A nap bölcsessége :)
 
Olcsón megvennéd? Jó áron eladnád? Csinálj jó boltot! www.teszvesz.hu - online aukciók

 

 

 

KREATÍV

 

VERSEK

Szerelmes 1.

Szerelmes 2.

Szerelmes 3.

Boldog Békés Karácsonyt 

Bölcsességek-Boldogságról

Bölcsességek-Életről, halálról

Idézetek-vegyes

redékek

Innen-onnan

Elgondolkodtató

Gondolatok a szeretetről

Arany igazságok a Barátokról

Dalszövegek

 

ANIMÁCIÓK

 

 VW BOGARAK

 

Katt a Bogira!_@/¨

 

 

 
Kedvenc Barinőm_@/¨
 

 KEDVENC LINKEK

 

 

 

Gazdikereső


 
Döntöttünk, megvesszük
Döntöttünk, megvesszük : Nem árt figyelni ezekre--->

Nem árt figyelni ezekre--->

  2004.10.21. 13:41

Nemes elhatározás én személy szerint csak támogatni tudom az 5letet:)de azért ezt érdemes elolvasni!

1. A gépkocsi vásárlása

Új VW gépkocsi vásárlója - annak idején - kezelési utasítást és a garancialevelet is tartalmazó szervizkönyvet kapott. A gépkocsi üzembe állítása elott meg kellett ismerni a garancia feltételeit és a kezelési utasítást. Ezenkívül a vásárlóknak ellenoriznie kellett az új gépkocsit, hogy nincs-e sérülése, továbbá üzemképes-e. Az ellenorzés azért volt szükséges, mert az új gépkocsi szállítás közben is megsérülhetett.

Mivel bogarat csak használtan lehet már csak vásárolni, ezért ez már sokkal bonyolultabb feladat. A használt gépkocsi ára sok tényezotol függ, melyek közül legfontosabb a gépkocsi muszaki állapota. A pontos muszaki állapot meghatározása megfelelo szerszá­mok és muszerek nélkül nagyon nehéz. Használt gépkocsi vásárlásakor min­dig van bizonyos kockázat, de a legfontosabb elemeknek a gépkocsi álló hely­zetében, valamint próbaúton való vizsgálatával ez a minimumra csökkentheto.

A már bizonyos muszaki ismeretekkel és tapasztalatokkal rendelkezo vá­sárló maga is vállalkozhat erre a feladatra a következokben ismertetett irányelvek alapján.

1.2. Az álló gépkocsi szemrevételezése

A használt gépkocsi muszaki állapotának meghatározása szemrevételezéssel nem nyújt tökéletes és pontos információkat. Ennek ellenére a gépkocsi tüze­tes megtekintése alapján meghatározható a gépkocsi gyártási éve, a komolyabb hibák, rendellenességek, továbbá a lefutott kilométerek száma, ami nem min­dig azonos a kilométerszámláló állásával. Gyakran apróságokból következtet­hetünk nemcsak a gépkocsi muszaki állapotára, hanem üzemeltetésének körül­ményeire, valamint az eladó szavahihetoségére is. A szemrevételezést célszeru a szabadban, nappal végezni.

Az alvázszám az alagúton, a hátsó ülések alatt van

A motorszámot a forgattyúház peremébe ütötték (a dinamó tartóbakjának talpánál)

Ne feledkezzünk meg arról, hogy mind a kocsiszekrény, mind a motor gyártási számát ellenorizzük. Elofordul ugyanis, hogy a motor jónéhány évvel fiatalabb a kocsiszekrénynél, mert a gépkocsiban motort cseréltek. Ezen számok alapján hozzávetőlegesen meg lehet állapítani a bogár korát. Ehhez segítséget nyújt még itt a honlapunkon található Kormeghatározó oldal.

