A cikkért köszönet Syvannak!
Az Avatár
A hinduzmusban az avatár egy Halhatatlan Lény inkarnációja (megtestesülése), vagy magáé a Legfelsőbb Lényé. A szanszkrit Avatŕ101ra szóból ered, amelynek jelentése â01Eföldreszállásâ01D, mint ahogy rendszerint a halandó világba való leereszkedést is jelent valamilyen különleges céllal.
A kifejezés elsősorban a hinduizmusban használatos, Visnu, a Megtartó inkarnációira, akit sok hindu tisztel isteneként. A dasavatara szó jelenti Visnu tíz meghatározott â01Enagyâ01D inkarnációját (lásd lejjebb).
A kereszténységtől és a sívaizmustól eltérően, a visnaizmus (vagy vaisnaizmus) hitében az Isten többször is megtestesül, amikor csak â01Ehanyatlik a becsület és nő a gonoszságâ01D (Bhagavad Gíta). Ahogy Krisna, Visnu avatárja mondja: â01EA jámborok felszabadítása, a gonoszok megsemmisítése, valamint a vallás elveinek visszaállítása végett korszakról-korszakra megjelenek Én.â01D (Bhagavad Gíta, 4. fejezet, 8. vers). A Gonosz megsemmisítésén kívül egy avatárnak éppolyan fontos célja, hogy az embereket visszavezesse a helyes útra.
A tíz legfőbb avatár vagy dasavatara
A Maha Avatara (Nagy Avatárok) Visnu számát rendszerint tíznek mondják, közkedvelt elnevezésük a dasavatara (a dasa szanszkrit szó jelentése 'tíz'):
-
Matahaszja, a hal
-
Kúrma, a teknősbéka
-
Varáha, a vadkan
-
Naraszimha, az ember-oroszlán (nara = 'férfi', szimha = 'oroszlán')
-
Vámana, a törpe
-
Parasuráma (â01Ecsatabárdos Rámaâ01D), a harcos
-
Ráma vagy Rámacsandra, az uralkodó
-
Krisna, a tudós és művész
-
Balaráma (Krisna fivére) vagy Buddha (lásd lentebb)
-
Kalki, a fehér ló, aki a Kali Yuga (a jelenlegi időperiódus) végén fog megjelenni, hogy elpusztítsa a gonosszá vált népességet.
Egyes hindu írások nem kevesebb mint 23 avatárt említenek.
Az avatárok típusai
Kétféle avatár létezik, elsődleges és másodlagos avatár, attól függően, hogy Visnu maga â01Eszáll aláâ01D egy személybe vagy csak felruházza azt saját isteni képességeivel.
A másodlagos avatárokat a hinduk nem imádják, csak a közvetlen, elsődleges avatárokat. Gyakorlatban ma azonban ezek közül is csak Náraszimha, Ráma és Krisna avatárjai részesülnek tiszteletben. Összességében azonban a hinduk szerint nincs különbség aközött, hogy Visnut vagy az avatárjait imádjuk, hisz végül mindkét út őhozzá vezet.
A kilencedik avatár: Balaráma vagy Buddha?
Balarama a kilencedik avatár a puranikus hagyomány szerint. Azonban a buddhizmus terjedésével Indiában, valamikor az első század második felében teret nyert az a hit, hogy Buddha lehet a kilencedik avatár. (Ez jó példája a hinduizmus figyelemreméltó képességére más eszmék és kultúrák befogadására; ez végül hozzájárult a buddhizmus hanyatlásához Indiában.) Buddhát emiatt a hinduk gyakran említik úgy, mint Buddhadev ('mennyei Buddha'). A buddhisták ezzel szemben nem tekintik Buddhát avatárnak. Balaráma a tíz avatár között is különleges szerepet tölt be, amennyiben Visnu kígyójának, Adi Sheshanak az avatárja, nem pedig magának Visnunak.
Szimbolizmus
Sokan vallják, hogy a tíz avatár az élet és az emberiség fejlődését testesíti meg. Matszja, a hal, a vízi életet; Kurma, a teknős, a kétéltűséget; a harmadik állat, Varaha, a vadkan, a szárazföldi életet; Narasimha, az ember-oroszlán, az ember és az állat közti átmenetet; Vamana, a törpe, a tökéletlen embert; Parashurama, az erdei vándor, az ember kezdeti életmódját; Ráma király az uralkodói, Krisna a művészi és tudományos képességeket; Buddha, a Megvilágosult, az ember lelki érettségét. |