Következő 20 cikk | Előző 20 cikk |
VAZ-2111 |
|
|
A Stawra wagon néven kinált kombi,egészen a hátsó ajtóig megegyezik a lépcsős hátú változattal. |
VAZ 21106 |
|
|
GTI 2.0 16V kétliteres Opel motorral szerelt jármű, elsősorban egy ütőképes rallyautó homologizációjához volt szükséges a gyártásba vétele. Nagyon kis darabszámban készül igazi ritkaság. |
Lada 2110 |
|
|
Az új Ladát sokan megnézték az utcán.A motortér alaposan hangszigetelt, tetejét teleszkópok nyomják a magasba.Öblös csomagtartó.Erős műanyagszag uralja a belteret. + Tágas beltér nagy csomagtartóval
+ Jó beszállási kényelem
+ Jó vezetői helyzet
+ Megbízható futómű
+ Jó rugózási komfort
+ Jól átlátható kasztni
-- Olcsó anyagok és hanyag összeszerelés
-- Holtjátékos kormány
-- Holtteres tükrök
-- Nehéz kormányzás
-- Lehajthatatlan hátsó ülések
-- Zajos beltér |
VAZ-2109 |
|
|
Ötajtós változat. Kezdetben négysebességesként gyártották csak protekcióval lehetett hozzájutni az ötsebességes váltóhoz. |
VAZ-2108 |
|
|
1984-ben generációváltás történt a szovjet autógyártásban. Megjelent a Samara család első tagja immár elsőkerékhajtással. Az autó fejlesztésében fontos szerepet vállalt a német Porsche tervezőiroda. |
2107 Kocka |
|
|
Természetesen nem maradhatott ki a modernizálás folyamatából az ezerötös sem. A krómozott diszléceket az autó elejére koncentrálták |
2106 Frissített |
|
|
A cél ezzel a modellel az, hogy a 2103-hoz képest tovább javítsák az autó komfortját, megbízhatóságát, biztonságát és csökkentsék a károsanyagkibocsátást.
A karosszériát a 2103-tol még tovább finomították. Ennek a modellnek a motorja ezerhatos a 21011 dugattyúinak és a 2103 főtengelyének felhasználásával készült. Itt alkalmazták elsőként a beépített elakadásjelzőt.
Mikor az autó megkapta a 2103-as 1500-ös motorját a hátsókerékhajtású család legnépszerűbb tagját kezdték gyártani VAZ 21061 tipusszámmal. Az autó olyannyira kedvelt a vásárlók között, hogy a mai napig is gyártják, igaz az orosz IzhAvto 2006 januárjában leállítja a régi Lada 2106-os modellek gyártását, amit korábban az Avtovaz állított elő. Az IzhAvto a 2106-on kívül KIA Spectra és Lada 2104-es modelleket gyárt, s jövőre pedig egy másik KIA modell gyártását tervezi
|
2105 Kocka |
|
|
A 2105-ös jellegzetessége az igazi kockaforma. Bárhonnan nézzük is, nem találunk rajta egy görbe ívet. Az ülések viszonylag kényelmesek, jól beállíthatók.A 2105-öst egy 1294 köbcentis, karburátoros, 70 lóerős motor hajtja. Teljesítménye alapjában véve nem nevezhető kevésnek, hiszen a "Mi autónk" szintén 1,3-asa 68 pacit mozgósít.A Ladák, néhány általános hibától eltekintve, strapabíró konstrukciók.Elsősorban a rozsda a fő ellenség. |
2104 Kocka kombi |
|
|
Az alapmodell további fejlesztése eredményezte ezt az autót. A beépített fejtámlák a megnövelt méretű első és hátsó fényszórók a széria fékrásegitő mind a biztonságot szolgálják. Teljesen átdolgozták a motort. Az eddigi láncos vezérműhajtást fogasszijra cserélték, átdolgozták a dugattyú konstrukcióját. Új az un. Ózon karburátor ( a második torkot az eddig alkalmazott mechanikus karokkal ellentétben az első torokban fellépő vákum nyitja ) és a gyújtás terhelésfüggő vákumos szabályozása. |
