Elise 111S
Farkas Sándor 2006.02.19. 13:51
Az Elise második szériájának bemutatásakor törölték a kínálatból a sportos 111S változatot, így a kocsit egy ideig csak az alapkivitelû 120 lovas motorral lehetett megvásárolni. Ám a Lotusnál mindig is nagy gondot fektettek arra, hogy azoknak az ügyfeleknek is legyen mit nyújtani, akik többet kérnek az átlagosnál; így most újra felvették a csúcs-Elise-t a modellpalettába.
A 111-es kód tulajdonképpen az autó eredeti neve lett volna, ám a cég felett ekkoriban az a Romano Artioli uralkodott, aki a egyben a kudarcba fulladt Bugatti projektet is vezette. Artioli leányunokáját Elise-nek hívták, s mivel a Lotusnál úgyis hagyomány az autók nevét "E" betûvel kezdeni, megtették azt a gesztust, hogy a kocsit a kislány után nevezték el, a 111 pedig a legsportosabb variáns jele lett. |
|
Az új Elise 111S-be is ugyanaz az 1. 8 literes K-szériás, változó szelepvezérlésû (VVC) négyhengeres Rover erõforrás kerül, mint a széria többi tagjába; azonban a mérnökök megspékelték a Lotus saját fejlesztésû K4 motorvezérlõ rendszerével, s így az már 156 lóerõt ad le hétezres fordulatnál. Sejthetjük, ez az erõ igen vehemensen mozgatja az alumínium vázas és mûanyag karosszériás, így igen könnyû, mindössze 806 kilogrammos kocsit: 0-ról százra 5 másodperc alatt gyorsul, s a száguldásnak csak 212 km/h-nál szakad vége. A lenyûgözõ gyorsulási érték nagyban köszönhetõ az alacsony, 3500 és 4650 közötti fordulatnál leadott 175 Nm-es forgatónyomatéknak, és persze a rövidre áttételezett ötfokozatú sebességváltónak is. |
|
A futómû megültetésével a kocsi közelebb ül az aszfalthoz, ezáltal a vezetési élmény még gokartosabb. Ugyanezt segítik elõ a Forma-1-bõl ismerõs háromrészes hátsó diffúzorok; ezek a lökhárító alá helyezett spoilerek szívóhatásuknál fogva nagy sebességnél valósággal az úthoz tapasztják a kis sportkocsit, s így kanyarban sem tör ki olyan könnyen a hátsókerék-hajtású járgány fara. |
|
Az Elise 111S-t gyengébb testvéreitõl elsõ szempillantásra megkülönböztetik a könnyû, nyolcküllõs polírozott nikkel kerekek, melyek alatt a hatalmas Lotus féktárcsák árulkodnak az autó teljesítményérõl. További megkülönbözetõ jegyek az oldalküszöbökön, és a hátsó szélvédõn található "111S" feliratok. |
|
A kis méregzsák az egyik legjobb választás azoknak, akik egy nagy teljesítményû, de kompakt sportkocsit keresnek; igaz az Elise-nek van erõsebb változata, a 190 lovas Exige kupé, ám ez igazából közúti használatra is alkalmas versenyautó, míg az áttervezett Elise 111S a hétköznapok során is megállja a helyét. A visszatért régi-új változat minden bizonnyal tovább öregbíti az Elise jó hírnevét - és tovább javítja az eladási statisztikákat is... |
|