Räikkönen maláj győzelmével megkezdte a felzárkózást
Bálint 2008.03.23. 10:32
A ferraris Kimi Räikkönen magabiztos sikert aratott Malajziában, amivel némileg kiköszörülte a csorbát, amit Ausztráliában szedett össze. A kettős Ferrari-győzelmet Massa hiúsította meg, aki kicsúszott. A dobogóra Robert Kubica és Heikki Kovalainen állhatott fel a címvédő mellé.
A meteorológusok hiába jósoltak egész hétvégére esőt, a Maláj Nagydíj rajtjára száraz pályán került sor, és bár az égen feltűnt néhány felhő, csapadékra nem volt kilátás a magyar idő szerint reggel 8 órakor elkezdődött futamon.
A rajtnál a két Ferrari volt a legkedvezőbb helyzetben, a pálya tisztább oldaláról induló Massa maga mögött is tudta tartani a csapattársát, Räikkönent, így az időmérőnek megfelelő sorrendben fordultak el az első kanyarban. Legalább is ami az első két helyezettet illeti.
Kicsit hátrébb ugyanis látványos csatákat vívtak a pilóták. A két McLaren kizárásával a 3. rajtkockába kerülő Trulli két oldalról "megkapta" a két BMW-t, belülről Robert Kubica, kívülről Nick Heidfeld torpedózta az olaszt, aki csak utóbbit tudta maga mögött tartani, de közben többen is elmentek mellette.
|
Itt még Massa is versenyben volt, sőt, vezetett is |
A két McLaren is lépkedett előre, Hamilton a rajt után nem sokkal már 5. volt, de itt megérkezett Mark Webber mögé, akit nem tudott annyira megközelíteni, hogy támadást indítson ellene.
A jócskán visszaeső Heidfeld ekkor bemutatta a nap addigi legszebb jelenetét, amikor az előtte autózó és egymással foglalkozó Coulthard, Alonso duót egyszerre előzte meg belső íven. Miután a német elhúzott mellettük, a kétszeres világbajnok hasonlóan szép manőverrel hagyta maga mögött DC-t, de még így is csak 9. volt.
Az első körök megszedték áldozataikat is, Sébastien Bourdais, Timo Glock és Adrian Sutil is korán búcsúzott, előbbi kettő a rajt utáni tülekedésből jött ki rosszul, utóbbinak pedig műszaki problémája volt.
Az élen a Ferrarik félelmetes tempóban nyúltak el a mezőnytől, amit legjobban az bizonyított, hogy az első helyét továbbra is tartó Massa a 15. körben lekörözte Nico Rosberget, aki a verseny elején koccant Glockkal, és emiatt egy nem tervezett bokszkiállást is végrehajtott.
Räikkönen mögött Robert Kubica volt a harmadik, de a lengyel lényegében magányos volt, hiszen a Ferrarikat csak messziről látta, de a visszapillantó tükrében sem tűnt fel senki.
A bokszkiállások első köre azonban jelentős fordulatot hozott! Kimi Räikkönen egy körrel később állt ki, mint márkatársa, és ez az egy kör elég volt ahhoz, hogy a finn megelőzze Massát. Mindeközben Robert Kubica vette át a vezetést, aki természetesen a 3. helyre "esett vissza" a kötelező bokszlátogatása után.
A továbbra is Webberrel vívó Hamilton szerelői a bokszutcában legalább a duplájára nyújtották a szervizelés idejét, a bal első kerék ugyanis előbb nem akart lejönni, majd az új abroncsnak nem akaródzott a helyére kerülni. A brit így újra mai párja, Webber mögött kötött ki.
Hamilton nemhogy az ausztrállal nem tudott mit kezdeni, de egyre inkább felzárkózott rá Nick Heidfeld. Ez a trió a 6-8. helyen autókázott hosszasan.
Az élen Kimi Räikkönen a lekörözéseket leszámítva tiszta pályán autózhatott, és ez azt eredményezte, hogy egyre nagyobb előnyre tett szert. Massa keményen küzdött, hogy faragjon hátrányából, de besokallt, és a kavicságyban kötött ki, ahonnan már nem volt visszaút.
A brazil kiválásával Kubica örökölte a 2. helyet, aki bő 20 másodperccel követte Räikkönent, akinek innentől kezdve még könnyebbé vált az élete.
Az utolsó dobogós pozícióért Heikki Kovalainen és Jarno Trulli csatázott egymással - igaz, nem késhegyre menően-, a finn pilóta a védekező, az olasz a támadó szerepét töltötte be. Mögöttük érkezett a továbbra is változatlan sorrendben furikázó Webber, Hamilton, Heidfeld trió, míg Massa kiesését követően Alonsóé lett az utolsó pontszerző hely.
