Rugók
2007.01.14. 23:04
Mi alapján válasszunk rugókat...
Mi alapján válasszunk rugókat...
A rugók cseréje az egyik legegyszerűbb módja a tuningnak. Először is azt kell tisztáznunk, hogy milyen szerepük van ezeknek a cuccoknak: Elsősorban az autó terhelhetőségében játszanak nagy szerepet,másodszor a megfelelő úttartásért, stabilitásért és a kényelmes illetve kényelmetlen utazásért felelnek.
A rugókat többféleképpen csoportosíthatjuk: Használat szempontjából két csoportra oszthatjuk őket, az ültető rugókra és az ún. sport rugókra,a legnagyobb különbség a két fajta között egyszerű: az ültető rugó elsődlegesen arra készült, hogy az autót minél drasztikusabban leültethessük, míg a sport rugók legfőbb funkciója az autó úttartásának,komfortjának és stabilitásának optimalizálása. Természetesen az ültető rugóknak is ugyanígy megvannak a menettulajdonságok szempontjából előnyös paraméterei, viszont nagy különbség, hogy ezek felszerelésével már a komfort rovására cselekszünk.Ahhoz, hogy valaki el tudja dönteni, melyik a jó választás, tudnia kell, hogy mire szeretné használni az autóját. Például, ha valaki a maxot szeretné kihozni belőle kanyarokban, vagy gyorsulásokon, annak kitűnő megoldás egy ültető rugó szett, de aki mondjuk amatőr szinten rallyzik, vagy fontos számára a komfort is, az mindenképpen sport rugókat vegyen.A rugókat más paraméterük szerint is osztályozhatjuk, ezek közül a legkézenfekvőbb az összenyomódási érték.Minél nagyobb ez az érték, annál nehezebb a rugót összepréselni. Ezt általában g/mm-ben adják meg, és azt jelenti, hogy mekkora súly szükséges ahhoz, hogy 1mm-t összenyomódjon a rugó.
Azt, hogy egy rugónak milyen az összenyomódási értéke 3 dolog határozza meg:
1. A spirálok vastagsága. Minél vastagabbak annál keményebb a rugó. 2. A rugó átmérője. Minél nagyobb az átmérő annál puhább a rugó. 3. A spirálok száma. Minél kevesebb van annál keményebb a rugó.
A rugókat kialakításuk alapján is 3 fajtába sorolhatjuk:
1. Normál rugók: a normál rugóknál a spirálok egyforma távolságra helyezkednek egymástól. Vegyünk például egy 10 spirálos rugót, ahol a spirálok 2cm-re vannak egymástól. Terheljük meg úgy, hogy az egész 2cm-t nyomódjon össze. A normál rugóknál minden spirál egyenlő mértékben megy össze így mindegyik között 1,8 cm hely lesz.
2. Kétlépcsős összenyomódású rugók: ennél a fajtánál annyi a változás hogy ezeknél 2 különböző rugó távolság van: Itt a spirálok egyik felénél kisebb távolságokat hagynak közöttük. Első lépésben, ahogy a rugó összenyomódik a spirálok közelebb kerülnek, és egy bizonyos ponton a kisebb távolságban lévő spirálok összeérnek. Ezáltal már csak a spirálok fele tud összenyomódni és így sokkal keményebb lesz, mint az alap állapotú rugó. Így a legapróbb buckákat nem fogjuk megérezni, viszont amikor szükség van rá (pl. erősebb kanyarodás közben), nem lesz hiányunk keménységben.
3. Progresszív, fokozatos rugók: a spirálok közötti távolságok fokozatosan csökkenek, és így teljesen más összenyomódási értékkel rendelkeznek. Az első centiméterekig könnyű összenyomni a rugót, de ahogy egyre jobban terheljük, annál keményebbek lesznek. Így a progresszív rugók szinte minden útviszonyra tökéletesek.
Mindegyik rugó fajtának meg van a saját piaca. A progresszív rugók mindent az egyben megoldást kínálnak, így számos neves tuning cég is árulja őket, mint például az Eibach.A normál rugókat inkább a drag versenyeken, utcai versenyeken és a pályaversenyeken használják, ahol az állandó rugó összenyomódási érték fontos. A másik nagy előnye ennek a típusnak, hogy olcsóbbak, és sokkal jobban megültethetjük velük járgányunkat.
|