Hamilton nagyszerű győzelme a silverstone-i esőben
Bálint 2008.07.06. 16:14
Óriási taktikai csatát, számtalan megpördülést és kicsúszást, valamint látványos párharcokat hozott az idei Forma-1-es Brit Nagydíj. Az izgalmakról elsősorban az időjárás gondoskodott, hiszen hol esett, hol nem. A káoszfutamot a hazai pályán, szinte végig hiba nélkül vezető Lewis Hamilton nyerte.
A mclarenes pilóta mellé Nick Heidfeld és a remek taktikának köszönhetően a 16. helyről induló Rubens Barrichello állhatott fel. Az eredménynek köszönhetően a pontversenyben hármas holtverseny alakult ki az élen. Nico Rosberg szombaton valósággal használhatatlan Williamsét szinte teljesen átépítették, így a fiatal német csak a bokszutcából indulhatott a mezőny után. A szőke pilóta sokat persze nem bukott, hiszen egyébként is csak a 18. rajthelyet szerezte meg.
A rajt előtt nem sokkal még esett az eső, így az aszfalt természetesen vizes volt. A mezőny többsége azonban mégis a köztes esőgumival (intermediate) vágott neki a versenytávnak, bízva abban, hogy rövid időn belül száradni kezd a silverstone-i aszfalt.
A Forma-1-es pályafutása első pole pozícióját szombaton megszerző Heikki Kovalainennt sokan féltették a rajttól, hiszen a finn pilótának finoman szólva sem ez az erőssége. A McLaren sofőrje most viszont összekapta magát, és ha nagy nehézségek árán is, de megőrizte első helyét.
Érdekes módon Kovalainenre nem a mellőle induló Mark Webber, de nem is a mögötte helyet foglaló Kimi Räikkönen jelentette a legnagyobb veszélyt, hanem csapattársa, a 4. rajtkockából induló Lewis Hamilton. A brit remekül startolt, és feljött a 2. helyre.
Az első körben viszont annyi minden történt, mint máskor egy egész verseny alatt. Webber megpördült, és szembefordult a forgalommal. Az ausztrál a bajok elkerülése érdekében megvárta a teljes mezőnyt, hogy elmenjen mellette, csak ezután fordította irányba a Red Bull-Renault-t, de ezzel elszálltak az esélyei a jó eredményre - legalább is akkor így tűnt.
David Coulthard és Sebastian Vettel még rosszabbul járt, a páros ugyanis egymás segítségével (mintha a skót lökte volna meg a németet) kipördült, az agyonáztatott kavicságyból azonban nem volt visszaút, pedig a gyalogos beavatkozók még segíteni is próbáltak. A koccanás pikantériája, hogy a szezon végén visszavonuló DC-t a pletykák szerint éppen Vettel válthatja majd a Red Bullnál.
Webber nem sokáig magányoskodott a mezőny végén, Felipe Massa hamar csatlakozott hozzá. A ferraris brazil kétszer is megpördült az első körökben, így ő is visszaesett.
Az élen a 4. körig Kovalainen állt, ám Hamilton folyamatosan támadta. A csapaton belüli párharcot nyilvánvalóan a vezetőség száraz pályán is csak félve nézné, nemhogy ilyen körülmények közt. Szerencséjükre azonban a helyzet megoldódott, a finn elengedte a hazai közönség kedvencét, aki el is szakadt a mezőnytől.
A pálya nem igazán akart száradni, sok volt a hiba. Kovalainen is megpördült, de folytatni tudta, bár Räikkönen elment mellette, így ő visszaesett a 3. helyre.
Kicsit hátrébb Fernando Alonso előbb visszaelőzte márkatársát, Nelsinho Piquet-t, aki a rajtnál elment mellette, majd Nick Heidfeldet is maga mögé utasította, így már a 4. helyen állt a Renault-val.
A 11. körben Adrian Sutil versenye is véget ért, a fiatal német Force Indiája valószínűleg felúszott egy víztócsára, és irányíthatatlanná vált. A körülötte lévők szerencséjére senkit nem ütött ki, pedig egy bukótért átvágva keresztbe csúszott a pályán is.
