POLOSKA (a név megtévesztő lehet:)) AUTÓ, TUNING, KAMION, MEG SOK MÁS:)))
POLOSKA (a név megtévesztő lehet:)) AUTÓ, TUNING, KAMION, MEG SOK MÁS:)))
Beállítások
  Beállítás kezdőlapnak
 Kedvencekhez adás
 

 

Közvélemény
Mit szólsz a választások eredményéhez?

sajnos számítottam rá
nem gondoltam,
h ilyen hülyék
az emberek
1xűen szánalmas
örülök, h gyurtcsi
fog ezentúlis uralkodni
gőzöm sincs az eg-
ész politikához
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Weblap verseny
 
Weblap Verseny
Lezárt szavazások
 

Toyota Supra Beny modraMcLaren F1
Beach buggyLamborghini SUV

Közvélemény
Visszatérő vendégeknek
Meg szoktad nézni a "Frissítéseket"?

Igen
Nem
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Jelenleg
 
Népszerűség
Indulás: 2006-02-04
 
Nagydízelek kis forradalma

Főoldal>>Hírek, cikkek>>Nagydízelek kis forradalma


Hozzászólás a cikkhez

Nagydízelek kis forradalma
Kálmán Attila  2006.03.10. 02:38

A „nehézdízelek” mini forradalma zajlik Európában az idén ősztől kötelező Euro 4-es környezetvédelmi szabványok bevezetése miatt, a Volvo-csoport Lyonból kikerülő új motortechnológiájával például már néhány hét múlva találkozni lehet a közösségi utakon futó kamionokban.

Bő fél év múlva az Európai Unió útjaira szánt minden tehergépkocsit és autóbuszt a szigorú, Euro 4-es környezetvédelmi előírásoknak megfelelő dízelmotorokkal kell felszerelni. Az új helyzethez a Volvo-csoport mérnökei is igyekeznek alkalmazkodni, ami már mostanra nemcsak kisebb finomításokat eredményezett a dízelgyártásban, de a kihívás nyomán a svédek kisebb forradalmat is végrehajtanak az úgynevezett SCR-technológiához párosított adalékanyagok alkalmazásával. Ezzel párhuzamosan a gyártási kapacitások is átalakulnak a Volvo-csoport autóbusz- és tehergépkocsi-üzletágának több évtizedes múltú európai alapbázisán, a franciaországi Lyonban. A gyakorlatban ez még szorosabb együttműködést eredményez a Renault-val, a változásokat a kooperáció gazdaságossága mellett most a közösségi környezetvédelmi normák szigorítása is kikényszeríti. A svéd-francia jövő is Lyonban valósul meg, ahol a régi mellett egy teljesen új, több ezer négyzetméteres, javarészben automatizált motorösszeszerelő-csarnok kezdte meg működését a közelmúltban, alapításának célja az Euro 4-es normáknak megfelelő, közös fejlesztésű és gyártású dízelerőforrások készítése.

Nem véletlen egyébként, hogy a kontinens járműipara eurómilliárdokban mérhető beruházásokkal, gőzerővel készül az alig egy év múlva várható szigorításokra. Az új károsanyag-kibocsátási szabvány ugyanis alapvető váltást kényszerít a motorgyártásra a jelenleg futó Euro 3-as kategória normáihoz képest. Jóllehet 2005. október elsejétől ezek betartása még csak ajánlott, ám alig egy év múlva, 2006. október elsejétől alkalmazásuk már kötelező lesz. A lyoni csarnokban készülő új dízelerőforrásokat főként az európai piacokra szánt teherautókba és kamionokba, majd autóbuszokba építik be, a kísérletek már csaknem egy éve zajlanak, sorozatgyártásban 2005 végétől kaphatók az új motorral szerelt nehézgépjárművek. Egészen pontosan egyelőre még nem tudni, ám a konszernen belül azt valószínűsítik, hogy a különböző hengerűrtartalmú dízelek közül csupán a 12 literes változat gyártása marad Svédországban, míg a 9 és a 13 litereseké a dél-francia nagyvárosban készül majd.

