V63 (Gigant) nehéz teher- és személyvonati mozdony
( képekhez katt a hivatkozásra.)
A MÁV 1971-ben megbízást adott a hazai járműiparnak egy nagyteljesítményű villamos mozdony kifejlesztésére, amely hosszabb távlatban is alkalmas a nagytömegű vonatok továbbítására.
A megbízás alapján készült el a V63 sorozatú tirisztoros vezérlésű mozdony sorozat. A V63 sorozatú mozdonyokat 1974 és 1988 között gyártotta a Ganz Villamossági Művek és a Ganz-Mávag. A sorozatból 56 darab épült a MÁV részére, a 008 pályaszámtól Krupp licencia alapján készült forgóvázzal.
A 11 darab korszerűsített mozdony engedélyezett legnagyobb sebessége 160 km/óra. Az így átalakított mozdonyokat a 100-as pályaszám csoportba sorolták. Az 1047 sorozatú mozdonyok beszerzéséig ezek a gépek voltak a MÁV legnagyobb teljesítményű villamos mozdonyai.
A felső vezeték árama a főtranszformátoron és a tirisztoros féligvezérelt hídkapcsolású egyenirányítón keresztül jut el a két forgóvázba épített hat hullámosáramú, marokcsapágyas felfüggesztésű vontatómotorhoz.
A mozdony villamosellenállás-fékkel is rendelkezik.
A szabályozó-berendezés önműködő indítást, mezőgyengítést és a kívánt sebességen való vontatást tesz lehetővé.
Gyártó: GANZ-MÁVAG Gyártó típusjele: VM15
Gyártási év 1974-1988
A MÁV számára épített darabszám 56
Technikai adatok:
Áramnem: 25kV 50Hz
Teljesítmény: 3600kW
Villamos fék teljesítménye: 2280kW/1500kW
Maximálsi vonóerô: 510kN/436kN/384kN
Tengelyelrendezés: Co'Co'
Kerékátmérô: 1250 mm
Ütközôk közötti hossz: 19596 mm
Magasság: 4420 mm
Szélesség: 3040mm
|