M41 (Csörgô,Breki) univerzális dízel
mozdony
(képekhez katt. a hívtkozásra )
A MÁV az
1970-es évek elején nem rendelkezett megfelelő számú a nem villamosított
fővonalakon közlekedő közepes terhelésű személyszállító vonatok továbbítására
alkalmas dízelmozdonnyal. Az igényelt új mozdonnyal szemben támasztott
fontos követelmény volt, hogy az a 16,5 tonna tengelyterhelésű vonalakon is
közlekedhessen. Ezt a követelményt a járművet gyártó Ganz-Mávag csak
dízel-hidraulikus hajtással tudta megoldani. Az M41 sorozatból 1973 és 1984
között összesen 114 darab készült, ebből 7 mozdony eredetileg a GySEV számára. A
mozdonyok a GySEV vonalainak villamosításakor MÁV állományba kerültek. Az
utolsónak gyártott mozdony az M41 2207 pályaszámú volt. A mozdony sorozat jól
bevált elővárosi forgalomban tolt vonatok
továbbítására.
A mozdonyba épített
négyütemű, 12 hengeres V hengerelrendezésű feltöltött dízelmotor a francia
SEMT-Pielstick gyár licence alapján került beépítésre. A dízelmotor egy
irányváltóval egybeépített, két nyomatékmódosítóból álló hidraulikus hajtóművet
hajt egy gyorsító áttételen keresztül. A kerékpárok kardán meghajtásúak. A
mozdonyba épített vonatfűtési és segédüzemi generátor a dízelmotorról kapja a
hajtást. A villamos vonatfűtés részére 250 kW fűtési energia áll
rendelkezésre
Technikai adatok:
Gyártó: GANZ-MÁVAG
Gyártó típusjele: DHM-7
Gyártási év:1972-1984
Épített darabszám: 114
Dízel motor: 12 Pa4-185
Meghajtás: Hidraulikus
Teljesítmény: 1325kW
Tengelyelrendezés: B'B'
Kerékátmérő: 1040 mm
Ütközők közötti hossz: 15500 mm
Magasság: 4230 mm
Szélesség: 3092 mm
Tömeg: 66 t
Max. Sebesség:100 km/h
|