Témaindító hozzászólás
|
2006.03.18. 15:18 - |
Az olaj alapú üzemanyagok .....sajna fogyóban :(
Ha Kína belép ilyen fejlődési aránnyal ...már csak pár évtizedig elegendőek a tartalékok..........az emelkedő árról ne is beszéljünk.
Mi a jövő?????
Bandita |
[3-1]
A Citroën a 76. Genfi Autószalon bemutatta a C4 hibrid HDi kísérleti autót. A hibrid hajtásláncot HDi motorral ötvöző modell, a dízel rendkívüli hatásfokát (a benzinmotorénál 20%-kal alacsonyabb fogyasztás) és az elsősorban városi közlekedéshez kifejlesztett elektromos motor előnyös tulajdonságait egyesíti.
A C4 hibrid HDi modellen a hibrid meghajtáshoz HDi dízelmotor kapcsolódik, ami igazi áttörést jelent a fogyasztás és a CO2-kibocsátás csökkentése terén. A HDi dízelmotoros megoldással ellentétben a benzines hibrid kialakítás nem teszi lehetővé a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás hasonlóan látványos csökkentését. A C4 gépkocsit vegyes, városi, országúti és autópályán történő használatra tervezték. A hibrid meghajtás és a HDi dízelmotor társításával sikerült egyesíteni a HDi motor – legkedvezőbb működési tartományában jellemző – rendkívüli hatásfokát (a benzinmotorénál 20%-kal alacsonyabb fogyasztás) és az elsősorban városi közlekedéshez kifejlesztett elektromos motor előnyös tulajdonságait.
A városi és országúti használat során a hibrid megoldás igazi előrelépést jelent a fogyasztás (3,4 l/100 km vegyes használatban) és a CO2-kibocsátás (90 g/km) csökkentése terén. Egy azonos kategóriájú benzines hibrid meghajtású gépkocsihoz képest 25%-kal, vagyis 100 km-enként 1 literrel kevesebb a fogyasztás vegyes használatban, ami egyben azt is jelenti, hogy egy tankolással sokkal nagyobb távot tehetünk meg.
Autópályán kizárólag a HDi motor lép működésbe, melynek eredendően jó tulajdonságai az MCP-váltóval kiegészülve kiváló hatásfokot biztosítanak, ami szintén 25%-os üzemanyag-megtakarítást jelent. Ráadásul nem esik áldozatul a vezetési kényelem sem, amely továbbra is az autósok elvárásainak középpontjában áll. Sőt, hogy még inkább megfeleljen ezeknek ez elvárásoknak, a C4 hibrid HDi az alábbi két területen további kényelmi megoldásokat kínál:
1; Egyrészt városi forgalomban, alacsony sebesség mellett lehetőséget nyújt a belsőégésű motor kiiktatására és a kizárólag elektromos üzemmód választására (ZEV: Zero Emission Vehicle), ami tovább növeli a gépkocsi akusztikai és rezgéskomfortját;
2; Kézi váltáskor, változatlan teljesítmény mellett jóval élénkebben gyorsul, mint a belsőégésű motorok. Ilyenkor az elektromos motornak köszönhetően a vezető akár 23 kW többletteljesítménnyel is számolhat.
A C4 hibrid HDi a nagyfeszültségű akkumulátorcsoport lemerülése esetén is elindítható és használható – például ha hosszabb ideig nem használtuk az autót –, ellentétben más hibrid megoldásokkal, melyek esetében a gépkocsi nem indul. A C4 hibrid HDi dízelmotorhoz kapcsolódó Stop & Start berendezés lehetővé teszi a gépkocsi indítását a 12 voltos akkumulátorról, és a szükséges elektromos áram fejlesztését a generátor segítségével. Ebben az esetben a gépkocsi 100%-os belsőégésű, ún. „limitált” üzemmódban működik. Minimum 10 perces működés után, ami a nagyfeszültségű akkumulátorok újratöltésének inicializálásához szükséges, a gépkocsi maximális teljesítménnyel áll a vezető rendelkezésére. Ugyanígy, ha nagyobb (például az elektromos biztonságot fenyegető) hiba esetén a nagyfeszültségű akkumulátorok kikapcsolnak, a C4 hibrid HDi tovább folytathatja útját a belsőégésű motor kizárólagos használatával. Ez az ún. „vészüzemmód” lehetővé teszi a vezető számára, hogy teljes biztonságban eljusson egy szervizbe. /Autósoldalak.hu/
|
A Honda megkezdi a következő generációs FCX hidrogén üzemanyagcellás jármű gyártását.
