Témaindító hozzászólás
|
2006.03.21. 17:45 - |
A technikai fejlődés a kamionoknál is érezhető....sőt!!! |
[3-1]
680 lóerős fékberendezés
Egy 44 tonnás szerelvény megállítása és úton tartása nem könnyű feladat, ezért a legtöbbször súlyos sérülésekkel járó kamionos közúti balesetek elkerülésére a mérnökök az évek során a legfejlettebb elektronikus biztonsági rendszereket fejlesztették ki a haszonjárművek számára. Egy új, korszerű vontató aktív és passzív biztonsági arzenálja ma vetekszik egy felsőkategóriás személyautóéval, sőt néha meg is haladja annak szintjét. Az ABS-szel, azaz blokkolásgátlóval felszerelt fék már régóta alapfelszerelés a teherautóknál, hasonlóan az EBS elektronikus fékrendszerhez, amely a motorfékszabályzást és a kipörgésgátlót is magában foglalja. Az EBS azonban nemcsak a motorféket vezérli, hanem a sofőrt figyelmezteti a fékek meghibásodására és felmelegedésére is, segíti a lejtőn való elindulást, és a differenciálzárat is figyeli. Megjelentek a különböző vészfékrendszerek, és szériafelszerelés az ESP (elektronikus stabilitás program) is, amely az egyes kerekek fékezésével elejét veszi a szerelvény megcsúszásának, kisodródásának. A szerelvény hosszú kilométereken át lejtőn lefelé haladásának esetére kitalálták az üzemi féket kímélő lassítóféket, melynek hidraulikus változata, az intarder 500 kilowattos, azaz 680 lóerős (!) fékezési teljesítményt képes kifejteni. Ez nagyobb teljesítmény, mint magáé a vontatóé. E rendszert egyébként az automatizált váltóval is egybeépítik, így a sofőrnek gyakorlatilag csak a vezetésre kell figyelnie. |
Tartja az autó a sávot
A haszonjárművek fejlesztési iránya ma egyértelműen a személyautókét követi kényelem, kezelhetőség és biztonság szempontjából is. A csúcskategóriás vontatókban ma húsz különböző számítógép van, amelyek szupergyors CAN BUS-os hálózaton kommunikálnak egymással, mint a legkorszerűbb felsőkategóriás személygépkocsikban. A vezetőoldali légzsák, a xenonlámpa, az adaptív sebességtartó automatika és a fékezni is képes követésitávolság-tartó elektronika ma már valóság, de kísérleti szinten áll, s hamarosan rendelhető lesz a kamerás forgalmisávhatár-figyelő rendszer is, amely az adott sávban tartja a járművet az úton. Mindez kiegészíthető holttér-figyeléssel, és a rendszer akár arra is betanítható, hogy beavatkozzon a motorvezérlésbe, eltekerje a kormányt vagy éppen fékezzen.
A szakemberek szerint egy-két éven belül elterjedhetnek az infravörös hőkamerák, amelyek éjszaka a képet egy belső monitorra vetítve és hangjelzést adva előre jelzik az útakadályokat vagy gyalogosokat, valamint a radaros parkolást segítő rendszerek is. Az elektronikus menetdinamikai rendszerek ma már képesek felismerni az útfelület pillanatnyi tapadási tényezőjét, s ezt az információt műholdon vagy GSM hálózaton tovább is tudják küldeni, ha szükséges. Kísérleteznek a sofőr szemét és reakcióit figyelő, elalvást gátló rendszerekkel is.
Előbb-utóbb a haszonjárművek fedélzetén a sofőrnek csak annyi lesz a dolga, hogy nyomja a gázt és tekerje a kormányt. Egyvalamit azonban nem szabad elfelejteni: hiába a temérdek biztonsági berendezés és a hatalmas karosszéria, a jó öreg biztonsági öv itt is életet menthet! |
A technikai fejlődés a kamionoknál is érezhető....sőt!!! |
[3-1]
|