HR Giger (Hansruedi Giger)
forrás:aliensonline 2006.08.29. 19:32
× Korunk egyik legsikeresebb és legjobban eladott festőművésze
× Az Alien-sorozat idegen lényének alkotója.
H.R.Giger svájci grafikus, belsőépítész. Bár a világhálón gyakran emlegetik osztrákként, svédként, a tények ezt nem erősítik meg.
Korunk egyik legsikeresebb és legjobban eladott festőművésze. Filmes karrierje jóval az alien előtt elkezdődött, mert már kamaszkorában is lelkes amatőrfilmes volt és már ekkor nagy szerep jutott vízióinak, díszleteinek és kosztümjeinek. Igazi ereje abban rejlik, hogy képein és szobrain a huszadik század végi ember tudatalattijának képét látjuk viszont. A képek hűen tükrözik a szorongásunkat, a rettegésünket az atomháborúktól, az AIDS-től, a tömegtől és legfőbbképpen a gépektől. Gépektől, melyek lassan teljesen az életünk részei lesznek, és a gépektől melyeknek mi is a részei leszünk. Ezeket a tudatalatti álmokat és elklépzeléseket hűen adják vissza Giger biomechanikus képei.
1940 Megszületik Giger a svájci Chur-ban. 1962 Zurichbe költözik és szürreális képeket kezd festeni. 1964 Az Iparművészeti Iskola hallgatója Zurich-ben. Tusrajzokat publikál a Chur megyei iskola magazinjában. Egyéb alkotásokat készít temperával polyesterre. 1965 Kiadja tusrajzait. Záróvizsgájára készített műve a Station Passage. 1967 Elkészíti első filmjét 'High and Heimkiller' címmel F. M. Murer segítségével. 1968 Második filmje ugyancsak F. M. Murer segítségével a 'Swiss Made'. 1969 H. H. Kunz kinyomtatja és világszerte terjeszteni kezdi H. R. Giger első posztereit. Kosztümöket tervez Peter Stein 'Edward Bond: Kora Reggel' című produkciójához a Zurich-i Színházban.
1971 Murer és Giger elhatározzák, hogy egy dokumentumfilmet készítenek 'Átutazók' címmel (Passages). Megjelenik az első Giger műveit tartalmazó katalógus 'A Rh+' címmel. 1972 Elkészíti a kitalált filmet. 1973 Meghal Friedrich Kuhn, a tiszteletére festi a 'Hommage á Friedrich' című képet. Megbízást kap az Emerson Lake and Palmer rock-csapattól egy lemezborító készítésére. 1974 A Bündneri Múzeum kiállítja Giger, Claude Sandou és Walter Wegmüller közös munkáját amely az 'Daydream' nevet viseli, valamint kiadják az 'Átutazók' alatt készült munkáit. Gigert tiszteletbeli vendéként meghívják a Madridi és a Brüsszeli fantasztikus-film fesztiválra. 1975 'Giger's Necronomicon' címmel 40 perces dokumentumműsort készítenek 1972 és 75 közötti munkáiról. 1976 David Lynch 'Dűne' című filmje számára díszletterveket készít de végül nem használják fel a rajzokat. 1978 Ridley Scott felkérésére elkészíti az Alien díszleteit és a szörnyet. 1979 'Giger's Alien' címmel újabb dokumentumfilm készül, ezúttal az 'Alien' című filmhez készített művekről.
1981 'H.R.Giger's Dream Quest' címmel film készül, benne Giger interjúival és animációival. 1984 Visszapillantások a Pfaffikoni Kultúrcentrumban. 1985 Felkérést kap az MGM Studiótól, hogy legyen a látványtervezője a Brian Gibson rendezte Poltergeist II-nek. Megbízatást kap a Volvo egyik reklámemberétől Isaac Asimovtól egy rövid történet elkészítésére: 'The Route to Hyperspace'. 1986 Megbízatást kap a Svéd DRS tévécsatornától, hogy tervezze meg a TV Nyereményműsorát a 'Prix Tell'-t. A japán Sony elkészíti az első lézerlemezét melynek borítóját Giger készítette. Alexander Bohr 45 perces filmet készít 'The fantastic universe of H. R. Giger' címmel a német televíziós csatornának a ZDF-nek. A Poltergeist II-t bemutatják a nagyvilágban de a vizuális átváltozások nem olyanok amilyennek Giger elképzelte.
1987 Tokyoban hatalmas kiállítása nyílik a Seibu Múzeumban. Ezeket kiegészítik a 'Giger's Alien' és a 'Poltergeist II' témák, valamint bemutatja az eredeti 'Alien' szörnyet, a 'Harkonnen' széket és még egypár képét. Megalakul a 'Japanese Giger Fun Club'. Giger tervez egy szörnyet 'Goho Dohji'-t Akio Jitsusoji készülő filmje számára. 1988 A Cinefantastique magazin 16 oldalon bemutatja Giger ceruzarajzait. A. Crowley, Lovercraft és Timothy Leary könyvben megjelenteti Giger addig ki nem adott műveit. Ueli Steinle avatja fel a Tokyoban épített Giger szobrot. Kiállítása nyílik a berlini Jes Petersen galériában. Zurich-ben Párizsban és New Yorkban kiadják 'Biomechanics' című könyvét. 'Drawing Expanded' címmel kiállítása nyílik Rolf Müller Art Magazin galériájában. 1989 Illusztrációkat készít Pier Geering 'Robofok' című történetéhez. Posztert tervez a tizedik 'Hell's Angels' nemzetközi találkozóra, melyet Agasulban rendeznek meg. Tárgyalni kezd Ridley Scottal az 'Alien III' lényeinek elkészítéséről. Lebonyolítja az 'Angels, Devils and Demons' öt óra hosszú Heinz Dickman filmet. Kiállítása nyílik az Európai SF múzeumban.
1990 Különleges kiállítás nyílik Giger ötvenedik születésnapja alkalmából a Chur-i Kunsthaus-ban. Egy táskát tervez a Migros Group-nak melyet egymillió példánybankészítenek eli. Az általa tervezett bútorokkal rendeznek be egy kávéházat Chur-ban és egy bárt New York-ban. 'ART 1991' kiállítás a Hilt Galériában Basle-ban, és elfogadja az Alien III. szörnyeinek megtervezésére a felkérést. 1991 'Alien I.-III.' címmel dokumentumfilm készül a két filmhez készített munkáiból. 1992 'Satanskopf' címmel szövegkönyvet ír egy német televíziós sorozat számára. A 'Solothurn'-i Filmfesztíválon bemutatják 'Sex, Drugs and Giger' című animációs rövidfilmjét 1993 'Brother to Shadows, the Alien World of H.R.Giger' címmel dokumentumfilm készül a Morpheus International megbízásából. 1995 Újabb szörnyet (SIL) teremt Roger Donaldson, 'Species' (A Lény) című filmje számára. 1996 Martin Walz német rendező 'Kondom des Grauens' című filmjénél segédkezik. 1997 Nem vesz részt az 'Alien Resurrection' (Feltámad a Halál) szörnyeinek elkészítésében, viszont a 'Species II.' lényeinek megtervezését elvállalja.
|