Minden nagydíj pénteken, két szabad tréninggel kezdődik. A pénteki szabadedzésen 2004 óta ha egy csapat nem volt az előző idény legjobb négy csapata között, beültethet egy harmadik számú pilótát is. (Ezt a szabályt 2007-ben törölték.) 2007 óta mind a két szabadedzés 90 percig tart. Szombaton van az időmérő edzés előtt a második szabadedzés.
Az időmérő edzésen a vasárnapi verseny rajthelyeit döntik el, a pilóták leggyorsabb köre alapján. Az edzés szabályait 2003 óta folyamatosan váltaztatták. A jelenlegi rendszer 2006 óta van érvényben, mely az egy órás időmérőt három, egyenként 15 perces részre osztja. Az első részben minden, a versenyre nevezett autó a pályára futhat, majd a szakasz végeztével a 6 legrosszabb időeredményt elérő versenyző kiesik. 5 perces szünet után egy, az előbbivel azonos szakasz következik, szintén hat kiesővel. Az utolsó szakasznak így már csak 10 autó vághat neki, amelyeket a versenyre szánt üzemanyag-mennyiséggel kell megtankolni. Így fordulhat elő, hogy például a rajtrács 10. helyét elfoglaló pilóta kvalifikációs ideje rosszabb, mint a 11. helyezetté. (Az idén érvényben lévő szabály függ a részt vevő autók számától, így ha 2008-ban új csapatok csatlakoznak a mezőnyhöz, ismét szabálymódosítás várható.)
A verseny általában helyi idő szerint 14.00 órakor, a felvezető körrel kezdődik meg, melynek végén a pilóták elfoglalják az időmérőn elért rajtpozíciójukat. Jó ellenpélda lesz azonban erre a 2008-as Szingapúri Nagydíj, melyet este, 20:00 órakor kezdik majd meg, a nagy időeltolódás miatt. A start előtt egymás után felgyullad 5 piros lámpa, majd mikor ezek kialudnak, a mezőny elrajtolhat. A futam alatt a versenyzőknek legalább egyszer ki kell állniuk a boxba. Itt tankolhatnak, gumit cserélhetnek és kisebb javításokat is végezhetnek az autón. Emellett fontos a jó időpont megválasztása a boxkiállásra, mely akár a pilóta győzelmét is jelentheti. Természetesen emellett számít a kerekek állapota, a benzinmennyiség, ebből kifolyólag az autó tömege, ami alapvetően befolyásolja a versenyző köridejét. Esős futamnál a csapatnak el kell döntenie, milyen gumitípussal indul a versenyre. Egy szabályos boxkiállásnál 20 csapattag van jelen. Kettő az autó felemelését végzi, három ember kerül egy kerékre, kettő a tankolásra, szintén kettő a tisztításra és a boxkiállás végének jelzésére.
Veszélyhelyzetekben, például erős esőben vagy egy baleset után a versenybe beküldik a Safety Cart, azaz a biztonsági autót. Ebben a fázisban a biztonsági autó a mezőny előtt halad a saját sebességével, ami jóval alacsonyabb a Forma-1-es autók tempójánál. Ezalatt tilos az előzés. Az így megtett körök is beletartoznak a verseny köreibe. A biztonsági autót 2000 óta a német Bernd Mayländer vezeti.
|
|