1.3. A kocsiszekrény külalakja

A pontos szemrevételezés igen lényeges, mert a karosszérialakatos és festési munkák igen drágák. A lakkozott felületeknek fényeseknek, azonos színueknek kell lenniök, árnyalati eltérések, foltok nélkül. Nem lehetnek rajta repedé­sek, karcolások és fröccsenések. Ha a kocsiszekrényt már festették, állapítsuk meg azt is, hogy teljes egészében vagy csak részben festették-e át. Az átfestés mértékébol következtethetünk a javítás nagyságára. Ha a gépkocsit nem festették át teljesen, akkor az új és az eredeti festék színét össze tudjuk hasonlítani. Az eredeti szín a muszerfalon és az ajtókon a gumitömítések mellett látható. A kocsiszekrény hibáit legkönnyebb úgy észrevenni, hogy jó világítás mellett végignézzük a gépkocsi oldalait. Érdemes figyelmet fordítani a krómozott ele­mek állapotára is.

A leglényegesebb azonban a kocsiszekrény lemezeinek állapota. A nagyobb kiterjedésu horpadások, repedések vagy kinyomódások nagymértéku elhasz­nálódásról tanúskodnak és komoly javítást igényelnek. Jelentosen rosszabb a helyzet, ha a lemezek nagymértékben rozsdásak. Ez a kocsiszekrény vagyis a gépkocsi legdrágább egységének megsemmisülését jelenti.

A kocsiszekrény lemezeinek rozsdásodását vizsgálva mindenekelott azokat a helyeket nézzük meg, amelyek leggyorsabban korrodálnak. Ezek a kerékdobok, a sárvédok és a kocsiszekrény csatlakozási pontjai, a küszöbök, az ajtó­oszlopok alsó része, a padlólemez a hátsó lökhárító felerosítésénél és a hátsó kerékfelfüggesztésnél. Vegyük figyelembe azt, hogy az önhordó kocsiszekrény padlólemezének jelentos rozsdásodása komoly balesethez vagy legalábbis a hajtóegységek pusztulásához vezethet.

Ezután ellenorizzük az ajtók, a csomagtartó- és a motorházfedél könnyu zárását és nyitását. Lényeges az ajtók csuklópántjainak hézaga is.

Szintén ellenorizzük a zárak, az ablakleeresztok muködését, és az ajtók, valamint az ablakok tömítéseinek állapotát. Az elso szélvédon repedések, kar­colások, matt foltok stb. nem lehetnek. A hátsó szélvédo és az oldalablakok szintén átlátszóak legyenek. Az üveg sarkában ott kell lennie a gyári jelnek, ami bizonyítja, hogy ezek biztonsági üvegbol készültek. A lehúzható ablakok­nak a vezetékekben könnyen, de nagy játék nélkül kell mozogniuk.

1.4. A kocsiszekrény belso része

Mindenekelott ellenorizzük a gépkocsi adattábláját, a motor és a kocsiszek­rény számát, a gyártási évet és ezeket egyeztessük a forgalmi engedélyben szereplő adatokkal. Ezután nézzük meg a kárpitozást és a könyöktámaszokat. Ha a gépkocsi ülésein huzatok voltak, akkor az ülések jó állapotban vannak, de arról, hogy mennyi ideig használták a gépkocsit, a könyöktámaszok tanúskodnak. A legnagyobb kétséget egy használt autóban levo vadonatúj kárpit ébreszti.

A felsoroltakon kívül a gépkocsi belsejében ellenorizzük még az ülések rugóit, az ülések keretét és az állítóberendezések muködését. A szélvédok tömítései mentén ellenorizzük, hogy nem láthatók-e beázás nyomai. Ezután ellenorizzük a muszerfalat. Vizsgáljuk meg az egyes muszerek muködését és megvilágítását.

A szemrevételezés során még más berendezések muködését is ellenorizhetjük, pl. a kormánykerék és a fékpedál holtjátékát. A pedálgumik állapota tükrözi a gépkocsival megtett utat. A teljesen új vagy alig kopott pedálgumik azt jelentik, hogy az eladó el akarja. titkolni a gépkocsival ténylegesen megtett kilométerek számát.

2. A gépkocsi motorikus vizsgálata

2.1. A motor és tartozékai

Ez a gépkocsi egyik fo egysége, ezért a leheto legtöbb idot és figyelmet igényli. Eloször is vizsgáljuk meg a motorblokkot, hogy nem találunk-e rajta repedéseket vagy azok javításának nyomait.

