolytál a mindig zöld fa alatt szeretem a kavicsot a napot és mindent mi közénk áll és az első hajnali fényben elmondott minden szót látom e zavaros napokat mik elvékonyodnak előtted nem tudom hány nap a szabadság s mi marad a dalból benned mit lényed nyelvére vett (Montreal, 1978)
Béke (Peace)tiszta vagyok félek hogy meghajolsz előttem ha nem imádnak lélegezni sem tudok rendesen azt hitted jobban leszek nemde? újra itt van a béke torkomon a béke keze ezért hagyom hogy elmenj ezért ülök itt köpenyemben s nézek agyam belsejébe (1980, Mont Baldy)
Mélységes öröm (A Deep Happiness)mélységes öröm ragadott meg keresztény barátaim szerint a Szentlélek szállt meg pedig csak a magány igazsága pedig csak a sziklára tapadt tengeri rózsa leszakítása a nyílt vizek szelében a gyökerek hajlongása ó megkarmolt életem barátja mint az enyém olyan a szíved egyedülléted hazavezet (1981, Hydra)
Percnyi prológus -- töredék (Minute Prologue -- fragment)meghallgattam minden kétségedet meghallgattam minden fájdalmadat úgy érzem mindegy mit teszek veled minden visszavet de hiszem meggyógyítlak téged bolond vagyok de hiszem e dallal meggyógyítlak téged (1997)
A Nagy Esemény (The Great Event)hamarosan eljön a nagy esemény amely a borzalmaknak véget vet eljátszom jövő kedden a Holdfény-szonátát visszafelé hogy felborítsa a szenvedésbe fejest ugró világot az utolsó 200 évre
milyen szép lesz ez az éjszaka micsoda fellélegzés amikor az elaggott vörösbegyek utoljára tündöklenek vörhenyes fényben és a megfáradt fülemilék megrázzák poros farkukat hogy a teremtés fenségét köszöntsék (1997)
Nincs már neme az iszákosnak (The Drunkard Becomes Gender-Free)ma reggel még felébredtem az Úrnak megköszöntem oly disznóól volt a világ hogy kalapot kellett vennem
szeretem félem az Urat kérem tőle bűnbocsánatom remélem nem bánom meg hogy továbbélni hagyom
tudom szerettek részegen s nevettem szavamon boldog vagyok hogy így tesztek magányos minden napom
az angyalra azonban haragszom ki combomba harapott hogy beleestem minden nőbe aki karjaimba futott
tudom hogy mind húgaid lányaid asszonyaid lettek s bár honodban bent lakoznak kétarcú életet élnek
kitaposott ösvény után bolondság a Paradicsom mikor Isten majommá válva terpeszkedik a hátadon Isten majommá vált de olyan akár egy nõ a semmi helyére lépett arcodat hordja õ
beléphet-e szentélyedbe mint szemedben tükör kél hogy beleszeress mindbe kiket egykor megvetettél (1997. Mont Baldy)
Jobb (Better)a sötétnél jobb a hamis sötét aki becsap téged most felebarátod lányát érinted
a bankoknál jobbak a képzelet-bankok hol törvényessé teheted szennyezett pénzedet
a kávénál jobb a kék kávé lehet utolsó fürdőben kortyolhatsz vagy megvárod míg cipőd a lábadról lerohad a költészetnél szebb az én versem mely megérint minden szépet és nemeset holott nem lett egyik sem
a vadságnál jobb a vad titok amikor autómban a parkoló sötétben új barátnémmal vagyok
a művészetnél jobban megragad az iszonyat mit Hasem el sem követ de a törő-zúzó zajban csendben beosonok a Broadway-színházba leülök észrevétlen Hasem közelében
