Politika : Hej sztrájkok, mivé lettetek? + kommentár a végén |
Hej sztrájkok, mivé lettetek? + kommentár a végén
2008.05.29. 10:13
Elmaradt a BKV sztrájk ! Megállapodtak(?) A vasutasok „sztrájkja” is paktum áldozata lesz (lett)?
Elmaradt a BKV sztrájk ! Megállapodtak(?)
Azaz BKV dolgozók megint elQrták, mint már annyiszor az elmúlt egy év alatt. Megegyeztek az utolsó pontban is, pont az utolsó pillanatban! Feláldozták a járatritkításoknak nevezett paraméterkönyvért a kollektív szerződést. Vagy fordítva? A BKV dolgozók szakszervezetei elfogadták a paraméterkönyvet , cserébe meghosszabbították a kollektív munkaszerződésüket 2009. év végéig. A kollektívszerződés azonban 90 napos felmondási határidővel felbontható. Milyen érdekek és kik állnak az ilyen megállapodás mögött? – A kérdés nyitva! Vagy kiderül vagy sem!
Mindenesetre a gumikerekű BKV-sok nyugodtan sztrájkolhatnának a budai rakpart 4-es metró építése miatti lezárásának idején, a főváros zavartalan, dugók nélküli közlekedése érdekében. A sztrájk ideje alatt, a BKV dolgozóknak, pedig javasolnánk egy közös nyaralást Demszky Gábor Budapest főpolgármesterével Horvátország egyik bizonyos tengerparti részén. Pénz van rá, megmaradt Antal Attila végkielégítési díja és a 4-es metró építésébe is belelehet kalkulálva már egy pl. egy Karib-tengeri nyaralás.
Cikk: Hírvadász
A vasutasok „sztrájkja” is paktum áldozata lesz?
MÁV-leépítés: már jó előre megállapodtak
Meglepetést okozott a VDSZSZ-ben, amikor - egy héttel a dokumentum kelte után - tudomást szereztek a MÁV Zrt. és három szakszervezet által kötött egyezségről. A megállapodás a mellékvonalak bezárása esetén a "munkavállalókat érintő negatív hatások csökkentése érdekében" született, és 2010. december 31-ig szól.
A szerződés értelmében a MÁV a "feleslegessé váló munkavállalók" elhelyezkedésének segítésére információs rendszert dolgoz ki, leépítésnél "a reprezentatívnak minősülő szakszervezetek képviselőinek jelenlétében tájékoztatja" az elbocsátott dolgozót. Lehetőség szerint felajánlják neki a belső átképzést vagy a korengedményes nyugdíjazást. A MÁV leányvállalataihoz történő kiszervezéssel való további foglalkoztatás esetén a munkaviszony közös megegyezéssel megszűnik, s új munkaszerződést kötnek vele, juttatásait, foglalkoztatásának új szabályait a leányvállalatoknál érvényes szabályok szerint állapítják meg. A megállapodást a Vasutasok, a Mozdonyvezetők és a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezetének képviselői írták alá 2008. május 20-án. Az érdekképviseletek vállalták, hogy "konstruktívan működnek közre a feleslegessé váló és a tovább nem foglalkoztatható munkavállalók leépítésében a társaságok hatékony működésén keresztül a többi, továbbra is foglalkoztatható munkavállaló érdekében".
"A megállapodás jogellenes volt a MÁV és etikátlan a többi szakszervezet részéről" - mondta megkeresésünkre Bárány Balázs, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének alelnöke. Érvelése szerint a dokumentum intézkedésnek minősül, a szabályok értelmében minden szakszervezettel véleményeztetni kellett volna, erre tizenöt nap állna az érdekvédők rendelkezésére. Ehhez képest utólag sem küldték el nekik. Ezért a megállapodást érvénytelennek tartja, s kifogást nyújtanak be ellene. Ráadásul a foglalkoztatási kérdésekről négyéves megállapodás van érvényben, tehát értelmetlen is külön egyezséget kötni - tette hozzá az alelnök.
A MÁV Zrt. szóvivője szerint egyelőre nincs szó nagyobb létszámcsökkentésről, hiszen átmenetileg, az év végéig haladékot kaptak a közlekedési tárcától a bezárással fenyegetett mellékvonalak. Azt, hogy a négy reprezentatív vasutas-szakszervezet egyikét nem vonták be a május 20-i egyezségbe, Sigulinszki Tibor azzal magyarázta, hogy a VDSZSZ nem írta alá a mellékvonalak üzemeltetésének kérdéseiről a kormánnyal - illetve a GKM-mel - tavaly kötött keretmegállapodást, amelynek egyik pontját részletezték a mostani szerződéssel.
Szépítgetés nélkül
Utasként jól ismerjük a vasút nyomorúságos állapotát, a piszkot, hámló falakat, leszakadó álmennyezetet, kilógó csöveket, vezetékeket stb. Nem meglepő, hogy a dolgozók munkakörülményei sem fényesek: egyes helyeken harminc éve nem volt tisztasági festés. Információink szerint tovább húzódik a szolgálati helyek felújítása, bár a "tartózkodóhelyiségek" már olyan állapotban vannak, hogy sok munkavállaló önként venne részt afelújításban. Ehhez csak alapanyagokat kérnek a munkáltatótól, pár négyzetméter linóleumot, festéket, meszet. A VDSZSZ szerint volt rá példa, hogy egy kocsivizsgáló, aki korábban szobafestő volt, jelentkezett a felújításra, de a munkáltató a hozzávalókat is vele akarta megvásároltatni.
KCS
2008-05-28 Magyar Hírlap
NemzetHír komment: Vajon a megegyezésekért mekkora sikerdíjat kapnak a tárgyalások lebonyolítói?
|