Mark Webber mindeközben parádézott! Sorra hagyta le az ellenfeleit, és a 15 körben már a 10. helyen autózott, ami azért nem rossz teljesítmény ilyen körülmények között.
Felipe Massa viszont nehezen boldogult, erejéből azon kívül, hogy megpróbálta úton tartani a Ferrarit, csak egy-két előzésre futotta.
Elsőként Webber érkezett a bokszba, majd a 19.-ben Kovalainen is kiállt. Alonso viszont csak tankolt, kereket nem cseréltek a renault-sok.
Az élen Kimi Räikkönen egyre jobb köröket futott, így folyamatosan csökkentette hátrányát Hamiltonnal szemben.
A 21. körben Hamilton és Räikkönen is kiállt, a sorrend, és a köztük lévő különbség sem változott, tehát továbbra is a brit vezetett. Érdekes volt viszont, hogy míg a McLarenen cseréltek gumit, Räikkönen az addig is használt szetten folytatta.
Az eső folyamatosan szemerkélt, néha alábbhagyott, néha erősödött, így lehetetlen volt még csak megjósolni is, hogy melyik húzás lesz a jobb. A koptatott köztes esőgumik ugyanis a száradó pályán nyújtanak jobb teljesítményt, az újak pedig értelemszerűen a vizesebben.
A 23. kör környékén azonban szakadni kezdett az eső, így Räikkönen és Alonso is belassult. Heidfeld viszont sorra utasított maga mögé mindenkit, volt olyan kanyar, ahol kívülről Glockot, belülről pedig Alonsót is megelőzte, percek alatt felzárkózott a 4. helyre.
Hamilton néhány kör alatt 15 másodperces előnyre tett szert, körönként 5 másodperceket adott Räikkönennek! A finnre megérkezett Kovalainen és a fantasztikus formában vezető Heidfeld is. A BMW-s német ismét megcsinálta azt a bravúrt, hogy egyszerre két pilótát előzött, a finneket maga mögött hagyva feljött a 2. helyre.
Alonso 6 körrel első bokszkiállás után újra kihajtott, de a spanyol nem kapott új gumikat. A Ferrarinál viszont érthetetlen módon nem hívták ki a nagyon szenvedő Räikkönent, csak jóval később, mikor az eső jobban rákezdett. A finn a 11. helyre jött vissza.
Az eső folyamatosan esett, ami a BMW Saubernek jött kapóra leginkább. Heidfeld száguldásáról fentebb már szót ejtettünk, a 34. körben azonban csapattársa is megérkezett mögé, Robert Kubica is roppant gyors volt a vizes pályán.
A pályán a víz nagyon sok helyen megállt, így lassan már szükség lett volna az extrém esőgumikra. Elsőként a hondások tették fel ezeket az abroncsokat, Rubens Barrichello és Jenson Button is előnybe kerülhet a többiekkel szemben.
Piquet 4. helyről esett ki, de rajta kívül többen is kicsúsztak, viszont ők legalább folytathatták. 22 körrel a vége előtt az eső kezdett elállni, de a pályán továbbra is állt a víz. Ennek ellenére a hondásokon és a két Williamsen kívül a többiek nem tették fel az extrém gumikat, csak új intermediate gumikat kaptak. Ezzel viszont egyelőre jó 10 másodperccel lassabb köridőket lehetett elérni, mint extrém abroncsokkal.
20 körrel a vége előtt Kubica is kiesett. Rosberg nekiment Glocknak, de mindketten folytathatták. Button is szélvészgyors volt, de hibázott és kiesett.
Aki viszont nem hibázott, az Lewis Hamilton mellett a veterán Rubens Barrichello volt. A brazil a Hondával már a 2. helyen autózott, de mivel a 15. kör környékén már szikrázó napsütés volt Silverstone-ban, innentől kezdve az extrém esőgumi már nem szuperált olyan jól. A brazilnak Hamilton mögött jó 40 másodperc volt a hátárnya, de a 3. Heidfeld előtt megnyugtató előnnyel vezetett.
