Főoldal>>TUNING cikkek>>Porsche 997 (gyémánt az örökkévalóságnak)
Hozzászólás a cikkhez
Porsche 997 (gyémánt az örökkévalóságnak) Csíkos Zsolt 2006.03.12. 01:26
Guruló ékszer, anyagtechnológiai laboratórium, a tuningos receptkönyv, stílusgyakorlat, őrült sportkocsi – nem lehet beskatulyázni a Rinspeed zaZent.
Vajon öregszik Rinderknecht? Az elmúlt évtizedben egyetlen ennyire autószerű tanulmányt nem láttunk a cégétől, a svájci Rinspeedtől. A zaZenről elsőre látjuk – alapjait egy Porsche adta. Közelebbi vizsgálódás során kiderül, hogy a lángoló fantáziájú, fellegekben járó autókreátor nem fogyott ki ötletekből, csak a módszerei finomodtak.
|
|
Nemcsak a lámpákat, de a zaZen teljes hátsó traktusát is a Swarovski ékszercég tervezte |
Emelhető, fokozatmentesen változtatható csillapítású rugóstagokra támaszkodik a zaZen |
Az idei Genfi Autókiállításra szánt sportkocsija nem elvadult lázálom, hanem hosszú évtizedek polgárpukkasztó tanulmányautóinak készítése során megszerezhető tapasztalatokra épülő, bravúros prototípus. Olyan, mint a legnagyobb párizsi divatbemutatókon felvonultatott ruhák – utcán soha nem látjuk majd viszont, sejtjük, hogy iszonyúan elegáns, egyesek megbotránkoznak rajta, és biztosak lehetünk abban, hogy a látott részletmegoldások meghatározó elemként térnek vissza a közeljövő kreációiban.
|
|
Géltöltésű, átlátszó vázú ülések, Makrolon tetőbura, egyébként fa, fém, bőr és len |
Háromdimenziós, világító kristályfelirat a farában a márkajelzés |
Rinderknecht cége kicsike, ezért, mint minden alkalommal, amikor tanulmányautóval áll elő, a zaZen létrehozásába számos nagyipari konszern és számtalan kisipari üzemecske szállt be. Az alapokban nincs semmi izgalmas: a Porsche Carrera 997-re építették, annak 355 lóerős, hathengeres motorja hajtja, 4,8 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, s hét km/óra híján megfutja a háromszázat. Ja, és 1495 kilogramm a tömege, ami nem sok. Ennyi elég is a műszaki tulajdonságokról – itt a kilowattok és centiméterek huszadrangúak.
|
|
|
Rossz az, aki rosszra gondol: ez nem a Beata Uhsétól jött, csak a zaZen fa-lenvászon váltókarja |
Mik ezek a tölcséres, fényes izék, csak nem valami idegen űrhajóról valók? Kérem, a zaZen ködfényszórói |
Lényegtelen elem: résnyire nyíló fedél alatt lakik a hathengeres boxer |
A zaZen egyik legfőbb különlegessége, hogy Makrolon fantázianevű műanyagbura fedi, ennek anyagát a Bayernél kísérleteztek ki. Mivel teljesen átlátszó, ezért kabriónak tűnik, holott vérbeli kupé, a teteje ugyanis nem vehető le. E fedél további meglepetést tartogat: lassításkor a hátsó részén holografikus harmadik féklámpa villan fel a semmiből. Nem kevésbé egyedi a műanyag karosszéria fényezése, amelyhez a tükörsima alapozást a Lesonal adta, s a Bayer kísérletezte ki azt a karcolásra önjavító, poliuretán alapú festéket, amelybe a világhírű Swarovski ékszercég végül milliószám ágyazott apró, csillogó kristályokat. A tibeti gleccserek fehér színét idéző fényezést mangónarancs felnik és belső burkolatok egészítik ki.
A topmodellek és multimilliomosok körében elismert ékszerészcég, a Swarovski elsősorban különleges kristályairól vált híressé. A részben általa fejlesztett zaZen tanulmányautón is ilyen motívumok térnek vissza lépten-nyomon. A slusszkulcstartó karikáját kristályok díszítik, miként az oldalsó villogók is fényes ékszerként jelezik a kanyarodási szándékot. Ezek ugyan látványos megoldások, de közel sem olyan mellbevágóak, mint a hátsó lámpák, amelyek annyira hasonlítanak a gyémántra, hogy félő – a budapesti utcán percek alatt üres lyuk tátongana a helyükön.
Az utastérben egyébként folytatódnak a meglepetések: a Recaro az átlátszó, a tetőhöz hasonlóan szintén Makrolon vázú ülésekre géltöltésű, áttetsző üléspárnákat tett, amelyek tökéletesen felveszik a beléjük süppedő test formáját. A kormány, a műszerfal betétei, a váltókar és a kézifékkar ültetvényi fából készültek, utóbbi kettőn lenvászon burkolat fokozza a természetes hatást. Ami pedig nem fa, fém, műanyag, vagy gél, azt mind bőr borítja a belső térben. Semmi sem olyan, mint várnánk, minden elemnek egyedi a színe, a textúrája, a tapintása.
1979-ben a svájci Rinspeed első kreációja a Volkswagen Golf első szériájára épített, kis sárvédőszélesítésekkel és szögletes első fényszórókkal ellátott Turbo volt. Két évvel később a szárnyas ajtós, hat négyzetfényszórós Rinspeed Aliporta (fent, jobbra) már sokak fantáziáját megmozgatta. Az 1938-as Talbot-Lagót idéző, 1996-os Yello Talbo (jobb középen), az 1997-es Mono Ego (jobb lent) – amely a világ első, legális együléses autója volt –, valamint az 1999-es MUV (bal fent), ez az ideális, alacsony rakodóperemű szabadidőautó-pickup kombináció mind mellbevágó alkotások voltak.
Hogy a zaZen azért menetben is kicsivel többet tudjon az eredeti Porschénál, a futóműben állítható magasságú és csillapítású KW rugóstagokat alkalmaztak, a Borbet felniken pedig Dunlop SP Sport Maxx gumik vannak. Ha véletlenül megéri a sorozatgyártást, a zaZent Rinderknecht szerint földgáz-motor hajtaná – jelezve a cég elkötelezettségét a környezetvédelem iránt. Efféle sorozatgyártásra azonban – amint sejtjük – kicsi az esély.
FRANK M. RINDERKNECHT
A Rinspeed létrehozója, tulajdonosa, vezérigazgatója, ötletgazdája, Frank M. Rinderknecht harminc éve van a tuningiparban. Vállalata nem az évenkénti egy-két döbbenetes prototípusból, hanem tuningkészletek forgalmazásából, autók átépítéséből, valamint veteránautók restaurálásából tartja fenn magát.
forrás:rtlklub |