F1-FC
Hányan vagyunk jelenleg
hit counters
 
Főmenü

Főoldal
F1-es hírek
F1-es videók
F1-es naptár
A versenyzőkről
A csapatokról
Fórum
Itt hirdess!!
Írj nekem!
Viccek
Forma1-es játék letöltések (ÚJ!!)
Támogasd az oldalt!
Honlaptérkép

 
F1-es képek

2005
2006
2007
2008
2009
2010

 
A versenypályákról egyenként

Idei futamok:

Ausztál GP
Maláj GP
Kínai GP
Bahrain-i GP
Spanyol GP
Monaco-i GP
Török GP
Brit GP
Német GP
Magyar GP
Európa GP
Belga GP
Olasz GP
Szingapúri GP
Japán GP
Brazil GP
Abu Dhabi GP


Nem idei futamok:

Amerika-i GP
Német GP
San Marino-i GP
Kanada-i GP
Francia GP

 
Link ajánló
 
Hányan voltunk:
Indulás: 2005-01-29
 
Ez legyen a kezdőlapom

Beállítás kezdőlapnak

 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
G-mail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Pont versenyek

Az Egyéni VB (katt a versenyzőkre):

Hely Név Pont
1.

Fernando Alonso

246p
2.

Mark Webber 

238p
3.

Sebastian Vettel 

231p

4.

Lewis Hamilton 

222p
5.

Jenson Button

199p
6.

Felipe Massa

143p
7.

Nico Rosberg 

130p
8.

Robert Kubica

126p
9.
Michael Schumacher 72p
10.

Rubens Barrichello

47p
11.

Adrian Sutil

47p
12.

Kamui Kobayashi

32p
13.

Nico Hülkemberg

22p
14.

Vitantonio Liuzzi

21p
15.
Vitalij Petrov 19p
16.

Sébastien Buemi

8p
17.
Pedro de la Rosa 6p
18.
Nick Heidfeld
6p
19.
Jaime Alguersuari 3p
20.
Heikki Kovalainen 0p
21.
Timo Glock 0p
22.
Bruno Senna 0p
23.

Jarno Trulli

0p
24.
Lucas di Grassi 0p

 

A Konstruktörői VB (katt a csapatokra):

 

Hely Név Pont
1.

Red Bull

469p
2. McLaren 421p
3.

Ferrari 

389p
4. Mercedes GP  202p
5.

Renault

145p
6.

Williams

69p
7.

Force India

68p
8.

BMW-Sauber

44p
9.

Toro Rosso

11p
10.

Virgin

0p
11. Lotus 0p
12. Hispánia GP 0p

A 2006-os év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2007-os év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2008-as év egyéni és konstruktőrői pontversenye
A 2009-es év egyéni és konstruktőrői pontversenye

 
Szavazz!
Felmérés:
Milyen az oldal?

Király
Elmegy
Rossz
 
Speciális 3.
 
My stat

 
Látogatói adatok
 
Forma1 kisokos
Forma1 kisokos : Forma-1-kisokos: A fékek szerepe a versenyautón

Forma-1-kisokos: A fékek szerepe a versenyautón

Bálint  2008.03.09. 10:03

A Forma-1-nem szereplő és az utcai autók talán lassítás, fékezés fizikai megvalósításában állnak a legközelebb egymáshoz. Ha csak az ABS (blokkolásgátló) rendszereket tekintjük, ezek a Forma-1-ből érkeztek az utcai autókba, ám ezeket már száműzték a versenyautókból, így talán az utcai autók most pontosabban és biztonságosabban lassíthatók.

Alapvetően a fékezés fizikai megvalósítása egyszerű: lelassítani egy járművet úgy, hogy a mozgási energiáját a súrlódás segítségével hőenergiává alakítjuk. Mint napjainkban a legtöbb utcai autót, a Forma-1-ben szereplő kocsikat is tárcsafékek segítségével lassítják. A féktárcsa a kerékkel együtt forog két fékbetét között, amiket hidraulika segítségével lehet rányomni a tárcsára. E folyamat során rengeteg hőenergia szabadul fel, ezért lehet látni a nagyobb fékezések során a kerékben elhelyezett féktárcsákat narancs színben izzani.

Szintén sokszor megfigyelhető, amint a kerekek a fékezés során leblokkolnak a túl nagy fékerő közlése miatt. Több szempontból sem szerencsés a kerekek blokkolása: a blokkolt, csúszó kerékkel sokkal kisebb lassulás érhető el, mint a még gördülő kerékkel, valamint ekkor a gumi egy helyen kopik túl sokat, ami egyenetlen futást, legrosszabb esetben defektet eredményez. Korábban engedélyezett volt a blokkolásgátló használata (ami lecsökkentette a fékerőt, ha a kerék blokkolását észlelte, így biztosítva a kerék gördülését), de 1990-ben betiltották a használatát. A pilóták számára a fékezés pontos és nagy hatékonyságú kivitelezése az egyik legnagyobb kihívás.

A technikai szabályok szerint minden autót kétkörös hidraulikus fékrendszerrel kell felszerelni (két-két kerékre külön-külön), ami alapvetően biztonsági követelmény, amennyiben az egyik kör meghibásodik, akkor a másik körrel még mindig elérhető fékhatás. Az első és hátsó tengelyen ébredő fékhatás elosztását a versenyző akár menet közben is tudja szabályozni, ha megváltozik az autó súlypontja az üzemanyag fogyása miatt, akkor az elosztás hangolásával továbbra is stabilan tudja uralni a versenyautót. Általában a fékerő 60 százaléka az első tengelyen ébred, mivel az autó súlypontja fékezés során előre lendül, az első kerekeken így a nagyobb felületi nyomás miatt nagyobb fékerő érhető el. Gondoljunk csak arra, amikor az utcai autóban a fékre lépünk és az autó előre bólintani.