Az utolsó bokszkiállások nem hoztak érdemi változást, de a már oly sokat emlegetett háromtagú vonatban az élről Webber az utolsó "vagonba" került, Alonso előtt autózott a kétpontos 7. pozícióban.
Sebastian Vettelnek esélye sem volt harcolni a jó helyezésekért, mivel autójában a Ferrari motor a 40. körben elfüstölt, így a Toro Rosso igencsak keserves hétvégét zárt Malajziában (Bourdais ugye már az 1. körben kiesett).
Az utolsó körökben Hamilton még mindent elkövetett, hogy közelebb kerüljön Jarno Trullihoz, míg az utolsó két pontszerző helyen Webber és Alonso került közel egymáshoz.
A leintésig azonban nem változott a helyzet, Kimi Räikkönen fölényes győzelmet aratott Szepangban, ahol 2003-ban pályafutása első győzelmét is ünnepelhette. Mögötte az eddigi legjobb F1-es eredményét produkáló Robert Kubicát, és a 2. versenyén az első mclarenes dobogós helyét szállító Heikki Kovalainent intették le.
Jarno Trulli megtartotta a 4. helyet, ezzel bizonyította, hogy a Toyota valóban lényegesen jobb formában van idén, mint tavaly. Lewis Hamilton 4 ponttal gazdagodott, aminek köszönhetően összetettben továbbra is az élen áll, 3 pontos előnye van a ma 6. Heidfelddel szemben.
A legjobb nyolcban végzett még Mark Webber és Fernando Alonso, az ausztrál a Red Bull Racing idei első pontjait szállította, míg a Renault kétszeres világbajnoka a szezonnyitó után ismét pontot szerzett.
Folytatás két hét múlva Bahreinben.
Maláj Nagydíj
2008. március 23. vasárnap |
Végeredmény |
1. |
|
Kimi Räikkönen
[Ferrari] |
1:31:18.555 |
10 pont |
2. |
|
Robert Kubica
[BMW Sauber] |
+0:19.570 |
8 pont |
3. |
|
Heikki Kovalainen
[McLaren-Mercedes] |
+0:38.450 |
6 pont |
4. |
|
Jarno Trulli
[Toyota] |
+0:45.832 |
5 pont |
5. |
|
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
+0:46.548 |
4 pont |
6. |
|
Nick Heidfeld
[BMW Sauber] |
+0:49.833 |
3 pont |
7. |
|
Mark Webber
[Red Bull Racing] |
+1:08.130 |
2 pont |
8. |
|
Fernando Alonso
[Renault F1] |
+1:10.041 |
1 pont |
9. |
|
David Coulthard
[Red Bull Racing] |
+1:16.220 |
|
10. |
|
Jenson Button
[Honda Racing] |
+1:26.214 |
|
11. |
|
Nelsinho Piquet
[Renault F1] |
+1:32.202 |
|
12. |
|
Giancarlo Fisichella
[Force India] |
+ 1 kör |
|
13. |
|
Rubens Barrichello
[Honda Racing] |
+ 1 kör |
|
14. |
|
Nico Rosberg
[WilliamsF1] |
+ 1 kör |
|
15. |
|
Anthony Davidson
[Super Aguri] |
+ 1 kör |
|
16. |
|
Szato Takuma
[Super Aguri] |
+ 2 kör |
|
17. |
|
Nakadzsima Kazuki
[WilliamsF1] |
+ 2 kör |
|
Leggyorsabb kör |
|
|
Nick Heidfeld
[BMW Sauber] |
1:35.366 (55. kör) |
|
Kiesők |
18. |
|
Sebastian Vettel
[Scuderia Toro Rosso] |
41. kör |
|
19. |
|
Felipe Massa
[Ferrari] |
31. kör |
|
20. |
|
Adrian Sutil
[Force India] |
7. kör |
|
21. |
|
Timo Glock
[Toyota] |
2. kör |
|
22. |
|
Sébastien Bourdais
[Scuderia Toro Rosso] |
1. kör |
|
A maláj futam első két napja is bővelkedett eseményekben, a pályán és azon kívül is izzott a levegő, mindez pedig parádés folytatást, jelen esetben futamot ígér. A Ferrari kirobbanó formában van, a McLaren pilótáit megbüntették, ám a néhány versenyző által imába foglalt eső még megkeverheti a lapokat.
ÉLŐ KÖZVETÍTÉS
Malajziába minden bizonnyal a legmotiváltabban a Ferrari érkezett meg, hiszen a vörösök Ausztráliában - nincs rá jobb szó - betliztek. A világbajnok alakulattal hosszú-hosszú évek óta nem fordult elő, hogy mindkét autója motorhiba miatt esik volna ki.
Melbourne-ben, a 2008-as szezonnyitó futamon pedig ez történt, Felipe Massa és Kimi Räikkönen sem ért célba. A világbajnoki címvédő finn egy pontot szerzett ugyan, mivel annyi kieső volt, hogy Barrichello kizárása után a 8. helyen rangsorolták, de tény, a Ferrari padlóra került.
