A DreamWorks Pictures új animációs filmje jól példázza, milyen messzire jutott napjainkra a hagyományos animáció, s hogy sok mindennek nevezhető, csak "hagyományosnak" nem. A számítógép használata forradalmasította a műfajt, és vadonatúj megoldásokat tett lehetővé; erről olyan, teljes egészében számítógéppel készült filmek tanúskodnak, mint pl. a nagy sikerű Shrek. A komputertechnika ugyanakkor egyre növekvő hatást gyakorol a 2D-s - azaz hagyományos - animációra is, erre viszont éppen a SZILAJ - A VAD VÖLGY PARIPÁJA az egyik legjobb példa, mely jelenleg a DreamWorks technikailag legösszetettebb animációs filmjének számít. Ma már kétségkívül a számítógép egere az animátorok egyik legfontosabb munkaeszköze, de ahogy Jeffrey Katzenberg producer rámutatott, egyetlen számítógép sem helyettesítheti a szabadkézi rajzot. "A hagyományos animációban ott rejlik az egyedülálló lehetőség, hogy mi minden történik akkor, ha a művész saját kezével kelti életre a karaktereket - mondja. - Ehhez semmi sem fogható. Olyan, mint az e-mail és a kézzel írott levél közti különbség; utóbbi személyesebb és közvetlenebb. A papír-ceruza módszer közvetlen alkotás, a számítógép erre nem képes... legalábbis egyelőre. A számítógép azonban egyáltalán nem jelenti a hagyományos animáció végzetét. Ebben a filmben a kézzel rajzolt animációt házasítottuk össze a legmodernebb technikával, hogy létrehozzunk egy olyan filmet, mely mindkét területen a legjobb." Nem a SZILAJ az első hagyományos animációval készült film, mely felhasználja a 3D, azaz a komputeranimált elemeket. Mindazonáltal a film a két technika teljes körű vegyítését jelenti, és nem véletlen, hogy a produkciós csapat az animáció hibrid formájaként hivatkozott rá. Akár 2D-s, akár 3D-s egy film, lovakat rajzolni mindenképpen nagyon nehéz, és még nehezebb animálni a figurákat. Talán ez magyarázza, miért csak most készült el az első animációs film, mely egy lovat állít a történet középpontjába. S hogy még nehezebb legyen a dolog, a filmbeli lovak nem beszélnek. "Meg akartuk törni az összes szabályt, el akartunk térni a szokásoktól, s rögtön azzal kezdtük, hogy a történetet legfeljebb a szemek játékával mondjuk el, mert sem a lovak, sem más állatok ebben a filmben nem szólalnak meg" - mondja Katzenberg. Ezt az alapelvet már a produkció kezdetén megfogalmazták. "Amint egy ló beszélni kezd, attól a pillanattól kezdve az egy vígjáték - mondja Kelly Asbury rendező. - Egyszerűen nem lehet komolyan venni egy beszélő lovat; az komikus sztori lesz, függetlenül attól, hogy mit csinálunk. Ezért az állatokat sokkal természetesebbre formáltuk, és csak a cselekvések által nyilvánulnak meg." Annak ellenére, hogy nincsenek dialógusok az állatok között, és minimális az emberi szereplők közti párbeszéd is, jól kidolgozott forgatókönyvre azért szükség volt, s ezzel a feladattal John Fuscót keresték meg. "John ideális erre a munkára, mert nemcsak írt már filmeket a Vadnyugatról, hanem neki magának is vannak lovai, ráadásul tiszteletbeli tagja az Oglala-Lakota törzsnek" - magyarázza Mireille Soria producer. John Fusco elmesélte, hogy amíg meg nem kapta a felkérést a DreamWorkstől, sosem érdeklődött igazán egy animációs filmben való részvétel iránt. "Aztán egy mondatban elmondták, miről fog szólni a film: »A Vadnyugat története, egy ló szemszögéből«. Erre csak annyit kérdeztem: »Mikor kezdjem a munkát?« Számtalan történetet hallottunk arról, hogyan hódították meg, illetve veszett el a Nyugat, attól függően, hogy honnan nézzük. Ebben a drámában kétségtelenül kulcsfontosságú szerepet játszottak a lovak, és a történetet még soha nem mesélték el az ő szempontjukból. Ez nagyon ösztönzően hatott rám, igazi kihívás volt. További inspirációt jelentett a New England-i farmomon élő 22 lovam is. Szilaj nagy utazást tesz otthonától, a tágas mezőktől az indiánok világáig. Ezek a lovak hozták át elődeinket a régi Vadnyugaton, velük értünk el a vasutak korába, és abba a korba, melyet a határvidék utolsó szabad napjainak tartanak. Emellett vannak olyan témák a filmben, melyek napjainkra rímelnek: elsősorban az, hogy sosem szabad hagyni senkinek, hogy megtörje a lelkünket." |