A DRIFT
Mi az a drift?
A drift szabad fordításban csúsztatást, sodródást jelent. Aki még nem hallott
erről a sportágról, annak valószínűleg ez még nem mond túl sokat. A drift nem
más, mint az autó tökéletes uralásának és irányításának látványos demonstrálása
oly módon, hogy az autó lehetőleg egy centimétert se haladjon a szokásos módon
egyenesen.
A drift-ről bővebben...
A drift őrület gyökerét, mint a legtöbb első látásra őrültségnek
ható dolgot, ezt is Japánban találhatjuk meg. Az 1960-as években itt rendezték
meg először az akkoriban divatos, úgynevezett "touge" (ejtsd ahogy akarod)
illegális hegyi versenyeket. A touge versenyzők vagy más nevükön a "Rolling
Zoku"-k egyetlen célja, hogy minél rövidebb idő alatt teljesítsék a hegyi út két
kijelölt pontja közötti távot. Néhányan közülük a jobb idő kedvéért a rallye-ból
ellesett kanyarvételi technikákat alkalmazták, ebből nőtte ki magát később a
drift. A sportág maga nagyon hasonló a rallye-hoz, azonban itt nem az idő és a
sebesség számít, hanem a stílus és a kanyartechnika. A drift lényege, hogy az
autó hátulját a túlkormányozottságból fakadó kitörésekor a kanyarban csúszásban
kell tartani anélkül, hogy az autó megtapadjon. Ahhoz, hogy a csúszást minél
tovább fenntartsuk, tökéletes kormányzásra és gázpedálkezelésre van szükség. A
drift tehát kifejezetten a hátsó kerekes autók és azok pilótáinak
művészete.
Bírálás
A drift bírálása hasonló a jégtáncéhoz, vagy a freestyle snowboardéhoz.
Csakúgy, mint minden sportban, itt is vannak kritériumai a látványnak. Egy jó
driftnek minimális követelményeknek kell megfelelnie, amit mindenkinek meg kell
értenie, úgymint:
Kezdő sebesség:
A követelmények ezen része egyszerűen mérhető és ellenőrizhető egy
sebességkijelző traffipax készülékkel. A kezdő sebesség az egyike a legfontosabb
látható szempontoknak, amit a bírák pontoznak, mert meghatározza a drift további
részeit.
Az ív vágása:
A drift másik része, amit a bírók nagyon megvizsgálnak. A kanyar levágása
általában az alapján van elbírálva, hogy a pilóta milyen ívet választ. Az ívet
úgy kell választani, hogy a jármű a kanyar csúcspontját érintse. A bírók azt
látják szívesen, ha a pilóta egy szűk íven fordul, olyan közel téve az autó
orrát a kanyar csúcspontjához, amennyire csak lehet. Ellenben, az autó farát a
lehető legnagyobb íven, a kanyar külső padkáján fordító technika is mutatja az
autó kezelésének képességét és bőven eredményezhet pontokat.
Szög és ellenkormányzás:
A szög a jármű elfordulásának szögét jelenti, a valós haladási irányhoz
viszonyítva. Alapjában véve tehát amilyen mértékben az autó fara "körzőzik" - a
kontroll elvesztése nélkül- olyan mértékben kap pontokat a pilóta erre a
kritériumra. A szög utal egyben a drift fenntarthatóságának időbeli hosszára, és
az egész kanyar során átlagosan várható driftszögre is. Ez azt jelenti, hogy a
jármű farát egy kis időre "kicsapó" pilóta nem fog túl sok pontot kapni, kivéve,
ha az elfordulás mértéke kiemelkedő volt. Viszont az a jármű, amely extrém
driftszögeket mutat be megperdülés nélkül, a kanyar teljes hosszában, magas
pontokat kap.
Bemutatás:
Az autó sebessége, az ív, és a driftszög helyes megválasztása sok pontot
jelenthet a bíróknál. Van még egy faktor, ez pedig a mód, ahogy a pilóta
bemutatja vezetéstechnikai tudását. Mint sok más sportban, itt is az adott
egyéniség mellé társul egy bizonyos szikra, vagy energia, amely átlagon felüli
teljesítményt szavatol a verseny alatt. Ha egy versenyző beleteszi ezt a pluszt
a futamába, a bírók értékelni fogják. A legáltalánosabb összetevője ennek a
kategóriának például a füst. A drift közben a több gumifüstöt képző jármű több
pontot kap. Ez a kategória tartalmazta régebben a kéz lengetését a jármű
ablakában, vagy az ajtó kinyitását, de ma már a D1 szabályok értelmében
szigorúan feltekert ablakkal és zárt ajtóval kell a futamot teljesíteni. Ez a
szabály is a hangsúly áthelyeződését szolgálja a magasabb szintű vezetéstechnika
felé.
A Tsuitso Csata
bírálása:
A Tsuiso a japán megnevezése a páros driftnek. Ez a test, test
ellen történő csata hasonló elbírálás alá esik, mint egy szólófutam, viszont egy
magas szintű stratégia van mögötte, ami versenyképes színvonalat biztosít és
természetesen kiemelkedő élményt jelent a nézőknek. Ennek a versenyformának a
bírálását Nehéz körülírni, hisz a bírák sokéves versenytapasztalatukra és a
gépjármű általános dinamikai jellemzőinek ismeretére hagyatkoznak a pontok
kiosztásakor.
Támadás:
Általában az üldöző pilóta a támadó egy páros driftben. A keresztben csúszó
járművét használja arra, hogy minimalizálja az elől lévő pilóta helyét, és
lehetőségét arra, hogy az az ideális ívét tartsa keresztbe csúszás közben. Az
üldöző pilótának kiváló driftet kell produkálnia, hogy:
a. nyomást gyakoroljon a vezető pilótára, b. elfoglalja, és blokkolja azt
az ívet, amely jó lehetőséget adhat a vezető pilótának egy szintén tökéletes
drift kivitelezésére, c. magas pontszámot kapjon
Ha az üldöző pilóta nem képes fenntartani ezt a nyomást a
vezető pilótán, az nem sok jót jelent a pontozásnál.
Védekezés:
A vezető pilóta lehető legjobb stratégiája a következő:
a. az ellenfélnél sokkal nagyobb sebességgel kivitelezett drift, b.
nagyon jó íven c. és sokkal nagyobb szögben, mint az üldöző.
Ha a vezető pilóta képes lerázni, vagy megfélemlíteni az üldözőt, akkor az
előbb-utóbb hibázni fog, miközben a vezető autó, látszólag kiszámíthatatlan
cselekedeteit próbálja kivédeni. Ha a vezető pilóta képes jó nagy szögben
elnyomni, az ideális íven egy teljesen kontrollált driftet mutat, akkor az
üldözőn hatalmas nyomás van, hogy növelje teljesítményét. A vezető pilóta ezen a
ponton már győzött. A vezető pilóták gyakran kiemelkedő képességet mutatnak,
ahogy hirtelen gyorsítanak, villámgyorsan egy nagy szögelfordulású driftbe
viszik a járművet, egyenesen a kanyar közepébe. Az őket követő pilótának úgy fog
tűnni, hogy mégis nekimennek a vezető autónak, ezért lassítani fognak és a
vezető autó elkerülésére tesznek majd lépéseket. Ez sokszor komoly
sebességvesztést eredményez, ami már nem teszi lehetővé az adott kanyar
megfelelő keresztbe csúszással történő teljesítését. Még rosszabb esetben
megpördülhetnek, vagy kisodródván ütközhetnek a pálya falával. Persze a vezető
pilótának ez a legjobb, ahogy csak kijöhet egy párharcból.
Bárki lehet bíró?
Nem, a D1 rendezvényeknek két kiemelkedő követelménye van a bíró személyével
kapcsolatban 1. A bírónak komoly vezetői múlttal kell rendelkeznie,
lehetőleg a motorsport több ágában is. Ez fontos kitétel, hisz a bírónak
rengeteg vezetési technikával tisztában kell lennie, mindennel, amiket a pilóták
csak magukkal hozhatnak tudásban a pályára. A hihetőség a minden a
driftsportban, főleg, hogy a bírálás nagyon szubjektív is lehet. 2. A bíró
egyben szpíker is. Energikusnak kell maradnia a verseny végéig, tudnia kell
szórakoztatni a közönséget. Minden D1 rendezvényen résztvevő bírónak jóváhagyást
kell kapnia a D1 Productions-tól. A bírónak kiterjedt háttérrel kell
rendelkeznie a profi motorsportban, úgy a pályán, mint a garázsban is. Vagyis a
mechanikai tudásuknak ugyanolyan élesnek kell lennie, mint a vezetési technikák
és taktikák megértési képességének.
|