Az innovatív, új, nagy hatásfokú és kompakt Függőleges Áramlású (V Flow) üzemanyagcella platformot felhasználva az FCX-é az üzemanyagcellás autók közül a legalacsonyabb padlószint. Az oxigén és a hidrogén az üzemanyagcella-egységben föntről lefelé áramlik, s az üzemanyagcellákat úgy helyezték el függőlegesen a kardánalagútban (gerinces elhelyezkedés), hogy a térergonómia, azaz a tér kihasználásának hatékonysága a lehető legjobb legyen.
A Honda V Flow üzemanyagcella-egysége elég kicsi ahhoz, hogy elférjen a kardánalagútban, ám teljesítménye eléri a 136 lóerőt, így egyaránt kielégíti a tér kihasználás és a hatékonyság követelményeit. Az üzemanyagcella teljesítményének kulcsa a víz kezelése: a Honda új rendszere felhasználja a gravitáció erejét is, hogy megszabaduljon az áramtermelés közben keletkező víztől. Ez javítja a teljesítményt fagypont alatti hőmérsékleten, s tovább enyhíti az üzemanyagcellás autók széles körű elterjedésének egyik legnagyobb akadályát, a hidegindítási képességet. A V Flow üzemanyagcella-egységgel a Honda olyan hidegindítási képességeket ért el, amelyek azonosak a benzinmotorokéval. Az FCX tanulmány hajtásláncában három hatékony motor dolgozik - egy 80 kW teljesítményű elöl, s egy-egy 25 kW-os a hátsó kerekekben -, így az utastér tágas maradhatott. A nagy hatásfokú Függőleges Áramlású (V Flow) üzemanyagcella platformot felhasználva az FCX-é az üzemanyagcellás autók közül a legalacsonyabb padlószint. Az oxigén és a hidrogén az üzemanyagcella-egységben föntről lefelé áramlik (vertikális gázáramlás), s az üzemanyagcellákat úgy helyeztük el függőlegesen a kardánalagútban (gerinces elhelyezkedés), hogy a térergonómia, azaz a tér kihasználásának hatékonysága a lehető legjobb legyen.
|
|
Az üzemanyagcellás járművek széles körű forgalmazásának egyik nagy akadálya a nagy kapacitású, mégis könnyű és kicsi hidrogéntartály hiánya. A Honda új megközelítést alkalmaz a tárolókapacitás növelésére - az újonnan kifejlesztett hidrogén-elnyelő anyag a tankban megduplázza, azaz 5 kilogrammra emeli az 5000 PSI nyomáson tárolt hidrogén mennyiségét, s így az FCX hatótávolsága eléri az 560 kilométert, azaz egy átlagos benzinmotoros autóét.
Amikor a vezető közelít az autóhoz, a szenzorok és intelligens kamerák sora felismeri őt, s az ajtózárak automatikusan kinyílnak. Az FCX-ben a kormány, a műszerfal és a pedálok is automatikusan igazodnak a vezetőhöz. A műszerfal 45 fokban képes föl-, vagy lehajlani attól függően, hogy milyen a jármű sebessége. Egy, a műszerfalba épített rendszer képes követni a vezető tekintetét a kezelőszervek felé, s úgy működteti a kapcsolókat, hogy a vezető a keze használata nélkül is állíthasson az audiorendszeren, a klímaberendezésen és egyéb rendszereken.
Hogy a hidrogénalapú társadalom megvalósíthatóságát elősegítse, a Honda fejleszti az Otthoni Energia Állomást (HES), vagyis azt az átfogó rendszert, amellyel a lakóövezetekben biztosítható a villanyáram, a fűtés és az autók hidrogénnel való újratöltése is. A földgázból hidrogént előállító HES rendszer révén a fogyasztók otthon is föltankolhatják hidrogénnel működő üzemanyagcellás járműveiket. A rendszerben olyan üzemanyagcellák vannak, amelyek villanyárammal látják el az otthont, illetve az áramtermelés közben fölszabaduló hőt a melegvíz előállítására használják föl. Amellett, hogy így a lakások által kibocsátott széndioxid mennyisége 40 százalékkal mérsékelhető, a HES rendszer jóvoltából az otthonok villany- és gázszámlája, illetve az üzemanyagra fordított pénz 50 százalékkal csökkenthető. /Autosoldalak.hu/ |
|
Az olaj alapú üzemanyagok .....sajna fogyóban :(
Ha Kína belép ilyen fejlődési aránnyal ...már csak pár évtizedig elegendőek a tartalékok..........az emelkedő árról ne is beszéljünk.
Mi a jövő?????
Bandita |
[3-1]
|