|
A sportágban sok versenyző halt már meg baleset következtében. A meghalt versenyzők nagy része a mai biztonsági felszereltségű autókkal és pályákkal megmenthetőek lettek volna. Ma a versenypályák mindegyikében külön kórházak vannak, a versenyzők mentését a baleset után 15 másodpercen belül meg kell kezdeni. Az autók is sokkal biztonságosabbak lettek, az autók elemeinek nagy része szénszálas anyagokból készül, amelyek elnyelik az ütközésből keletkező energiákat...Szintén fontos biztonsági felszerelés a head And Neck Support rendszer ( HANS ). ez a szerkezet is szénszálas anyagból készül. A versenyző vállára támaszkodva, annak két oldalán rögzítő szalagokkal kapcsolódik a versenyző sisakjához. Célja, hogy megakadályozza a baleset során hogy a versenyző feje túlságosan előrelendüljön, ennek következménye lehet nyakcsigolyák sérülése és a pilóta be is ütheti a fejét a kormányba.
Súlyosabb balesetekhez vonul a pályára a Medical Car. Ebben orvosok ülnek, akik azonnal ellátják a balesetet szenvedő versenyzőt, majd a pálya kórházba viszik. Veszélyhelyzetekben, például esőben vagy baleset után beküldik a Safety Cart.
Már a múlt század elején is belátták azt, hogy az autóversenyzésben szükség lehet egy olyan járműre, amely balesetek esetén összegyűjti és lassabb tempóra kényszeríti a mezőnyt, amíg a személyzet a pályán lévő akadályok elhárításán dolgozik. Az első úgynevezett Pace Car az 1911-es Indy 500-as versenyen mutatkozott be, és ennek fényében meglepő, hogy az F1-ben csak 1992-ben hoztak szabályt arra, hogy milyen esetekben és hogyan alkalmazandó a Safety Car. Igaz, előtte már hasonló funkcióban 1973-ban Kanadában bemutatkozott egy 914-es Porsche, ám a beszámolók szerint megjelenése kisebb káoszt okozott, na meg egy kör hátrányt a mezőny felének.
A biztonsági autót akkor kell behozni a pályára, amikor azonnali kockázat áll fenn, ám a körülmények nem indokolják a verseny megszakítását. A Safety Car éppen ezért a verseny egésze alatt készenlétben áll a pálya mellett, és amint bevetésre kerül, a versenyzők rádión, a műszerfalon mutatott jelen, a célegyenesnél kihelyezett tábán, na meg a sárga zászlók által is értesülnek arról, hogy tilos az előzés. Illetve, ha valaki már csak ezt az autót látja maga előtt, és tudja, hogy nem ő vezeti a versenyt, akkor megelőzheti a biztonsági autót, ezzel biztosítva azt, hogy a mezőny úgy álljon össze, hogy a versenyt pillanatnyilag ténylegesen vezető versenyző legyen az élen.
A szabály bevezetése óta többféle típusú autó is betöltötte ezt a biztonsági funkciót, például a jó nevű FIAT Tempra és Opel Vectra modellek. 1996 óta egy kicsit megkomolyodtak a szervezők, így már tizenöt éve a Mercedes-Benz szállítja a Safety Cart az F1-nek.
A tetőn elhelyezett, áramvonalasra tervezett világítósorban nem csak a sárga LED-ek kaptak helyet: két beépített tévé-kamera is található itt. A műszerfalon lévő monitorok segítik a személyzetet a verseny követésében, illetve azt is mutatják, hogy milyen biztonsági információk mennek ki a versenyzők felé. Emellett természetesen folyamatos rádiókapcsolat is van a versenyigazgatósággal.
Bernd Mayländer német autóversenyző.
1971. május 29-én született Waiblingen. Évekig vett részt különböző hosszútávú autóversenyeken, valamint a német túraautó bajnokság futamain. 2000 óta a biztonsági autó vezetője a Formula–1-ben.kivéve a 2001-es Kanadai Nagydíjat, amikor sérült volt. Ekkor csapattársa, Marcel Fässler helyettesítette. Talán a számára legeseménydúsabb verseny a 2007-es Japán Nagydíj volt, amikor is először mögüle rajtolt el a mezőny, mert nem volt olyan jó állapotban a pálya a heves esőzések miatt, hogy elengedhessék a mezőnyt. Az első 18 kört mögötte tette meg a mezőny, és csak ezután jöhetett ki a boxba.
| |