|
Az idő beosztása nagyon fontos! Ha eddig
még nem kezdted el felgyülemlett teendőidet rendezni, azt ajánlom, hogy a saját
érdekedben minél előbb tedd meg. Nem hiába találták ki ezt a mondást: „Amit ma
megtehetsz, ne halaszd holnapra!”. Ha eddig még nem volt olyan sok teendőd, hogy
tapasztald, még nem tudhatod, milyen idegeskedésektől óvhat meg téged, hogy
mindent már a legelső adandó pillanatban elkezdesz. Nem tudhatod, hogy a jövőben
milyen dolgok tehetnek keresztbe neked, milyen terhek zuhannak rád hirtelen.
Előfordulhat, hogy pont az utolsó hónapban történik valami rendkívülien rossz
dolog, s te egész végig úgy számoltál az időddel, hogy majd akkor elkezded
intézni a teendőidet. Ez soha sem jó megoldás, mellesleg az egész tervednek
búcsút mondhatsz, ha ilyen apróságokon bicsaklik meg. Tehát érdemesebb minél
hamarabb elkezdeni készülni pl.: érettségire, felvételire, stb. Én sajnos
mindezt már a saját bőrömön is tapasztaltam, pedig még idejében elkezdtem a
felkészülést, csak nem túl alaposan, illetve nem voltam felkészülve arra, hogy
ilyen dolgok érhetnek, s ez meglehetősen kizökkentett – többször is – a
megszokott kerékvágásból, aminek a vége az lett, hogy kudarcot vallottam és még
nagyobb nyomás nehezedett rám az alkalom közeledtével. Az utóhatása pedig egy
határozott kimerültség volt – és egy rakat tapasztalat, amit inkább keserűen
éltem meg. Hogy mindezen következményektől megóvjunk téged, íme néhány
jótanács:
»» A naptár használata kifejezetten
hasznos. Ha szétszórt vagy, az sosem jelent semmi jót a jövőre nézve. »» Ha már megvan az időpont,
amire készülnöd kell (pl.: beadnod a pályázatodat, stb), jelöld be a naptáradba,
s próbáld elosztani a megmaradt idődet, amit majd rászánhatsz a munkádra. Ügyelj
arra, hogy a beosztott idő tényleg elég legyen, hogy a megadott időpontig el
tudj készülni, de azért ne vidd túlzásba! Célszerű a kelleténél több időt szánni
a munkádra: nem tudni, hogy mikor jön közbe valami, s ez elég kellemetlenül
érhet. »» Ha úgy
érzed, túlvállalod magad, mégis úgy gondolod, muszáj annyi időt rászánnod a
munkádra, amennyit elterveztél, mert nem fog sikerülni, akkor a kövezőt tudom
ajánlani: Kezdj egy „lightos” nappal. Arra semmi szükség, hogy már az első nap
feladd, mert úgy érzed, hogy ez nem fog menni, mert nem is volt hozzá annyi
kedved és erőd, hogy befejezd! Egyszerűen törekedj a fokozatosságra: minden nap
egy picivel többet vállalsz, s egy kis idő után már eléred azt a szintet, amit
szerettél volna. Ha minden egyszerre vállalnál az az idegességhez vezetne, ami
képtelen téged hagyni a munkádra összpontosítani! Soha ne hagyd, hogy
elhatalmasodjon rajtad ez az érzés! »» Ne
hanyagold teendőidet! Egy-két nap kiesés még rendben van, de a három-négy hét
már sok. Ne hagyd, hogy idáig fajuljanak a dolgok, mert akkor az utolsó
pillanatban kell aktivizálnod magad, ami közel sem olyan egyszerű, mint
amilyennek hinnéd! Stresszes, fáradt és ideges leszel! »»
Fontos, hogy mindig nyugodt légy! Ha úgy érzed, hogy már nem megy, menj
egy picit levegőzni, sétálni, enni vagy esetleg a barátokkal valahová. Teljesen
felfrissít majd, s újult erővel tudsz ismét munkához látni. Fontos, hogy ne
hajszold túl magad! Ettől is lassan ideges leszel, ami, mint fentebb taglaltam,
nem vezet semmi jóhoz. Nem szabad idáig fajulni a dolgoknak. »» Sokat
segíthet, ha pozitív élményként éled meg a teendőid végzését, mint úgy, hogy ez
azért van, mert muszáj, el kell végezni. Ha nem tesz boldoggá a teendőd, keresd
meg a pozitív oldalait és csak azokat tartsd szem előtt – illetve, hogy milyen
eredményeket érhetsz el vele. |
Végre bekerültél az egyetemre, már alig várod, hogy végre elkezdhess ott
tanulni, de pusztán elképzeléseid vannak csak róla, hogy milyen
lesz? Íme néhány jótanács, amit jobb, ha megfogadsz, mert az egyetemi évek közül
is a leghúzósabb az első félév - mikor hozzá kell szokni az új környezethez, az
új iramhoz.
A tanulás: középiskolában a tanuláshoz általában elég volt néhány óra,
mert a tankönyvben kiemelt lényeget és a füzetben leírtakat megtanulva
többé-kevésbé az embernek egyszerű volt elsajátítani az adott anyagot. Itt már
kevésbé tudod alkalmazni ezt a taktikát, mert aligha találsz olyan könyvet, ami
a szádba rágja az anyagot. Neked kell majd szelektálnod: elkülöníteni a fontosat
a kevésbé fontostól - ha ezt nem teszed meg, a tanulás fog a sírba vinni,
ugyanis képtelenség mindent megtanulni: ha már maga a tanulás is 'csak' 2-5
óra(a képzés fajtájától függően), akkor is lesznek irodalmak, melyeket el kell
olvasnod, és ugye aludni is muszáj, a nap pedig csupán 24 órából áll! Tehát
egyszer ki kell válogatnod a lényeget, s még időt is kell hagynod a tanulásra, a
többi elfoglaltságodról nem is beszélve: nagyon megbánhatod pár év múlva, ha
csak a tanulásra összpontosítasz. No, nem az eredményeid lesznek rosszabbak,
értelemszerűen igen kimagaslók lehetnek, viszont ha folyton csak magolnál,
egyszer arra ébredsz, hogy elúszott az ifjúságod!
Alaposság: Míg középiskolában többnyire elég volt tanulni egy kicsit
és az órán elhangozttak felidézése, itt már édeskevés. A tanulásnál nagyon
fontos az alaposság: nem mindegy, hogy meddig tudod az adott anyagot, tekintve,
hogy az egyetemen tanultak már nagyban befolyásolják az életed alakulását, a
munkádban szükséged lesz a tanultakra. Ha kissé feledékeny vagy, érdemes
naponta átismételni az eddig tanult anyagokat. Magolni viszont soha se magolj!
Ha mégis elkövetted ezt például az egyik vizsga előtt, mert sűrgetett az
idő, és a többi, utána feltétlenül tanuld meg rendesen! Az anyagra
szükséged lehet bármikor, és nem véletlenül veszitek még itt az elején:
erre fogjátok alapozni a tudást, erre épitkeztek a jövőben. A félév
kezdetével egy kicsit könnyebbnek érezhetjük az egyetemet: tovább tudunk
tanulni, nem kötelező bejárni az előadásokra, több szabadidőnk van, mint mikor
középiskolába jártunk. Ilyen nézettel tilos nekiállni az egyetemnek, mert nem
jársz majd szerencsével. Az előadásokra igen is be kell járni, kivételt ne a
lustaság képezzen, hanem valami elhalaszthatatlanul fontos ügy, ok. A több
szabadidő természetesen igaz - egy ideig. Lassan rájössz, hogy azokat a bizonyos
szabadidőket érdemes tanulással tölteni (persze nem az egészet). Itt még meg
kell említenem, hogy nagyon előnyös egy egy előadást követően kb. 2 órát
tanulni. |
A tesztek, írásbeli
kérdések kitöltésénél ha csak azt kell eldöntened, hogy igaz vagy hamis az
állítás... Akik járatosak a tesztek összeállításában, azt vallják, hogy a
tesztekben több az igaz állítás, mint a hamis. Ez az információ főleg akkor jön
jól, ha totálisan nem tudsz semmit az adott témakörből, vagy körülbelül a
felében bizonytalan vagy. Ilyenkor statisztikailag célszerűbb több 'igaz'
választ bejelölni, mint 'hamis'-at. Nos, igen: így nem feltétlenül találtuk
el a helyes választ, mert lehet, hogy pechünkre pont az igaz, amit egyébként
hamisnak jelöltünk, illetve fordítva. Mi ilyenkor a teendő? Hogy le tudjuk
szűkíteni a kört, a következő dolgokat tartsuk szem előtt: ha az állítás
tagadószóval kezdődik, ellenőrízzük a speciális feltételek meglétét - ha
nincsenek, akkor valószínűleg az állításunk hamis. Azoknak a kijelentéseknek az
esetében, amelyeknél még az elején feltételeket vélünk felfedezni (pl.:
többnyire, legtöbbször), nos, azokra sokkal biztosabban mondhatjuk, hogy igaz.
Ha a tagadószó megzavar, célszerű tagadószó nélkül átgondolni a kijelentést,
s úgy dönteni. Ha igaznak találod a tagadószó nélküli állítást, mindenképpen a
'hamis' választ jelöld meg! Hosszú tételek esetében alaposan át kell
tanulmányoznod a tagmondatokat, s csak akkor jelölni be igaznak, ha teljesen
megbizonyosodtunk róla. Az eddigi tapasztalatok szerint az ilyen hosszú kérdések
beugratósak, azonban ez nem mindig van így - ha mégis, akkor mindenképpen a
hamist kell bejelölni.
És ha a teszt válaszaiból több van, mint kettő?
Mindenekelőtt nagyon gondosan olvasd át a kérdőív kitöltésére vonatkozó
tájékoztatót. Fontos tudni, hogy a felkínált válaszok közül csupán egyetlen
választ kell-e bejelölni, vagy esetleg többet, a rossz válaszokért és nem
megválaszolt kérdésekért jár-e pontlevonás, ha igen, akkor melyikért több. Ha
ezekre a kérdésekre nem kapsz választ, nyugodtan kérdezd meg a vizsgáztató
tanárodtól! Ezután térjünk rá magukra a kérdésekre: mind az összes válasszal
olvassuk össze a kérdést, így könnyebb kiszűrni, hogy melyik a helytelen válasz.
Ha végkép bizonytalan vagy az ügyben, fogj egy ceruzát, és húzd ki azokat a
válaszokat, amelyeket teljesen esélytelennek találsz. Ha így sem megy, ugorj a
következő kérdésekre, mert lehet, hogy idő közben eszedbe jut a megoldás, vagy
rájössz valamire, de az sem utolsó lehetőség, hogy a további kérdésekben találod
meg a helyes választ. A tagadást tartalmazó, vagy korlátozással érvényes
feladatokat jelöld meg, s halaszd a tesztírás végére (a teszt írásakor ügyelj
arra, hogy maradjon a végére is időd). Ezeket a kérdéseket különösen nagy
odafigyeléssel kell megoldanod! (Ezek a bejelölési módszerek tisztábbá,
egyszerűbben értelmezhetővé teszik a feladatokat. Akármilyen primitív
megoldásnak is látszik, mindenképpen hasznos.:)) Ha a válaszok közül többet
találsz helyesnek: kerüld az extrém, szélsőséges válaszokat, inkább a kérdés
középtartományára tippelj. Végül, ha sehogysem akar az a válasz eszedbe
jutni, halvány lila gőzöd sincs a kérdésről, hagyatkozz megérzésedre -
amennyiben mindenképpen be kell jelölnöd a választ. Válaszd azt a választ, ami a
leginkább szimpatikus neked és a legtöbb esetet magába
foglalja.
Írta: L | |
|
|