a nagyságnak jobb a bolond nagyság így állok a garázs tetején: a legjobb ha minden tojást egy kosárba dobok
az emlékezetnél jobb a csalfa emlékezet a hazaszeretet a nemzeti érdek a férjek bukása a bánat színielőadása a sötétnél jobb a hamis sötét oly mocskos oly széles és mély oly hideg tele barlanggal vak folyóval ahol holt eleink megjelennek s hitünkről jelt küldenek
a szerelemnél jobb a finom nyugodt japán bolyongása egy kis ember hatalmas fallosza mérhetetlen erotika tisztább mint a gondolat lazán eltáncolva egy párás pillán élén fenyegetőn a konyha a kert a gyerekek után is
anyámnál jobb a te anyád õ még él az enyém halott mint egy koporsószeg nálam jobb vagy Te nálam kedvesebb vagy Te édesebb kecsesebb könnyebb vagy Te szebb mint én erősebb mint én magányosabb mint én megismernélek még jobban egyre jobban (1998)
A Cél (The Goal)nem mehetek el hívást fel nem veszek lefelé tartok ismét de fájdalmat nem érzek
nagy változások jönnek a kínoknak hála az ellenség halott nem lövök hiába
de hogy zuhanok régen megmondatott meg nem állhatok már eső és hó vagyok
és lenyugszom végre lelkem talaján a múlt ketrecében mely leleplez talán
székemen ülök az utca népes az ellenség eltűnt hiánya édes
rezgek falevéllel krómosan fénylek csaknem otthon vagyok éppen hogy élek
de kérlek ne kövess nincs mit tanítanom kivéve hogy a célt a vég előtt elbukom (1998)
Az idősek siráma (Sorrows Of Elderly)a vének kedvesek de tüzel az ifjú ágy a szerelem vak talán de sosem a vágy (1998)
Mt. Baldy szerzetesei (Mt. Baldy Monks)miután Mozartot hallgattunk hátunkon zongorákkal körbejártunk (1999)
Roshisohasem értettem igazán szavait de mostanság azt veszem észre hogy kutyákkal ugatok szivárványt hajtogatok vagy más kis utakon boldogulok (1999)
Néhány dal miatt (Because Of Few Songs)néhány dal miatt amelyben rejtelmeikről beszéltem vénségemre a nők rendkívül kedvesek lettek velem titkos zugot hoztak létre sürgős életükben s belehelyeztek engem lemeztelenedtek sokféleképpen és így szóltak hozzám: "nézz rám, Leonard még utoljára nézz rám!" aztán ágyamnál körbeálltak s mint egy reszkető kisgyereket betakartak (1999 november)
Ígéret (Promise)nem kapja vissza soha tőlem a Szent Grált jogos birtokosa (1999. december)
Helyes magatartás (The Correct Attitude)néhány reggeli órát kivéve amit egy bölcs társaságában töltöttem ágyban maradtam étlen néhány korty vízzel számban "jóképű öregember vagy -- a tükörhöz így szóltam -- és még helyesen is viselkedsz nem bánod hogyha vége ha elmúlik minden akárcsak a nők vagy a zene a Paradicsomban mindenből lesz bőven" aztán elmentem az Emlékezet Mecsetjébe hogy hálámat elrebegjem (2000. április 1.)
A Kegyelem visszavisz (Mercy Returns Me)egy asszonyra vágyom becsületet kívánok s egy helyet hol lelkem elidőzhet s akkor a Kegyelem visszavisz oda hol várnak a dallamok s a húrok (2000, augusztus 4., Hydra)
A Legédesebb Kicsiny Dal (The Sweetest Little Song)járod utadat és utadat járom én (2000. augusztus 16.)
Jótanácsok egy olyan alaknak, mint én (Good Advices To One Like Me)a fájdalom mögött valaki üdvözül
a kínzások mögött ott a szerelem
ki veszi meg vajon e fércművet ha nem válsz óceánná tengeribeteg leszel nap mint nap (2000. szeptember 29)
A Hold (The Moon)A hold odakünn láttam a nagy egyszerűséget amikor meghasadtam éppen bámulnom kellett volna tovább a Hold szegény szeretője, én de megpillantottam magamért s a holdért a mindent hirtelen (2000. október 18)
Mit keresek én itt? (What Am I Doing Here)Nem tudom hogy hazudott a világ én hazudtam nem tudom összeesküdött-e a világ a szerelem ellen én összeesküdtem a szerelem ellen nem vigasztal egy kínzás hangulata én kínoztam ha sosem bomlott volna ki a gombafelhő akkor is gyűlöltem volna hallgassatok mindent ugyanúgy tettem volna még ha nincs is halál nem akartam hogy mint egy részeget jeges vízcsap alá nyomjanak a tények az egyetemes alibi nem kellett
mint egy üres telefonfülke amibe gyakran belebotlik az ember éjjel mint egy mozi tükre melyben megbámulod magad kifelé menet mint egy nimfomán nő aki szeretőit testvéri közösségbe gyűjti várom hogy valaki meggyónjon
Credosáskafelhő szállt fel a mezőről ahol szeretkeztünk s eltakarta a napot vajon mely birtokot falják fel merengtem mely szolganép szabadul fel általuk fejre állt piramisokra lábuknál felakasztott bemocskolt testű fáraókra gondoltam amikor kedvesem magára vont hogy bevégeztem amit elkezdtem
később letaposott bokrokban hevertünk egy sáskafelhő húzott el a hold és közöttünk mindegyik kövér és lassú röptű volt nem éheztek a levelekre a bokrokra ahol pihentünk felgyújtott városok szaga lebegett a levegőben
ágrólszakadt szent ígéretek zavarták meg rejtekhelyünket gallyak és fűszálak között rohanva azt hittem elhagyom kedvesem és csatlakozom csavargó szentségükhöz vagy viszem a Kedvest a városba amit elhagytak e megperzselt húsú rothadó mezejű kiszáradt világ nem választhatott el minket
mindennapos reggeli vágyunk elárasztotta testemet majd kijózanított hogy árulhatnánk el a kis oázist ahol megvívtunk ha csak egyszer is édes egy szolgaház romjai és egy ígéret földje között
egy sáskajárás ledönt egy újabb fáraót rabszolgák katedrálist építenek mit újabb rabszolgák felgyújtanak
jó hallani a lárvák morgását a föld alatt
jó tudni hogy szerény vagy kevély lábukkal papok tapossák a zöldet
Ne feledd (Do Not Forget)
ne feledd a régi barátokat akiket előttem megismertél amikor még nem tudtam hogy mit jelent egyedül élni és hozzád menekülni
Zene (The Music)
Szeretném emlékeztetni a tulajokat hogy vizezik az italokat hogy a ruhatáros lány szifiliszes hogy a zenekar tagjai volt SS-szörnyek de elvégre Szilveszter van ajakrákban szenvedek de miután papírkalapom számra szorítom táncolni megyek
Amikor fizettem a Napnak (When I Paid The Sun)
Amikor fizettem a Napnak hogy eltűnjön eltűnt én leültem sírtam a Nap kire pénzemet költöttem megfordult s visszatért hirtelen a világ közepébe semmiségekkel tele
Hull a hó (Snow Is Falling)
Hull a hó Fiatal meztelen lány a szobában végigjártatja szemét a borszínű szőnyegen
18 éves haja egyenes nem úgy beszél mint Montrealban szokás
nincs kedve leülni nem lúdbőrzik hallgatjuk a vihart
meggyújtja cigarettáját gázöngyújtójával s hátradobja hosszú haját (1958)
Nem kell hogy szeress (You Do Not Have To Love Me)
Nem kell hogy szeress csak azért mert te vagy minden nõ akit mindig akartam arra születtem hogy kövesselek minden éjjel míg én vagyok minden férfi aki szeret téged
egy autóban megláttalak s csuklón ragadtalak egy luxus taxiban egyedül ébredek kezem távolléteden a Fegyelem Hotelben
neked írom ezeket a dalokat férfi és nõ formájú vörös és fekete gyertyát égettem két szantál kúp füstjét összeeskettem imádkoztam érted imádkoztam hogy szeress imádkoztam hogy ne szeress
Megláttalak (I Met You)
megláttalak mikor a halál édessé vált ott voltál 24 éves Szent Johanna követtelek műveimmel mindenemmel tudod Isten vagyok akinek kell a tested hogy megénekeljem szépséged ahogy senki sem enyém vagy utolsó Kedvesem
Oly szépen énekel (She Sings So Nice)
oly szépen énekel hangjában nincsen vágy egyedül énekel hogy elmondja nekünk amit soha nem lelünk
Azért írtam (The Reason I Wrote)
azért írtam hogy alkossak valami szépet olyant mint te
mikor veled vagyok olyan hős lennék mint hétévesen felnőtt férfi ki ölni tud
Ezrek (Thousands)
ama ezrek közül akit ismernek vagy ismertek lennének talán egy vagy kettő ki tiszta lehet csalók a többiek akik a szentélyek körül őgyelegnek hogy valóságot mímeljenek nem is kell mondanom a csalók közé tartozom ez a történetem (2001) |