A színek szimbólikus jelentése:
Sárga:
· Az örök fény, a felség, a hatalom kifejezője, a közvetítés jelképe emberek és istenek között.
· A világos- vagy aranysárga a hit, a jóság, az intuíció, az intellektus színe. A narancssárgába hajló sárga a Nap, a melegség szimbóluma; az isteni szeretet, a bölcsesség színe; a zöldessárgát viszont a halálhoz, az irigységhez, a hitszegéshez társították.
· A buddhizmusban a lemondás, a vágytalanság, az alázatosság, a szerzetesek színe.
· Kínában a Föld, a középpont színe. Eredetileg császári szín volt - csak annak volt szabad sárga ruhát viselnie, aki a császári családhoz tartozott -, később az előkelőség kifejezője lett.
· A keresztény hagyományban is megjelenik a sárga szín többértékűsége: lehet a szentség, a felfedett igazság kifejezője, ugyanakkor a sötétsárga az eretnekség, az árulás színe.
Nyíltságot, örömöt, optimizmust, reményeket jelez.
Vágy a boldogságra, vidámságra, nevetésre, a korlátoktól mentes szabad viselkedésre, felszabadultság érzésre, intellektuális élményekre.
Kiváncsiság, érdeklődés, tudásszomj, szellemi frissesség a jellemzői a jelenlegi állapotnak.
Narancssárga:
· Átmeneti szín a piros és a sárga között; a szellem és a libidó egyensúlyát jelképezi.
· Kinában és Japánban a szeretet és a boldogság színe. A buddhista szerzetesek ruhájának színeként a láng, a megvilágosodás fénye, az isteni szeretet kinyilatkoztatása.
· A zsidó hagyományban a ragyogás és a pompa színe.
Piros:
· Éppúgy lehet az élet, mint a halál jele; mindkét esetben a vérrel asszociálható.
· A nemiség szimbóluma, a libidó színe.
· A történelem előtti időkben a halottak mellé vörös színű port szórtak a temetkezési szertartás során. Ókori babona, hogy apotropaikus erejű, megóv a démonoktól és a veszélyektől.
· Az egyiptomiak befestették fáikat, barmaikat, vagyontárgyaikat pirosra, hogy megvédjék a tűztől és más károktól, s hogy termékenyek legyenek.
· A zsidók ajtófélfáikat az áldozati bárányok vérével festették meg, hogy megóvják házaikat a tíz csapás öldöklő angyalától.
· Görögországban vörös leplet borítottak a holtakra, ezzel jelképesen áldozattá avatták, hogy kibékülve az alvilágiakkal, lejuthasson birodalmukba.
· Az antikvitásban a szeretet, a szerelem, a szenvedély kifejezője; Rómában a menyasszony tűzpiros fátylat visel, ez a flammeum.
· Erő-, tűz- és hatalom-jelképként is szerepel.
· A zsidó és keresztény hagyományban a komolyság, a fenség színe.
· Az Újszövetségben a bűn, az engesztelés, a vezeklés és az áldozat színe.
· Negatív jelentése a testi szenvedélyek megbélyegzéséhez kapcsolódik, a skarlátvörös a "nagy babiloni parázna" színe.
· A piros lámpás házak színeként a paráznaságra utal.
· Az alkimisták kemencéjét jelképezi, valamint a "Nagy Mű" harmadik fokozatát.
· Az európai népszokásokban a húsvéti piros tojás a termékenység jelképe.
Melegséget, aktivitást, dinamizmust sugároz.
Életerőt, bátorságot, nagy erőbedobást, vitális vágyakat, győzelemre irányuló akaratot jelez.
Túlzott mértékben konfliktusérzést, türelmetlenséget, agresszióra való hajlamot mutathat.
Barna
· A föld színe, ebből adódik anyaság, gondoskodás, termékenység, szorgalom jelentése.
· Mint anyagi szimbólum, az ösztönszféra kifejezője is.
· Már az ókorban felveszi a vezeklés, az egyszerűség, az alázat értelmet.
· A középkorban az alábbi jelentések tartoznak hozzá: hallgatagság, az evilági hívságok megvetése, szegénység; ezért lesz a ferences szerzetesrend öltözetének színe.
Ez a szín arra utal, hogy az ember nagy fontosságot tulajdonít kényelmének, családjának, otthonának, egészségi állapotának.
Az anyagi lét, a létbiztonság kérdései, a test szükségletei, a családi harmónia megteremtése foglalkoztatják jelenleg.
Szürke
· A hamu és a köd színe, ezáltal a szomorúság, a melankólia, az unalom, a fásultság, az egyhangúság jelképe.
· A keresztény szimbólikában a test halálát és a lélek halhatatlanságát jelképezi. Ebben az értelemben vált az egyházi közösségek, a rendek megkülönböztető színévé.
· A szürke a színek ellentéteként a semlegességet, a hétköznapiságot jelenti.
