Aki azt hitte, hogy Garreth feladta az enyveskezű szakmát, az nagyon tévedett. Az immáron trilógiává bővült Thef-sorozat legfrissebb tagjában bebizonyít(hat)ja, hogy az elmúlt közel 4 év után még mindig ő a tolvajok fejedelme.
Nem egy Robin Hood
Az előző részek során is megtudhattunk, hogy a brit mítikus-nemzeti hős és Garreth között a szakmán kívül semmilyen rokonvonás nincs. Hősünk saját szakállra dolgozik például. Garreth a középkor egyik legmegbízhatóbb bér-tolvaja, mentesülve mindenféle hősi mítosztól. Közönséges tolvaj. Azonban akaratán kívül szereplője lesz egy-két olyan eseménynek, amit már korábban sem szeretett, de amivel ismét szembe kell néznie… Hát távolról sem Costner romantikus karaktere lebeg ilyenkor a szemem előtt! És akkor még nem beszéltem sokat magáról a milliőről... Lovagi várak ideje és úgy általában a középkor egy olyan szegmense a történelemnek, amit természeténél fogva átjár egyfajta misztikus térerő és a Thief III ezt remekül ki is aknázza. A környezet rendkívül hiteles(nek tűnik). Egy szemvillanás alatt képes az ember azonosulni egy klasszikus tolvaj "munkájával". A játék nem lineáris történetű. Az első pályát követően ez egyértelműen lejön. Megválasztható kinek dolgozunk, milyen munkákat vállalunk be, ilyesmi. Persze van egy masszív, misztikus, sötét, markánsan gótikus hangulatú alapsztori is, melyben hősünk szerepe nem merül ki ott, hogy lop.
A lopás bája
Garreth nem ment át lényeges változásokon az előző részek óta. Úgyanúgy lopakodik, kúszik, mászik, mint az előző részekben. Azért meg kell hagyni megjelent egy új mozdulat – a lapulás. Hősünk ilyenkor szorosan a falnak dőlve oson. Nehéz elhinni, de ez értékesebb opció, mint gondolnánk... Legfontosabb mozzanata, minden helyszínnek, az árnyékok. A kellemesen szép grafikának hála ezek az árnyékok nagyon élethűen vetődnek, még a közeledő őrt is elárulhatja földön kúszó sötét alteregója. A motor kicsit már elavult, az arcélek nagyon durvák, de a környezet viszont szép - így is 3 CD. Persze, ha nincs kellően sötét csinálhatunk magunknak. Ebben segítségünkre lesz egy kifejezetten erre szakosodott nyílvessző, a vízvégű nyíl. Ezzel bármilyen fényforrás kioltható, legyen az fáklya, vagy egy komolyabb kandalló! Amúgy ezekből a nyilakból van még zajkeltő (figyelemelterelés céljából), és a szokásos gyilkolásra szánt darab. Közelharci fegyverekből ugyan van egy tőrünk, de aki jót akar, ezt ne eszközölje, hősünk ugyanis ritka tehetségtelen közelharcos. Tehát a fényforrások kiolthatóak így, de kisebb gyertyákhoz elég a mancsunk is. Itt jegyezném meg, hogy a Thief III az első olyan játék, ahol ha lenézek nem a semmit látom, hanem puszta véletlenségből van Garrethnek keze-lába, teste, ilyesmi (nem is tudom eddig erre miért nem figyelt oda senki). Az eddigi FPS nézet ugyan megmaradt, de kibővült egy alternatív TPS móddal. Ez ugyan nem túl nyerő, mert sokat elvesz a látómezőből hősünk alakja, de érdekes jelenség – bár nem sokat használtam, mondhatni alig. Igazából mitől jó a Thief, ha a harcoktól nem? Hát minden mástól!! Nehéz elhinni, hogy egy FPS-ben pont a harci rész érdemes mellőzni, viszont a Thief busásan kárpótol ezért a veszteségért, sőt! Lopakodni és elosonni még sosem volt ilyen életszerű és élvezetes. Ilyen mesteri körülmények között kinek hiányzik egy rakás hulla. Ráadásul ha már hulla, akkor tereptárgyak és AI! A mesterséges intelligencia helyenként meglepően jó, máskor meg döbbenetesen ostoba. Egy nyitva hagyott ajtó, egy hirtelen kialvó fáklya, vagy akármi felkeltheti egy őr figyelmét és esetleg riaszthatja a közelben ténykedőket, ezzel kieszközölve egy közelharcot, amiből mi csak a rövidebbet húzhatjuk. Ugyanakkor láttam olyan triviális bakit, hogy a rám rontó őr egy helyben futott, mert "lusta" volt kikerülni az asztalt. Azonban ezek ritka jelenségek és semmit nem von le a játékélményből. Gondolom felesleges mondani, hogy a hangok és a zene ott van a szeren. A kezelés úgyszintén, de ezek a formaságok mamár nem szoktak jelentősen hátráltatni semmit. Bár ha nagyon kukacoskodni akarok, a váron belüli hangok lehettek volna egy kicsit visszhangosabbak a hitelesség kedvéért, de ez már nagyon áskálódás szintű kritika.
Mindenki váltson szakmát :)
A Thief egy tipikusan olyan játék, amit nem lehet mással, csak az előző részekkel összehasonlítani. Azokhoz képest viszont se nem jobb, se nem rosszabb. Kaptunk egy Thief-et, hogy el legyünk vele 2004-ben is. Arra viszont nagyon jó... Azoknak való, akik élvezik a kihívásokat és inkább gondolkodnak egy perccel tovább egy cselen, semhogy halomra öljék a várost. Ez egy kifejezetten "okos játék" és néha igen komoly koponyákat kíván meg magának. Figyelem!!! Angol nyelvtudás és izmos videokártya előnyt jelent, mert bármelyik hiányában a játék élvezhetetlen lesz...