1047 sorozat teher- és személyvonati mozdony
(képekhez katt a hivatkozásra.)
Az 1047 sorozat a Siemens-Krauss Maffei által a MÁV részére szállított ES 64 U2-V4 típusú két áramnemű nagyteljesítményű villamos mozdony, amely - néhány az országra jellemző kivételtől eltekintve - azonos az ÖBB 1116 sorozatú mozdonyával. A mozdonyok beszerzésének elsődleges célja az ÖBB mozdonyok magyarországi futásteljesítményének kiegyenlítése, illetve a V63 100 sorozatú mozdonyok 140-160 km/óra sebességű üzemének kiváltása volt. A mozdonyok a MÁV, a GySEV villamosított vonalain és az ÖBB D2 osztályú, valamint a DB (Deutsche Bahn) villamosított fővonalain nemzetközi személy- és tehervonatok továbbítására alkalmasak. Belföldi forgalomban, elsősorban Budapest - Győr - Rajka, Budapest - Győr - Sopron vonalakon belföldi IC, nemzetközi és belföldi gyorsvonatokat továbbítanak. Jelenleg az 1047 sorozat a MÁV legjobban kihasznált mozdonysorozata. A MÁV mozdonyok nem rendelkeznek az LZB vonatbefolyásolóval, a mozdonyokba később az egységes európai ETCS beszerelését tervezik. A GySEV mozdonyokba az LZB beépítésre került.
A mozdony főbb adatai:
Tengelyelrendezés: Bo' Bo'
Hossza ütközők közt: 19280 mm
Szolgálati tömeg: 86 tonna
Áramnem: 15000V/16, 7Hz 25000V/50Hz
Névleges tartós teljesítmény: 6400 kW
Rövid idejű teljesítmény: 7000 kW (rövid idejű teljesítmény öt percre vehető igénybe, majd tizenöt percig 6400 kW, majd ismét öt perc 7000 kW teljesítményű üzem következhet.)
Jármű-űrszelvény: UIC 505-1 (SBB 01)
Legkisebb járható ívsugár: 100 m 5 km/h sebességgel
Sebesség: 230 km/h (MÁV 1047: 160 km/h)
|