9. füzet A közétkeztetés rendszere (3)
2004.03.14. 22:06
Mi a minőség? Egyszerűen minden, ami jó!
A közétkeztetésben a minőség jelei gyakran hiányoznak. A vendég általában saját személyes tapasztalataira alapozva választ. Ha a fogyasztó nem tud választani, vagy éppen ellenkezőleg, tudja, hogy mit nem akar választani, akkor a választás a minőség "jelei" alapján történik. Ezek a jelek, jellemzők egyénenként változnak: a megelégedettséghez kapcsolódó érzet kulturális tényezőktől függ, amelyek alapján az értékek már sorrendbe állíthatóak.
A
közétkeztetés rendszere (3)
Mi a
minőség? Egyszerűen minden, ami jó!
A
közétkeztetésben a
minőség jelei gyakran hiányoznak. A vendég általában saját személyes
tapasztalataira alapozva választ. Ha a fogyasztó nem tud választani,
vagy éppen ellenkezőleg, tudja, hogy mit nem akar választani, akkor a
választás a minőség "jelei" alapján történik. Ezek a jelek,
jellemzők egyénenként változnak: a megelégedettséghez kapcsolódó
érzet kulturális tényezőktől függ, amelyek alapján az értékek már
sorrendbe állíthatóak.
A
közétkeztetésben a
fogyasztók elvárásai összetettek, megfogalmazásuk nehézkes.
Klasszikusan két érzékelési szint felé orientálódnak:
-
Fiziológiai,
tudatos és kifejezett (organoleptikus).
-
Pszichológiai,
tudatos és nem kifejezett (viszonylagos).
Ez a két
funkció azonban nem elegendő a vevő elégedettségének leírására.
Szükséges egy harmadik tényező figyelembevétele is:
Néhány
éve
a fogyasztók viselkedése gyökeresen megváltozott, és e harmadik
tényező különösen fontossá vált. Ez minden étkeztetési típusnál, így
a közétkeztetésnél is megfigyelhető volt.
Az a
tény,
hogy rendelkezünk egy hűséges – úgymond oda kötődő –
vendégkörrel megváltoztatja az adatokat: a "vevők" ismerete
fontos, alapvető tényezővé válik, amelyet szisztematikusan
kiaknázhatunk. Az iskolai étkeztetéshez hozzáadódik még a közvetett
fogyasztói igény is, amelyet a szülők képviselnek, hiszen ők jobban
odafigyelnek a kiegyensúlyozott táplálkozásra, mint a közétkeztetés
felnőtt szereplői.
A
közétkeztetés kompromisszumokat próbál keresni az előírások és a
vendégkör elvárásai között. Az első lépés a fogyasztókkal való
kommunikáció kifejlesztése, ez az egyetlen módja a bizalom
kialakításának és egy, a minőséggel összefüggő eljárás adaptálásának.
Ebben az
esetben az
elvárások és korlátok megfogalmazása a diákok szüleivel vagy a
képviselőikkel való kapcsolatteremtést jelenti. Nincs kielégítően
működő általános megoldás.
Ha az
ideális termék nem létezik, akkor a minőség nem lehet kompromisszum
A
minőség fogalma közel áll
"az egy igényre adott válasz" megfogalmazáshoz. A minőség a
táplálkozási lánc minden résztvevője számára megfelel egyfajta
szükségletnek az adott termék felhasználásának függvényében.
Ideális
termék nem létezik:
a minőség nem lehet kompromisszum semmilyen fázisban sem, ideértve
azt is, amikor a fogyasztó a végső döntését hozza meg egy termék
kiválasztásakor. Elvárásaik gyakran nem pontosak, és ellentétben
állnak más részvevők igényeivel. Ezen "igény" szerinti
megközelítés érdeme az, hogy a termék előállítója vagy az
anyagszállító fogékonnyá válik a különböző felhasználók véleményének
a felhasználására, alkalmazására. Másképpen, a minőség, "amely
az emberek nagy sokaságára igényként jelentkezik", egy olyan
koncepció, amely a különböző elvárások közötti egyeztetést
egyszerűsíti le, könnyíti meg.
Többfajta
minőség létezik
A
minőség több tényező
harmonikus együttese, amely a termék, az ellátás homogenitásának
megőrzésére irányul.
Ezeket a
tényezőket a felhasználás és az adott felhasználó speciális igényei
szerint kell értelmezni. A ”minőség” definíciója a
tranzakció egyes résztevőinek a kereskedelemre vonatkozó kritériumai
következményeként értendő.
Az
élelemellátás minősége egy csoporthoz tartozó
a kifejezett igények függvényében többféle módon osztályozható
különböző tényezők közötti egyensúlyként értelmezhető.
Klasszikusan
ezek az igények a megelégedettség (ideértendő az íz), az egészség, a
biztonság és a szolgáltatás. Ehhez a ”4S” (Satisfaction,
Santé, Sécurité, Service) fogalomhoz társul az ”R”, azaz
a rendszeresség is. A szociológusok az intézményi értékek (természet,
környezet stb.) fejlődéséből következően további kettőt is ide
sorolnak: a szimbólum és a társadalom fogalmát, ami azt jelenti, hogy
egy bioélelmiszer bizonyos fogyasztói rétegek számára magasabb szintű
szimbolikus minőséget jelent.
Az
élelmiszerekkel, azaz az
emberi fogyasztásra szánt kereskedelmi termékekkel kapcsolatos
szolgáltatásoknak ki kell elégíteniük az ”épség” (a jó
egészségi állapothoz járul hozzá), ”megbízhatóság”
(feddhetetlenség törvényeinek engedelmeskedik) és ”kereskedelmiség”
(megfelel a piaci definícióknak) jelzőinek a fogalmát. Ez a három
követelmény biztosítja a minőség összetevőinek jellemzését.
Közegészségügyi
biztonság, a minőség nélkülözhetetlen összetevője.
Az
egészségesség és a
biztonság (Egészségesség: kedvező az egészségre. Biztonságos:
veszély nélküli) a minőség alappillérei. A fogyasztó számára ezek
a kifejezések rejtve jelennek meg: az ipari fejlődés, az ellenőrzések
hatékonysága ma már képesek minimálisra csökkenteni a legtöbb
egészségügyi veszély előfordulását. Az élelmiszereket érintő
fogyasztói gyanúk felmerülésének nincs többé alapja.
Meghatározás
szerint egy
fogyasztásra szánt élelmiszer ép, megfelel a toxikológiai
határértékeknek, és kielégíti a szabályozásban előírt mikrobiológiai
kritériumokat.
Az
egészségesség/élelmiszer-biztonság jelentősége szembe kerül azzal a
ténnyel, hogy a fogyasztók semmilyen ellenőrzésre alkalmas eszközzel
nem rendelkeznek, azaz ez jelenti a megbízhatósági kapcsolatot a
fogyasztó és a szóban forgó termelő között. A közegészségügyi esetek
során megfigyelt reakciók azonban tanúsítják a fogyasztók
tanácstalanságát egy ilyen elviselhetetlen szituációban. A szociális
jellegű közétkeztetésben ez az aspektus még inkább bizonyított és
alátámasztott.
A
termelő
számára a biztonság garantálása nem egyértelmű. A kezelendő kockázat
mértékétől, a rögzített jogszabálytól függ, és általában a cél a
vegyi vagy bakteriológiai kritikus küszöbértékek át nem lépése.
Egy
élelmiszer nem mérgező jellege lényeges követelmény, igazolja az
egészséges és biztonságos termék fogalmának első helyen való
vizsgálatát az élelmiszerellátással kapcsolatos jellemzők közül. A
biztonság azonban nemcsak egy a minőség sajátosságai közül: pl. az
amalgám vizsgálata minőség és biztonság szempontjából nem helyénvaló
és zavar forrása lehet.
