Csoportvezetési és vezetőképzési segédanyag gyűjtemény
Menü
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Közöségépítés
 
Beszéljük meg!
 
Szentjánosbogár
 
Klubvezetés - ÁTÍRÁS ÉS BŐVÍTÉS ALATT
 
Közösségek élete
 
Játékoskönyv kiegészítés
 
Beszámolók
 
6. Játék a klubunk sója

Játék – a klubunk sója

 

Játék nélkül nincs győzelem! Főleg, ha kisebbeket vezetünk. Ezt a fiatalabb vezetők is hamar belátják. Az viszont már nem mindenki előtt tiszta, hogy a közösségi játékban több lehetőség rejlik, nem csak aduászként lehet kezelni, amit végszükség esetén bedobunk, mentve vele a jó hangulatot és egy darabig a gyerekek figyelmét. A játék többrétegű („fenekű”) pedagógiai csodaszer is lehet, ha megfelelően kezeljük, mert a játékok sokkal több mindent rejtenek magukban, mint ahogy azt elsőre gondolnánk.

 

Játék-pedagógia:

Bár ez a rovat (Szentjánosbogár!) nem csak a táborviselt szentjánosbogaraknak szól, erről a témáról szólva elkerülhetetlen kitérni a Bogár egyik alapvető módszerére, a játék-centrikusságra:

Először is ne féljünk a játéktól, ne érezzük luxusnak, és ne odázzuk el azzal, hogy majd játszunk, ha marad rá idő! Nem csak azért alkalmazunk játékokat, mert jó „üzlet”, mert kiváló nevelőeszköz. A játék nem csak unaloműzésre szolgál, hanem sokkal több gond megoldásához nyújt kezdeti segítséget. A teljesség igénye nélkül három mindennapos probléma:

  • Egymás mellett ülve beszélget két-három gyerek? Ne kiabáljunk rájuk, hanem olyan játékot vezessünk be gyorsan, amelyben helyet kell cserélnie a gyerekeknek (pl. fejrecsapósat!) S amikor már kellő távolságba kerültek a klikket alkotók, folyhat tovább a foglalkozás.
  • Széthúzás vagy kiközösítés van a csoportban? A probléma megbeszéléséhez sok segítséget nyújthat egy-egy konfliktuskezelő vagy csoportbeli együttműködést segítő játék levezetése. Széthúzásra jó játék lehet a csomózás vagy éppen a titkos karmester. Kiközösítések megelőzőséhez vagy kezeléséhez pedig – többek között! – a különböző páros játékok, mint például a Páros rajz (a játékok leírását lásd: szentjánosbogár Játékoskönyv).

Játék és beszélgetés:

A játékok valamivel összetettebb, de nagyszerű tulajdonsága, hogy egy-egy jól kiválasztott és lejátszott játék kiváló táptalajául szolgál a beszélgetési témáknak. Hogyan is? A legtöbb játék – figyeljük csak meg! – magába foglalja egy-egy élethelyzet fontosabb mozzanatait. Eljátsszuk bennük az életünk egy részét, beleéljük magunkat egy szerepbe, csak épp nem élesben, hanem „játékból”. Ezekből a modellezésekből pedig akaratlanul is sokszor többet tanulnak a gyerekek, mint egy szimpla beszélgetésből.

A Bogárban arról ismerszik meg jó csoportvezető, hogy igyekszik úgy megválasztani a beszélgetés előtt, közben és után eljátszandó játékokat, hogy az passzoljon a beszélgetés témájához. Vezetőképzőinken is hangsúlyozzuk ezt, ahol gyakorlatokkal igyekszünk elsajátítani a megfelelő játékválasztás, majd az abból való beszélgetéskezdeményezés módszerét, hogy a gyerekek ne érezzék úgy, hogy belecsapunk a témába, hanem szépen rávezetjük őket a beszélgetés tárgyára, azaz a játékból lehetőség szerint átfolyunk a beszélgetésbe.

 

A gyakorlatban:

Egy konkrét példával modellezzük a fent vázoltakat: a 2004-es bogártábor témája „Az élet sava-borsa” volt, melyben az életünkben lejátszódó nagyobb ünnepeket, ill. fordulópontokat beszéltük meg a születésünktől egészen a halálunkig. A negyedik napon mély, nehéz, szinte már tabunak számító témáról beszélgettünk, a halálról. Mivel nem könnyű anyag – hisz mély sebeket is feltéphet – nem is kezdtük rögtön a téma közepébe vágásával, hanem a halállal összeegyeztethető játékokat játszottunk. Olyanokat, amikben ki lehetett esni és csak egy életünk volt (különlegesebb kidobók, fogók stb…) Majd pedig a beszélgetésnél ezt összehoztuk a halállal: „Milyen érzés volt kiesni? Tudni azt, hogy már nem térhetsz vissza, hisz csak egyszer játszottuk el a játékot? Milyen érzés kívülről figyelni a még játszókat, drukkolni valakinek?!” (Ha valaki úgy alakította a beszélgetést, akár a számítógépes játékokat is bele tudta venni, ahol köztudottan több életünk is lehet…)

A haláltéma talán az egyik legszélsőségesebb, de a táborban mégsem okozott botrányt és megrökönyödést, mert eleve oldott légkörben kezdtük a beszélgetést, és a gyerekek először a játékban átélt élményeiket osztották meg, amiből már könnyedén, feszültségek nélkül tudtunk átfolyni a beszélgetés célul kitűzött témájába. Ebből is látszik, hogy bármilyen más témához is remekül alkalmazhatók a legkülönfélébb, jól kiválasztott játékok, amelyekből ki lehet indulni.

 

Jó játékot kívánok!

 

Gym

 
Mottó

Egy gyereket nem lehet jóvá szidni, csak jóvá szeretni!

 
Üdvözlet!
Üdvözlünk! Szép délutánt!

Ma 2025. Április 8. Kedd, Dénes napja van. Sok boldogságot kívánunk!
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Szavazás
Kisközösség
Van kisközösséged?

igen, vezetője vagyok
igen, tagja vagyok
vezetek és tag is vagyok egy-egy kiscsoportban
nem, de szeretnék vezetni egyet
nem, de szeretnék tagként egy kisközösségbe járni
nem, de mindkettőt tervezem
nem, és nem is érdekel a téma
egyéb...
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Elmélyüléshez
 
Imák
 
Tanuláshoz
 
Játékok
 
Egyéb segédlet
 
Közösségek
 
Vallási linkek
 
Válság esetén
 
Hasznos linkek
 
Szállások
 
Utazás
 
Letöltés
 
Erre tévedők
Indulás: 2006-02-21
 
Másik számláló
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!