Vizsgáljuk meg a motor kenési rendszerének csatlakozásait is. A motor alsó részének és az olajteknonek kismértéku olajossága megengedett. Nem lehet viszont az úttesten, a gépkocsi alatt olajfolt.

A motor egyes elemeinek kopását csak a motor beindítása után lehet meg­állapítani. A motor üzemét kíséro hangok, zörejek közül uzonban a rendellenesek kiválasztása bizonyos gyakorlatot és az adott motor szerkezetének ismeretét kívánja.

A nagy szelephézag által okozott kopogás legjobban alacsony fordulatszá­mon ismerheto fel. Ekkor a motor fordulatszámával azonos frekvenciájú "kopácsolás" hallható. A fordulatszám növelésekor a ?kopácsolás" egyenletes fémes zörejbe megy át.

A törött szeleprugót a forgattyústengely fordulatszámának felével egyenlo frekvenciájú fémes kopogás jelzi.

A jól hallható tompa kopogást a hajtórúdcsapágyak túl nagy hézaga okozza. Ez legjobban a motor fordulatszámának hirtelen változásakor figyelhetc meg. A kopogás frekvenciája azonos a fordulatszámmal.

A focsapágyak nagy hézagát általában egyes, tompa ütések jelzik, amelyek a motor terhelésének vagy fordulatszámának változásakor erosödnek.

A dugattyúcsapszegek hézaga egyenletes, a forgattyústengely fordulatszámá­val arányos fémes kopogást okoz. A kopogás foleg alapjáraton hallható, a fordulatszám növelésekor megszunik.

Hasonló kopogást okozhatnak a berágódott vagy túl szorosan illesztett dugattyúcsapszegek is, valamint a dugattyúk kopása. A dugattyúk kopogása legjobban alacsony fordulatszámokon veheto észre. Ez a kopogás a motor felmelegedése után általában megszunik.

A dugattyúgyuru törését nem túl hangos kopogás,és az ezt kíséro elmosódott sziszego hang jelzi. A kopogás általában csak alacsony fordulatszámon hallható.

Ha az egyik henger nem üzemel, akkor ugyanolyan tompa kopogás hallható, mint a hajtórúdcsapágyak nagy hézaga esetében. Éppen ezért a motor zörejei­nek meghallgatása elott ellenorizni kell, hogy minden henger üzemel-e.

A különbözo kopogásokat gyakran a motor egyes tartozékainak pl. a töltődinamónak, az önindítónak vagy a légszuronek laza felerosítése okozza. Ezért a motor beindítása elott ezek rögzítését is ellenorizzük.

A töltodinamó vagy a ventillátor csapágyainak meghibásodásakor elofor­duló zajok különbözok lehetnek. Ezek az ékszíj levétele után megszunnek.

A túl korai gyújtás, a rossz hoértéku gyertyák, valamint a túl alacsony oktánszámú üzemanyag a gyújtással azonos frekvenciájú csilingelést okoz a motor

nagyobb terhelése esetén. Ez a fordulatszám növelésekor vagy a terhelés csök­kenésekor megszunik. A csilingelést az üzemanyag robbanásszeru égése okozza. A motor meghallgatása után fordítsunk figyelmet a tengelykapcsolóra is. Berrego vagy erosebb zúgás a tengelykapcsoló hibájára utal.

Ezután vegyük le az olajbeönto nyílás fedelét. A nyílásból kiáramló sok ki­pufogó gáz a dugattyúgyuruk kopása miatt az égéstermékeknek a forgattyúházba való átáramlását jelenti.

A motor meghallgatása után kapcsoljuk ki a gyújtást, és néhány pillanat múlva ismét indítsuk be a motort. Hasonlítsuk össze a motor indíthatóságát hideg és meleg állapotban. A motor beindításakor ellenorizzük az önindító üzemét is, fogaskerekének recsegése nélkül kell be- és kikapcsolódnia. A motor gyors beindulása az akkumulátor jó állapotát is jelzi.

