Mondeo Titanium X
Angyal Levente 2006.03.16. 00:51
A Fordnál már korábban is rebesgették, hogy az ST220 után még egy sportosított Mondeo bevezetését tervezik
A válasz a két vadonatúj motorral (egy dízellel és egy benzinessel) 2004 őszétől indult Titánium X limitált széria.
Kevin O'Neill, a Ford európai nagyméretű autóinak fejlesztéséért felelős igazgató úgy fogalmazott: "Ennek a két, nagyteljesítményű motornak a lehetőségeit valami különlegességgel akartuk megmutatni. Éppen ezért bevezetésükre létrehoztuk a Titanium X exkluzív szériát - egy prémium szériát prémium motorok számára, ahol a luxus a teljesítménnyel ötvöződik mind kívül, mind belül." Ennek szellemében belül néhány változtatással maradt a techno érzés ugyanazokkal a komor, sötét burkolóelemekkel, mint eddig és kívül sem lett sokkal sportosabb - de még csak nem is elegánsabb - a design. Ígyhát sejthető, hogy a exkluzív limitált darabszám bevezetése elsősorban marketingfogás, hiszen, valóban ráfért már egy kissé merészebb optikai tuning.
A Ford új közös nyomócsöves motorját a méltán sikeres kétliteres 130 lóerős TDCi-ből fejlesztették ki. Ez a Duratorq két decivel megnövelt hengerűrtartalmával 25 lóerővel izmosabb elődjénél. Ehhez persze hozzájárult, hogy módosították a befecskendező rendszert és a turbófeltöltőt is, aminek egyik célja a felhasználható motorsebesség tartomány növelése volt, a másik pedig nagyobb használható nyomaték leadása alacsonyabb fordulatszámon. Eredményül egy olyan motort született, amely már tényleg alig hasonlítható máshoz, hiszen az eredeti célkitűzéseket is túlteljesítették.
|
Maximális nyomatéka 400 Nm, amelyet a túlnyomásszabályozó rendszer enged meg rövid időre (főleg előzéseknél jön jól), így a teljes sebességtartományban van húzóerő, ami alapból 360 Nm-ben van maximálva. A Ford mérnökei - ahogy az adatokat elnézem - valóban jól megoldották azt az egyetlen problémát, amit eddig fel lehetett volna róni ennek a motornak. A Ford hatsebességes Durashift kéziváltójával együtt az autó csúcssebessége el éri a 220 km/h-t, álló helyzetből 8,7 másodperc alatt gyorsul százra. Aki esetleg tartana egy ekkora és ilyen paraméterekkel rendelkező motor étvágya, az megnyugodhat: városban 8,2 literes, országúton 4,9 literes fogyasztással lehet kalkulálni.
A benzines erőforrás átmenet az átlagos és az ST motorok között. Az új V6-os Duratec a Mondeo ST220 háromliteres motorjából lett kialakítva. A tervezők feladata az volt, hogy kellemes összhangot teremtsenek a teljesítmény és a fogyasztási adatok közt. Így lett ez a motor "mindössze" 204 LE, gyorsulása 0-ról 100-ra 7,9 másodperc, végsebessége pedig 240 km/h, amihez 10,3 literes átlagfogyasztást produkál ugyancsak a hatsebességes Durashift váltóval szerelve.
Ez utóbbi motor az óvatos duhajok választása, akik az izomdízel kedvelőivel együtt 2004 őszétől rendelhettek a Ford újdonságaiból.
| forrás:ma
|