Olyannyira, hogy a brazilt kihozták egy utolsó kerékcserére és gyors tankolásra, természetesen intermediate gumikat kapott Barrichello, a 3. helyre állt vissza, Hamilton és Heidfeld mögé.
A pilóták a száradó pályán is sokat botladoztak. Massa bemutatta sokadik megpördüléseit is, Glock is sokat csúszkált, de Webber is megforgott a célegyenes bejáratában.
A 4. helyezett Kovalainen is rontott, így Alonso és Räikkönen is elment mellette. A két világbajnok ezután körökön keresztül csépelte egymást a 4. helyért, végül Räikkönen meg tudta előzni riválisát. Alonsót Kovalainen is megelőzte, és a spanyol mögött Nakadzsima Kazuki is feltűnt, aki alatt a Williams remekül üzemelt az extrém esőgumikon.
Az utolsó körökben már mindenki arra törekedett, hogy megőrizze pozícióját az ideálisnak továbbra sem nevezhető pályán, és ez sikerült is a pontszerző helyeken autózóknak.
Hamilton tehát két nullapontos futam után nyerni tudott, ráadásul hazai pályán. Másodikként Nick Heidfeld ért célba, ezúttal a német hozta az eredményt a BMW Saubernek. Nagyszerű sikert könyvelhetett el Rubens Barrichello is, aki Ross Brawn számtalanszor megdicsért taktikai érzékének köszönhetően dobogóra állhatott, először hondás pályafutása során.
A 4. helyen Räikkönent intették le, így a finn is értékes vb-pontokat szerzett. Mögötte Kovalainen, Alonso, Trulli és Nakadzsima ért célba az első nyolcban, így a maradék pontokon ők osztoztak.
Az eredménynek köszönhetően az összetett élén hármas holtverseny alakult ki. Lewis Hamilton és a két Ferrari-pilóta, a most pont nélkül maradó Felipe Massa, valamint Kimni Räikkönen neve mellett is 48-48 egység szerepel. A vb-címért folytatott harc továbbra is roppant szoros, hiszen ezen triót a most nullázó BMW-s Kubica is csak 2 pontos távolságban követi.
Brit Nagydíj
2008. július 6. vasárnap |
Végeredmény |
1. |
|
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
1ó39:09.440 |
10 pont |
2. |
|
Nick Heidfeld
[BMW Sauber] |
+ 1:08.500 |
8 pont |
3. |
|
Rubens Barrichello
[Honda] |
+ 1:22.200 |
6 pont |
4. |
|
Kimi Räikkönen
[Ferrari] |
+ 1 kör |
5 pont |
5. |
|
Heikki Kovalainen
[McLaren-Mercedes] |
+ 1 kör |
4 pont |
6. |
|
Fernando Alonso
[Renault] |
+ 1 kör |
3 pont |
7. |
|
Jarno Trulli
[Toyota] |
+ 1 kör |
2 pont |
8. |
|
Nakadzsima Kazuki
[Williams] |
+ 1 kör |
1 pont |
9. |
|
Nico Rosberg
[Williams] |
+ 1 kör |
|
10. |
|
Mark Webber
[Red Bull Racing] |
+ 1 kör |
|
11. |
|
Sébastien Bourdais
[Toro Rosso] |
+ 1 kör |
|
12. |
|
Timo Glock
[Toyota] |
+ 1 kör |
|
13. |
|
Felipe Massa
[Ferrari] |
+ 2 kör |
|
Leggyorsabb kör |
|
|
Kimi Räikkönen
[Ferrari] |
1:31.150 (18. kör) |
|
Kiesők |
14. |
|
Robert Kubica
[BMW Sauber] |
40. kör |
|
15. |
|
Jenson Button
[Honda] |
39. kör |
|
16. |
|
Nelsinho Piquet
[Renault] |
36. kör |
|
17. |
|
Giancarlo Fisichella
[Force India] |
17. kör |
|
18. |
|
Adrian Sutil
[Force India] |
11. kör |
|
19. |
|
Sebastian Vettel
[Toro Rosso] |
1. kör |
|
20. |
|
David Coulthard
[Red Bull Racing] |
1. kör |
|
|