A motor bemelegítésekor ellenorizhetjük az automatikus szívatóberendezés y' muködését is. A motor felmelegedése mértékében a fojtószelep fogazott emelokarjának (a gázpedál lenyomása után) fel kell emelkednie, ezáltal a motor fordulatszáma csökken. A motor állapotára a gyújtógyertyák színébol is kö­vetkeztethetünk. A normális körülmények között üzemelo gyertya elektródái­nak színe barna vagy rozsdabarna. A gyertyán száraz, szemcsés bevonat is lehet, amit az üzemanyagban levo kopogásgátló ólom-tetraetil-adalék okoz.

3. Az eroátvitel

Az eroátviteli egységek (a sebességváltómu és a foáttétel) szemrevételezésekor nündenekelott ellenorizzük azt, hogy azok házán nincs-e repedés, kitöredezés vagy olajszivárgás. Olajszivárgás esetén a szivárgás helyét töröljük szárazra. Ez megkönnyíti a szivárgás erosségének meghatározását a próbaút után.

4. A kocsiszekrény eleje és az elso felfüggesztés

A gépkocsi alját gondosan vizsgáljuk meg foleg akkor, ha az frissen festett. Repedezett, horpadt, egyengetett lemez, hegesztés nyomai azt jelzik, hogy a gépkocsi karambolozott. Ez a gépkocsi értékét nagymértékben csökkenti. Ezenkívül ellenorizzük még az alsó lemezek állapotát is.

A sérült torziós rúd könnyen észreveheto, mert akkor a kocsiszekrény a sérült elem oldalára lejt. Érdemes figyelmet fordítani arra is, hagy a kocsiszekrény hátulja nincs-e túl alacsonyan, mert az a torziós rudak beállításának vagy cseréjének szükségességét jelenti.

A lengéscsillapítókat eloször szemrevételezéssel vizsgáljuk meg. Az esetleges olajszivárgás a lengéscsillapító elhasználódására utal. Ezután sorban, minden kerék fölött nyomjuk le, hintáztassuk meg a kocsiszekrényt. A jó lengéscsillapítók két vagy legfeljebb három lengés után megszüntetik a lengést.

5. A kormányszerkezet

A gépkocsit alulról ellenorizve vizsgáljuk meg a kormányrudakat is, nincsenek-e elgörbülve vagy nem láthatók-e rajta ütésnyomok. A gömbcsuklók hézagait is ellenorizzük. Ezután a kormánykereket forgatva figyeljük meg annak holtjátékát és könnyu mozgathatóságát. A kormánykerék holtjátéka, vagyis az az elfordulás, ami a kormányzott kerekek elfordítását még nem akozza, 1,0...1,5 cm lehet. A kormánykerék szorulása a kormánymu túl szoros meghúzására vall, amivel valószínuleg a holtjátékot akarták csökkenteni.

6. A fékrendszer

Eloször vizsgáljuk meg a kerekek belso oldalát, nincs-e fékfolyadék-szivárgás. Ezután néhányszor nyomjuk le a fékpedált, majd tartsuk lenyomva. Ha a fékpedál lassan tovább süllyed, akkor a fékrendszerben tömítetlenség van és elfolyik a fékfolyadék. Ha néhány lenyomás után a fékpedál rugózik, de visszatér eredeti helyzetébe, akkor levego van a fékrendszerben. A kézifék behúzásakor jól érzékelheto ellenállásnak kell lennie.

7. A kerekek és a gumiabroncsok

Mindenekelott azt vizsgáljuk meg, hogy az összes gumiabroncs (a pótkeréké is) azonos mintázatú és méretu-e. Ezután nézzük meg a futófelületek kopottságát, és a kopás jellegét. A futófelületek egyenlotlen kopása rossz kerékbeállításra utal. A keréktárcsák peremén benyomódások, sérülések nem lehetnek. A dísztárcsák levétele után ellenorizzük az összes kerékcsavar meglétét.

8. A villamos berendezés

Az akkumulátort és az önindítót legkönnyebben a motor néhány egymásutáni beindításával ellenorizhetjük. Ha az akkumulátor nincs feltöltve vagy már elhasználódott, akkor egyre lassabban forog a forgattyústengely, és a bekap­csolt fényszórók fénye is erosen legyengül. A forgattyústengely lassú forgását az önindító hibája is okozhatja. Ha az önindító be- és kikapcsolásakor recsegés hallható, akkor hibás az önindító fogaskereke vagy annak kapcsolószerkezete.

