"A lovak a Föld legszebb és legkedveltebb lényei közé tartoznak - mondja Katzenberg -, szoros kapcsolatban állunk velük, hiszen az emberek évezredek óta tartanak lovakat. Mindezek miatt nagyon tetszett az ötlet, hogy róluk készítsünk rajzfilmet, bár tudtam, hogy talán nincs még egy állat, melyet ennyire nehéz lenne animálni. Ehhez a munkához a legjobb szakemberekre volt szükség. Napjaink egyik legkiválóbb animátora James Baxter. Elmentem tehát hozzá, és azt mondtam, hogy igazi kihívást jelentő feladatot szántam neki. Kezdettől fogva tetszett neki az ötlet, fellelkesítette a munkatársait is, és együtt egészen magas színvonalat értek el." "Ez volt a legnehezebb feladat, mellyel eddig találkoztam - mondja Baxter. - Szó szerint öt teljes hetet töltöttem otthon bezárkózva, és mindenkit elküldtem azzal, hogy hagyjon, mert koncentrálnom kell. Egészen ijesztő volt, mert amikor elkezdtem lovakat rajzolni, rá kellett jönnöm, milyen keveset tudok." Amit az animátorok nem tudtak, meg kellett tanulniuk. Az egész csapat "intenzív kurzust" vett, melynek témája a lovak anatómiája, mozgása, helyváltoztatása és viselkedése volt. A Los Angeles Equestrian Center mindössze egy mérföldre található a DreamWorks animációs központjától, így a rajzolók órákon át tanulmányozhatták és rajzolhatták az ott élő lovakat. Az idő nagy részét azzal töltötték, hogy egy pompás musztáng csődört figyeltek, mely a filmbeli Szilaj modelljéül szolgált. Nagy segítségükre volt továbbá a világ két elismert szaktekintélye, Dr. Deb Bennett és Dr. Stuart Sumida, akik a filmben konzultánsként vettek részt. Ők vezettek a rajzolóknak egy programot, melynek során megtanítottak nekik mindent, amit egy lóról tudni kell. Attól eltekintve, hogy a lovaknak hosszú és merev a gerincük, testük többi része majdnem mindig mozgásban van, a hosszú nyaktól a farokig, a szájtól a fülekig. Megtanulták a lovak változatos járásmódjait a sétától az ügetésen és könnyű vágtán át a galoppig. A sebességtől eltekintve meg kellett tanulniuk mindegyik fajta járás minden egyes komponensét, nem is beszélve a mögöttük rejlő érzésekről. A mozgás megrajzolásához az animátorok gyakran használták az ún. "lapítás és nyújtás" technikát. "A rajzfilmes zsargonban ez azt jelenti, hogy amikor egy tárgyat eltorzítasz, össze kell nyomni vagy ki kell nyújtani, attól függően, hogyan mozog - magyarázza Baxter. - Minél "rajzfilmesebb" egy projekt, annál extrémebb dolgokat művelhetsz, viszont minél realisztikusabb dolgot várnak el tőled, annál finomabban, pontosabban kell mindezt alkalmazni. Használtuk ezt a technikát most a lovak esetében is, de nagyon korlátozott mértékben és csak a testük speciális területein, a vállakon vagy a csüdjükön. Szóval ott van, de nagyon finoman és rejtetten." "A lovak rendkívül őszinték - teszi hozzá Dr. Bennett. - Úgy értem, képesek közvetíteni, hogy mi zajlik le bennük és hogyan fognak reagálni, szóval nagyon fontos volt, hogy az animátorok tisztában legyenek mindezzel, képesek legyenek "olvasni" a jelekből és vissza is tudják adni mindezt a vásznon." Ez a képesség volt a kulcs Baxter és csapata számára, mikor hozzáláttak Szilaj karakterének kidolgozásához, aki gyakorlatilag a film összes jelenetében színen van, és akinek az érzelmei rendkívül széles skálán mozognak. "Olyan lovat akartunk, amelyik rettenthetetlennek érződik - mondja. - Nagyon bátor, büszke paripa, és szabadság utáni vágya mindent legyőz. A benne lakozó független szellemet nem lehet megtörni." "Ha van egy színészi hang, amellyel dolgozhatsz, az kiindulópontot nyújt a szereplőhöz - mondja Kristof Serrand, a film animációs felügyelője. - De ha a szereplőd nem beszél, mindent pantomim segítségével kell kommunikálni, ami persze hatalmas feladat. Különösen akkor, ha még kezeket sem használhatsz kifejezőeszközként." Az ilyen szereplők esetében a rajzolóknak nem sok lehetőségük marad, a szemeket és szemöldököt vetik be az érzelmek kifejezésére. A lovaknak viszont a valóságban nincs szemöldökük, a szemük pedig a fejük két oldalán helyezkedik el, nem lehet tehát egyszerre belenézni mindkettőbe. Az animátorok azonban engedélyeztek maguknak egy kis szabadságot ezen a téren, kicsit előremozgatták a lovak szemét, több szemfehérjét és íriszt rajzoltak, és határozottabb lett a szemöldökük. |