A franciákkal való hosszú távú együttműködésre utal, hogy a Lyonban készülő motorok jóval túlmutatnak a közeljövőn. A technológiai fejlesztéseknek köszönhetően ugyanis ezek a dízelek alkalmasak lesznek a 2009-től kötelező Euro 5-ös, sőt az azon túli, a svédek által 2012-re valószínűsített Euro 6-os előírások teljesítésére is. Az újdonság és a bizakodás esszenciáját az úgynevezett SCR (Selective Catalytic Reduction – szelektív reduktív katalizátoros) technológia, és annak Volvo általi továbbgondolása adja. Az SCR előnyét egyébként önmagában is jelzi, hogy a nehézkategóriájú tehergépkocsik nyugat-európai gyártóinak túlnyomó többsége is ezt a fejlesztést választotta az új károsanyag-kibocsátási előírások teljesítésére.

Csakhogy az égési folyamatok és az égéstermékek utókezelése alapvetően új műszaki megoldásokat igényel a dízelmotorok új nemzedékében. A Volvo mérnökei nagy technológiai dilemmával szembesültek: hogyan lehet elérni az SCR alkalmazása mellett a legoptimálisabb, leghatékonyabb motorbeállítást? A svédek végül a szelektív katalizátoros megoldást „megfejelték” a lényegében mezőgazdasági mellékterméknek tekinthető AdBlue-adalék alkalmazásával, ami lényegében nem más, mint a kipufogógázok speciális utókezelése. Ez továbblépést jelent a károsanyag-kibocsátást mérséklő rendszerek fejlesztésében, hiszen az SCR és az AdBlue együttes alkalmazása lehetővé teszi, hogy a legjobb üzemanyag-fogyasztás mellett fellépő káros melléktermék, a nitrogén-oxid emisszióját is jelentősen lecsökkentsék. A kipufogógázhoz kevert AdBlue-val semlegesítik a szilárd részecskéket. Rendeltetésszerű használattal nem gyúlékony vagy robbanó hatású, ráadásul semmiféle környezet- vagy egészségkárosítást nem okoz. Lyonban természetesen az ehhez szükséges alkatrészek beépítése is megtörténik a gyenge üzemanyag-minőségre egyébként másoknál jóval kevésbé érzékeny, minimális karbantartást igényelő és a jármű teljes élettartamára tervezett SCR-dízelekbe. A technológia biztonságos üzleti befektetést is jelent hosszútávon, megteremtve az új generációs nagy-dízelmotorok világát.

A Magyarországon futó Volvo haszon- és szállítójárművekben egyelőre még nem igen találkozni majd az Euro 4-esekkel, jóllehet a svéd márka autóbuszai iránt egyre nagyobb a hazai érdeklődés. A Volán-társaságok és a BKV-járatain már több száz fut belőlük, Budapesten éppen száz darab, s jövő tavasszal – opció keretében – várhatóan újabb ötven érkezik a fővárosba. Az egyterű, illetve alacsonypadlós csuklós buszok a lengyelországi Wroclawban készülnek, Euro 3-as motorjukat Svédországban gyártják. A szerződés szerint az újabb ötven darab BKV-buszt is ezzel a motortípussal szállítják, ám a szakma szerint jó esély van arra, hogy újabb tendergyőzelmek esetén a későbbiekben már a magyar és a fővárosi utakon is a lyoni Euro-4-esek „vegyék át a hatalmat”.

forrás:Népszabadság

 
Társalgó
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szerkesztők
 
Közvélemény
Hogy találtál rá a weblapunkra?

Utcán láttam hírdetést
Ismerősöm ajánlotta
Egy másik lapon hírdették
Portállistán láttam
Portálkeresőben találtam
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Lopj!

A mi oldalunkról szabad kopizni. Olyan idegesítő az amikor az embernek megtetszik valami egy oldalon, és nem lehet letölteni(pl.:egy kép)(amúgy mi tudunk kopizni tiltott oldalakról is, de nem szoktunk, mert belénk kötnének).Lopni meg szabad! Nem fogjuk energiánk nagy részét tolvajok keresésére fordítani, abban az időfölöslegben, inkább fejlesztünk. Ha akartok, lopjatok! Úgy se fogjátok tudni olyan jóra megcsinálni a honlapot mint mi. :))

 
Közvélemény
Szerinted miben rejlik az jövő energiaforrása a járművek számára?

Hidrogén
Villany
Napenergia
Biogáz
Alkohol
Más (írd meg emaiben, mi?!)
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Interjú

 
Kedvenceink!!!


 

 

 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!