A töltodinamó és a feszültségszabályozó helyes üzemérol a töltésjelzo lámpa nyújt információt. A fordulatszám növelésekor a töltoáram is no. Ezenkívül ellenorizzük még a töltodinamó csapágyainak állapotát is, azok üzemének meghalIgatásával.

Ezután vegyük le a gyújtáselosztó fedelét, s ellenorizzük, hogy nem repedt-e. Vizsgáljuk meg az elosztó tengelyének játékát, a megszakító érintkezoinek

állapotát és az elosztópipát. Ellenorizzük a nagyfeszültségu kábelek szigetelését is, nincs-e rajtuk repedés. Ezután ellenorizzük a tüzeloanyagszint-jelző és az ellenorzolámpák muködését, továbbá az ablaktörlot és a kürtöt, valamint a különbözo kapcsolókat. Feltétlenül szükséges a helyzetjelzolámpák, a fék- és irányjelzolámpák, az országúti és a tompított fényszórók, valamint azok helyes váltásának ellenőrzése.

9. A próbaút

Ha a gépkocsi szemrevételezése és a motor vizsgálata alapján úgy találjuk, hogy a gépkocsi ára és muszaki állapota arányban áll egymással, akkor tegyünk még egy próbautat is, amely vagy alátámasztja eddigi véleményünket, vagy újabb hibákat mutat ki, amelyeket ez ideig nem lehetett felfedezni. A próbaút legalább néhány kilométeres legyen. Olyan utat válasszunk, hogy külön­bözo minoségu útfelületeken (simán és földúton), emelkedokön és kanyarokban is ki tudjuk próbálni a gépkocsit.

9.1. Az eroátvitel

Induláskor a tengelykapcsoló-pedált nagyon lassan engedjük fel, hogy ellenorizhessük a tengelykapcsoló folyamatos, rángatás nélküli kapcsolását. A tengelykapcsoló lassú kapcsolásakor mindenféle rángatás és remegés a súrlódóbetétek kopására vagy más alkatrészek meghibásodására utal. A tengelykapcsolóval ezután végezzünk még egy kísérletet: I. vagy II. sebességfokozatban való haladáskor hirtelen nyomjuk le a gázpedált. Ha a gépkocsi sebes­sége nem a motor fordulatszámával arányosan növekszik, akkor csúszik a tengelykapcsoló.

A sebességváltómu ellenorzésére minden sebességfokozatban legalább 100 m-t kell megtenni. A sebességváltómunek csendben, recsegés, kopogás és csikorgás nélkül kell üzemelnie. A zajos üzem a csapágyak vagy a fogaskerekek elhasználódására utal. Ezenkívül ellenorizzük azt is, hogy az egyes sebességfokozatok könnyen kapcsolhatók-e, és nem ugratnak-e ki menet közben. Az ilyen hibák a kapcsolószerkezet hibáit vagy a fogaskerekek, a szinkrongyuruk és tengelyek túlzott kopását jelzik.

A differenciálmuvet és a foáttételt induláskor és különbözo sebességekkel való haladáskor, egyenes úton és kanyarban, foleg a gépkocsi sebességének hirtelen változásakor hallgassuk meg. A hátsó hídnak minden körülmények között halkan, zörejek és kopogások nélkül kell üzemelnie. Ha hirtelen gyorsításkor vagy lassításkor kopogást, recsegést hallunk, akkor kopottak vagy hibásak a foáttétel fogaskerekei. Az állandó zajok rossz fogaskerékbeállításra utalnak. Ha a hátsó híd csak kanyarban zajos, akkor a differenciálmu hibásodott meg.

