A ©koda, a világ harmadik legrégebbi autógyártójának története rendkívül változatos. Tartson velünk és képzeletbeli időutazásunk során felfedjük a márka fejlődésének igen mozgalmas száz évét, illetve képekkel tarkítva számos érdekességgel szolgálunk a Skoda hagyományairól.
1895 – A biciklitől a motorkerékpárig Az év Karácsonyát megelőző héten, a gépészmérnök Vaclav Laurin és a könyvkereskedéssel foglalozó Vaclav Klement biciklik eloállítását kezdi meg a csehországi Mlada Boleslav helységben. Tevékenységüket a 19. század végének akkoriban nacionalista irányzatok által átitatott környezetében „Slavia“ néven kezdték meg. Néhány évvel később azonban, 1899 –ben , a céget „Laurin&Klement“ – re keresztelték át és motorkerékpárok előállításával is foglalkozni kezdtek.
1905 – Az első autók A századforduló utáni első próbálkozásokat követően, 1905-ben az autógyártás vált a cég legfontosabb célkitűzésévé. Rögtön az első autó, a „Voiturette A“ hatalmas sikert aratott és ezzel gyártói a cseh autóipar klasszikusaivá váltak. Ezzel a szakmai elismertséggel és üzleti kiteljesedéssel a „Laurin&Klement“ gyár nemzetközi piaci pozíciója is vitathatatlanul megszilárdult, ami az akkoriban felerősödő autóipari versenyben igen nagy jelentőséggel bírt.
1907 – A részvénytársaság A gyártás egyre csak növekedett és hamarosan kinőtte magát egy egyszerű családi vállalkozás keretei közül. A cég alapítói ezért 1907-ben arról határoztak, hogy részvénytársaság formájában folytatják működésüket. Fontos szempont volt az is, hogy most már a nemzetközi piacon is meg kellett felelniük, így szükségessé vált a gyár további bővítése és korserűsítése is.
1925 – Fúzió a ©koda-val A 20-as években fúzióra került sor az egyik legjelentősebb ipari partnernek számító céggel annak érdekében, hogy a termelést, mely akkoriban számos személy- és tehergépkocsi, autóbusz, repülőgép motor és agráripari gépek gyártását foglalta magában, ismételten modernizálni lehessen. 1925-ben kötött tehát megállapodást a Laurin&Klement és a ©koda, mely értelemszerűen egyben az előbbi márkanév megszűnését is jelentette.
1925-1945
1930 – A világgazdasági válság után Ebben az évben ismét önálló autóipari részvénytársasággá lett az autógyártási ágazat a Skoda konszernen belül. A világgazdasági válságot követően a „Popular” modell bevezetésével, a cég ismét hatalmas elismerést és üzleti sikert könyvelhetett el.
1939 - 1945: A Hermann-Göring-Gyárak A fent említett ©koda Autóipari Részvénytársaság beolvadt a német Hermann-Göring cégcsoportba és tevékenységét teljes mértékben a háború kiszolgálására kellett koncentrálnia. Az egyes fegyverkomponensek előállítása mellett, Mlada Boleslavban főként különböző páncélkocsik és vontató járművek gyártása, illetve összeszerelése történt ebben az időszakban.
1945-1998
Az államosítás után A ©koda gyárat 1946-ban államosították és működését, így a személygépkocsik gyártását is az akkori nemzetgazdasági és politikai szemlélet által diktált munkamegosztás keretein belül határozták meg. Az államosítás ellenére is sikerült azonban a Spartak, az Octavia és a Felicia modellek révén a gyár hírnevét és viszonylag jó minőségbeli színvonalat fenntartani, ez azonban sajnos arra nem volt elegendő, hogy a Skoda a hatvanas évek végén berobbanó nyugat-európai technológiai fejlődéssel felvegye a versenyt.
1991 – Csatlakozás a VW csoporthoz Az 1989-ben bekövetkezett politikai válozásokat követően, az új gazdasági és piaci körülmények hatására a ©koda új, tőkeerős külföldi partner után kezdett kutatni, hogy a vállalat működését hosszútávon biztosítani tudja és újra nemzetközi szereplővé válhasson. 1990 decemberében a cseh kormány a Volkswagen mellett voksolt és 1991. áprilisában az új, ©koda automobilova a. s. vegyesvállalat megkezdte működését.
