|
Napjainkban már nem jelennek meg olyan játékok, melyekműfajt teremtenek – az évtizedek során kialakult műfajok közöttteljeséggel új koncepciójú játékotkölteni már nemigen lehet. Azonban nagy ritkán megtörténikaz, hogy valamely csapat olyan játékot hoz létra, melyhezhasonló még nem jelent meg korábban. Ilyen játékotalkotott Will Wright is, melyet nemes egyszerűséggel csak „The Sims”névre keresztelt. A nagy népi legenda szerint az EA vezetőségetúlzottan nem lelkesedett a „Sim” opus újabb tagjáért,nemhogy nagy jövőt nem prognosztizáltak neki, hanem egyenesenbukást – hiszen ki akarna egy olyan játékkal játszani,melyben átlagembereket irányíthatunk egy átlagvilágban?A válasz mindenkit, még magukat a fejleszőket is meglepte:milliókat. A Sims és kiegészítői megdöntöttekminden PC-s eladási rekordot, így a második résztokján már ott büszkélkedik a „Minden idők No.1 PC-s játéka” felirat – bár persze az eladásokés a kvalitás napjaink PC-s játékvilágábannem mindig járnak kéz a kézben.
A Sims 2 ott folytatja, ahol az előző rész kiegészítőibefejezték, természetesen szebb/jobb/nagyobb verzióban.A Maxis fejlesztői ódzkodtak a radikális változásoktól,világmegváltó ötletektől, így a másodikfelvonás elegyíti az előző részeket, és kicsitfinomít rajtuk. Feladatunk sem változott az első részhezképest: most is egy vagy több simet kommandírozhatunkkeresztül az élet rögös útján, szembesülvénmindazokkal a problémákkal, amikkel mi, egyszerű halandókis találkozunk nap mint nap, és azokkal is, melyeket maximuma filmekben láthatunk.
Új játék esetén választhatunk háromelőre elkészített város közül, avagy tetszésszerint kreálhatunk nekünk tetsző települést is,és ugyan ez vonatkozik a karakterekre is. Amennyiben új karakterlétrehozása mellett döntünk, úgy megnyílika lehetőség előttünk, hogy új simünket aprólékosanmegtervezzük. Lehetőségeink ha nem is korlátlanok, deaz extrémitásokon kívül szinte minden igénytkielégítenek, számtalanféle simet készíthetünkel.
A telkek megvásárlásának, a ház megvételénekvagy felépítésének, majd berendezésénekrendszere nem sokat változott, mindössze pár kényelmifunkcióval toldották meg a már eredetileg is jólkezelhető rendszert. Számos dekoráció, berendezésitárgy közül választhatunk, főként, ha kellőmennyiségű pénzmag áll rendelkezésünkre.A fejlesztők érezhetően nem erőltették meg magukat ezen a térensem, a különféle berendezések, dekorációkmennyisége éppen elég, de ez nem baj, hiszen mint azvárható volt, már most is rengeteg különfélekiegészítőt lehet letölteni a netről. (Nem is beszélvea jövő év márciusára tervezett első kiegészítőlemezre, melyet ki tudja, ez alkalommal hány fog még követni.– Dino)
A pénzkereset legfőbb módja a munka, mely – minő fájdalom– peonjaink életének szerves részét képezi,s mint ilyenre, napjukból számos órát kell rááldozni.Az első részhez hasonlóan itt is ügyelnünk kell rá,hogy simünk egyéniségének megfelelő munkátválasszunk, ellenkező esetben egyrészt nem fogja magátjól érezni, másrészt pedig aligha lesz képesfényes karriert építeni.
A nap teljességgel meglepő módon 24 órábóláll, a játékbeli percek a valóságban másodpercnekfelelnek meg. Bár ez elsőre nem hangzik vészesen, a gyakorlatbannagyon sokszor találtam úgy, hogy egyszerűen nem jut időm arra,hogy simem virtuális életét viszonylag rendezettétegyem, egyen, igyon, társasági életet éljen,legyen barátja/barátnője, hobbija, munkája, ésmellesleg azért hébe-hóba aludjon is.
Simjeink szükségleteit, vágyait számos kijelzőnés képen követhetjük figyelemmel, ezekre továbbrais érdemes figyelni. A vágyak között vannak erősebbek,melyek voltaképpen addig fennállnak, amíg nem teljesülnek(ezekért sokkal több örömpont jár), ésegyszerű napi álmok, melyek naponta változnak. Akárcsaksimünk reakcióit, vágyait is meghatározza a jelleme,és a környezeti hatások, így példáulegy visszahúzódó karakter vágyai közöttértelemszerűen nem nagyon szerepel a tömegszex opció.A társasági élet, család, barátok, szeretőkviszonyában jelentős változás nem történt,minden maradt a maga pici-puha köntösében.
A Sims 2 egyetlen lényeges újítása az új3D-s motor, mely szó szerint új dimenzióba helyezi ajátékélményt, és egyszersmind feledtetivelünk azt, hogy a program ezen kívül egyetlen igazánlényeges újítást sem tartalmaz. A motort egyértelműena belső terek és a karakterek megjelenítésérefejlesztették, így madártávlatból szemlélvénvárosunkat nem túlzottan épületes látvánnyalszembesülhetünk. A karakterek megjelenítése szép,akárcsak a belső tereké, de természetesen nem vetekedhetnapjaink legfejlettebb motorjainak részletgazdagságával,a legjobb szó rá a hangulatos. Mindennek megvan az árais, főként a grafikus engine optimalizálatlansága miatt,így amennyiben nagyobb felbontásban és részletességgelakarunk játszani, úgy elkél egy 2 GHz körüliproci a hozzá dukáló videokártyával együtt.
A hangok és a zene most is hangulatosra sikeredett, a simekugyanazt a bájos halandzsanyelvet beszélik mint ezt megelőzően.A zenénél kiválaszthatjuk a stílust ésa számokat is, ezek mennyisége ugyan hagy némi kívánnivalótmaga után, a Maxis kicsit nagyobb hangsúlyt is fektethetettvolna erre a részre.
Tolsztoj összessel vetekedő nagyságú cikket lehetne írnia Sims 2-ről, annak minden apró momentumáról, de nemteszem. Nem teszem, mert ebben az esetben jószerével bemásolhatnáma magazinban eddig megjelent Sims-es cikket, ami nem lenne túlzottanértelmes dolog. A Sims 2 ugyanis nagyon csekély innovációvalrendelkezik, azok nagy része is csupán a kényelmet szolgálja,az egyedüli igazi újítás az új motor – dekérdem én: 2004 végén rituális örömtáncotkellene járnom azért, mert egy játék folytatásamár kihasználja a három dimenzió nyújtottalehetőségeket? Aligha.
A Sims 2 jó játék, mint ahogy az előd ésannak számtalan kiegészítője is az volt. De nem többannál, és némi túlzással azt állíthatom,hogy megvételével megkapjuk a Simset és kiegészítőit,szebb külsőben, és felhasználóbarátabb formában.Afféle 2.0-ás verzió a második résznekaposztrofált Sims 2, mely mindezek ellenére kötelező daraba rajongóknak, és a sorozattal csak most ismerkedőknek egyaránt,de igazi előrelépést senki se várjon tőle.
| |