9.2. A motor

A próbaút során ellenorizzük a motor terheléses üzemét, mindenekelott a jó gyorsulást az egyes sebességfokozatokban, az emelkedok legyozését és a legnagyobb sebesség elérését. Ha a gépkocsi rosszul gyorsul, nehezen kapaszkodik fel az emelkedore, és nem éri el az eloirt legnagyobb sebességet, akkor a motor gyenge, nem fejti ki a szükséges teljesítményt. Menet közben figyeljük az olajnyomás ellenorzo lámpáját, hogy megvan-e a szükséges olajnyomás.

Néhány perces út után a motor már felmelegszik annyira, hogy bekapcsolhatjuk a futést. Jól muködo futoberendezés esetén a meleg levegonek elég intenzíven kell beáramlani az utastérbe.

9.3. A kormánymu

Sima felületu, egyenes úton kis sebességgel haladva néhány pillanatra engedjük el a kormánykereket és figyeljük meg, hogy a gépkocsi el akar-e kanyarodni önmagától valamelyik irányba. Ha a gépkocsi nem tartja az egyenes irányt, az az elso kerekek rossz beállítására utal.

Ha a kormánykerék elfordítása jelentos erokifejtést igényel, akkor rossz az elso kerekek beállítása vagy szorul a kormánymu. Az elso kerekek rossz beállítását jelzi az is, ha kanyar után a kerekek nehezen térnek vissza az egyenes irányba.

Az elso kerekeknek a kormánykerékre és az egész kocsiszekrényre átadódó rezgéseia kerekek kiegyensúlyozatlanságára,a kormányszerkezetben levo nagy hézagokra vagy a kormánymu lengéscsillapítójának elhasználódására utalnak.

9.4. A fékrendszer

A hazánkban érvényes, a 23/1975. (X11. 31.) KPM számú, a közúti jármuvek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának muszaki feltételeirol szóló rendelet szerint a fékek hatásosságát 80 km/h sebességgel, vízszintes, szilárd burkolatú, tiszta, száraz úton haladó gépkocsi fékútja alapján kell meghatározni. A fékút 80 km/h sebességrol s=51 m, csak a lábfék (üzemi fék) használatával. Ezenkívül a kéziféknek a teljes terhelésu gépkocsit legalább 18%-os lejton rögzíteni kell tudnia.

Ezután ellenorizzük az egyes kerekek azonos mértéku fékezését. A gépkocsit kb. 20 km/h sebességre felgyorsítva erosen nyomjuk le a fékpedált. Ha a gépkocsi farol vagy oldalra húz, akkor rossz a fékek beállítása.

A fékezéskor hallható csikorgás vagy sivítás arra utal, hogy kopottak a fékbetétek, és a szegecsek kiállnak. Ha a gépkocsi nem egyenletesen fékez, akkor oválisak a fékdobok.

9.5. A felfüggesztés

A lengéscsillapítókat célszeru kockaköves vagy hepehupás úton ellenorizni. Ha a kocsiszekrény lengései nem kelloen gyorsan csillapodnak le, akkor rosz­szak a lengéscsillapítók. A kerekek fordulatszámával azonos frekvenciájú - még egyenes, sima úton is hallható - zörejek a kerékcsapágyak hibáira utalnak. A kormánykerékre átadódó rezgések a kormányszerkezet csillapítójának sérülését jelzik.

Ha a szemrevételezés és a próbaút során alapveto hibákat nem tapasztaltunk, akkor a vizsgálatok eredménye pozitív. Ezután már csak a gépkocsi tényleges értékének, vagyis árának meghatározása van hátra.

A VW gépkocsik, tekintettel tartósságukra és üzembiztosságukra különbözo atmoszferikus és klimatikus körülmények között, régebben igen drágák voltak. Jelenleg a piac új gépkocsikkal való jobb ellátottsága következtében a használt gépkocsik ára fokozatosan csökken. A használt gépkocsik árának meghatáro­zására igen nehéz valamilyen általános szabályt, eloírást megadni annál is inkább, mert az nemcsak a gépkocsi típusától és gyártási évétol, hanem még sok más tényezot (pl. a megtett kilométerek számától, az üzemeltetés és karbantartás módjától stb.) is függ.

Hogy ezeket megtudhattuk, szintén JoPi -nak és gyűjtőmunkájának köszönhetjük,további információkat leírásokat -->ITT<-- olvashatunk.

