Sárga/arany: A sárga, mint a nap színe melegség érzetet kelt és élénkítő hatása van. Kínában a hatalom szimbóluma, mert csak a császárok hordhatták ezt a színt. Ezen felül a sárga jelző szín és az engedély jele. Az arany a gazdagságot szimbolizálja és az ezzel összekapcsolódó hatalomra enged asszociálni.
Zöld: A zöld a remény, de egyben az irigység, a rosszakarat és a tapasztalatlanság színe is. A zöld szorosan összefügg az angol „grow” (v.mi növésben van) kifejezéssel és a növényzet, a növekedés, a frissesség és az élet jele. A zöldnek van egy különösen élénkítő hatása, ami azzal függhet össze, hogy a szem a zöld színre reagál a legérzékenyebben.
Narancs: A narancs a kommunikációt, a melegséget, az érzékiséget, az érettséget, az élvezetet és a termékenységet szimbolizálja. A narancs szárnyakat ad és élénkít.
Ibolya: Az ibolya a mágiát, a varázslatot, a misztikát, az érzékenységet, az átváltozást jelentheti. De az ibolya jelentheti az alázatosságot és a vezeklést is, mivel egyházi méltóságok viselik.
Barna: A barna színnel az ember általában a földet ,a talajt, a szántót köti össze és így a barnát a biztonság és megelégedettség színének lehet tekinteni. A barna a tökéletes ízlést, az erőteljes kiforrottságot, a tartalmat és az egyszerű származást sugallja.
Fekete: A fekete a halál, a ború szimbóluma. Filmekben gyakran a ruha,- és hajszín feketére festésével a rossz kifejezésére használják. Azonban a bűnt, a veszélyt és káoszt is szimbolizálja.
Fehér: A fehér a tisztaság, az ártatlanság szimbóluma, és így az istenit, a fényességet és a napot kapcsolják össze ezzel a színnel. Egy fehér zászló formájában a menekülést és a kapitulációt is jelentheti.
Általános érvényű törvényszerűségeket a színhasználatra vonatkozóan nem igazából lehet felállítani, de minden esetre van néhány alapvető irányelv, melyek a színek alkalmazásához adhatnak segítséget. alapvilágításhoz halványabb színek szükségesek:
Alapvilágítás beállításhoz annál világosabb, halványabb színeket kell alkalmazni, minél kisebb a távolság a fényforrás és a néző között. A különösen erős színárnyalatú alapvilágítás a szereplők arcán természetellenes hatást vált ki és ezért csak különleges hatásoknál ajánlatos az alkalmazása.
Intenzívebb színek ellenfényként vagy horizontvilágításhoz.
Olyan intenzívebb színek alkalmazása, melyek az említett alapszínek keverékéből keletkeznek, inkább díszletek, hátterek és horizontok megvilágításánál vagy ellenfényként ajánlott. Különösen az ellenfény megvilágítási fajtájától függően válik lehetségessé, hogy az egész színpadot „színes fénnyel” árasszuk el, anélkül, hogy a szereplők arca ugyanebben a színárnyalatban látszódna, de a testük ezzel szemben kiemelkedik színpadi képből. Ez a hatás még erősödhet, ha a személyek megvilágításához világos színárnyalatú vagy fehér fényvetőket használnak.
Kosztümökhöz vagy díszletekhez eltérő színárnyalatokat használjunk.
Ahhoz, hogy a színpadkép kontúrjait ne mossuk el a világítással, a színek válogatásakor semmi esetre sem szabad a kosztümök vagy díszletek színeit választani. Egy olyan színárnyalat használata, melyben a díszlet és kosztümök is megtalálhatók, kontúrtalan, unalmasnak ható képet és a megvilágításnak „képlékeny” hatást ad.
Különböző színes árnyékolások alkalmazása
Egy tárgy két vagy több oldalról történő színes megvilágításánál az egyes fényvetőkben az identikus (azonos) színek helyett egy színárnyalat különböző árnyalatait lehet használni, hogy a megvilágítást érdekesebben lehessen megteremteni. Ily módon a fény formaadó minősége jelentősen erősödik.
Színek hatása a szemlélőre
A színek pszichológiai hatást gyakorolnak a szemlélőre és nem tudatos érzelmeket válthanak ki belőlük. A színek ezen jelentőségét manapság minden gazdasági ágazatban alkalmazzák, hogy a termékeket piacra lehessen dobni. A szín, mint közeg éppen ezért nagyon jól használható a színpadi megvilágításhoz is, mivel a kosztümök és díszletelemek hatásos megvilágítása megadja egy jelenet atmoszféráját, illetve elősegíti a színpadon zajló cselekmények, érzelmi hatásainak erősítését, ezáltal fokozza a nézőre gyakorolt hatást. Az itt célként kitűzött hatás azonban erősen függ attól, hogy mennyire engedi magát egy néző befolyásolni, és hogy az alkalmazott színekkel kapcsolatosan milyen ismeretekre tett szert. Amennyiben egy színházi darabban egy bizonyos színkombinációt választottak ki, a speciális hangulat megteremtésének érdekében, az még korántsem jelenti azt, hogy ezt a hangulatot minden szemlélő ugyanúgy éli meg. Ennek az az oka, hogy egy szín gondolati síkon történő összekapcsolása az érzelmekkel szubjektív dolognak számít és így minden szemlélő más tulajdonságot rendel hozzá az egyes színekhez. Különböző színek lehetséges hatásait a következőkben mutatjuk be:
Piros: A piros színnek izgató hatása van és erős reakciókat vált ki. A piros egy fenyegető szituáció figyelmeztető színe, melyben ezt a reakciót ennek színnek az emberi vérrel történő összekapcsolása váltja ki, melynek hiánya életveszélyes. A piros másik jelentése a tűz, melyet az ember ősi félelme okoz. A piros azonban nemcsak negatív tulajdonságokkal bír, hiszen ez a boldogság, szerelem és a biztonság színe is. A pirosnak lehet izgató hatása, de agressziót is válthat ki. Általánosságban azonban a piros egy uralkodó szín és legjobban az emberi szemet izgatja.
Kék: A kék a hideg és az érzelmi ridegség tipikus szimbóluma. Fagyos hangulatot teremt. Éjszakai hangulat megerősítésénél alkalmazzák, de pozitív tulajdonságokkal is bír, hiszen a víz és az ég kékjével kapcsolják össze.
|