TARTALOMJEGYZÉK I. A házirend hatálya...................................................................................................................4 II. A tanulók jogai.......................................................................................................................4 1.A tanulószobai, menza ellátás...........................................................................................................4 2.A választható tantárgyak, foglalkozások ........................................................................................4 3.A magántanulói jogviszony feltételei, felmentés a tanórai foglalkozások alól.............................5 4.Jelentkezés független vizsgabizottság előtti vizsgára.....................................................................5 5.Átvételi kérelem másik nevelési-oktatási intézménybe..................................................................5 6.A tanuló közösségi tevékenysége......................................................................................................5 7.A diák-önkormányzati és szülői közösségi jog gyakorlása............................................................7 8.A rendszeres egészségügyi felügyelet és ellátás............................................................................8 III. A tanuló kötelességei............................................................................................................8 1.Viselkedés az iskolában: együtt, felelősen, .....................................................................................8 IV. Egyéb szervezési szabályok.................................................................................................11 1.A tanítás, a tanórán kívüli foglalkozások, az óraközi szünetek rendje......................................11 9. Az ügyeletes tanulók, szertárosok és hetesek feladatai...............................................................12 10.A tanulók távolmaradásának, mulasztásának, késésének igazolására vonatkozó rendelkezések.....................................................................................................................................12 V. Jutalmazás, fegyelmező intézkedések...................................................................................14 1. A tanulók jutalmazásának elvei és formái....................................................................................14 11.Kitüntetések:..................................................................................................................................16 12.A fegyelmező intézkedések formái és alkalmazásának elvei.....................................................16 VI. Támogatás, térítési díj.........................................................................................................17 1.A szociális támogatás elvei..............................................................................................................17 akinél a család egy főre jutó havi jövedelme nem éri el a mindenkori legalacsonyabb munkabér 50 %-át,....................................................................................................................17 amennyiben magatartása és tanulmányi munkája ellen nincs kifogás.....................................17 A térítési díj, tandíj befizetésére, visszafizetésére vonatkozó rendelkezések..............................17 VII. Záró rendelkezések............................................................................................................18 1. A házirend nyilvánossága...............................................................................................................18 2. Jóváhagyási, egyetértési, véleményezési záradék........................................................................18
I. A házirend hatálya A házirend el írásait be kell tartani az iskola tanulóinak, a tanulók ő szüleinek, az iskola pedagógusainak és más alkalmazottainak. Jelen házirend előírásait, a nevelőtestületi elfogadást, valamint a fenntartói jóváhagyást követő hónap első napjától kezdődően kell alkalmazni. A házirend módosítását az Iskolaszék, a Szülői Munkaközösség, a Diákönkormányzat jogosult kezdeményezni, módosításáról a nevelőtestület a kezdeményezéstől számított 30 napon belül dönt, a módosítást a fenntartó hagyja jóvá. II. A tanulók jogai 1 . A tanulószobai, menza ellátás a.) Iskolánkban az általános iskolás korosztály számára biztosítható a tanulószobai ellátás. A menza igénybevételére minden tanuló jogosult. b.) Az ellátást a tanulók írásos kérelem benyújtása esetén kérhetik, az iskola által biztosított űrlapon, c.) A felvétellel kapcsolatos döntésben elsőbbséget jelent a gyámhatóság kezdeményezése, a rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesülők, a gyermekét egyedül nevelő szülő, ha mindkét szülő dolgozik, illetve az a család, ahol több az önálló keresettel nem rendelkező családtag, d.) A tanulószobai foglalkozások időtartama tanítás befejezésététől 15 óra 30 percig tart, e.) A tanulószobai foglalkozásról távolmaradást igazolni kell. A mulasztás igazolása és az igazolás elbírálása a tanórai mulasztással azonos módon történik. Az egyéb, a tanulószobai foglalkozáson kívüli foglalkozáson való részvétel miatti mulasztást is adminisztrálni kell, de igazoltnak kell tekinteni. 2 . A választható tantárgyak, foglalkozások a.) Az iskola igazgatója minden év március 15.-éig elkészíti és közzéteszi a tájékoztatót azokról a tantárgyakról - továbbá a felkészítés szintjéről, amelyekből a tanulók tantárgyat választhatnak. A választáshoz szükséges tájékoztatást a tanulók szaktanáraiktól, osztályfőnöküktől kapják, s az iskolai hirdetőtáblán is megtekinthetik, a szülők a szülői értekezleten kapnak erről tájékoztatást. b.) A tanuló május 20-áig adhatja le a tantárgy és a felkészülési szint megválasztásával kapcsolatos döntését, az iskola által erre a célra rendszeresített űrlapon. Ha a tanuló iskolakezdés, illetve iskolaváltás miatt nem tud élni a választási jogával, felvételi kérelmének elbírálása előtt egyeztetheti elképzeléseit az igazgatóval, illetve az igazgató által kijelölt pedagógussal. c.) A szabadon választható foglalkozáson részvétel a megkezdett tanév közben nem mondható le. Egyszeri módosításra szeptember 15. napjáig, az iskola igazgatójának beadott írásos kérelemmel van lehet ség, kiskorú ő tanuló esetén ezt a szülő teheti meg. d.) A vendégtanulói jogviszonnyal kapcsolatos kérelmet az iskola igazgatójának kell írásban beadni, kiskorú tanuló esetén ezt a szülő teheti meg. 3 . A magántanulói jogviszony feltételei, felmentés a tanórai foglalkozások alól a.) A magántanulói jogviszonyra vonatkozó kérelmet az iskola igazgatójának, írásban, indoklással kell benyújtani. A magántanulói jogviszony a tanév során egy alkalommal változtatható meg. A kérelmet kiskorú tanuló esetén a szülő adhatja be. b.) A nem magántanulói jogviszonyban lévő tanulók kötelező tanórai foglalkozások alóli felmentését tanuló írásban dokumentálva, kiskorú tanuló esetén a szülő megfelelő indoklással, igazolással kérheti. c.) A magántanuló, a tanórai foglalkozás alól felmentett tanuló rendelkezik minden olyan joggal, ami a nappali tanulói jogviszonnyal együtt jár. Így tanítási órákon is részt vehet, megírhatja a témazáró dolgozatokat, érdemjegyeket is szerezhet, s minden szolgáltatást igénybe vehet. (könyvtár, étkezés, stb.) d.) Az osztályozóvizsgára, javítóvizsgára az igazgató által megjelölt határidőig, írásban kell jelentkeznie az érintett tanulónak. A tanuló írásban kap értesítést a vizsgán történő megjelenésének időpontjáról, a vizsga rendjéről. Az elvárt követelményekről a tanév során személyesen tájékozódhat. Távolléte esetén kérelmére írásban kap tájékoztatást. Az osztályozó vizsga teljesítésének határideje: · félévkor: február 1 - 15. · a tanítási év végén: az igazgató által meghatározott időpontban. 