 
Az a holnap,amin tegnap aggódtál :)_@/¨

 

 
Hogy múlik...:)_@/¨

 
Ennyien jártak már itt _@/¨
Indulás: 2004-09-22
 
Boldog Névnapot! _@/¨

 

 

 
Humor gyűjtemény :)_@/¨
 
Humor :) _@/¨
 
KEDVENC VERSEIM
 
 

ITT ÉS MOST

A gyepet nézem, talán a gyepet.
Mozdul a fű. Szél vagy zápor talán,
vagy egyszerüen az, hogy létezel
mozdítja meg itt és most a világot.

/Pilinszky/

Nem vagyok rád dühös. Türelmetlenek vagyunk, nincs bennünk elég megértés. Álmodozunk, a lehetetlent akarjuk. Te is , én is...Szeretném elfelejteni a múltamat. Általad, veled akarok túllépni rajta. Nem hagylak el. Melletted leszek addig, míg rá nem ébredek, hogy közös álmaink sose válhatnak valóra....De ha mégis elmegyek, vissza sose nézek. Megbánás nélkül megyek tovább. Feladom az álmodozást....
/ Liv Ullmann/
 
   
 
          
  "Ülj ide mellém, s nézzük együtt
az utat, mely hozzád vezetett.
Ne törődj most a kitérőkkel,
én is úgy jöttem, ahogy lehetett...."
 
 
 
 
MEGBÁNÁS


Vállaidon az augusztus végi éjszaka,
csillagtalan palástom súlya alatt remegsz,
de mint aki megérezte a menekülés jó ízét,
lassan újra megtelsz erővel.
Kikoptat belőled az idő,
s nem tudom feltartani a véget,
hiába nyújtom már neked az életem,
udvariasan hallgatsz, nem bántod a múltat,
hátha egyszer felölti magára
a szelíd megbánás áldozati ruháját.
Mit tehetnék érted, mondd?
Amit én kínálok csupán a sors maradéka,
szomorú józanság,
ami után koszorút dobálnak az emberek.
Pedig lehettem volna még az öröm
hatholdas rózsakertje,
az éjszakában visszhangzó szívdobbanás,
s menedéked, ha annyi a szenny,
amennyit csak együtt bír az ember.

NIA

 
Lator László:
 
Emlékezz hát

Ó, álmaimban aluvó!
Szemed pillája rebben.
Mint méz a sejtben, felragyogsz
szétszórt emlékeimben.

Emlékezz hát! A túlnehéz
homályban hogy hajoltunk
egymás felé, hogy készülődött
változhatatlan sorsunk.

Felém hanyatlott homlokod,
s önnön szándékom ellen
csókoltam idegen fejed
fájdalmas szerelemmel.

Mint kimerült menekülő,
ha lélegzete fárad,
úgy érzem, szinte fojtogat
mellembe gyűlt hiányod.

Mert minden tefeléd sodor,
akármi lesz a vége.
Nem védem már magam, s magad
te is hiába véded.

Emlékezz hát! A jeges éj
üres örvénye érint.
Fejünk felett a zord idő
vad látomása érik.

(1950)

 
 

Kányádi Sándor

Felemás őszi ének


építsd föl minden éjszaka
építsd föl újra s újra
amit lerombol benned a
nappalok háborúja
 
ne hagyd kihunyni a tüzet
a százszor szétrúgottat
szítsd a parazsat nélküled
föl újra nem loboghat
 
nevetségesen ismerős
minden mit mondtam s mondok
nehéz nyarunk volt itt az ősz
s jönnek a téli gondok
 
már csak magamat benned és
magamban téged óvlak
ameddig célja volna még
velünk a fönnvalónak
 