2103 "Két kör lámpás" |
|
|
A gyár másik alapmodellje a Fiat Special sportos modellek mintájára készült. Talán ezt a típust lehet a VAZ gyár csúcsmodelljének nevezni. Gyorsabb és komfortosabb mint a 2101. Olyan kiváló autónak sikerült, hogy az a megtiszteltetés érte az első milliomodik autóként ünnepelték. Mi lehet a titka? Nézzünk csak ki az utakra! A különféle GT GSI modelleket imádják a vásárlók. Az ezerötös ilyen sportos autó volt szinte mindenkinek elérhető. Az olimpiai bajnokok győzelmük után ilyen autót kaptak ajándékba az államtól, melyet aztán soron kivül vehettek át Merkur telepen. A motor a 2103, 1500 köbcentiméteres hosszúlöketű mivel a tervezők nem a szokásos furatátmérő növelésének utján jártak, hanem hosszában megtoldották a blokkot és új főtengelyt alkalmaztak. Az eredmény tizenöt lóerő többlet és parádés nyomatéki tulajdonságok. Nem feledkeztek meg a biztonságról sem, a fékrendszer vákumos rásegítővel és önbeálló hátsó betétekkel rendelkezik, a keréktárcsákra pedig radiál abroncsok kerültek. Sikerült az utastéri zajt is pótlólag beépített szigeteléssel csökkenteni. Egyedüli ami nem vívta ki autós közvélemény tetszését kicsit talán sok diszléc került a karosszériára. |
2102 "Zsiguli" Kombi |
|
|
A kombinak ekkoriban elsősorban teherszállítási funkciói voltak ennek megfelelően erősített a hátsó rugó a kerék, a tárcsák öt colosak a négy és felessel szemben a gumik pedig 165 milliméter szélesek. Az üzemanyagtartály űrtartalmát 45 literesre növelték. A főhajtás áttételét megrövidítették 1:4,1-ről 1:4,44-re igy a végsebesség is lecsökkent öt kilométer órával. |
2101 |
|
|
2101:A gyár első alapmodellje. 1970 április 19-én gördült le az első példány a gyártószalagokról. Akár találós kérdést is feltehetnénk miben különbözik a Fiat 124-es autótól. Az egyik főegység melyet korszerűsítettek a motor. Régi ismerősünk az 1200-es kategóriában a Zsiguli 2101-es motor. Ez a motor a hetvenes évek elején korszerűnek számított. A vezérműtengely láncos meghajtását pedig most ismét viszontláthatjuk, mint a Suzuki mint akár az Opel motorjában.
Az 1200-as Zsiguli motor a kor divatjának megfelelően rővidlőketű, jól forgó konstrukció. A rövid löketet azért tartották akkoriban előnyősnek mert igy a motor szerkezeti magassága nem túlzottan nagy, ezért szilárd szerkezetűre építhető, a rövid dugattyúút miatt a dugattyú közepes sebessége is kicsi lesz ami hosszú élettartamot jelentett. Ilyen konstrukciós megoldásnál a henger átmérője nagy ami nagy átmérőjű szelepek beépítését teszi lehetővé igy jobb a henger töltési hatásfoka növelhető az effektív középnyomás. Vannak hátrányai is ennek a megoldásnak: nagy dugattyú és csapágyerők, magas kompresszióviszony esetén kedvezőtlen égéstérforma, ami rosszabb égést és nagyobb termikus falveszteséget jelent.