Élelmezés
minősége, a jó
táplálkozás alapja
A
minőség táplálkozási
összetevőjének két különálló aspektusa van:
-
Mennyiségi
aspektus, amely a szervezet számára szükséges összes energia
mennyiségével, az egyéni sajátosságoknak megfelelő mennyiségi és
általánosítható mértékekkel kapcsolatos.
-
Minőségi
aspektus, amely a bevitt tápanyag változatosságának és a napi
szükségleteknek az összehasonlítása. A fogyasztók széles körben és
alapjaiban alkalmazzák ezt a fogalmat, de inkább csak egy-egy
alkalomhoz társulva, azaz nem egy globálisan kiegyensúlyozott
viselkedésmód elfogadását jelenti.
Az
élelmezés minőségét az élelmiszer-ellátással kapcsolatban csak
összességében tekinthetjük, értékelhetjük: ezt nagymértékben
befolyásolja a fogyasztók viselkedése. A vendég nevelése és
informálása nélkül az élelmezés minősége nem létezik.
Megfigyelhető,
hogy a
táplálkozás klasszikus szabályai nem minden esetben érvényesülnek, a
szigorú dietetikai intézkedések hibái vagy azok a téves
tevékenységek, amelyek általában a francia lakosság étkezési
szokásait jellemzik, megtalálhatóak a közétkeztetésben is. Tehát a
táplálkozási szakemberek tanácsai rendkívül fontosak, feltétlenül
szükségesek.
A
legfontosabb, hogy legyen finom, ami egészséges!
Az
élelmiszer olyan anyag,
amely tápanyagokat tartalmaz, alkalmas az étvágy kielégítésére, és a
társadalom által elfogadott (megszokott) mint élelem (az öt érzékhez
kapcsolódik).
Ennek a
klasszikus
megfogalmazásnak napjainkban is van aktualitása. Az ”új
élelmiszer megközelítést” a szükségletektől a vágyakig történő
átalakulás jellemzi. Az elsők között a teljes megelégedettség
szerepel, a ”várt kellemes érzés” beteljesülése. Egy
élelmiszer számára az utolsó lépést az érzékek korlátainak átlépése
jelenti, egy olyan fázis, amelynek során a vágyat alkotó különböző
elemek szétválaszthatatlanná válnak. A „hedonista”
értékek teljes mértékben a személyes gyakorlathoz kötöttek, és egy
termék vagy szolgáltatás ”átvitt minőségét” jelenítik
meg. Az öröm ilyen jellegű megfogalmazását meg kell különböztetnünk
a szigorúan csak az érzékelésen alapulótól.
Az
élelmiszerek
organoleptikus jellemzőinek érzékelése két szinten történik:
-
Érzékelési
szint, amely a vizuális, hallási, ízlelési, szaglási és tapintási
receptorokat érinti, és kellemes vagy kellemetlen érzéseket vált ki.
Ezek az ételhez kapcsolódó érzékelési tényezők mennyiségileg
jellemezhetőek, mérhetőek az alkalmazott szubjektív módszerek ellenére
is. E minőségi összetevő becslése alapozta meg az érzékelési analízis
kialakulását.
-
Pszichológiai
szint, amely erősen befolyásolja az érzékelést, és „interferál”,
összecseng az érzékelési szinttel: ez az un. ”megtévesztés”. Különösen
a fogyasztás körülményeinek a hatása számottevő: egy étel íze nem
ugyanaz lesz két különböző esetben, különböző helyen. A spontán,
hirtelen, átgondolt és racionális reakciókat mind-mind befolyásolják a
szokások, az előítéletek, a környezet, az emlékek és a nyilvánosság stb.
A
minőség vonatkozásában csak az számít, ami a tányéron van
A három
összetevő: a
higiéniai, a táplálkozási és a hedonista, leírja az élelmiszerellátás
minőségét, ezek a szigorú értelemben vett minőség nélkülözhetetlen
alapjai, kiegészítve az ellátás körülményeihez és a szociális
környezethez kapcsolódó tényezőkkel.
A
pszichoszociológiai
tényezők: az ételnek harmóniában kell lennie az életszokásokkal, és a
fogyasztó ideológiájának részét kell képeznie. Az étel minőségét
bíráló mondatok gyakran (néha irracionális) érzelmi töltéssel
fűtöttek. A táplálkozástudományi szakembereknek ezt figyelembe kell
venniük.
A vendég
korának ellenére, ez a megállapítás az iskolai étkeztetés területén
is megállja a helyét, ott ahol a minőség pszichoszociológiai
tényezőit különösen figyelembe kell venni. Az életciklus első húsz
évében alakul ki az automatizmus, rögzülnek az étkezési szokások mind
anyagi, mind pszichológiai és szociális aspektusból.
A
kapcsolati tényező
Az evés
két szükségletet
elégít ki: életben és jó egészségben maradás, valamint örömérzet
szerzése. A táplálkozás mint cserekereskedelem, az élelem meg- és
elosztása már az emberiség létezésének a kezdetei óta a szociális
élet középpontjában áll. A közösség számára, pl. az étterem igen
fontos szociális szerepet tölt be. Az iskolában is, úgy mint a
vállalatnál a rejtett, létező feszültség itt nyilvánul meg vagy
fokozódik. A sérelmek a vállalattal szemben az étel körül
fogalmazódnak meg.
A
kapcsolati minőség alatt
a fogadás és kiszolgálás értendő. A vendég egy anyagi és
pszichológiai törődést vár el, amely elvárására adott válasz egy
szolgáltatás minőségi értékelésének alapelemét képezi. Megítélésének
kapcsolati és pszichológiai elemei döntő súlyúnak bizonyulnak. Sajnos a
kiszolgálás ritkán minősül értéknek, leggyakrabban csak egy
alulképzett személy feladata, akinek továbbképzése nem mindig
biztosított.
Környezeti
összetevő
A
környezet és a körülmény
hozzájárul a vendég jó közérzetének kialakításához. A környezeti
összetevők még az étel elfogyasztása előtt meghatározzák a fogyasztó
véleményét. Ergonómia, a hely berendezése, stílusa, akusztikája
mind-mind hozzájárul egy hely megítéléséhez, a róla kialakított
képhez. Ezeket a tényezőket sokáig nem vették figyelembe, azonban
jelentőségük számottevő.
A
minőség független a hely első vagy alacsonyabb osztályú minősítésétől
A
minőség leírására két
alapvető fogalmat használunk: a minőségi szintet, illetve annak
állandóságát, azaz a ”minőség linearitását”. Egy minőségi
küszöbérték megfogalmazása biztosítja a ”minőség
szabályozását”, meghatározott kritériumok betartását. A
köz-étkeztetésben ez az előre meghatározott küszöbérték nem létezik,
egy minőségi szint megítélése teljes mértékben szubjektív, a
minőség/ár-arány egyéni megítélése határozza meg.
A
minőség fogalma független az osztályozás fogalmától
A termék
vagy egy
szolgáltatás minőségének állandónak kell lennie, hiszen a fogyasztók
”ítéletével” folyamatosan szembe kell néznie. A
linearitás (a minőség egységesítése térben és időben)
szükséges feltétele egy kereskedelmi márka vagy egy megbízható,
elismert minőség létrehozásának. A háztartáson kívüli
közétkeztetésben ez egy olyan alapvető tényezőt jelent, amelynek a
fontossága túllépi a minőségi küszöbértékét: a fogyasztó
érzékenyebben reagál hosszú távon a minőség változására, mint a
minőség egy adott speciális szintjére.
|