 
 János Árpád
 
Ne álmodj kedves, mert fájni fog
 
Hozzád, Neked, teérted
Szólok én most:
Érzem, hogy Téged még a tűz hevít.
Ha esdve mondanám ugyan mit ér az?
A szép szó is elszáll ezért leírom
Az írás, ha sokszor olvasod, segít.
Ne hívd a jövőt mely mindenki sorsa
És hívja, várja gyermek, férfi, nő.
Szépre álmodják! S az máris itt van,
És nem veszik észre, hogy múlik az idő.
Az álmok valóra sose válnak,
Amíg álmodjuk őket, minden csodaszép.
Az ébredéskor miénk a valóság,
S amire vágytunk szappanbuborék.
Míg él az ember a vágy is benne él.
Előbb vulkán, majd szunnyadó parázs.
De a vágyat csak megálmodhatod.
Igaz sosem lesz, mert nincs olyan varázs.
Az élet szép, az élet gyönyörű,
De szebbre, jobbra álmodni ne merd
Arra nincs és nem is lesz semmi ok!
Mert jobb a valóság, amit átélsz!
Ne álmodj kedves, mert fájni fog.
Maradj az élet kegyetlen tengerén!
Abban higgy és ott kitartón evezz:
Aki az álmok taván hajózik,
Az előbb-utóbb mind a mélybe vesz.
Nekem most menni kell.
Hogy szerettelek, érzed és tudod,
De örökségül még egy jótanács:
Ne álmodj kedves, az ébredés fájni fog.
 
 
 

Csak egymáshoz

Ha most, mikor oly érthetetlenül nehéz a szívem:
Valaki jönne és karonfogna szépen, szelíden -

Nem is karon, csak kézenfogna, mint árva gyermeket a másik
És sétálnánk napnyugtától a legelső csillagsugárig!

Valaki, akinek most nem volna gondja semmi másra,
Csak arra, hogy én szomjazom csendes-szavú vigasztalásra -

Aki jönne mellettem főlehajtva egy órácskát hallgatagon
S a hallgatása azt mondaná: panaszkodjék, én hallgatom.

Újat nem mondanék, tán inkább ezerszer elmondottakat,
De új volna így, ily zavartalan-ketten az esti ég alatt -

Egy óráig, amíg a csillag felragyog és reánk sugároz:
Nem volna köze semmi máshoz, nem volna közöm semmi máshoz

/ Reményik Sándor /

SZABÓ GYŐZŐ GYULA

 BÚCSÚ

 Megtehetnéd - a kedvemért -
Hogy lábujjhegyen távozol.
Halkan csukod az ajtót életemre.
Elmész szépen, és nem kukucskálsz,
Nem kell hogy lássad, mennyire fájsz.

 
 
Soha örökké döntöttél. Megadóan töröllek ki lelkemből, jövőmből, összes emlékemből. Ha kéred, nem kérdem miért. Hát menj. Mész. Szemem némán követ. S lassan kicsúszik kezemből a kezed...
 
 
 
A gyepet nézem...talán a gyepet...
Mozdul a fű,szél vagy zápor talán?
Vagy egyszerűen az,hogy létezel
mozdítja meg itt és most a világot..
 
 

 Várj még...!
 
Gondolatod simogat ahogy átölel magányom.
Elfeledett érzések törnek elő a múlt ködéből.

Egy erdő mélyén: egymásra lelt két űzött vad,
remegve állnak, szemközt hallgatag.
Szívükből nehéz sóhaj szakad;
Mint két eltévedt gondolat...
Bár megtehetném, mit nem szabad,
de várok még... hátha meghallom hívó szavad.
Mint belégzés, olyan puha minden mozdulat,
amivel magadhoz engedsz, hogy érezd vágyamat.
S szinte látom... intesz,... hogy várj még!
Legyen  minden perc... Ajándék ...

Csak azt nem értem, mi az ajándék:
ha távol tartasz, vagy ha átölelsz?

Edith Piaf

Szerelem

Összedőlhet fenn a magas ég,leomolhat minden ami ép.
Egy a fontos,hogy Te szeress,minden más csak semmiség.
Örök életet élsz énvelem,vár reánk a kéklő végtelen.
Mert a sors egymásnak szánja kiket összeköt a szerelem.

 Kezem kezed nélkül,mint reggel harmat nélkül
Arcom arcod nélkül, mint virág illat nélkül
Üres vagyok nélküled, mint víz nélkül a tengerek!

 

 

Bejelentkezés_@/¨
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
G-Mail nyílj meg! :)
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak