A
tökéletes anyagi átváltozás menete
L. Nagy
Lajos, Mani, a küldött című cikke nyomán
„A világ
utánzataként a legfensőbbek és démonaik transzformáció segítségével létrehozták
az emberi testet, amelyben így a világosságtermészet fogollyá vált. S bár jóval
kisebb méretű a fizikai test, mégis hű és pontos mása a világegyetemnek: a
Mennynek és a Földnek. Itt a téridő felségterületén megy végbe az élet és halad
a körforgása. A szellem világából származó örök princípium azonban ebben a
keringésben fogoly.”
Chavannes-Pelliot
francia kutató Mani Kozmológia
A belső, vagyis
szellemi ember a gerincvelő (szushumna vagy manicheus kifejezéssel „a
dicséret oszlopa”) két oldalán futó tudatcsatornával rendelkezik. Ezt
Pingalának és Idának is nevezik. Az egyik vezeték a Nap
képviselője, hímnemű, alkotó; míg a másik a Hold jelképe, nőnemű, befogadó. Ezen
a két csatornán keresztül áramlik a testbe a Prána (lélegzet, illékony
eledel).
Manicheus
iratok a két tudatcsatornát jelképesen a Nap és a Hold bárkájaként ábrázolják,
amely az anyagtól megszabadított világosságszikrát átviszi az eredeti
birodalomba.
Az Ida és
Pingala hétszer keresztezi egymást a szushumnában. Ezek a kereszteződési pontok
a csakrák. A kígyótűz csúcsán lévő hetedik csakra a tobozmiriggyel kapcsolódik
össze. A csakrák kerék formájú erőközpontok, az idegrendszerrel és a belső
elválasztású mirigyekkel működnek együtt. Állandó forgó mozgásuk során veszik
fel az energiát. S bár nem azonos gyorsasággal, de mind egyazon irányba
forognak. Minél inkább belemerül az ember az élet dolgaiba, annál gyorsabban
pörögnek erőkerekei.
Az indiai
hagyományok a csakrák forgását a két szvasztikával (horogkereszttel) ábrázolják.
Az egyik, az élet kereke, balra forog, míg a másik, a halál kereke – jobbra.
A lélek
újjászületés klasszikus folyamat szerint megy végbe. Mani a „szellem hívásáról”
és az „ember válaszáról” beszél. Itt a kígyótűzben alámerülő és felszálló
világosság útjáról van szó. Ez egy megszabadító hatás, amely a szellemlelket, a
Monádot kiszabadítja a téridő fogságából. E folyamat során megváltozik a
csakrák forgásiránya. Ezek tehát elárulják, mennyire haladt előre az
újjászületés folyamata. Amikor a csakrák az ellentétes irányba kezdenek forogni,
akkor az ember az ember szó szerint megfordult, „megtért”! Ez egyben egy
hétszeres szellemi fejlődés kiindulópontja is. A hetedik, utolsó fázis a
„megkoronázás”. A szellem monadikus sarka belemerül a tobozmirigybe, majd
továbbhalad a gerincvelő középső csatornáján. Ily módon lép be a valóban
szellemi ember a misztériumba, amelyben az én ténylegesen – és végleg –
legyőzetik. A szellem csak a tökéletesen helyreállított lélekkel kapcsolódik
össze. És akkor megkezdődhet a transzfiguráció, a tökéletes anyagi átváltozás.
Az új embert az
élő Ige kézen fogva kivezeti a sötétség birodalmából. Ekkor legyőzte a halált;
az új gondolattest elkészült. Ebben az új fényruhában a szellem ismét képes
megnyilvánulni. Ekkor lesz az ember igazi Ember, Manasz, Manis azaz mindentudó,
akiben végtelen isteni lehetőségek nyilvánulnak meg. Megnyilatkozik az új ember
három ereje, a három pecsét, azaz a világló értelem, mely ismét az isteni
bölcsességbe ágyazódik; a tündöklő érzés, mely új harmóniában csendül
össze az isteni törvény hangjával; s a szereteterő, mely a mindenséget
tartja.
Ez (a három
együtt) a ragyogó cselekedet, az imává vált tett. Ő az igazi, a tökéletes, akit
az új lélek ragyogó köpenye, a fehér ruha ékesít. Számára megszűnt az idő,
helyreállt benne a szellem, a lélek és a test hármas egysége. Ugyanezt mondják a
manicheusok is, amikor a lélek palástjáról, a szellem koronájáról és az új tudat
jogaráról – vagyis az igazi pap-király jelvényeiről –
beszélnek.
…Öltsd fel az igazság ruháját,
add át magad a benned lakozó
isteninek.
Ajándékozd meg értelmed a hittel.
Tökéletesítsd belátásodat.
A tanácsot kérőkkel légy
türelmes,
Megfontolásaidban tartsd meg a
bölcsességet
Űzd ki a haragot lényedből.
Lágy alázatos a vágyaidban.
Győzd le a szenvedélyt, mely téged mindenbe
belevisz.
Higgy rendeltetésedben!
Töltsd be tökéletesen, türelemmel, belső
megértésben.
Őrizd meg elhivatottságod mindörökkön örökké.
Ámen….
Manicheus Zsoltárok
Lexikon:
Csakrák
spirituális idegközpontok, amelyek a központi idegoszlop mentén helyezkednek el.
A csakrák alulról felfelé: muladhara (a nemi szervek mellett),
svadisthana (hasi idegközpont), manipura (lép), anahata
(mellkas) vissudha (nyak), ajna (a szemöldökök között) és
sahasrara (fejtető.) A csakrák jellege inkább misztikus mint
biológiai.
Mani, Manesz
perzsa prédikátor, (Babilon 216-276) a manicheizmus
megalapítója.
manicheizmus
(Mani perzsa prédikátorról). Késő ókori, ill. kora középkori dualisztikus
vallási irányzat, amely a világegyetemet szellemre és testre osztotta fel. A
szellemet szabadnak, teremtőnek és általában véve jónak tartották, míg az
anyagot hideg, romboló gonosz erőnek képzelték. A manicheusok elítéltek minden
pusztítást, még az állatok leölését is, s a jótékonyságot hirdették, ugyanakkor
az emberiség többi részére úgy tekintettek, mint akik elvesztek a sötétségben. A
manicheizmus a Közel-keleten, Kínában, Rómában, Galliában és Hispániában is
kimutatható. Az Ujgur birodalomban államvallás lett (VIII.
sz.)
monád, monász (A
görög filozófiában:) minden létező alapja, az oszthatatlan tökéletes
egység
Szvasztika
univerzális mitikus jelkép. „napkerék”, mely a végtelen mozgást és spirituális
megújulást képviseli. Az eredeti szvasztika (nem a fordított, Hitleri) az Isten
felé irányuló mozgást és a világegyetem kozmikus ritmusát
szimbolizálja.
http://www.geocities.com/huntortenelem/mani0001.html
|