|
SZABADEDZÉS, IDŐMÉRŐ EDZÉS
Minden nagydíj pénteken, két szabadedzéssel kezdődik. Minden szabadedzés 90 percig tart. Az első szabadedzésen lehetőség van a tesztpilóták részvételére is, de 2007 óta ez csak úgy lehetséges, ha a két versenyző valamelyike helyett ül autóba.
Az időmérő edzésen a vasárnapi verseny rajthelyeit döntik el, a versenyzők leggyorsabb köre alapján. Utoljára 2010-ben módosították, az új csapatok beszállása miatt. Az egy órás időmérő három, egyenként 20, 15 és 10 perces szakaszra oszlik. Az első részben minden, a versenyre nevezett autó a pályára futhat, majd a szakasz végeztével a 7 legrosszabb időeredményt elérő versenyző kiesik. 5 perces szünet után egy, az előbbihez hasonló rész következik, szintén 7 kiesővel.Az utolsó szakasznak így már csak 10 autó vághat neki. Korábban a harmadik szakasz résztvevőinek autóját már a versenyre szánt üzemanyag-mennyiséggel kellett megtankolni, de ezt a szabályt 2010-ben eltörölték. 2011-ben visszahozták a 107%-os szabályt: aki az időmérő edzés első szakaszában a legjobb idő 107%-ánál rosszabb eredményt teljesít, nem vehet részt a versenyen.
VERSENY LEBONYOLÍTÁSA
A verseny általában helyi idő szerint 14.00 órakor, a felvezető körrel kezdődik. A rajt előtt öt perccel be kell fejezni az autók beállítását, a csapatok embereinek el kell hagyniuk a rajtrácsot. A zöld lámpák kigyulladása után a mezőny tesz egy felvezetőkört, amelynek során tilos előzni. Ha egy versenyző ennek során kicsúszik vagy az autó problémája miatt késve tud indulni, csak akkor foglalhatja vissza a helyét a rajtrácson, ha még nem haladt el mellette a teljes mezőny. Kivételes esetben ( például nagy eső miatt ) a versenyigazgatóság elrendelhet repülőrajtot, ilyenkor a mezőny felvezető kör nélkül, a biztonsági autó vezetésével rajtol el. A futam alatt a versenyzőknek legalább egyszer ki kell állni a boxba. itt gumit cserélhetnek és kisebb javításokat is végezhetnek az autón. A jelenlegi szabályozás szerint a futam során a kétféle gumikeverék mindegyikét használnia kell a versenyzőnek legalább egyszer ( kivételt képeznek az idő előtt leállított és az esős versenyek ) 2010 óta a verseny közbeni tankolás tilos. Azok a versenyzők számítanak helyezettnek, akik a győztes által megtett sáv 90%-át teljesítették, függetlenül attól, hogy leintették-e őket vagy hamarabb kényszerültek kiállni.
ESEMÉNYEK A FUTAM UTÁN
A leintés után a versenyzők mennek még egy tiszteletkört. Ennek végén tilos még egyszer célba futni, be kell állniuk a boxutcába. A dobogón mindhárman a gumigyártót reklámozó sapkát viselnek. A versenyzőkhöz csatlakozik a győztes pilóta csapatának valamely tagja is. A dobogós versenyzők a hivatalos és kötelező televíziós interjú előtt átöltöznek ( a pezsgővel lelocsolt ruha helyett megegyező kinézetű szárazat vesznek fel, valamint a gumigyártó helyett a csapatra jellemző sapkát )
INTERJÚK
Egy versenyhétvége során négyszer rendeznek sajtótájékoztatót az interjúszobában. Csütörtökön és a pénteki szabadedzések után a szervezők döntik el, kiket hívnak meg a versenyzők és a csapatok emberei közül. Ekkor még kevésbé kötött a beszélgetés. A szombati időmérő edzés és a vasárnapi futam után kötelezően az első három helyezett nyilatkozik. Először angol nyelven kérdezik őket, helyezési sorrendben, majd visszatérnek a győzteshez, esetenként a két másik pilótát is kérdezik még. A többi versenyzőnek a boxutcába kell a sajtó rendelkezésére állnia. 2009-től a versenyzők nemcsak a futam után kötelesek nyilatkozni a sajtónak, hanem az időmérő edzés egyes szakaszai lezárultával vagy kiesésük után is.
| |