Csoportban motorozás
Motorozz magadnak ÉS tiszteld a többieket!
Írta: James R. Davis
Amikor csapatban motorozol, vitathatatlanul a legfontosabb, hogy vigyázz magadra – motorozz a saját és a motorod korlátain belül, függetlenül a csapattól. Ezt hívják úgy gyakran, hogy „motorozz magadnak”.
De mégiscsak egy csapatban vagy, ez pedig azt jelenti, hogy más, új felelősséghez és magatartáshoz is kell alkalmazkodnod. Fel kell venned a csapat sebességét, a vezető által kijelölt sávban kell menned, ott és akkor állsz meg, ahol és amikor a csapat megáll. Úgy hangzik, mintha legalább annyira NEKIK motoroznál, mint MAGADNAK, ugye?
Az üzleti élet vezetői mostanában kezdik felismerni, hogy a „csapatmunka” nem mindig a legjobb módja a dolgok elintézésének. Néha jobb együttműködők csoportjaként dolgozni, mintsem csapatként. [Lásd: játékelmélet az Egy csodálatos elme című filmben – a ford.] Egy motoros csapat ragyogó példa a csapatmunkára: mindenkinek pontosan annyit kell tennie, amennyit a vezető megkövetel tőle, sem többet, sem kevesebbet. Az önálló gondolatokat értékelik, de csak amíg összhangban van a csapat érdekével.
Csapatban motorozva természetesen csapatmunkára is szükség van, de a csapat minden egyes tagjának „magának kell motoroznia”. Ez mintha egy kicsit különbözne a „mindenki azt csinálja, ami a csapatnak jó” elmélettől, nem?
Az együttműködésre törekvés azon alapul, hogy mindenkinek megvan a saját speciális szakterülete, s emellett képes csapatjátékosként dolgozni. Ez a hozzáállásban is fontos különbséget jelent. Például az együttműködés során a vita sem szokatlan, amikor mindenki a saját gyakorlata, tapasztalatai alapján próbál segíteni a csoportnak. Ellenben a gyűlölködés szokatlan ezen viták során (persze, néha harsányabbá válik a vita, de a lényeg, hogy mindenkit meghallgatnak, és az érvelés szakmai szempontok alapján zajlik). Mindenki TISZTELI a többiek tapasztaltságát és nagyvonalúan fejet hajt ezen tapasztalatok előtt. Továbbá az együttműködés során a csoport azt teszi, amit a vezető mond hacsak nem szól ellene valami jó ok.
Mindezek majdnem mindig a legeslegjobbat eredményezik, bár úgy tűnik, mintha csapatmunka lenne.
Vissza a csapatban motorozáshoz... néhányan a csapatból nagyobb kitartásssal rendelkeznek, néhányan jobban látnak éjjel, néhányan jobban tájékozódnak, néhányan jobban ismerik a környéket, néhányan jobban felkészültek vészhelyzetekre, néhányan egyszerűen diplomatikusabbak. El lehet képzelni.
A mások tapasztalatának és egyéniességének tisztelete a legjobbat fogja eredményezni. Magadat úgy tisztelheted, ha magadnak motorozol. A többiek tisztelete az együttműködéses csapatban motorozás. Egy hatékonyan együttműködő csapatban a vezetőnek is megvan a feladata, s a többieknek is, és tisztelettel, együtt közösen döntik el, mi a legjobb a csapatnak.
Semminthogy a vezető hozza meg egyedül az összes döntést, az együttműködésre való törekvés során konzultál a többiekkel, s figyelemmel adózik a tapasztaltabbaknak. A stratégiai döntések (merre?) továbbra is a vezető kezében vannak, de a taktikai döntések (hogyan?) a csapat tagjaitól kell jöjjenek. Ez nem diktatúra. Még csak nem is egy kiképző alakulat. Inkább „profik” csoportja, akik a mindannyiuk előnyére szolgáló együttműködésre törekvés mellett elkötelezettek. A biztonságban történő megérkezés és a kellemes időtöltés mindenki részvételével és maximális közreműködésével csapatmunkának tűnhet, pedig több annál.
Ez csupán a csapatba szerveződés és csapatban működés egy ajánlott módja. Azért tettem közzé, hogy átgondoljátok, és hogy –talán- új lendületet adjatok a csoportos motorozásnak.
Okosan vezessetek. |