Az elhatárolódás, egyedüllét, szabadság, titkolózás vágyára utal.
Az önként vállalt magányosság színe.
Aki ezt a színt részesíti előnyben, nem akar feltűnést kelteni, de magáról azt gondolja, hogy más mint a többi ember.
Titokban vágyik az elismerésre, tapasztaltnak érzi magát.
Semlegességet, hivatalos távolságtartást is mutat.
Zöld
· A tavasznak, a természet megújulásának, a növekvő életnek a kifejezője.
· Különösen az örökzöld növényekhez kötődik termékenységi és halhatatlanságot kifejező szimbolika.
· A színskála "közepén" áll, kiegészítő színe a piros, s mivel a kék és a sárga elegye, jelöli egyben a színek hármasságát. Ebből adódik kétértékűsége is: lehet a fiatalság, a remény, a boldogság, ugyanakkor a változás az átmenetiség, a féltékenység jelölője.
· Meleg és hideg, égi és földi keveréke.
· Lehet az éretlenség, a tapasztalatlanság és naivság jelképe.
· A kereszténységben a halhatatlanság, a feltámadás színe, az Erények közül a Reményé.
· Negatív jelentése: méreg, halál, a gonosz rontó ereje. A sátánt gyakran ábrázolják zöld testtel és szemmel.
· Az iszlám hagyományban a Prófétára és a Paradicsom ígéretére utal.
· Az alkímiában a zöld kő az aranyhoz való átmenetnek felel meg.
A bizalom, remény, a hit, az újrakezdés színe.
Új lehetőségekben gazdag jövőképet jelez.
A fejlődés, megújulás, határozottság, önbizalom igényét mutatja.
A kölcsönös bizalmon és szereteten alapuló kapcsolat vágyát fejezi ki.
Kék
· Az égbolt, a tenger színe; a megfoghatatlanság, a végtelenség, a transzcendencia szimbóluma.
· Az intellektus, az elmélkedés, a megnyugvás kifejezője, amely a képzelet és a szürrealitás világához is kapcsolódhat.
· Az égi istenekre utalva az emberfeletti, mennyei hatalom kifejezője, ebben az értelemben a földi szenvedélyeket jelző vörös ellentéte.
· A keresztény szimbolikában az angyalok, valamint Szűz Mária színe.
· A világi uralkodók színeként hatalmuk égi eredetére utal.
· Míg a nappali ég vakító kékje maszkulin jelentésű, addig az éjszaka sötétkékje a feminin principiumra utal.
A kék színből tisztaság, csendesség és hűvösség árad, harmónia, biztonság, nyugalom, a feloldódás, végtelenség érzését kelti.
Betegség vagy kifáradás esetén megnő rá az igény.
Pihenésre irányuló vágyat mutat.
Lila
· A mértékletesség színe.
· Egyensúly a föld és ég között (a hajnali és az esti ég színe), az értelem és a vágy, a bölcsesség és az érzelmek között.
· Jelenthet intelligenciát, tudást, vallási áhítatot, szentséget, alázatosságot, bűnbánatot, fájdalmat, nosztalgiát.
· A rómaiaknál Jupiterhez kapcsolódik.
· A kereszténységben a papi törvények, az autoritás, az igazság, a böjt, a szomorúság és a várakozás kifejezője.
Ibolyakék
Misztikus szín, egyesíti a kék elmélyültségét és a vörös aktivitását.
A kozmikus erőt szimbolizálja, az intuíció, az empátia színe.
Elmélyültségre, elvarázsoltságra, misztikus élményekre, irányuló vágyat jelez.
Jelentheti a szerelemre irányuló erős vágyat is.
Fekete
· Az ősi sötétség, a káosz, az éjszaka, a feneketlen, titokzatos mélység, a világűr jelképe.
· A színekben kifejeződő élet ellentéte, a halál szimbóluma.
· A lemondás színe, a gyász kifejezője; számos hagyományban a gonosz erőkhöz kötődik.
· Az ókorban az alvilág isteneihez társult, pl. Hádész-Plútón, Hekaté, Ozirisz színe.
· A kereszténységben egyrészt a halál és a gyász színe, másrészt a bűn, a pokol, a bűnhődés jelképe.
· A világtól, az élettől való elfordulást, az alázatot is kifejezte, ezért a papok és a bencés szerzetesek ruházatuk színéül választották.
· Az alkímiában a szín hiánya, a Nagy Mű első foka, a bomlás, az erjedés, a pokolba való alászállás jelképe.
Az eltűnés, lemondás gondolatát szimbolizálja. Az abszolút passzivitás, vágytalanság színe. A csalódott, halálosan fáradt, kimerült ember színe, olyan helyzetben kívánjuk, amikor hirtelen egyszerre túl sok inger ért minket, például egy fárasztó utazás, rossz hírek, csalódás, túlhajszolt munka után.