4 . Jelentkezés független vizsgabizottság előtti vizsgára A tanuló a jogszabályban meghatározott eljárás szerint független vizsgabizottság előtt adhat számot tudásáról, amennyiben azt időben jelzi. Ez irányú igényét az igazgatónak címezve, írásban adhatja be, kiskorú tanuló esetén ezt a szülő teheti meg. 5 . Átvételi kérelem másik nevelési-oktatási intézménybe A tanuló más oktatási intézménybe vagy az iskola másik osztályába kérheti átvételét. Kérelmét írásban kell benyújtania az iskola igazgatójának. Kiskorú tanuló esetén ezt a szülő teheti meg. Tanköteles korú tanuló esetén igazolni kell a másik intézmény fogadókészségét. 6 . A tanuló közösségi tevékenysége a.) A tanuló jogában áll szerepet vállalni az osztály és az iskola életének alakításában, részt venni az iskolagyűléseken, a Diáktanács ülésein, valamint a szülők képviseletével a fogadóórákon és a szülői értekezleteken, s így megismerni, milyen kérdésekben tartanak igényt véleményére és javaslatára; az osztályközösség el tt, az iskolagy lésen, személyes ő ű ügyeiben az osztályfőnöknek, az emberi méltóság tiszteletben tartásával szabadon véleményt nyilváníthat. b.) A tanulónak jogában áll minden iskolai foglalkozás, tanítási óra zavartalan igénybevételére - ebben fegyelmezetlen diáktársai sem akadályozhatják. c.) A tanulók (képviseletükben a szülők) joga, hogy ő a tanév kezdetén az osztályfőnökök tájékoztatásából megismerjék a jogaik érvényesítéséhez szükséges jogszabályokat, a diákönkormányzathoz fordulhasson érdekképviseletért; a tanuló ügyében az érdekképviseleti jog igazolása a diákönkormányzat feladata. Az iskola működése során felmerült egyéni sérelmek orvoslását a tanuló és tanuló között a Diákönkormányzat, a tanuló és pedagógus között a Diákönkormányzat és a Nevelőtestület által megbízott pedagógus(ok) intézik az igazgató részvételével. d.) A tanulók véleménynyilvánításának és tájékoztatásának fóruma az iskolagyűlés, amely az igényeknek megfelelő módon, de legfeljebb havonta egy alkalommal ülésezik. A megtartott iskolagyűlésen kívül minden fontosabb esetben rendkívüli iskolagyűlést hívhat össze a Diákönkormányzat (ha az osztályok kétharmada javasolja) vagy az igazgató (a tantestület javaslatára). e.) A Diákönkormányzat dönt a tanév során egy tanítás nélküli munkanap időpontjáról és programjáról. f.) A tanulók választhatnak és választhatók az osztály és az iskolai önkormányzat valamennyi tisztségére, – a választás rendjét a diákönkormányzat működési szabályzata határozza meg. g.) Az osztályközösség az osztály ügyeiben önállóan dönthet, az osztályok döntése nem lehet ellentétes a Házirendben leírtakkal, az osztályok jogosultak valamennyi iskolai ügyben javaslattal élni, véleményüket kifejteni. h.) A tanulók jogosultak szeptember folyamán megtudni a tantárgyi minimumkövetelményeket; javaslatot tehetnek a magatartás és szorgalom osztályzatokra, s azt az osztályfőnök képviseli az osztályozó értekezleten. i.) A Diáktanács szeptember 15-ig, az iskola igazgatójánál kezdeményezheti diákkörök létrehozását; a diákkörök létrehozásáról és működtetéséről a nevelőtestület dönt, a diákkörök az iskola tanulói számára nyitottak, a diákkörökbe szeptember 30.-ig jelentkezhetnek. j.) A tanulók rendszeres iskolán kívüli tevékenységet engedély nélkül, az osztályfőnök tudtával végezhetnek. Ha a tevékenység a tanulmányi munka rovására megy, az osztályfőnök a szülők egyetértésével azt szüneteltetheti. k.) A tanuló joga, hogy társai kötelezően tiszteletben tartsák világnézeti, vallási nézetét, nemzeti vagy etnikai önazonosságát, az azt jelképező ékszerek vagy ruhadarabok viselését. 7 . A diák-önkormányzati és szülői közösségi jog gyakorlása a.) A diákönkormányzat véleményezési joga szempontjából a tanulók nagyobb közösségének legalább az egy évfolyamra járó tanulók tekinthetők. b.) A szülői közösségnek a közoktatásról szóló törvény 59. §-ának (5) bekezdésében biztosított jogai gyakorlásával kapcsolatosan a tanulók nagyobb csoportját érintő kérdés az, amelyik legalább az egy évfolyamra járó tanulókat érinti. 