Egyetlen egy kardinális eltérés találhatunk az utcai rendszerekhez képest: a felhasznált anyagok teljesen különbözőek. Kivétel nélkül minden csapat karbonszálas kompozit féktárcsákat használ, amik egyrészt sokkal nagyobb hőterhelést viselnek el, másrészt sokkal könnyebbek az acél tárcsáknál. Az átlagos tömege a karbontárcsáknak 1,5 kg (míg például az amerikai CART sorozatban használt azonos méretű acéltárcsa tömege 3kg).

A satuféket célszerű mellőzni



A speciális összetételű fékbetétek könnyedén elviselnek akár 750°C hőmérsékletet. Itt kell megjegyezni, hogy a normál üzemi hőfoka a fékrendszernek 100-200°C felett kezdődik, ezért a versenyzőknek figyelniük kell a fékek melegen tartására a felvezető és a safety car mögött megtett körökben is. Korábban különböző összetételű és méretű tárcsákat használtak a csapatok az időmérő edzésen és a versenyen, ám 2003-tól már ezt nem tehetik, hiszen az időmérő edzés után a Parc Ferme-be kell beállniuk, ahol semmilyen alkatrészcsere nem engedélyezett a rajtig.

A Forma-1-ben használt fékrendszer különlegesen hatékony. Kombinálva a legújabb fejlesztésű gumiabroncsokkal drámaian lecsökkent a fékút hossza. A Forma-1-es versenyautó rövidebb úton áll meg 160km/h sebességről, mint egy utcai autó 100km/h-ról. Az egyik legtöbbször felvetett téma az FIA és a csapatok között a szabályok olyan alakítása, mellyel hosszabb fékutat eredményezne a versenyautók számára, amivel közelebb kerülhetnének egymáshoz az autók és talán több előzést láthatna a közönség. A megoldást a fékrendszerekre vonatkozó technikai szabályokon keresztül korlátozásokat bevezetni a felhasznált anyagokra, vagy az alkalmazható méretekre.

Egy másik elgondolás, hogy a fékezés során felszabaduló energiát valamilyen módon eltárolják, és később a motor által leadott teljesítmény fokozására felhasználják. E megoldás lehetővé tenné, hogy a versenyzők rövid időre extra teljesítményhez jussanak, segítve az előzések végrehajtását.

 
Mindent a Forma1-ről

A Forma1-ről
Zászlók

Egy versenyhétvége
A világbajnokságok
Nagydíjak
Csapatok
Versenyzők
Hol közvetítik?
A Forma1 költségei
A Forma1 kisokos
A Forma1 szótár

 
Forma1 történelem

F1 történelem
(1950-2006)

Nagy köszönet az F1hírek.hu -nak

 
Tesztek 2010-2011
 
Bemutatók

Bemutatók 2010:

 
A honlap indulása ennyi ideje volt:
 
Visszaszámláló

The Widgipedia gallery
requires Adobe Flash
Player 7 or higher.

To view it, click here
to get the latest
Adobe Flash Player.
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
A pályák 2010-ben:

A 2010-es idény helyszínei:

 

/ Név Helyszín Időpont
1. Bahrein Bahreini GP
Manama Március 14.
2. Ausztrália Ausztrál GP
Melbourne Március 28.
3. Malajzia Maláj GP
Sepang Április 4.
4. Kína Kínai GP
Sanghai Április 18.
5. Spanyol Spanyol GP
Barcelona Május 9.
6. Monaco GP
Monaco Május 16.
7. Török Török GP
Istambul Május 30.
8. Kanadai GP
Montreal Június 13.
9. EU Európai GP
Valencia Június 27.
10. UK Brit GP
Silverstone Július 11.
11. Germany Német GP
Hockenheim Július 25.
12. Magyar Magyar GP
Mogyoród Augusztus 1.
13. Belgium Belga GP
Spa Augusztus 29.
14. Italy Olasz GP
Monza Szeptember 12.
15. Szingapúr Szingapúri GP
Szingapúr Szeptember 26.
16. Japán Japán GP
Suzuka Október 10.
17. Koreai GP
Jeonnam Október 24.
18. Brazil Brazil GP
Interlagos November 7.
19. UAE Abu-Dzabi GP Yas Land November 14.

 

 
Kereső
G-Portal kereső

 

Szoftverkereső

 
Szavazz!!
Felmérés!
Ki lesz a 2010-es világbajnok?

Jenson Button (28 / 31%)
Rubens Barrichello (1 / 1%)
Sebastian Vettel (18 / 20%)
Mark Webber (10 / 11%)
Kimi Räikkönen (3 / 3%)
Lewis Hamilton (6 / 7%)
Felipe Massa (6 / 7%)
Fernando Alonso (14 / 16%)
Nico Rosberg (2 / 2%)
Vagy valaki más (2 / 2%)

Szavazatok száma: 90

Létrehozás időpontja:
2009-10-23 13:04:09

Szavazás lezárva:
2022-08-15 15:36:58


Lezárt szavazások
 
Az utolsó módosítás ideje:
 
Üdvözöllek!
 
Az idő
 
Chat
 
Forma1-es versenyők honlapjai
 
Az F1-es csapatok honlapjai
 
A-stat számláló
 
Honnan jöttek a látogatók
 
Valuta váltó


=
 
Innen jöttek a látogatók
free counters
 

Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK