A sztori:
Senki sem hitte volna a 21. század első éveiben, hogy világunkat oly lények tartják szemmel, melyek intelligenciája meghaladja a miénket - hogy miközben az embereket lekötik mindennapos gondjaik, ők megfigyelnek és tanulmányoznak bennünket, ahogy a tudós vizsgálja mikroszkópján át a lényeket, melyek egy vízcseppben hemzsegnek és sokasodnak. Az ember határtalan önelégültséggel szelte keresztül-kasul a földgolyót, biztos tudatában annak, hogy ez a világ az ő birodalma. Mégis, az űr végtelen mélyén át hatalmas, hideg, rideg lények kémlelték irigy szemmel bolygónkat, és tervüket lassan és biztosan szőtték ellenünk...
Sajtóanyag:
A Föld háborúba indul, méghozzá Steven Spielberg és Tom Cruise új szuperprodukciójában, a Világok harcában. A film H. G. Wells klasszikus fantasztikus regényének modern feldolgozása. Az emberiséget földön kívüli lények támadják meg, hogy teljesen elpusztítsák. A túlélésért vívott elkeseredett küzdelmet a film egy amerikai család szemszögéből mutatja be. Tom Cruise Ray Ferriert alakítja: ez az átlagos dokkmunkás az átlagosnál tökéletlenebb apa, aminek ő maga is tudatában van. Azt azonban nem sejti, mekkora katasztrófa közeleg. Nem sokkal azután, hogy Ray exneje (Miranda Otto) és új férje áthozzák kamaszfiát, Robbie-t (Justin Chatwin) és kislányát (Dakota Fanning) egy ritka "apukás hétvégére", hatalmas erejű villám csap le az égből a ház közelében. A következő percekben Ray olyan rendkívüli eseményeknek lesz szemtanúja, amelyek mindörökre megváltoztatják az életét. Egy hatalmas, háromlábú harci gép emelkedik ki a föld alól, és nekilát, hogy mindent módszeresen elhamvasszon maga körül. Egy unalmas hétvégi nap így változik az emberiség történelmének fordulópontjává - megkezdődött a földön kívüliek könyörtelen támadása. Ray menekülni kezd gyermekeivel a Tripodok hadserege elől, csakúgy, mint sok ezer más amerikai. Úgy tűnik, helyzetük reménytelen, mert nincsen számukra menekvés - hacsak Ray legyőzhetetlen akarata nem jelenthet kiutat a katasztrófából....
A könyörtelen idegenek támadása
H. G. Wells ma már klasszikus regénye, a Világok harca 1898-ban jelent meg először. Több mint száz évvel később egy hozzá fogható jelentőségű mester, Steven Spielberg látott hozzá a történet elmesélésének: mi történik, ha az idegenek úgy söprik le az embereket a Föld színéről, mint mi a hangyákat egy faágról. A rendező számára különösen érdekesnek tűnt az a lehetőség, hogy ő, aki eddig rokonszenves és bumfordi űrlényeket álmodott a vászonra, most gonosz földön kívülieket szabadíthat rá az emberiségre. - Ezúttal a vérszomjas E.T-k napja virradt fel - magyarázza Tom Cruise. - E film láttán egyetlen nézőnek sem fordul majd meg a fejében, milyen jó lenne, ha hozzá is betoppannának ilyen hívatlan látogatók. Kathleen Kennedy producer Spielberg régi munkatársa, így pontosan tudja, mit jelent ez a film a rendezőnek. - Steven számára eljött annak az ideje, hogy feltárja a harmadik típusú találkozások végzetes aspektusait - vélekedik a producer. - Amikor annak idején először láttunk hozzá, hogy megírjuk E.T. történetét, sokkal komorabbnak indult a történet, de az események menet közben szelíd, mondhatni, gyermekien naiv irányt vettek. Szerintem Steven mindig is el akarta mesélni azt az eredeti baljós történetet, ami akkor félbemaradt - és erre éppen most került sor. Ez a film a húsz évvel ezelőtti E.T.