Ilyenkor az a legjobb amit tehetünk, hogy kikapcsolunk mindent, lefekszünk, bebújunk a takaró alá, becsukjuk a szemünket, ellazítjuk izmainkat, megpróbálunk a semmire gondolni és a lélegzetünkre figyelni, amíg el nem alszunk.
Fehér
· A Fény, a tisztaság, a differenciálatlanság, a transzcendencia, a tökéletesség, az egyszerűség jelképe.
· Lunáris szín, a női princípium szűzi aspektusát jelzi.
· Az égi istenek állatainak színe, így pl. Zeusz, mint fehér hattyú; a Buddha születését jelző álom elefántja; a Szentlélek galambja.
· A fehér szoros kapcsolatban áll a halállal és az ehhez kapcsolódó rituális tárgyakkal (halotti lepel, gyertya), jelképezi a szellemeket és a kísérteteket.
· A hinduizmus Kozmikus Tojásának színe, amely az állandóság és örökkévalóság megvalósulása.
· Kínában a gyász színe. A fehér tigris az őszre, az érett életkorra utal, maszkokon pedig a ravaszságot jelzi.
· A fehér virág a gyermekáldást jelenti.
· Ártatlanság értelemben jelenik meg Athénban, ahol az Areioszpagosz bírái fehér kövekkel szavaztak a vádlott felmentése mellett.
· A keresztény hagyományban az öröm és a vigasság hordozója. A szentséghez, Istenhez tartozó szín, valamint a feltámadás színe.
· A fehér ruha a tisztaságot, a szüzességet, a lélek győzelmét jelenti az anyag felett.
· A béke és a jóakarat kifejezője; erre utal Noé fehér galambja és a békekövetek fehér zászlója.
Ezüst
· Utalhat a kereskedelemre és a pénz hatalmára.
· Az egyiptomi mítoszok szerint Ré napisten csontjai ezüstből vannak.
· Kínában a legértékesebb fémnek tartották; a Tejútat "ezüstfolyónak" nevezték.
· A görög-római mitológiában a második világkorszak az ezüstkor, amely az aranykor boldog világával szemben a hanyatlás kezdete.
· Míg a királyok féme az arany, a királynőé az ezüst.
· Az ezoterikában a lunáris asztrál színe.
Arany:
· A napfény, az isteni hatalom, a megvilágosodás, a halhatatlanság, a dicsőség jelképe.
· Az összes napistent, a vetés és aratás isteneit, a beért termést szimbolizálja.
· A kereszténységben, az ikonfestészetben és a román kor nyugati festészetében az arany háttér a transzcendens szférára, a mennyei birodalomra utal az arany dicsfény, a glória pedig a megdicsőült szentekre.
· Az ezoterikában a szoláris asztrál színe.
Az egyes színek gyógyító hatása:
Vörös
· növeli a testhőmérsékletet, ösztönzi a vérkeringést, segíti az adrenalin képzést
· csökkenti a fáradtság érzését, krónikus betegségeket old fel
· vérszegénység,
· vastagbélgyulladás,
· krónikus megfázás (arcüreggyulladás),
· ízületi-gyulladás,
· depresszió esetén alkalmazható
· túlzott mértékben agressziót, türelmetlenséget okozhat
Narancs
· ösztönző hatású,
· emésztési zavarokra hat,
· depresszió ellen javallott,
· erősíti az immunrendszert,
· kedvezően befolyásolja a lép, vese, epe működését
· jótékonyan hat az ivarmirigyekre és a nemi működésre
· erősíti a méhet
Sárga
· az emésztési folyamatokat irányítja
· erősíti a gyomrot, de túlzott alkalmazása hányingert okozhat
· a májra,
· az idegrendszerre
· a bőrre is kedvezően hat
Zöld
· harmóniateremtő és roboráló hatású
· szívbetegségek,
· megfázások
· fejfájások,
· szembetegségek,
· fekélyek,
· érrendszeri megbetegedések esetén,
· valamint az idegrendszer harmonizálására javallott
Világoskék
· összehúzó, fertőtlenítő, hűtő hatású
· magasvérnyomás,
· gyulladások,
· fertőzések,
· pajzsmirigy és torok betegségek,
· hörghurut és tüdőbetegségek,
· égések, csípések,
· magas láz ellen hatásos
Sötétkék
· intenzívebb összehúzó, fertőtlenítő, hűtő hatás
· az érzékszervekre hat nagyon jótékonyan (orr, fül, szem),
· görcsoldó hatású,
· altató,
· fájdalomcsillapító,
· idegrendszeri zavarokra,
· asztmára,
· gyomortisztításra javallott
Ibolya
· nyugtatja, harmonizálja az idegrendszert
· fejfájásra,
· nyirokkeringési,
· hormonális problémákra,
· rosszindulatú daganatok esetén alkalmazható