VERSENYIVADÉK
|
A 2007-es modellév egyik szenzációja a Suzuki új GSX-R 1000-res verziója lehet, amelyen a Superbike-Vb és a MotoGP hadszínterén alkalmazott megoldások vezetnek be a gyár szakemberei. A nagyobb erô és az optimalizált kezelhetôség azonban nem minden, a fejlesztômérnökök a környezetvédelemnek is fontos szerepet szánnak.
|
A 2005-ös GSX-R1000-res (K5) etalon volt a versenypályákon és a közutakon. A Superbike-sorozatban egyéni és gyártói Vb-címet szerzett, míg az Endurance, azaz a hosszú távú megbízhatósági Vb-n tavaly és idén egyaránt begyûjtötte mindkét trófeát. A K5-ös az utcákon is kiemelkedett, hiszen a forgatónyomaték, a teljesítmény, a mûködési karakterisztika és a vezethetôség szempontjából is mérce volt kategóriájában. E versenysikerek, tapasztalatok és tulajdonságok vezették a Suzukit a K7-es tervezésénél is. A gyár ígérete szerint az újdonság kezesebb, könnyebben vezethetô és a gázadásokra még kiszámíthatóbban reagál, mint elôdje.
|
Új mérföldkô
|
A Suzuki mindig a maga útját járta az ezres szupersport gép tervezésénél. Amíg a konkurencia folyamatosan a furatszélesség növelésével próbál meg teljesítményt növelni, addig a Suzuki nem változtatott a blokktest furat-löket viszonyán. A K5-öshöz hasonlóan a K7-esen is megmaradt a 73,4x59 milliméteres furat-löket arány, gázreakciója, teljesítmény-leadása és nyomaték-rugalmassága mégis nagyságrendekkel javult. Egyrészt teljesen új hengerfejet, másrészt új fejlesztésû elektronikus befecskendezô-rendszert kapott. A K7-es hengerfejében új titánszelepeket helyeztek el, a szívócsatornák 10, a kipufogó-csatornák 20 százalékkal lettek nagyobbak, a szeleptányérok átmérôjét pedig annak ellenére is meg tudták növelni, hogy az égéstér méretei nem módosultak. Az SDTV, azaz a kettôs pillangószelepes, dupla befecskendezôs rendszer új generációs injektorokat kapott, amelyek 4 helyett 12 lyukon keresztül porlasztják az üzemanyagot. A hatékonyabb teljesítmény-leadás érdekében a Suzuki az alumíniumdugattyúkat és a kiegyenlítô-tengelyt is áttervezte, aminek köszönhetôen csökkent a súrlódás és a vibráció. A K7-es blokkjának hûtése is fejlôdött, hiszen a trapéz alakú hûtôradiátor kapacitása 10 százalékkal nagyobb a korábbinál. A blokk megnövelt hatékonysága mellett a károsanyag-kibocsátás mértékét is csökkentette a Suzuki. A K5-ös még csak az Euro 2-es, ellenben az új kipufogószelep-rendszerrel és háromutas katalizátorral felszerelt K7-es már az Euro 3-as normáknak is tökéletesen megfelel. A háromutas katalizátor pedig igencsak helyigényes, amiért a Suzuki az egykori GSX-R 1100-hoz hasonlóan ismét két, hagyományosan elhelyezett kipufogódobba vezette a négy henger csôrendszerét.
|
|
Nyomkövetô
|
A versenysportból elsôsorban a motorelektronika fejlesztéseit vitték át a szériagyártásba. Az új motorvezérlés a K5-öshöz viszonyítva négyszeres kapacitású lett, az ECM-rendszer pedig már nem csak a befecskendezést és a kipufogórendszert irányítja. A Suzuki egy igazi világújdonsággal is ellátta a K7-est, e megoldás eddig csak a MotoGP-ben és a Superbike Vb-n volt látható! A vezetô által is szabályozható teljesítmény-leadásról, azaz a változtatható motorelektronikáról van szó. A K7-es jobb oldali kormánymarkolatán található gombbal – az útviszonyok és a gumikopás függvényében – három beállításközül választhat a motoros. A változtatás természetesen menet közben aktiválható és három programot tartalmaz. Az esôs, a vegyes és a száraz körülményekhez alkalmazható teljesítmény-leadás közül lehet választani, az elektronika pedig a körülményekhez igazított teljesítmény-jellegtérképet hívja elô a menürendszerbôl.
|
|
Részletgazdag
|
A módosított soros négyhengeres erôforrás és az új motorelektronika mellett a 2007-es GSX-R 1000-res új vázat, változtatott futómûvet, hatékonyabb fékrendszert és új idomrendszert is kapott. Az alumínium présöntvény kettôs hídváz könnyebb és merevebb lett, ezt fôként a kevesebb hegesztési varrattal és rögzítésponttal érték el. Az elsô villa is merevebb - belsôcsô-átmérôje ugyan maradt 43 milliméteres, ám a vezetôcsô átmérô 54-rôl 56 milliméterre növekedett, továbbá a kormánynyak is nagyobb lett. A hátsó futómû is teljesen új, a könnyebb és merevebb alumínium hátsó lengôvilla új központi rugóstagot és himbarendszert kapott annak érdekében, hogy az újdonság hajtásteljesítménye a lehetô legjobb legyen. A hatékonyabb hajtás érdekében a tengelytávot is megnövelték, az immár nem 1405, hanem 1415 milliméter. A fékrendszer alkotóelemeinek mérete nem változott, ám a részletmegoldások annál inkább. Az elsô féktárcsákon több úszóbütyköt helyeztek el, aminek révén megfelelôbb a hôleadási képesség, míg hátul az idei GSX-R 600-hoz hasonlóan a féknyerget a lengôvilla felett rögzítették. A GSX-R 600-as megoldásai az állítható lábtartókonzolon és az idomokon is visszaköszönnek. A lábtartókonzolok 14 milliméteres távolságban, vízszintesen és magasságban 3 pozícióban állíthatók. A gömbölydedebb és keskenyebb idomzat is a kis Gixxert idézi. Az orridom kisebb, s elöl magasabbra húzták fel a szélvédôplexit. Az idomzathoz mérten keskenyebb a nyereg is, ez egyszerûbbé teszi a gyors kanyarváltásokat, és álló helyzetben megkönnyíti a lábletételt is.
|
Hegyi András - Szabó Róbert
| Mûszaki adatok
Motor típusa |
4 ütemû, 4 hengeres, vízhûtéses, DOHC |
|
|
Furat x Löket |
73,4 X 59,0 mm |
|
|
Hengerûrtartalom |
999 köbcentiméter |
|
|
Sûrítési arány |
12,5:1 |
|
|
Keverékképzés |
Benzin befecskendezéses |
|
|
Olajmennyiség |
3,6 liter |
|
|
Gyújtás |
Elektronikus (tranzisztoros) |
|
|
Indító rendszer |
Elektromos |
|
|
Kenés |
Nedves olajteknô |
|
|
Erôátvitel |
6 sebességes mechanikus |
|
|
Primer áttétel |
1.553 |
|
|
Végáttétel |
2.529 |
|
|
Váz típusa |
Dupla alumínium bölcsôváz |
|
|
Villaszög / Utánfutás |
23,8 fok / 98 mm |
|
|
Felfüggesztés elöl |
Teleszkópos, tekercs-rugós, teljesen állítható rugó-elôfeszítés és lengéscsillapítás (húzó-nyomó)
|
|
|
Felfüggesztés hátul |
Központi rugóstag, hidraulikus lengéscsillapítók, tekercsrugók, teljesen állítható rugó-elôfeszítés és lengéscsillapítás (húzó)
|
|
|
Kerékabroncs elöl |
17M/C x MT3.50 colos, öntött alumínium-ötvözet |
|
|
Kerékabroncs hátul |
17M/C x MT6.0 colos, öntött alumínium-ötvözet |
|
|
Fékek elöl |
Radiális, 4 dugattyús féknyergek, 310 mm-es dupla tárcsával |
|
|
Fékek hátul |
1 dugattyús féknyergek, 220 mm-es tárcsával |
|
|
Gumiabroncs elöl |
120/70 ZR17 M/C 58W |
|
|
Gumiabroncs hátul |
190/50 ZR17 M/C 73W |
|
|
Üzemanyagtartály |
18,0 liter |
|
|
Hosszúság |
2045 mm |
|
|
Szélesség |
720 mm |
|
|
Magasság |
1130 mm |
|
|
Tengelytáv |
1415 mm |
|
|
Ülés magasság |
810 mm |
|
|
Önsúly |
172 kg | |