Illatpiramis, avagy hogyan válasszunk parfümöt?
Ha elmegyünk parfümöt vásárolni - több parfüm üzletbe - a parfümök különböző a márkára jellemző csomagolásba kaphatók viszonylag drágán, mely márkás parfümök esetén 10-35 ezer Ft körüli összeg. Sok helyen lehet illatmintákból is választani, de mivel az emberi orr néhány illatnál többet nem tud egyszerre vizsgálni, és ez is csak a parfüm fejillatára és az alkohol szagára korlátozódik.
Az idő múlásával a parfüm illata változik a bőrön, mivel az egyes alkotóelemek rendre elpárolognak. Az illatkompozíció párolgást befolyásoló összetevőit és ezek kibontakozásának sorrendjét rendkívül érzékletes formában szemlélteti az úgynevezett illatpiramis:
|
FEJILLAT (citrom, bergamott, borsos menta)
SZíVILLAT (jázmin, illatvirág, zöldtea)
ALAPILLAT (cédrusfa, mósusz) |
Ezen háromsávos ábrázolási módszer kidolgozása William A. Poucher nevéhez fűződik. A 1920-as évek óta van használatban és a modern parfümgyártás egyik alapvető ismertetőjegye.
A fejillatok kategóriájába a leggyorsabban elpárolgó összetevők kerültek. Ezek nyújtják az első benyomást. Könnyed, rendkívül illékony aromák, amelyek 5-30 perc alatt elenyésznek, és egyben segítenek palástolni az alkohol szagát.
Szerepük hasonló ahhoz, mint egy dal esetében az első dramatikus akkordoké: hamar átadják helyüket a kompozíció legfontosabb illatjegyeinek - a szívillatoknak. Gyakran ezek már kezdetektől fogva ott lappanganak, azonban 10-30 perc kell nekik ahhoz, hogy valóban kibontakozzanak a bőrön. Ezek azok az illatjegyek, melyek által az adott parfüm besorolható egy-egy illatcsaládba (virágos, keleties, citrusos, fás, gyümölcsös, ...).
A végső alapillat csak jó pár óra elteltével válik érezhetővé, ezek ugyanis a legnagyobb molekulasúlyú illatanyagok. Lényeges jellemvonásuk, hogy fixáló anyagokként szolgálnak: lelassítják a könnyebb jegyek párolgását és stabilitást kölcsönöznek nekik. Ezek aromája érezhető a legtovább. Az alapillat akár egy napig is a bőrünkön marad. |