SLK (Sportos, könnyű, rövid)
Bancsi Gábor 2006.03.09. 05:47
SLK, vagyis "sportlich, leicht und kurz” - mondaná a német a megtévesztő betűszót magyarázván. Igen, félrevezető, hiszen van a Mercedesnél S, SL, SLR és CLK is, melyeknek nem sok közük van az SLK-hoz, nevük alapján mégis modell-rokonoknak gondolhatná őket a csillagos márka háza táján félművelt ember. Nem rokonok! Nem is érdemes tehát az elnevezésen többet lovagolni, annyit érdemes belőle megjegyezni, hogy az SLK betűszó magyarra fordítva annyit, tesz: sportos, könnyű, rövid.
Mennyi?!
Az emberek következő általános tévhite az SLK-ról, hogy a legdrágább Mercedesek egyike. Nos, ezt a rögeszmét is szét kell vernem, mert erről szó sincs. A csillagos márka itthoni árlistájának csúcsán ugyanis egy bőven 60 millió forint fölötti összeg szerepel, mellette pedig az, hogy Mercedes SL 65 AMG - aminek ugye semmi köze nincs az SLK-hoz, ahogy az elején megbeszéltük. Olyannyira nem, hogy az SLK ennek alig több mint a hatodából megvásárolható, azaz cirka 11 millió forintból!
Egy 1.8-as motor örömei
Természetesen ez az 1.8-as kompresszoros motorral szerelt alapmodell ára, de az egyhetes teszt után bizton állíthatom, hogy az SLK-ban ez a motor bőven elég az élvezetes autózáshoz. Nemhogy az SLK-ban, hanem a jóval nagyobb termetű E-osztályban is kitűnően megállja a helyét ez az erőforrás. Ott is és más Mercedes modellekben is 200 Kompressor típusnév alatt fut, és minden esetben 1795 cm3-es, tehát a jelzés ellenére nem kétliteres.
Ezelőtt az E-osztályban már volt szerencsém ehhez a masinához, és akkor bizonyította rátermettségét egy 1,6 tonnás tömeg dinamikus mozgatására is. Az SLK ennél jóval könnyebb, bár az 1390 kg-os üres tömeg némi meglepetést okozott a műszaki adatok olvasásakor.
|
|
A mindkét oldalon változó szelepvezérlésű motor egyébként 163 lóerőt teljesít, nyomatéka pedig 240 Nm-en tetézik 3000 és 4000 percenkénti fordulat között. Ez még automataváltóval is csodálatosan gyorsítja az SLK-t. A 100 km/h-ig tartó sprinthez mindössze 8,3 másodperc szükségeltetik. Ezután sem lankad feltűnően a motor kedve, majd valahol 200 közelében érezhető feltűnő csillapodás, főleg nyitott tetővel, de felhúzott fém-kapucnival még innen is viszonylag könnyedén iramodik a kis vagány.
Mutatós!
|
Az előző SLK teremtette meg a lenyitható keménytető divatját, és mint úttörő modellt meglehetősen hosszú ideig is gyártották. Ebből fakadó óriási jelentősége ellenére nem sikerült igazán szépre gyúrni, az új keménytetős roadster azonban sokkal jobban néz ki. Jóval dögösebb és egyben elegánsabb is, emellett tágasabb az utastere és a csomagtartója is (300 liter), ráadásul az összehajtogatott acéltető kevesebb helyet foglal, mint az elődben. Ezt úgy érték el, hogy a hátsó szélvédőüveg a csomagtérbe tartó útja közben átfordul a B-oszlopok között. Ennek eredményeként domború felével felfelé végzi útját, így több hely marad alatta a csomagoknak, pontosan 208 liter. Vetkőzz, Mercedes!
A motoros tetőhajtogatás folyamatának végén egyébként se nyitáskor, se záráskor nem hallható hangjelzés, ehelyett a műszerfalra kell szegezni szemünket, melynek parányi digitális kijelzőjén jelenik meg a "roof is open” vagy a "roof is closed” felirat. Nagyon kényelmes dolog, hogy semmilyen kart nem kell kioldani a nyitáshoz, egyszerűen csak folyamatosan kell nyomni egy tükörállítóhoz hasonló gubicshoz hasonló gombocskát.
A zárás ehhez hasonlóan egyszerű mozdulatsorozat, tesztautónk esetében csak annyival volt több, hogy a baloldali hátsó ablakot a végén kézzel kellett helyrerántani, máskülönben maradt egy kis rés az első és hátsó ablak között, ami sem a szélzajra, sem a vízre, sem az autófeltörőkre gondolva nem előnyös dolog. Bizonyára ez csak a tesztpéldányunk kivételes betegsége lehetett, az autó minden más része ugyanis kifogástalanul működött, ahogy egy Mercedesben szokott. Pontosan, halkan, finoman és megnyugtatóan. Hadd lobogjon a hajunk!