8 . A rendszeres egészségügyi felügyelet és ellátás a.) A tanuló rendszeres egészségügyi felügyeletben részesül tanulói jogviszonya következtében. Kiskorú tanuló esetén a szülő a vizsgálatról, annak időpontjáról írásos értesítést kap a tanuló ellenőrző könyvében, s rendelkezhet gyermeke részvételéről, a várható beavatkozásról. b.) A tanuló és iskolatársai egészsége érdekében elvégzendő azonnali egészségügyi, tisztasági vizsgálat az érintett tanuló védelmében, személyiségi jogainak tiszteletben tartásával, teljes diszkrécióval, felnőtt képviselő jelenlétében végezhető el. A szülőt az osztályfőnök haladéktalanul tájékoztatja a vizsgálat okáról és eredményéről. III. A tanuló kötelességei 1 . Viselkedés az iskolában: együtt, felelősen, a) A tanuló viselkedésével és öltözködésével is adja meg a tiszteletet tanítóinak, tanárainak és társainak. Az ékszer viselése a jó ízlés határain belül a tanuló magánügye, de a testnevelés és technika órán nem viselheti. Az iskola az elveszett ékszerekért, pénzért felelősséget nem vállal, b) A tanuló viselkedésével nem zavarhatja meg az iskola rendjét, a tanítási órát, foglalkozást tartó tanár munkáját, sem diáktársai tanulási lehetőségeit. A tűz és vagyonvédelmi riasztórendszer zavarkeltési célú működésbe hozása súlyos felelősség, szigorú fegyelmi intézkedést von maga után. c) A kötelező és választható foglalkozások ideje alatt a tanuló csak tanári engedéllyel hagyhatja el az iskolát, az engedélyt az iskola portáján köteles bemutatni, d) Iskolánk minden tanulójának elsőrendű kötelessége az iskolai munkában legjobb tudását nyújtani, minden foglalkozásra magával hozni a szükséges felszerelést, valamint ellenőrző könyvét, s abba érdemjegyeit beírni, majd tanáraival azt aláíratni. A tanuló, a tanulói közösség, az általa elvállalt feladatok – a meghatározott határidőn belüli – végrehajtásáért felelősséggel tartozik, kötelessége, hogy az osztályfőnöke vagy szaktanárai által meghatározottak szerint és felügyeletével közreműködjön saját környezete, az általa használt eszközök rendben tartásában. Ezek elmulasztása fegyelmi intézkedést von maga után. e) Értéktárgyainak, eszközeinek megőrzéséért minden tanuló felelős. Az iskolai munkához nem szükséges felszerelésekért, pénzért, értéktárgyakért, az iskola felelősséget nem vállal, f) Mobiltelefont a tanítási órára a tanóra zavartalansága érdekében csak kikapcsolt állapotban szabad bevinni, s az óra alatt bekapcsolni tilos, g) A tanulókkal az egészségük és testi épségük védelmére vonatkozó előírásokat, a foglalkozásokkal együtt járó veszélyforrásokat, a tiltott és az elvárható magatartásformákat a szorgalmi idő megkezdésekor, valamint szükség szerint a tanórai, tanórán kívüli foglalkozás során, iskolai rendezvény előtt életkoruknak és fejlettségi szintjüknek megfelelően ismertetni kell. Az ismertetés a szorgalmi idő megkezdésekor, valamint iskolai rendezvény előtt az osztályfőnök, tanórai és tanórán kívüli foglalkozáson a foglalkozást tartó pedagógus kötelessége. Az ismertetés tényét és tartalmát dokumentálni kell. h) Az iskolában történt baleset, rosszullét, rendkívüli esemény kapcsán a tanuló a legközelebbi feln tt iskolai dolgozót: tanárt, portást, vagy az iskolatitkárt ő értesíti az eseményről, i) A tanuló párkapcsolatai magánszférájához tartoznak, ami a viselkedését is korlátozza. A kihívó, nem a nyilvánosságra tartozó viselkedés nem megengedett. j) Saját maga és társai testi épsége érdekében minden tanuló köteles betartani a baleset-megelőzési, tűzvédelmi, közlekedési szabályokat, személyes példájával másokat is arra késztetve, k) A tantermek, a folyosók, ruhatároló szekrények, a tornacsarnok, az öltözők, az udvar, mosdók, egyszóval az iskola és környezete tisztaságának fenntartása érdekében példamutatóan viselkedik, nem szemetel: óvja, tisztán tartja környezetét, személyes példájával másokat is arra késztet, l) Az egészséget károsító szerek fogyasztásának tilalmát tudomásul veszi, (dohányzás, szeszesital, stb.) elkerüli az egészségre káros szerek fogyasztását, személyes példájával másokat is arra késztet, m) Tudomásul veszi, hogy