Számukra nagy szerencse volt, hogy az idénynyitót mindössze egy héttel követte az idei 2. állomás, a Maláj Nagydíj, így nem sokáig kellett hallgatniuk a károgókat, a visszavágás lehetősége hamar megadatott a vörösöknek.
A Ferrari a jelek szerint nem csak nyilatkozataiban állt talpra, hanem a pályán is úgy teljesített. Az első szabadedzésen Massánál és Räikkönennél nem volt gyorsabb, de a második tréningen is csak a nagy ellenlábas, az idei első futamgyőzelmet besöprő Lewis Hamilton volt jobb a duónál.
Az első két edzést azonban nem lehet csak ennyivel elintézni. A kipörgésgátló nélkül a pilóták ismét csak estek-keltek, de az Ausztráliában is elemében lévő technika ördöge Szepangban sem kímélte a mezőnyt.
|
Coulthard a motoron nagyobb biztonságban volt, mint autójában |
A Red Bull Racing veterán pilótája, David Coulthard alatt az RB4-es első kerékfelfüggesztése az első tréningen darabjaira hullt, amikor a skót áthajtott a rázókövön. Normál esetben ennek nem lett volna szabad bekövetkeznie, és mivel a felügyelő testületnek bevillant, hogy DC első futóműve Melbourne-ben is atomjaira bomlott a Massával történt koccanás után, kivizsgálták a történteket.
Egy ideig a kizárás rémhíre is terjengett a bokszutcában, de végül a Red Bull folytathatta a hétvégét, de egy újabb hasonló eset után vélhetően már nem lesznek ennyire elnézőek az illetékesek.
A 3. tréninget az ausztrál forgatókönyvnek megfelelően egy BMW-s, jelen esetben Nick Heidfeld nyerte, ezek után került sor az időmérőre.
Az időjósok is folyamatosan középpontban voltak, hiszen egész hétvégre esőt jósoltak, ami csak nem akart megérkezni - a pilóták legnagyobb örömére. A kvalifikáció alatt is folyamatosan az esővel riogatták a pilótákat, ám ekkor még nem volt szükség a vizes gumikra, de az időmérő után már esett Szepangban.
A kvalifikáció egy órájában azonban így is történt egy s más. Az első két etapban a Williams látványos gyengélkedése okozott meglepetést, a hat nappal korábban még a melbourne-i dobogón önfeledten pezsgőző Nico Rosberg például csak a 16. rajtkockát csípte el.
Az időmérő utolsó felvonásában nem volt kérdéses, hogy a Ferrarik szerzik meg az első sort, Massa és Räikkönen is külön kategóriát képviselt. Mögöttük a két McLaren foglalt helyet, de valószínűleg ez nem lett volna így, ha az utolsó másodpercekben nem tartják fel a még gyors körön lévő Heidfeldet és Alonsót.
|
A figyelmetlen McLarenek betartottak Heidfeldnek |
A BMW-s német ugyanis remek formában volt, és a leintés előtt néhány pillanattal megkezdett utolsó körében is olyan szektoridőket produkált, amelyek után a 2. sorba volt várható. A benzinnel spóroló, a boksz felé poroszkáló Kovalainen és Hamilton azonban elfoglalta az ideális ívet, így a németnek - és a mögötte érkező, ám lényegesen lassabb Alonsónak - lassítani és szlalomoznia kellett.
Heidfeld az időmérő után nem is rejtette véka alá csalódottságát, és panaszának a versenybíróság teljesen jogosan helyt is adott. A feltartást szigorúan büntették a stewartok már Ausztráliában is, hiszen Glock Webber akadályozása miatt öthelyes rajtbüntetést kapott.
Ezek után nem volt nehéz kitalálni, hogy a McLarenre milyen büntetés vár, Kovalainen és Hamilton a 3. és a 4. helyett majd csak a 8. és 9. rajtkockából indulhat.
Mindez azt jelenti, hogy a Ferrari számára szabad az út a győzelem felé, hiszen a legkeményebb kihívók háttérbe szorultak. A vörösök győzelmére azért még korai lenne koccintani, hiszen esőt jósolnak a futamra (mint ahogy az elmúlt két napra is...), ami egy csapásra felboríthat minden előzetes tervet, pillanatok alatt dönthet romba kiváló esélyeket, és az eredetileg sansztalanok közül is bárki az élmezőnybe keveredhet. Vizes aszfalton a 8. rajtkockából ugyanúgy lehet nyerni, mint mondjuk az utolsóból, tehát semmi sincs lefutva.
Olvasóinknak azonban semmi okuk az aggodalomra, hiszen ÉLŐ KÖZVETÍTÉSÜNK segítségével 8 órától követhetik a futam eseményeit!
|