modellezok
Óra
 
Naptár
2024. Június
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Voting
Lezárt szavazások
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 

//gportal.hu/portal/szakszend/image/gallery/1146718417.swf"> NAME="Src" VALUE="//gportal.hu/portal/szakszend/image/gallery/1146718417.swf"> NAME="WMode" VALUE="Window">
          pluginspage="
http://www.macromedia.com/go/getflashplayer"   width="250"
height="250"   name="sw"
src="//gportal.hu/portal/szakszend/image/gallery/1146718417.swf"  
bgcolor="#6633FF" quality="high"   swLiveConnect="true"
allowScriptAccess="samedomain"  >

A hónap képe
 
Ajánlott böngésző
 
Jet modellezés

Mi az a Jet Modellezés?

 

A repülő modellezés technikai „netovábbja”! Csúcsminőségű anyagok, precíz tervezés, űrtechnológiát alkalmazó műszaki megoldások és a valósághű repülő modellezés ötvözete.

 

A jet modellezésben lényege, hogy a valódi sugárhajtóműves és turbólégcsavaros repülőgépek és helikopterek valósághű, repülőképes modelljét építik meg, melyet a valódival azonos elven működő, azzal egyező módon kivitelezett és vezérelt sugárhajtómű mozgat.

 

Repüléselmélet:

 

A modelleket gázturbina hajtja, mely az elégetett kerozin által létrejött óriási energiát alakítja át tolóerővé. A modellek turbináinak általános működése:

- elektromos indítómotor felpörgeti a turbinalapátokat kb 15.000 RPM.

- propán bután indítógáz beáramolva a kamrába, felfűti a kamrát kb 250 °C.

- a beáramló üzemanyag (Jet A1 kerozin + turbina olaj) elég, amely felpörgeti a hajtólapátokat kb. 117.000 RPM. A lapátokat elhagyó gáz hőmérséklete 680-700 °C.

- a hajtómű 8-20 Kg tolóerővel / turbina mozgásba hozza a modellt.

 

Vezérlés:

 

  

 

Ennek a folyamatnak rendkívül precízen kell végbemennie, melyet számítógépes vezérlés tesz lehetővé. A turbinát fejlett rádióvezérléssel működtetik, mely a gép törzsében elhelyezett adóvevő egységet vezérli. Ez az egység a turbina minden lehetséges paraméterét (hőfokok, feszültségek, keverék arányok, fordulatszámok, teljesítmények, stb.) méri működés közben és azokkal bonyolult számításokat végez, hogy a pilóta számára megfelelő és értékelhető információt szolgáltasson, valamint a turbina biztonságos és hatásos működését biztosítsa. Több különböző megoldással a számítógép hibás turbina működés esetén megállítja a turbinát, illetve jelzést ad a pilótának. A hajtómű üzemeltetése a valódi turbinákat üzemeltető szakemberekkel azonos szintű tudást igényel.

 

A repülés:

 

A modelleket csak kiválóan képzett pilóták irányíthatják. A jet modellezésnél nem előírás korábbi repülőmodell irányítási tapasztalat, viszont nélkülözhetetlen. A pilótáknak ismerniük kell a modell és a turbina működését, repülési tulajdonságát és képességeit. Jet modell repítésekor a manőverek végrehajtása másodlagos szempont a technika üzemeltetése után. Repüléskor a hagyományos modellek által igényelt azonos légtérben egy közel 20Kg súlyú, 200-300 Km/h sebességre képes, általában 1.5-2 m átmérőjű és nem kimondottan olcsó modellt kell a levegőben tartani úgy, hogy közben a rendelkezésre álló repidőt is figyelni kell, hiszen a hatásosságot szem előtt tartva, jelenleg kb. 10 percre elegendő üzemanyaggal van ellátva a modell. Az F4J Scale kategóriában a modelleknek nem elegendő szabadon repülniük, hanem a kategória sajátosságából adódóan a modellezett valódi repülőgép képességeinek és stílusának megfelelően kell azt vezetni. A repítő pilóták kiképzése szakértelmet igényel. Az átlagos repítési múlttal rendelkező modellezőnek kb. 80-100 startra van szüksége arra, hogy a modellt biztonságosan és többnyire akaratával egyező módon tudja irányítani.

