MárianosztraKisvasút
története
Kisvasút pálya nyitását idénre (2008) tervezik
Márianosztra kisvasut nyomvonala Szob-Irtáspuszta-Nagybörzson
Az Ipoly partján; a szobi állomás melletti telephelyen épült meg a fűtőház és a kőörlő berendezés. Itt rakodták át a kitermelt követ a nagyvasúti vagonokba, vagy a dunai uszályokra.
1920-ban Trianoni békeszerződés miatt megszűnt a Nagybörzsönyi EV nagyvasúti összeköttetése, mert Ipolypásztó Csehszlovákia területére került. A nagybörzsönyi vasutat üzemeltető érsekség nem nyugodott bele ebbe az állapotba; a nagyvasúti kapcsolathoz új vonalat építettek Kisirtástól Márianosztráig; valamint a nagybörzsönyi vonalakat is átépítették 760mm nyomtávúra.
1940-ben épült meg a Brjéska-bányához vezető szárnyvonal.
1945-ben a nagybörzsönyi kisvasúttal együtt államosították, a két vasút közös üzemeltetés alá került.
A kőszállító vasút 1953-ban a MÁV kezelésébe került Szobi Gazdasági Vasút néven.
Az 1950-es évek elején a Szob és Márianosztra között megindult a személyszállítás, de a Nagybörzsönyig tervezet járat hosszabbítás helyett néhány év után ezt is megszüntették.
1970-es években megszűnt a Brjéska-bányai vonal; csak a Szob–Márianosztra vonal maradt. 1975-ben egy balesetre hivatkozva megszüntették a forgalmat Szob és Nagyirtás között, a két vasutat elszakítva egymástól.
Az 1980-as években a kisvasút teherszállítási forgalma fellendült. A Nagymarosi duzzasztómű építéséhez nagy tömegben szállított követ.
A vasút leállása
1992-ben a kőbánya áttért a teherautós szállításra, a vasútüzem december 22-én leállt. Az elvileg csak „időszakos üzemszünet” igazából a vasút megszűnését jelentette. A mozdonyok, és a kocsik nagy részét 1994-ben elszállították a MÁV más kisvasútjaira; a többit 1996-ban szétvágták. A pályát ugyan nem szedték fel, de több helyen is loptak belőle. Ugyanebben évben a Nagybörzsöny-Nagyirtáspuszta szakaszon is megszűnt a vasút.
A kilencvenes években többször is felmerült a hír, hogy újraindul a vasút. A fordulópont 1998. március 14-e jelentette, amikor Nagybörzsöny önkormányzata egy forintért megvásárolta a Nagybörzsönyi EV tulajdonjogát az Ipoly Erdő rt.-től. A vasút felújítása 2002 tavaszán kezdődött.
2006 októberében megkezdődött a Szob-Márianoszta szakasz teljes rekonstrukciója is. (Ez a vonal továbbra is a MÁV tulajdonában van.) A felújítás első részében új pályát építettek Márianosztra és Szob között; a vonalat a „GV telep”-től a szobi vasútállomásig meghosszabították.
A szakasz „előmegnyitóját” 2007. november.16.-án tartották meg.
A sikertelen közbeszerzési eljárások után még nem tisztázott milyen járművekkel; de talán 2008-ban megindulhat a forgalom.
A Márianosztra-Nagyirtáspuszta közötti szakaszon mintegy kétszáz méter hosszan sérült a töltés; ezért a szakaszok összekötéséhez egy újabb beruházásra lesz szükség; az ehhez szükséges összeget egy új pályázaton szeretnék elnyerni.
A teljes pálya elkészülte után a két vonalat egy egységként tervezik üzemeltetni. A MÁV igérete szerint a két vasút újbóli összekötésekor átadja a kisvasút tulajdonjogát Szob és Nagybörzsöny önkormányzatának.
Forrás:- wikipedia
- kisvasutak Mohonlapja
|
|
|
|
|
|
|
|
|