Én azonban nem megnyugodni és nem is bogaraskodni akartam az SLK-ban, hanem leginkább élvezetesen autózni, így aztán minden egyes kilométeren nyitott tetővel és "nagy lendülettel jártam”. Nagyjából 100 km/h fölött ugyanis már az esőcseppek se tud bekanyarodni az utastérbe. Ha egészen nagy zuhéban műveljük ezt, még akkor se, csak az eső sűrűségével arányosan emelni kell a sebességet. Egyetlen szépséghibája az efféle bolondozásnak, hogy az ablaktörlők által lesodort víztömeget a menetszél az oldalablakok peremén szépen bevezeti a "kabinba”.
|
| A kormányzás pontos és élvezhető, a szervo rásegítése nem túl erős, de ez egy roadsterben pont így jó. Az áttételezés lehetne közvetlenebb, sportautókhoz képest elég sokat kell ugyanis fordítani a volánon, de egy ilyen remek fogású kormánykereket egész nap szívesen csavargatna az ember jobbra-balra. Ezért aztán többször el is látogattam kedvenc szerpentinemre. Az ESP nagyon finoman szólt közbe, ha kellett, a mellettem ülő utas érezhetően jobban izgult, mint a menetstabilizáló elektronika. Közben a kasztni fémváza egyáltalán nem csavarodott, legalábbis nem érezhetően, a merevség tehát tökéletes, ami egy nyitott autó esetében kardinális kérdés.
"Kormányváltás"
A váltó választókarját jobbra-balra billentve, illetve tesztautónkban a kormány fonákján lévő gombokkal magam is kapcsolgathatom a fokozatokat. Ez egyébként feláras extra, de továbbra is csak arra jó, hogy a legmagasabb fokozatot kiválassza a vezető, alatta úgyis saját belátása szerint dönt az automata szerkezet a gázpedál állásától függően. Tipikus Mercedes megoldás.
Az automata egyébként egész jól végzi a dolgát, bár néha egy picit lustának találom a visszaváltást, kis terheléskor sportautóhoz képest túl hamar felvált, és induláskor is kellett neki egy pár tized másodpercnyi "felkészülési idő”. (Ezért szeretem jobban a kézi váltót.) Mercedeszek között ritkaság, hogy hagyományos kéziféket húzgálhatunk, nem pedig a márkánál megszokott taposó-rögzítő szolgál.
Extrák tömege, avagy, a marketingesek kenyere
Az SLK-nak a kiváló vezetési élményen kívül van még egy pár kellemes meglepetése. A sok-sok tecnnikai bravúr közül a legelképesztőbb az Airscarf (légsál) elnevezésű extra. Ez hűvös időben tudja megszépíteni a nyitott autózást, ugyanis a fejtámlák alján lévő lyukakon át meleg levegőt áraszt a vezető az ember nyaka és feje köré. Emellett egyébként a nyitott autókban oly hasznos ülésfűtés is volt a tesztautóban. Az erősebb modellekhez már lehet rendelni a 7G-Tronic nevezetű hétfokozatú automataváltót.
Az alapfelszereltségből a teljesség igénye nélkül említést érdemel az ESP, a tempomat, a könnyűfém felnik, a ledekből álló hátsó lámpák, és nemcsak elől és oldalt van légzsák, hanem az SLK keménytetős roadster létére még függönylégzsákkal is óvja az utasokat.
Összességében egy nagyon élvezetes autó az SLK, van benne minden földi jó, sokkal több, mint amire egy roadsterben számíthatunk, ráadásul Mercedes a neve. Ehhez képest egyáltalán nem sok a 11 millió forintos alapár, és ezt az autó iránt érdeklődők is mindannyian jóváhagyták - a legtöbben alsó hangon kétszer ennyire számítottak.
|
|
MŰSZAKI ADATOK: |
| |
|
Motor S4, 16 szelepes benzines kompresszorral Hengerűrtartalom 1795 cm³ Teljesítmény 163 LE/ 5500 1/perc Nyomaték 240 Nm/ 3000-4000 1/perc Saját tömeg 1415 kg Hossz/szél./mag 4089/1777/1296 mm Tengelytávolság 2430 mm Csomagtér 208/00 l Végsebesség 226km/h Gyorsulás 0-100 km/h 8,3 Fogyasztás (város/országút/vegyes) 12,5/6,7/8,8 l/100 km Tesztfogyasztás 10,3 l/100 km Listaár 11 084 000 Ft | |
|
|
| forrás:TV2
|