1994 –ben bemutatták a ©koda Felicia modellt, melynek minősége és stílusa ismét meghozta a márka számára a nemzetközi elismerést. Összesen több, mint 1 400 000 darabot gyártottak belőle.
1996 - ©koda új dimenziója Az év áprilisában ünnepelhette a gyár azt az eseményt, hogy az új partnerség égisze alatt az egymilliomodik ©koda is elkészült Mlada Boleslavban. Ennek időpontja majdnem teljesen egybeesett a vegyesvállalat fennállásának 5. évfordulójával. Ugyanekkor következett az új modell család, a középkategóriás Octavia bemutatása és a legkorszerűbb technológiákat felsorakoztató új gyáregység átadása is.
1998 – A ©koda először állít elő évi 400.000 autót A ©koda eléri addigi rekord teljesítményét, évente 400.000 gépkocsit állít elő, melyet a világ 70 országába exportál. Ehhez a sikerhez kétségtelenül az Octavia modell is hozzájárult, mely ebben az évben Combi változtaban is piacra került.
1998-2004
1999 - A ©koda Fabia, mint új kategória A Fabia bevezetésével, a ©koda új piacokat hódít és mércét állít a kisautók csoportjában. Ennek ékes bizonyítéka, hogy számos nívódíjjal illetik és megkapja a személyautók világának legtekintélyesebb kitüntetéseit is. Az „Év autója” lett számos európai országban és elnyerte a német Bild am Sonntag magazin által odaítélt „Arany Kormánykerék” díjat is.
2000 – A ©koda Fabia Combi. Nagy autó a kisautók között… Egy évvel a Fabia első bemutatkozása utána, a skoda úgy gondolta, hogy itt az ideje, hogy a közkedvelt modell Combi változatát is bevezesse. A siker ebben az esetben sem maradt el : a kényelem és az elegancia harmonikus találkozása ismét sokakat felett győzedelmeskedett.
2001 – A Fabia Sedannal most már teljes a család
A limuzin és a combi változatok után megjelenik a Fabia Sedan. Így a Fabia család most már minden igényt kielégítően képviselteti magát kategóriájában. Az újautó eladások rangsorában a ©koda immár az előkelő harmadik helyen található.
2002 március – A Superb. A ©koda csúcsmodellje. A Superb a ©koda visszatérését szimbolizálja a luxusautók világába. Elegáns forma, hibátlan részletek, a legkiválóbb minőségű alapanyagok és egymindent felülmúló belső tér. A ©koda e modelljével bebizonyította, hogy minden kategóriában képes maximális teljesítményt nyújtani.
2003 - Genfben debütál a Fabia RS és a Fabia WRC. Fabia RS Magyarországon is.1.4 PD TDI motor a Fabiakban. A ©koda a 4. helyet éri el a J. D. Power vevőelégedettségi felmérésén. Elkészül a 900.000. Ocvtavia. Frankfurtban bemutatják a ©koda Roomster tanulmányautót. Elkészül a 4 milliomodik, a wolkswagennel való együttműködés keretében gyártott ©koda modell.
2004 - Armin Schwarz visszatér a ©koda Motorsport csapathoz. Legördül az egymilliomodik ©koda Octavia. Genfben bemutatják az új ©koda Octaviat. A ©koda a Tour de France hivatalos autója. Martin Mühlmeier a ©koda Motorsport Ralicsapat igazgatója lett. A ©koda Design Centere nyerte a „DesignBEST 2004“ díjat. Elkészül az egymilliomodik ©koda Fabia. A ©koda a 2. helyet éri el a J. D. Power vevőelégedettségi felmérésén. A Porsche Hungaria ©koda divíziója a 2003-es év Skoda márkaimportőre. Megjelenik a ©koda Fabia Facelift. Bemutatkozik hazánkban az új ©koda Octavia. Bejelentik: a ©koda Auto az IIHF Jégkorong VB fő szponzora 2011-ig. |