-s sztorinak pontosan a fonákja - folytatja Rick Carter látványtervező. - Akkor egy nagyon kedves idegen lényt mutattunk be, akiről kiderült, hogy egyáltalán nem kell félnünk tőle, sőt inkább neki kell tartania tőlünk. Ezt a bennünk lakó gyermek pontosan értette. De Steven ma már más ember, és a világ is nagyon megváltozott, ezért eljött számára a pillanat, hogy az idegeneket más oldalukról ismerjük meg. A Világok harcában nem mutatják a Pentagont vagy az elnök Ovális Irodáját, a történet az élet teljesen hétköznapi színterein zajlik. - Ez nagyon egyszerű történet - mutat rá Spielberg. - A túlélésről szól, arról, hogy egy apa hogyan próbálja megmenteni a gyermekeit. A lehető legegyszerűbb a felállás: az emberi természet felveszi a küzdelmet a teljesen embertelen betolakodókkal. Cruise számára nagyon fontos volt, hogy Spielberg már a kezdetek kezdetén felhívta a figyelmét: a történetnek a szubjektív, és nem az objektív vonatkozásaira kell koncentrálni. - Az egész világ lángokban áll, de mindezt egyetlen ember szemével látjuk - magyarázza Cruise. - Ray Ferrier pedig nagyon ért az élet nagyobb és apró dolgaihoz, Steven mindig éppen ennek révén hozza közel hőseit a nézőkhöz. Tökéletesen azonosulni tudunk ezzel a hőssel, és azonnal azt érezzük, hogy ha ő valamit borzalmasnak talál, akkor az tényleg borzalmas. - Ray teljesen átlagos ember, mert azt akartam, hogy mindannyiunkat képviseljen - veszi át a szót a rendező. - Ő és a családja a mi félelmeinket élik át, de ugyanakkor a mi képességeink és találékonyságunk birtokában vannak. Akárcsak H. G. Wells, Spielberg is mai történetet akart elmesélni, hogy az idegenek az általunk ismert világban jelenjenek meg. - A történet fantasztikus, de hiperrealista módon adjuk elé - szögezi le Kennedy. - Steven mindig is azt mutatja meg, mi történik, amikor valami nagyon szokatlan jelenik meg a mi kis megszokott környezetünkben, és most is pontosan ez történt. David Koepp és Josh Friedman forgatókönyvírók azt a feladatot kapták, hogy akárcsak H. G. Wells, személyes nézőpontból közelítsék meg az egész emberiség sorsát érintő történetet. - Ettől olyan nagyszerű a forgatókönyv! - folytatja Kennedy. - Akárcsak H. G. Wellsnél, a főhős és a családja személyes sorsán keresztül tudjuk átérezni, mi is történik. Koepp, aki korábban abban segített Spielbergnek, hogy a dinoszauroszok betörjenek hétköznapi világunkba (Jurassic Park, Elveszett világ - Jurassic Park 2.), fontos momentumnak tartja, hogy úgy kellett gombolyítani a cselekmény fonalát, hogy a történet mindvégig egyszerű maradjon. - Úgy találtuk, arra úgyis képtelenek lennénk, hogy az egész Föld elözönlését a maga monumentalitásában bemutassuk - mondja Koepp. - Ezért egyetlen családra, pontosabban a három fő karakterre összpontosítottunk. Tudtuk, hogy minél közelebbről és érzékletesebben mutatjuk be a sorsukat, az eredmény annál személyesebb és borzalmasabb lesz. - Stevennel meg is beszéltük, hogy talán ez a legnagyobb szabású "kamaradráma", ami valaha is készült - mosolyog Cruise. - Hatalmas lendülettel dübörög előre a történet, de valójában egy családról szól nagyon is bensőségesen. Azt hiszem, ez a film leginkább azt mutatja be, hogy egy szerető szülő gyakorlatilag bármit megtenne a gyermekeiért. Wells története olyan nagy hatással volt egész kultúránkra, hogy ma már el sem tudjuk képzelni: az űrbéli látogatók ötlete az író korában hatalmas újdonságnak számított. A Világok harca egész műfajt teremtett, a könyv megjelenése óta egyre-másra születnek az űrinváziós regények, filmek, tévésorozatok, sőt még egy musical is készült. - A regény reneszánszát éli, valahányszor Amerika úgy érzi, hogy valamilyen értelemben ismeretlen veszély fenyegeti - vélekedik H. G. Wells dédunokája, Dr. Martin Wells zoológus, aki családjával látogatást tett a forgatáson. - Mindig oka van annak, hogy ezt az alaptörténetet éppen akkor veszik elő, amikor, legyen szó filmről vagy regényről. Spielberg a lehető leghűbb akart maradni Wells regényéhez, és mindenképpen szerette volna kihagyni a filmes műfaji kliséket. - Összeállítottunk egy listát arról, mi nem lehet benne a filmben - meséli Koepp. - Nem pusztítunk el ismert épületeket vagy természeti alakzatokat, nem robban apró darabokra Manhattan, a tábornokok nem állják körbe a terepasztalt, hogy pálcával tologassák rajta a kis hajókat, és a tévéstábok sem forgatnak rendületlenül a végpusztulás közepette. - És marslakók sincsenek a filmben! - teszi hozzá Spielberg. - Hiszen már jártunk a Marson, és tudjuk, hogy lakatlan. Ami végül megmaradt, az a könyv lényege - folytatja Koepp. - Vagyis egy szemtanú tapasztalatai az idegenek támadásáról. Ray Ferrier figurája köszönő viszonyban sincs azokkal a nemes lelkű vagy ördögi karakterekkel, amelyet Tom Cruise az utóbbi időben játszott. - Rögtön a munka elején azt mondtam Tomnak, hogy ne vegye hősiesre a figurát, hiszen Ferrier egyfolytában menekül a támadók elől - magyarázza Spielberg. - Ray célja nem az, hogy szembeszálljon az ellenséggel, hanem hogy megmentse a gyerekeit. Tomnak nagyon tetszett az ötlet, hogy ő most csak a családja biztonságáért folytat háborút. - A történet főhőse erősen tökéletlen ember - veszi át a szót Koepp. - Nem állja meg a helyét apaként, sőt nem is foglalkozik ezzel, mert egyszer már eldöntötte, hogy ő nem való családfőnek, és ehhez tartja magát. A gyerekei emiatt nem is szeretik, és érthetően nem repesnek az örömtől, ha az anyjuk hétvégére átviszi őket hozzá. - Én nem olyan apa vagyok, mint Ray - mondja Cruise. - Ő nem érti a gyerekeit, csakis magával foglalkozik. Amikor kitör a balhé, tőlük várja a megoldást. Ő sokkal inkább gyerek, mint a saját lánya meg a fia. A történet középpontjában az az érzelmi utazás áll, amelyet Ray és gyermekei tesznek meg menekülés közben. - Ez a legfontosabb dolog, ami a filmet megkülönbözteti a műfaj többi darabjától - veszi át a szót Kennedy. - A karakterek fejlődése viszi előre a cselekményt. Amint a világ szó szerint összeomlik körülöttük, a feszültség meredeken emelkedni kezd a családban. Percek alatt minden megváltozik, és Ray választás előtt áll: vagy felnő végre az apai feladathoz, vagy a gyerekei meghalnak. - Ebben a filmben a legrettenetesebb dolog történik, ami egy szülővel csak előfordulhat - magyarázza Cruise. - Ray kénytelen más apává válni, mint eddig volt, ha túl akarják élni a katasztrófát. - Amint eldöntöttem, hogy megcsinálom ezt a filmet, azonnal Dakota Fanningra akartam bízni Ray