Főoldal>>TUNING cikkek>>VW Golf (hamupipőke első bálja)
Hozzászólás a cikkhez
VW Golf (hamupipőke első bálja) 2006.03.25. 02:07
Európában a legtöbb tuningolt autó valószínűleg a Volkswagen betűit viseli.
Bemutatónkban a Jetta R GT-t vesszük szemügyre alaposabban, hiszen talán ez áll legközelebb a kedvelt európai méretekhez, és a hármas közül ez csak egy csomagtartóban különbözik az annyira kedvelt Golftól. Természetesen Jetta R GT, ahogy az lenni szokott, a hivatalos importőr most sem saját kútfőből merítette az ötleteket. Illetve egyet mégis: az alapötletet, így a megvalósításban csak a megbízó szerepét vállalták. A tényleges munkát a napfényes Kaliforniában székelő HPA Motorsports műhelyére hagyták, akik persze nem okoztak csalódást. De lássuk, mitől is lehet különleges egy családi Jetta, amerikai érzelmekkel!
A tuning alapvető célja a motor erő növelése, egy lehetőleg minél izmosabb erőforrásból kiindulva. De ha ilyen nincs, akkor nem marad más hátra, mint egy szívátültetés. Így gondolkodott a HPA is. Mert valljuk be, Amerikában nem nagyon lehet labdába rúgni egy öthengeres, 2.5-ös, 150 pacis motorra épülő tuninggal, tegyenek rá bármilyen feltöltőt. A megoldásért nem kellett messzire menni, csak egy telefon -7 és a VW-importőr azonnal prezentálta az odaát igen népszerű Golf R32-es aggregátját, ami már alapban is 250 lóerő leadására képes. Erre már jobban beindul az ember fantáziája, és ismerve a kaliforniai szokásokat, nem álltak meg egy-két alkatrész cseréjénél. A keskeny, mindössze 16 fokos hengerszögű V6-os, 3.2-es motorra dupla Garrett GT25R csapágyas turbófeltöltő, dupla intercooler, valamint kettős, integrált HGP leömlő és turbinaház került. A levegő útja különlegesen rövid, öntött alumíniumbeömlőkön jut a hengerekhez, a gáztisztaságról négyszeres szűrésű kipufogórendszer gondoskodik. A módosított üzemanyag-ellátó rendszerrel is felszerelt motor ereje több mint a duplájára, pontosan 550 lóerőre növekedett, amivel még az RS4-es, 420 lovas motorját is jóval túlszárnyalja. A motorerő átviteléhez a VW már bevált DSG duplakuplungos, manuális 6-os váltóját és a 4Motion négykerékhajtást találták megfelelő partnernek. De a nagyobb terhelés miatt a kritikus pontokon erősebb alkatrészeket használtak. Felfüggesztését az FIA GT szabványoknak megfelelő K&W háromutas verseny-lengéscsillapítóra alapozták. Fékrendszere a Brembo WRC-specifikus készletéből került ki, elöl 380x32 mm-es tárcsával, nyolcdugattyús nyergek és egy ettől független rögzítőfék került.
A mechanikus alkotóelemek tervezésével ellentétben, a Jetta R GT megjelenése teljes egészében a Volkswagen Design Center California stúdiójában született meg. Hamuszürke fényezése nem nevezhető átlagosnak, de nem is hivalkodó. A figyelem felkeltésére sokkal inkább a formák és a méretek szolgálnak. A Golf GTI-stílusban feketére festett hűtőmaszk csak optikailag képez egységet az elrendezésében változatlan, de alaposan megnövelt, majdnem a földig érő lökhárító közepén. Minden elülső nyílást egyre kisebb lyukméretű, méhsejtes rácsozat fed. A két szélső extra nyílás pedig csak egy szimpla rátét, a látványon kívül semmilyen funkciója sincs. Hátul is növekedett a lökhárító, és itt is van egy kis csalás. A szélső széles és lapos kipufogócsonkok csak imitációk, valójában egy-egy ovális csövet rejt mindkettő. Stílusosan cserélték szürkésre a hétköznapi lámpákat, amikre a morcosítás kedvéért a hátsó légterelő is rátakar egy kicsit. Jellegzetes része a külsőnek az első kötény alsó részétől induló perem, ami a kerékdobok élesebb kialakításán, egy harmonikus küszöb közbeiktatásával a hátsó lökhárító szürke mezőjében emelkedik fel és fejeződik be. Ám még ennél is meghatározóbbak a kerekek, melyek a külcsín legkülönlegesebb darabjai.
A kétrészes, egyedi tervezésű és gyártású mattszürke, 19 colos, központi rögzítésű Avus felnik autó-kiállításokon szerepelnek az autón, de amikor pályaverseny stílusra állítják át, az AP Racing-agyakra már egyrészes, DTM-szabványoknak megfelelő, 18-as abroncsok kerülnek, a kerékanyákon kis VW-emblémával. Az igen alacsony profilú és széles Michelin Pilot Sport2 vagy Pilot Sport Cup gumiabroncsok oldalán végigfutó piros csíkok a GTI Golfok hűtőjét keretező vonalra emlékeztetnek, de - számukból eredően - sportos hatásuk is legalább négyszeres. A belső sem azt a nyugodt, családias stílust mutatja, mint az európai utakat koptató széria Jetták. De szerencsére nem is az átlagos amerikai felcicomázott utasteret juttatja eszünkbe. Sokkal inkább a visszafogott sportosság a jellemző, bár amikor az ember meglátja a méretes, vörös cérnával varrott Recaro bőrüléseket, először nem ez a szó jut eszébe. Hasonló módon készült a bőr váltógomb és a sportkormány is. A fekete Alcantara és matt karbon műszerfal formájában nem változott, viszont a kormányoszlopon F1-es stílusú minikijelző díszeleg. Bár nem túlságosan szembeötlő, de az utastérre teljes, feketére festett bukócsövezés teszi fel a koronát, mert - ugye - ha már pályára tervezték, ez nem maradhat ki.
forrás: AutóFórum |