 

A sárkányszerkezet:

 

Talán nem meglepő, hogy a jet modellezők a legkiválóbb, az űrrepülésben is alkalmazott anyagokkal dolgoznak. A borításokat, vázszerkezeteket általában üvegszálas műanyagból készítik. A turbinák teljesítményének növekedésével ma már elengedhetetlen a szénszálas és kevlár anyagok, valamint az úgynevezett méhsejt felépítésű anyagok használata, melyeket az űrrepülőgépek, utasszállító repülőgépek és a forma 1-es autók, valamint vadászrepülőgépek építésénél használnak a mérnökök. Ezek az anyagok rendkívül nagy teherbírással rendelkező nagyon könnyű anyagok.

 

  

 

A modelleket kétféle módon építik: sorozatgyártott KIT formájában, vagy egyénileg formázzák meg. Az F4J Scale kategóriában építő modellezőknek sok apró problémával kell szembenézniük:

- a modelleknek valós repülőgépet kell mintázniuk, és egy adott, egyeddel azonosnak kell lenniük.

- a modell a legapróbb részletekig meg kell, hogy egyezzen az eredetivel, így az egyedi festések, külső, belső alkatrészek, felszerelések, a műszerfal, futómű, fegyverzet kidolgozása, csavarok, szegecsek száma, a pilóta mérete, részletes munkát igényel.

- a sárkányszerkezeten nem látszódhat semmilyen olyan alkatrész, mely az eredeti repülőn nincsen, kivéve az antennát. (így nem lóghat ki a szervó, vezeték, rögzítés, stb.)   

- a valódi repülőgép technikai megoldásait kell alkalmazni, így pl: fékernyő nyitás, kabintető nyitás motorral, jelzőfények, leoldható konténerek, bombák, ívelő és fékezőlapok, behúzható futóművek, állítható szárny nyilazás, stb.

  

Ezek kivitelezése és vezérlése több száz órát kötnek le a modellező életéből, melynek eredménye egy valósághű, igen részletes remekmű.

 

A hajtómű:

 

A modellekbe a piacon kapható turbinákat, vagy házilag gyártott turbinát építenek. Ezek a turbinák extrém körülményeknek vannak kitéve, így a felhasznált anyagokat is ennek megfelelően választják. A ma kapható hajtóművek teljesítménye 8-20 kg tolóerő, melyhez átlagosan 4-5l üzemanyagot égetnek el 10 perc alatt.

Léteznek olyan hajtóművek is, melyeket a modellezők maguk építenek meg, ehhez azonban nem elegendő a mérnöki tudás, hanem hajtóműismeret és anyagismeret is szükséges.

 

Árak:

 

Nem mondható átlagos hobbinak a jet modellezés. Bizonyos alkatrészek házilagos elkészítésével jelentősen csökkenthetjük a költségeket. A piaci árakról nagy kerekítéssel elmondható:

- modell sárkányszerkzet KIT:                   3.000 - 10.000   Euro

- turbina (16 Kg tolóerő) + részegységek:   2.700 -   4.500   Euro

- modell rádió adó-vevő pár (8 csatorna):       500 -   1.700    Euro

 

A széles választék miatt az árak jelentős ingadozást mutatnak, ezért ezek az árak csak tájékoztató jellegűek. Érdemes több helyen is érdeklődni.

 

 

A sugárhajtóműről bővebben:

(Horváth János)

 

 

Modellezésben  a sugárhajtóművek  az 1990-és évek elején jelentek meg, mikor a gyártáshoz szükséges anyagok, elektrotechnikai alkatrészek, speciális csapágyak, elérhetők lettek amatőr turbinaépítők számára.

 

Sugárhajtómű  fogalmának meghatározása: Sugárhajtóműnek azokat a hajtóműveket nevezzük, amelyekben a betáplált tüzelőanyag energiája, a hajtóműből kiáramló gázsugár sebességi energiájává alakul át. A sugárhajtóműveknél a tolóerőt a hajtóműből nagysebességgel kiáramló gázsugár reakciója hozza létre.

 

Sugárhajtómű főbb részei:     -  beömlőcsatorna

                                               -  kompresszor

                                               -  égőtér

                                               -  turbina

                                               -  fúvócső 
                                               -  elektronikus üzemszabályzó                             

 

A kompresszor:

A hajtómű egyik legfontosabb része. A beömlőcsatornán belépő levegőt a kompresszor sűríti össze és jutatja el az égőtérbe, ezzel teszi lehetővé a tolóerő növelést. Sűritési viszonyszáma, hatásfoka, geometriai mérete tipusonként változó. Modellturbinában elterjedt az egylépcsős centrifugál compresszor,de készítettek már többlépcsős axiál kompresszort is. A centrifugál kompresszorok előnyei az egyszerű felépítés, kicsi helyszükséglet, jó hatásfok.

  

A használatos kompresszorok legnagyobb kerületi sebessége,450-470m/sec. Ez a turbina méretétől függően, 90-170 000 ford./ perc kerületi sebességet jelent.

 

Égőtér:

Az égés folyamata: Köztudott, hogy dugattyúsmotorok hengereiben az égés közelítőleg az elméleti levegőszükséglettel történik. Itt 1kg. szénhidrogén elégetéséhez 15kg. levegőmennyiség szükséges. A sugárhajtóművek esetén, a tökéletes égéshez szükséges  levegőmennyiségnél  2-szer 3- szor többet kell biztosítanunk. Többlet levegőt használunk fel az égőteret elhagyó gázok hűtésére, hogy a turbinalapátot ne tegk ki a megengedetnél nagyobb hőhatásnak .

 

 

A fúvócsőben, a turbinalapátot elhagyó gáz hőmérséklete, nem haladhatja meg a  650- 700°C fokot. Ugyanakkor, az égőtér és a hajtóműburkolat közti részt is ezzel a levegőmennyiséggel kell hűtenünk. A  hőmérséklet növekedés, mivel ezt nyomásnövekedés nem kíséri, a gázok térfogatnövekedését eredményezi.

A rendelkezésre álló keresztmetszeten, a jelentősen kiterjedt gázok csak sokkal nagyobb sebességgel tudnak átáramolni. A nyomás, a hőmérséklet és a térfogat a gázok összenergiáját adja, amely egyenlő a gázok munkavégző képességével.

 

 

Ez az energia alakul át, részben a turbinában mechanikai,a fennmaradó rész pedig  a fúvócsőbe kinetikai energiává, amely a tolóerőt hozza létre.

 

Turbina részei: álló lapátkerék, és turbinakerék, ez utóbbi közös tengelyen helyezkedik el a kompresszorkerékkel, mely kerámiacsapágyon fut. A turbinakerék aszerint, hogy a gázsugár milyen irányból hat rá, lehet axiális és centripetális. Axiálisnál az áramlás iránya tengelyirányú, míg a centripetálisnál a forgási síkkal megegyező, érintőleges, majd tengelyirány.

 

 

A modellezésben használt sugárhajtóműveket egy speciális elektronika vezérli, felügyeli.

A rádióadó-készülék a gázkarállásának megfelelően szabályozza a turbina fordulatszámát,  / a betáplált tüzelőanyag mennyiségével / tolóerejét.

Az elektronika vezérli:----- indításkor az öninditómotort, ez felpörgeti a turbinát

                               -------vezérli a begyújtáshoz szűkséged PB gáz szelepét

                               -------kapcsolja az izzógyertya feszültségét

                               -------kapcsolja a tüzelőanya szelepet, vezérli a fogaskerékszivatyú ford. számát

                               -------felügyeli a fúvócsőbe áramló gáz hőmérsékletét

                               -------turbina leállását kővetően, vezérli a hajtómű visszahűtését

                               -------hibás működés esetén leállítja a hajtóművet.

 


 

info: jetmodell@freemail.hu


Forrás: http://jetmodell.uw.hu/modell/jet.htm

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Társalgó
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Linkgyüjtemény
 
Számláló
Indulás: 2006-06-20
 
TRY.HU

Új mese a Mesetárban! Ha tudni akarod, mit keres egy tündér a kútban, gyere és nézz be hozzánk!    *****    Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség