Hérodotosz, a "történetírás atyja"
-- amúgy vérbeli mesemondó -- A görög--perzsa háború című leírásában többször is
megemlíti Egyiptomot, mely már a háborút kirobbantó ellentétben is fontos
szerepet játszott. De induljunk el a történet elejéről! Az ellenségeskedés --
mint a történelem folyamán oly sokszor -- most is nő(k) miatt
kezdődött...
Egyszer volt, hol nem volt, volt
egyszer egy Argosz nevű város, melybe a phoinikiaiak áruikkal kereskedve
jutottak el. Hogy, hogy nem, Inakhosz király leánya, Ió is szemet vetett a
hajókon kirakott portékákra, a kereskedők viszont Argosz asszonyait szemelték ki
maguknak. Így történt, hogy Ió -- néhány társával együtt -- egy kereskedőhajón
Egyiptomba "utazott". A hellének, akik tudvalevőleg igen nagy büszkeséggel és
bátorsággal rendelkeztek, a rajtuk esett sérelmet rögtön kétszeresen torolták
meg: a türoszi királylány, Európé, valamint az aiai Médeia elrablásával
nyilvánították kiegyenlítettnek a számlát. A nők ide-oda rabolgatásának sorozata
tovább folytatódott, mi azonban térjünk vissza Inakhosz elhurcolt
leányához...
Ió a phoinikiaiak szerint nem
túszként, hanem önként utazott Egyiptom felé, mivel a kikötőben "túlontúl
közeli" ismeretséget kötött a hajó kapitányával. Persze, abban az időben, (főleg
egy király lányának) nem volt illendő ilyet elkövetni; a nagyobb problémát Ió
számára mégis szerelmük kilenc hónap múlva születendő gyümölcse jelentette.
Mivel szülei előtt mégsem vallhatta be a történteket, hát inkább utazásra adta a
fejét. Eddig tartott tehát Hérodotosz leírása Ióról. A történet azonban így
közel sem tökéletes. Az író egy oly aprócska részletet elfelejtett megemlíteni,
hogy Ió a legendák szerint később tehén képében baktatta körbe a fél világot. De
haladjunk csak szépen sorban!
Ió Egyiptomba menekülésének van még
néhány változata a mítoszok között. Létezik például egy olyan történet, mely
szerint maga Zeusz vetett szemet a lányra (amúgy ez nem is olyan nagy csoda,
hiszen a villámok ura köztudottan csapodár életet élt). Az persze várható volt,
hogy mindezt Héra nem hagyja megtorlatlanul. Ió tehát tehénné változott, s
miután kalandos körülmények között megmenekült a százszemű Argosz őrizetéből,
egy bögöllyel hozta össze a dühös istennő. A rovar pedig nem hagyott nyugtot
szegény Iónak, aki átkocogott Dódónéba, majd a Duna-vidékét is meglátogatva
haladt tovább a Kaukázushoz, ahol szívélyes beszélgetést folytatott a leláncolt
Prométheusszal. Innen Európát majd Kis-Ázsiát érintve, hosszú út megtétele után
jutott Egyiptomba, ahol végül, ismét emberként férjhez ment, és megszülte --
Zeusz fiát.
És hogy hogyan
kerül a történetbe -- modern elemként -- a Milka-boci?
Egyes elbeszélések szerint még tehén alakjában Ió hol fehér, hol lila, máskor
fekete színben pompázott. A lilafoltos alpesi patás regéjének mentségére szolgál
az a tény, hogy az argosziak a Holdat tehénként tisztelték, s így a királylány
"színváltásai" a Hold változását követik (újhold -- fehér, telihold -- vörös, ha
elfogyott a Hold -- fekete).
Hogyan lett a vörösből lila? --
vetődik fel valószínűleg jogosan az olvasóban a kérdés. Ez azonban már a görög
nyelv szépségeivel kapcsolatos probléma; az "ión" szó ugyanis görögül ibolyát
jelent...
Ez volt tehát Ió története, aki
vagy a bögöly csípésébe belehalván, vagy férje oldalán boldogan (bár időnként
félrelépve) fejezte be földi pályafutását.
|