kislányának szerepét - árulja el Spielberg. - Az ő korában nincs még egy gyerek, aki ennyire érezné, milyen az emberi természet. Nagyon bölcs kis teremtés, olyan, mintha már lett volna hét-nyolc előző élete, és ebben az életében hasznosítaná az összes tapasztalatát. Rachel bátyját, Robbie-t a viszonylag ismeretlen ifjú színész, Justin Chatwin játssza. Justin abban az áldott és átkozott életkorban van, amikor egy kamasz egyszerre küzd önmaga elfogadtatásáért és a szabadságért, és éppen ez tette tökéletesen alkalmassá arra, hogy eljátssza az apjával heves érzelmi küzdelmet folytató Robbie figuráját. - Justin egy egész nemzedék érzéseit fejezi ki - magyarázza Spielberg. - Azokat a kamaszokat képviseli, akik képtelenek elfogadni, amit a felnőttek tesznek, és még azt a ruhát is utálják, ami rajtuk van. Fivér és nővér szoros kapcsolata pótolja mindazt a hiányt, amelyet a gyerekek a széthullott családban kénytelenek elszenvedni. - A történet hátterében az áll, hogyan küzdenek a boldogságért egy diszfunkcionális család tagjai - mondja Justin Chatwin. - Apa és fia képtelenek szót érteni egymással. Apa és lánya a süketek párbeszédét folytatja. Ezért a fiú és kishúga csakis egymásra számíthat. Az ausztrál Miranda Otto éppen akkor kapta a felkérést a szerepre, amikor rövid látogatást tett Los Angelesben. A színésznő azonban kezdetben attól tartott, hogy a nagy lehetőség nem a legjobbkor jött. - Amikor Steven Spielberg felhívott, rögtön mondtam neki, hogy nem vagyok biztos magamban, mert éppen terhes vagyok - idézi fel a történteket a színésznő. - De Steven azt mondta, pont ez kell neki, mert érdekesebbé teszi a volt feleség és a volt férj közötti kapcsolatot. - Ez a két ember nem utálja egymást - veszi át a szót Kennedy. - Továbbra is odafigyelnek arra, mi történik a másikkal, és gondoskodnak közös gyermekeikről. Azért kellett elválniuk, mert a kapcsolatuk nem működött. Miranda terhessége pedig, amelyet kifejezetten hangsúlyozunk a filmben, azt fejezi ki, hogy a karakter új életet kezdett. - Érdekes társadalmi szakadék tátong Ray és Mary Ann között - folytatja Spielberg, aki úgy képzelte el a párt, hogy fiatalon házasodtak össze, de az együtt töltött évek alatt képtelenek voltak megoldani azokat a problémákat, amelyek a családi hátterük különbözőségéből fakadnak. - Ray egyszerű melós, aki a kikötőben hatalmas konténereket pakol ki a hajókról, és a lelke mélyén örök gyerek maradt. Mary Ann viszont tipikus connecticuti úrilány. Meglátott valamit ebben a szexi srácban - végül is Tom Cruise-ról van szó! -, és beleszeretett. Született két gyerekük, de a származásuk és ebből fakadóan a jellemük annyira különböző, hogy sok dologban képtelenek voltak közös nevezőre jutni. A film egyik fontos szereplője nem családtag, sőt, fenyegetést jelent a történet hősei számára. A cselekmény egyik csúcspontján, amikor javában folyik a harc a marslakók és az emberek között, Ray és kislánya egy különös idegennel együtt egy farmház pincéjében keresnek menedéket. A történet drámai fordulatot vesz, amikor kiderül, hogy a menekülőknek nem csak a marslakóktól van félnivalójuk. A férfi, aki a pincébe vezeti Rayt és kislányát, megtört ember. Ogilvyt az Oscar®-díjas Tim Robbins alakítja. - Ogilvy elvesztette az egész családját, ahogyan sokan mások is - magyarázza Spielberg. - Emiatt megzavarodott, és beteges dolgokat forgat a fejében. Ezt részben meg lehet neki bocsátani, hiszen hatalmas traumát élt át, de ettől még ugyanakkora veszélyt jelent Rayre és szeretteire, mint maguk a marslakók. - Roppant érdekesnek találtam, hogy egy fantasztikus akciófilm kellős közepén beüt egy ilyen súlyos lélektani dráma - világít rá szerepének jelentőségére Robbins. - Ogilvy elmebaja ráadásul nem hajánál fogva előrángatott valami, hanem annak a katasztrófának a következménye, amely az egész emberiséget sújtja. Ogilvy figurájának megfelelője az eredeti Wells-regényben is szerepel, ezért a rajongók bizonyára örömmel fogják üdvözölni. - Ogilvyt a regényben szereplő Káplánról mintáztuk, akivel a főhős kénytelen egy nagyon szűk odút megosztani - jegyzi meg Spielberg. - Ez a regénynek borzasztóan kellemetlen epizódja. Én pedig azt akartam, hogy a filmnek is legyen egy ugyanilyen borzasztóan kellemetlen jelenete! Maga a film tulajdonképpen egy odüsszeia - összegzi a lényeget a rendező. - Olyan utazás, amelynek résztvevőit a zsigeri ösztön vezérli. New Jerseyben kezdődik, és Bostonban ér véget - ez nagyon rövid távolság ahhoz képest, hogy a támadók milyen messziről érkeztek. Ugyanakkor ez az utazás örökké tart. Amikor jönnek a Tripodok
A film egyik leglátványosabb jelenete az, amelyben Ray először találkozik a Tripodok egyikével. Spielberg már korábbi filmjeiben is sok trükköt használt, de ez az első munkája, ahol a látványt teljes mértékben a számítógép segítségével tervezte meg. Hogy elmélyedhessen a részletekben, régi jó barátjától, George Lucastól kért segítséget. - Megkaptam tőle az összes trükkmestert, aki az új Csillagok háborúja-trilógián dolgozott - meséli a rendező. - Ahogy befejezték a harmadik epizódot, már pakoltak is, és jöttek hozzám, hogy megcsinálják a Világok harcát. - Fantasztikus volt ez a munka - számol be tapasztalatairól Kathleen Kennedy producer. - Felkerestük az összes helyszínt, mindent rögzítettünk, aztán az egészet bevittük a számítógépbe, amely megépítette a helyszínek digitális mását. Steven szinte összeköltözött azokkal a srácokkal, akik a számítógépekkel dolgoztak. - A munka minden egyes fázisa egy-egy mondaton alapult - magyarázza Dan Gregoire, aki a previzualizációs szakasz trükkmestereinek főnöke volt. - Vegyük például ezt: "Egy Tripod kibújik a föld alól New Jerseyben". Fogtuk magunkat, és a számítógépben összeraktuk a szóban forgó útkereszteződés 3D-s képét. Megépítettük a Tripodot, felszakítottuk a földet, hogy előbújhasson, aztán mindent jól felrobbantottunk. Ezt a jelenetet lejátszották az eredeti helyszínen, amikor forgattak, és mindenki megértette, hogy Steven hogyan képzeli el a szóban forgó részt. - A previzualizáció óriási segítséget jelentett - veszi át a szót Spielberg. - A színészeknek mindig meg tudtam mutatni, mikor mi történik, honnan jönnek a Tripodok, és hogyan kell reagálniuk a mozgásukra. Bárcsak a Harmadik típusú találkozások készítésekor is lett volna ilyen technikám! A színészeimnek akkor teljesen a képzeletükre kellett hagyatkozniuk, ráadásul nekem sem volt pontos fogalmam arról, hogyan festenek a repülő csészealjak. Olyan instrukciókat adtam, hogy "figyu, most jön ez a tányér a levegőben, és marha nagy"...
|