az iskolában csak a kötelező és választott foglalkozásokon tartózkodhat, illetve azokon az eseményeken, programokon, amelyeken a tanári felügyelete biztosítva van, n) A testnevelési órákon, sportfoglalkozásokon a sportruházat, sportcipő, a sportfelszerelések, védőfelszerelések használata kötelező. Saját és társai testi épsége érdekében a fegyelmezett, egymásra is figyelő, sportszerű viselkedés és a kultúrált szóhasználat természetes elvárás, o) Minden tanulónak a tanév megkezdésekor baleset- és tűzvédelemi oktatáson kell részt vennie. Az oktatásra az első osztályfőnöki órán kerül sor, az iskola balesetés munkavédelmi felelősének irányításával, p) A számítástechnikai, könyvtári, tanirodai gyakorlat és a testnevelési foglalkozás megkezdése előtt évente egy alkalommal munkavédelmi oktatásban is részt kell venni a tanulóknak, q) A sajátos veszélyforrásokat is rejtő tantárgyak (pl. fizika, kémia, informatika) tanítási óráin a szaktanár utasításait követve kell tevékenykedni. Az intézmény berendezési tárgyait csak rendeltetésüknek megfelelő módon szabad használni, r) Környezetünkért valamennyien felelősek vagyunk, a környezetünkben tapasztalt bármilyen kártétel, rongálás ellen közösen kell fellépnünk, az esetleges károkért az azt okozó a felelős, szándékos, gondatlan károkozás esetén kártérítési felelősséggel tartozik. A tanuló köteles az iskola vagyontárgyainak; az oktatás során rábízott felszerelési tárgyaknak, taneszközöknek állagát megóvni, s) A nem megfelelően biztonságos eszközöket a tanítási órára bevinni, ott használni szigorúan tilos! IV. Egyéb szervezési szabályok 1 . A tanítás, a tanórán kívüli foglalkozások, az óraközi szünetek rendje a.) A tanítás általában 800 órakor kezdődik. Minden diák a tanítás kezdete előtt 10 perccel korábban érkezzen meg az iskolába, foglalja el helyét a tanteremben vagy a szaktantermek előtt, fegyelmezetten várja tanárát, b.) Az épület 755 órakor zárásra kerül, aki ezután érkezik, elkésőnek minősül. A portás az erre a célra rendszeresített füzetbe felírja a későn érkezők nevét, s ellenőrzőjét is elkéri. A késés igazolását az osztályfőnöknek kell bemutatni, c.) Szünetekben az ügyeletes tanár rendelkezéseit be kell tartani, d.) Szünetekben a tanulók a folyosón, a tantermekben (kivétel a szaktantermek, tornaterem), jó idő esetén a belső udvaron tartózkodhatnak. Az iskola épületét az utca felé nem hagyhatják el, csak osztályfőnöki engedéllyel, e.) A tornateremben, a szaktantermekben és a szertárakban csak az illetékes tanár jelenlétében tartózkodhatnak a tanulók, f.) A folyosókon, lépcsőházban a diákok kerüljék a lármázást és minden olyan tevékenységet, játékot, amivel veszélyeztetheti saját, illetve társai testi épséget, vagy rongálással kárt okozhat. g.) Tűz vagy katasztrófa esetén riasztásra a folyosókon és a termekben és folyosókon kifüggesztett rend szerint kell elhagyni az épületet. A menekülési irányokat minden tanév elején az osztályfőnök megismerteti tanítványaival. h.) A tanulók hivatalos ügyeiket a gazdasági irodában, vagy a tanári szobában, a szünetben intézhetik, a titkárságon az ott kifüggesztett munkarend szerint, tanáraikat a tanári szobából kihívathatják, de oda be nem mehetnek, i.) Rendkívüli esetben az igazgatót és helyetteseit azonnal is felkereshetik, j.) Vendégeket (szülőket, hozzátartozókat) csak indokolt esetben, a szünetben fogadhatnak, akikhez a portán ügyeletes tanuló köteles lehívni a tanulót. Tanítási óráról telefonhoz csak rendkívüli esetben hívható tanuló, k.) A napi munkarendet az órarend és a csengetési rend határozza meg. A tanítási órák általában az 1-8. tanórában tartandók, de szervezési okokból, kivételesen megengedhető a nulladik óra is, l.) A fakultatív és rendkívüli tárgyak órái általában délutánra kerülnek. m.)A tanítási órák és az óraközi szünetek rendje: 1. óra 8.00 - 8.45 2. óra 8.55 - 9.40 3. óra 9.50 - 10.35 4. óra 10.45 - 11.30 5. óra 12.00 - 12.45 6. óra 12.55 - 13.40 7. óra 13.45 - 14.30 8. óra 14.35 - 15.20 n.) Becsöngetéskor a következ tanítási óra szerinti ő teremben - vagy a szaktanterem előtt, fegyelmezetten várakoznak. o.) A nem napközis tanórán kívüli foglalkozásokra a foglalkozás megkezdése előtt 15 perctől az iskola portájánál, az aulában gyülekezhetnek a tanulók, akiket foglalkozás szerinti terembe a foglalkozást tartó pedagógus kísér. 9 . A z ügyeletes tanulók, szertárosok és hetesek feladatai a.) Az ügyeletesi feladatokat az igazgató által kijelölt osztályok tanulói végzik. A tanulókat az ügyeletesi feladatok ellátására osztályfőnökük jelöli ki, feladataikat a portás felügyeletével napi váltásban végzik, munkájukat a portás véleménye alapján osztályfőnökük értékeli. Az ügyeletes tanulók feladata a portai ügyelet segítése. b.) Szertárosi feladatok ellátására a szaktanárok adnak megbízást a tanulóknak, feladataikat is a szaktanárok határozzák meg. c.) A hetesi feladatok ellátására osztályonként az osztályfőnök jelöl ki két tanulót. Feladataik: · a két hetes feladatát megosztva teljesíti, · biztosítják a tanítás tárgyi feltételeit (tiszta tábla, kréta, szemléltető eszköz, szellőztetés) a tiszta, kultúrált környezetet, · felügyelik az osztályt a tanár megérkezéséig, · jelentik a hiányzók nevét, az esetleges gondokat, rendellenességeket, · felírják a táblára a dátumot, az óraszámot és a hiányzók nevét, · ha a tanár nem kezdené meg pontosan az órát, akkor becsengetés után 5 perc elteltével megkeresik a szaktanárt, illetve jelzik az igazgatóhelyettesnek a tanár távollétét, · az óra után az osztályban rendet raknak, s ez után hagyhatják el, · távozáskor leoltják a világítást, · az utolsó óra után bezárják az ablakot, felrakatják a székeket a padra, az utolsó órát tartó tanár irányítása mellett, · ha a hetes hiányzik, a névsorban utána következő tanulónak kell helyettesítenie, · a hetes kötelezettsége elmulasztása esetén, annak súlyosságától függően, az osztályfőnök dönt a fegyelmi büntetés módjáról, vagy a hetesi feladatot megismételteti. A heteseket munkájuk teljesítésében nem szabad hátráltatni. 10. A tanulók távolmaradásának, mulasztásának, késésének igazolására vonatkozó rendelkezések a.) A hiányzás első napján a tanuló - akár közvetve is, pl. szülei révén - köteles értesíteni az iskolát, telefonon, e-mailban, esetleg levélben (telefon: a portai ügyelet lehetővé teszi az oktatási időn kívül is az értesítést) a hiányzás okáról és várható időtartamáról. b.) A tanuló tanítási óráról (tanórán kívüli foglalkozásról) való késését és hiányzását a naplóba a foglalkozást tartó pedagógus jegyzi be, az igazolatlan mulasztások hátterének felderítésében az osztályfőnök a gyermekvédelmi felelőssel közösen jár el, indokolt esetben kezdeményezik a gyermekjóléti szolgálattal a kapcsolat felvételét, valamint a tankötelezettség megszegése miatt a szabálysértési eljárást. c.) A tanuló mulasztása csak akkor tekinthet ő igazoltnak, ha · a szülő írásbeli kérelmére a tanuló mulasztása megkezdése előtt engedélyt kapott (3 napig az osztályfőnöktől, 3 napot meghaladó esetben az igazgatótól), · a tanuló beteg volt, aminek tényét a szülő által is megismert és aláírt orvosi bizonyítvánnyal igazolhatja. · hatósági vagy egyéb alapos ok miatt igazoltan nem tudott eleget tenni kötelezettségének. A tanuló szülője ilyen esetben is köteles bejelenteni a mulasztás okát az osztályfőnöknek, lehetőleg még a hiányzás első napján. A bejelentés elmaradása esetén az osztályfőnöknek intézkednie kell a mulasztás okának felderítésére. Ha a tanuló nem kapott előzetes engedélyt a távolmaradásra, mulasztását az iskolába jövetelének első napján, de legkésőbb 3 munkanapon belül igazolnia kell, azt követően mulasztását igazolatlannak kell minősíteni. d.) A későn érkező tanulók szüleit az osztályfőnök a harmadik késést követően az ellenőrző könyvi bejegyzéssel értesíti, ha a tanuló saját hibájából ismételten késik, büntetésben kell részesíteni. e.) A tanuló által vállalt fakultációs órákról, szakköri foglalkozásokról, tanulószobáról való késésre és hiányzásra is a fentiek érvényesek. f.) Amennyiben az iskola képviseletében, iskolai ügy miatt hiányzik a tanuló, mulasztása igazolt, s óráit nem kell adminisztrálni. V. Jutalmazás, fegyelmező intézkedések 1 . A tanulók jutalmazásának elvei és formái a.) A tanulói közösségek vagy az egyes tanulók magatartásában, szorgalmában, tanulmányi és egyéb munkájában elért jó eredményeket jutalmazni kell. b.) A kiemelkedő közös erőfeszítéseket vagy a példamutatóan egységes helytállást jutalomban lehet részesíteni. A csoportos jutalmazás lehet oklevél, kirándulás vagy táborozás anyagi támogatása, amelyről a Diákönkormányzat véleményének kikérése után a nevelőtestület dönt. c.) Az egyes tanulók jutalmazásának az alábbi fokozatai lehetnek · osztályfőnöki (napközi vezetői) dicséret: az osztályfőnök, napközis nevelő saját döntése vagy pedagógustársai javaslata alapján a tanulót példaként állítja tanulótársai elé, és a dicséretet írásban a szülőknek is tudomására hozza, valamint bejegyzi az osztálynaplóba, · szaktanári dicséret: azok a tanulók, akik valamely tantárgyból kiemelkedő eredményt értek el, a szaktanár döntése alapján a szaktárgynak megfelelő elismerésben, dicséretben részesíthetők. · igazgatói dicséret: a Diákönkormányzat, az osztályfőnök vagy a pedagógusok javaslatára a kötelességen túlmenő, osztálya vagy az iskola hírnevét növelő teljesítményéért az igazgató a tanulót dicséretben részesítheti, és err l a szül ket írásban értesíti, az osztályf ő ő őnök bejegyzi a naplóba, · nevel testületi dicséret: a huzamosabb ideig ő tartó példamutató kötelességteljesítés, a kiváló tanulmányi eredmény félévkor és tanév végén, az egyéb kimagasló eredmény a tanév bármely szakaszában jutalmazható; a dicséretre vonatkozó javaslatot a tanuló osztályfőnöke terjeszti elő, jóváhagyás esetén erről a szülőket írásban értesíti, valamint bejegyzi az osztálynaplóba. 11. Kitüntetések: A szülők, dolgozók és tanulók körében iskolai kitüntetést alapíthat a tantestület, az ÖDBK, a Vajda Péter Alapítvány, és bármely öregdiák. A felterjesztést mindenkor a tantestület teszi a díj alapítója felé, egyetértésben a DÖK-el, a SZMK-val. A díjak átadása a tanévzáró, vagy a tanévnyitó ünnepségen történik. A diákoknak adható állandó díjak: · Vajda-díj (tanulmányai során kiemelkedő tanulmányi és sporteredményeket elért tanulónak) · Benka-díj (kiváló tanulók díja, képzési nemenként 1-1) · Melis-díj (kiváló művészeti tevékenységért) · Misik-díj (kiemelkedő biológiai tanulmányokért) · Puskás-díj (kiemelkedő matematika tanulmányokért) · Szőnyi-díj (kiemelkedő természettudományi eredményeket elért, komoly gondolkodású tanuló számára) · Bogár-díj (társadalomtudományi tantárgyakban kiemelkedő eredményt elért tanulók számára) · Dr. Nádor Jenő-díj (szakmai tárgyakból kiemelkedő teljesítményt nyújtó diákoknak adható) · Id. Oláh Miklós-díj (kiemelkedő sport (diáksport) eredmény(eke)t elért tanulók számára) · Művészeti díj (művészetek /képzőművészet, tánc, vers- és prózamondás, egyéb művészeti ágak/ területén kimagasló eredményt elérő tanulók számára) · Az év diákja-díj (kiemelkedő közösségi munkát végző, és jó tanulmányi eredményt elért tanuló számára) 12. A fegyelmező intézkedések formái és alkalmazásának elve i a.) Azt a tanulót, aki a tanulói jogviszonnyal kapcsolatos kötelezettségeinek nem tesz eleget, illetőleg az iskolai házirendet megszegi, fegyelmező intézkedésben vagy fegyelmi büntetésben kell részesíteni. b.) A fegyelmező intézkedések alkalmazásánál a fokozatosság elve érvényesül, amelytől indokolt esetben – a vétkesség súlyosságára tekintettel – el lehet térni. A tanulóval szemben a következő fegyelmező intézkedések hozhatók: · szaktanári figyelmeztetés a megfelelő szorgalom vagy felszerelés hiánya, házi feladat többszöri hiánya, valamint tanítási órákon, foglalkozásokon előforduló többszöri fegyelmezetlenség miatt, · osztályf nöki figyelmeztetés ő – intés - megrovás pl. a tanuló halmozottan jelentkező tanulmányi és magatartásbeli kötelezettségszegése, a házirend megsértése, sorozatos késések, igazolatlan