|
1119 Kalina Roadster |
|
|
Az idei Moszkvai Autószalon legérdekesebb újdonsága kétséget kizáróan egy kis kétüléses roadster tanulmány volt a Lada standján. A VAZ-1119 gyári jelű, sorozatgyártásig egyelőre nem jutott Calina nevű kisautó alapjaira épülő nyitott sportkocsi építésében a svájci Sbarro is segédkezett. A 3,7 méter hosszú, mindössze 900 kg-os autót 2,0 literes motor hajtja, a Lada ígérete szerint a száz km/h-s sebességet kilenc másodperc alatt éri el, legnagyobb sebessége pedig 200 km/h. |
1119 Kalina |
|
|
Talán behozza hatalmas lemaradását a komoly gazdasági gondokkal küzdő Lada, ugyanis bemutatta legújabb fejlesztését, a Calina (VAZ-1119 kódnevű) kisautót. Meglepetésre a Fiat Punto és Opel Corsa kategóriájában induló autó formaterve modern, letisztult, harmonikus, semmi jele sincs már a 110-es Ladával megkezdett darabos, elavult formának. Minden apró részlet figyelemreméltó, a magasra húzott far leginkább a Puntóra hasonlít. Az utastérben kényelmesebb üléseket és formás műszerfalat találunk, igaz légzsáknak sajnos nyoma sincs. A Calina hossza 3,85 méter, szélessége 1,67 méter, magassága másfél méter. A 2,47 méteres tengelytáv biztosíték a tágas utastérre, a csomagtartó űrtartalma 250 literes. A motorpalettáról még nincs hír, és csak remélhetjük, hogy az összeszerelési minőség megközelíti majd a nyugat-európai riválisokét, valamint azt, hogy sikerül összeszedni a pénzt a kedvező árú kiskocsi gyártására.
Miközben a finn Valmet cég nagy sorozatban gyártja a jobb felszereltségű és igényesebb Lada Samara Baltic modellt, az orosz cég tervezőgárdája megújította az Oroszországban készülő, nyolcvanas évek óta változatlan verziót. Oldalnézetből csak alig ismerhető fel a hasonlóság, ám a teljes front és far-rész felfrissült. A front a szűkre húzott fényszórókról és a keskeny hűtőrácsról ismerhető fel, a hátsó traktust pedig magasabbra emelték, az új összefüggő lámpasor pedig sportosabb hatást kelt. A motorok maradtak a régiek. A háromajtós gyári neve a 2108 helyett 2113, az ötajtósé pedig a 2109 helyett 2114. |
1118 Kalina sedan |
|
|
A VAZ-1119 jelzésű ferdehátú modell után a Lada bemutatta az ötajtós ferdehátú kisautó lépcsőshátú változatát is, VAZ-1118 kódnéven. A Seat Cordoba és Hyundai Accent kategóriájába érkező kis lépcsőshátú 4,03 méter hosszú, tehát 18 cm-rel nagyobb a ferdehátúhoz képest, karosszériájának többi mérete változatlan. Az alapmodell 260 literes csomagtartójához képest 380 literes a raktér, nyílása megfelelően széles, de a hátsó felfüggesztések miatt oldalfala nem sima, a csomagtér fedele azonban kellő magasságra nyílik. A műszerfal egyszerű, de letisztult vonalú, akárcsak az utastér többi formája - nyoma sincs már a Lada 110-es darabosságának. A motorházfedél alatt 1,6 literes négyhengeres dolgozik, 92,5 lóerős teljesítményét 5600-as fordulatszámon éri el, 140 Nm-es maximális nyomatéka 2800-3500-as percenkénti főtengelyfordulat között jelentkezik. Ezzel az 1,6-os erőforrás nagyjából ugyanazt a teljesítményt nyújtja, mint a Lada 110-es ezerötöse, csupán kisebb és könnyebb karosszériát mozgat, így jobb menetteljesítményekre számíthatunk. Mindezt szép formába csomagolták a tervezők: mindkét kisautó (ferdehátú és lépcsőshátú) designja megállná a helyét a piacon, sajnos azonban egy-két évig biztosan nem lesz pénz a sorozatgyártás beindítására. |
1111 Oka |
|
|
A Lada Oka a nyolcvanas évek szülötte, bizonyos alkatrészei megegyeznek a Lada Samarával. A törpeautót részben mozgáskorlátozott háborús veteránok számra találták ki. Motorja eredetileg a Lada Samarából jött, de a tervezők a Samara 1,3 literes soros négyhengeresét félbevágva álmodták meg az autóhoz, az Oka ezért kéthengeres.
Az autót 1987-ben mutatták be prototípusként, értékesítése 1990-ben kezdődött. Mai változata 750 köbcentis, maximális sebessége eléri a 130 km/órát. |
Következő 20 cikk | Előző 20 cikk |
|