mulasztás miatt. Általában három alacsonyabb fokozatú intézkedést magasabb büntetést követ. · igazgatói intés jelentősebb igazolatlan mulasztás vagy még súlyosabb fegyelmezetlenség miatt. Az osztályfőnöki, illetve igazgatói intést írásban kell megfogalmazni, azt a szülővel láttamoztatni kell, valamint az osztályfőnök a naplóba bejegyzi. Az igazgatói intést az egész tanulói közösség tudomására kell hozni. c.) Ha a tanuló kötelezettségeit vétkesen, sorozatosan, súlyosan megszegi, eljárás alapján, írásbeli határozattal, fegyelmi büntetésben részesíthető. d.) Fegyelmi intézkedéseiről az osztályfőnök, illetve a szaktanár írásban köteles értesíteni a kiskorú tanuló törvényes képviselőjét, valamint a napló jegyzetrovatába köteles intézkedését haladéktalanul bejegyezni. VI. Támogatás, térítési díj 1 . A szociális támogatás elvei a.) A tanulók részére biztosított szociális támogatások odaítéléséről, amennyiben erre az iskola jogosult, az iskola igazgatója - a gyermekvédelmi felelős nevelő és az osztályfőnök véleményének kikérése után - dönt. b.) A szociális támogatások odaítélésénél, amennyiben erre az iskola jogosult, előnyt élvez az a tanuló: · akinek egyik vagy mindkét szülője munkanélküli, · akit az egyik szülő egyedül nevel, · akinél a család egy főre jutó havi jövedelme nem éri el a mindenkori legalacsonyabb munkabér 50 %-át, amennyiben magatartása és tanulmányi munkája ellen nincs kifogás. c.) A tankönyv vásárlásához biztosított állami támogatás szétosztásának módjáról és mértékéről évente a tantestület dönt. Amennyiben e támogatás a szociális elvek figyelembevételével kerül odaítélésre, a döntésnél az előző pontban megfogalmazott elveket kell figyelembe venni. d.) A nem alanyi jogon járó tankönyvtámogatásra fordítható összeg legalább 25%-át a könyvtárból kölcsönözhető tartós tankönyvet vásárlására kell fordítani, a fennmaradó összeget az ingyenesen biztosított tankönyvekkel ellátott tanulók kivételével a tanulók között egyenlően elosztva tankönyvtámogatásként kell biztosítani. A térítési díj, tandíj befizetésére, visszafizetésére vonatkozó rendelkezések a.) Az étkezési térítési díjakat az iskola gazdasági dolgozója az igazgató által jóváhagyott befizetési napokon havonta szedi be, a befizetés időpontjáról a szülőket tájékoztatva. b.) Ha a tanuló betegsége vagy hosszabb távolléte miatt lemondta az étkezést, akkor ezt túlfizetésként kell kezelni és a következ havi étkezési térítési ő díjaknál kell beszámítani. A lemondás személyesen vagy írásban (telefonon) az iskola gazdasági irodájában és a napközis csoport vezetőjénél lehetséges, az előző nap 12.00 óráig. c.) Visszafizetésre csak akkor kerülhet sor, ha a tanuló iskolát változtatott vagy a tanévben nem kíván tovább a napköziben, menzán étkezni. Visszafizetés illeti meg a szülőt abban az esetben is, ha az általa befizetett étkezési térítési díjat más (önkormányzati támogatás, jószolgálati szervezetek, stb.) az iskola számlájára befizette. VII. Záró rendelkezések 1. A házirend nyilvánossága A házirend megtekinthető az iskola könyvtárában, az osztályfőnök pedagógusoknál, az iskola irattárában. Az elfogadott és jóváhagyott házirendet az osztályfőnökök ismertetik - a tanulók körében a hatályba lépést megelőző héten, az osztályfőnökök által meghatározott időben, - a szülők körében a jóváhagyást követő első szülői értekezleten. 2. Jóváhagyási, egyetértési, véleményezési záradék A Házirendet a nevelőtestület 2004. december hó.13-án elfogadta. A Házirend életbelépésének időpontja: 2005. január 01. Rágyanszky István igazgató A 2004. december 10-én, az Iskolaszék, az iskolai Diákönkormányzat valamint az iskolai Szülői Munkaközösség képviselőivel tartott megbeszélésen a Házirend ismertetésre került. Az érintettek véleményezési jogukkal élve a dokumentumban megfogalmazottakkal egyetértettek. Pljesovszki Szandra Dr. Molnár Mihály a Diákönkormányzat elnöke az Iskolaszék elnöke Farkasné Lestyán Eszter az SZMK elnöke Záradék: A házirendet a fenntartó szám alatt jóváhagyta.
|