7 tenger
2006.05.13. 12:38
A játékban használt kifejezések
Tenger A játékban öt tenger van, ezeket a játék elõtt az alábbi sorrendben kell kirakni: Kalmár-tenger, Tajtékos-tenger, La Boca, Tiltott-tenger, és a Tükör. Noha a tengerek nem bírnak különleges képességekkel, vannak olyan lapok melyek bizonyos tengereken jobban mûködnek. A tenger kártyák szövegmezõjében egy egyszerû diagram mutatja, hogy a tengereket milyen sorrendben kell a játék elején felrakni. A tengerek nem érnek körbe, tehát a Tükör és a Kalmár-tenger nem szomszédos egymással.
Kijátszási költség A játék folyamán többször is elõfordulhat, hogy a legénység képességeit használni kell valamilyen kártya kifizetéséhez. Képességpontot kell termelni, ha fel szeretnél bérelni újabb legénységet, csatolt kártyát vagy cselekvéskártyát szeretnél kijátszani, semlegesíteni szeretnéd az ellenfél kártyáját, vagy bármilyen más cselekvéshez. Egy kártyának a költsége, mindig a kártyán lévõ sárga zászlóban van. Ha a célpontnak lehetõsége van a kijátszott lap semlegesítésére, akkor a lap semlegesítõ költsége a vörös zászlóban található, amit azután kell kifizetni, miután a kártyát kijátszó játékos kifizette annak költségét. Ha kifizeted valaminek a költségét, forgass el egy olyan legénység kártyát, amelynek legalább egy olyan képességpontja van, amilyen képesség szükséges a lap kijátszásához. Minden egyes elforgatott legénységlap hozzáadja a képességpontját a teljes képességpontokhoz. Amikor összejön a kellõ számú képességpont, akkor számít a lap kijátszottnak (ekkor lehet játékba rakni, semlegesíteni). Egy lap költségét csak egyszer lehet kijátszani, és hatását is csak egyszer fogja kifejteni. Például ha egy hajódnak négyes hajózási képesség szükséges ahhoz, hogy a szomszédos tengerre haladjon, akkor két kettes, vagy egy négyes, vagy akár négy egyes hajózás képességgel bíró legénységet kell elforgatnod. A lapokon a költségeket ugyanolyan zászlóval jelölik, mint a legénységek képességeinél, és létezik egy hatodik ikon is. Ha a költségzászlóban kormánykerék van, az azt jelenti, hogy ki kell fizetned a hajód mozgási költségét (a hajó kártya jobb felsõ sarkában lévõ szám). A hajód mozgásköltségét mindig hajózás képességgel kell kifizetni. Például ha a hajód mozgásköltsége 3, akkor 3 hajózás képességpontot kell elköltened, ha a költségzászlóban hajókormány van. Van olyan cselekvés kártya, mely a hajódnak plusz mozgáspontot ad, ugyanakkor plusz 2 hajózáspontot kell ráköltened, és így 5 hajózáspontot kell kitermelned, ha mozgatni akarod a hajód. Bármelyik kártyát ki lehet játszani ingyen, ha nem rendelkezik sárga költségzászlóval.
Semlegesítés Sok cselekvésnek van "semlegesítõ költsége" egy vörös zászlóban, vagy a kártya szövegmezõjében. A cselekvés célpontja semlegesítheti a hatást, ha kifizeti a semlegesítõ költséget. Minden költség, amibe a cselekvés került az marad, de a hatása a cselekvésnek nem jön létre.
Egyediség Ha egy lapon az "egyedi" felirat látható, akkor abból a személybõl, vagy tárgyból csak egy lehet a Theai-tengereken. Nem rakhatsz játékba egy egyedi lapot, ha már rendelkezel, eggyel a játékban. Más játékosnak lehet a játékban olyan egyedi lapja, mint neked. A pakliban egyedi lapból tetszõleges számú lehet.
Hûség Az a legénység, akinek van hûség jegye, az csak olyan kapitánynak dolgozik, akinek a flottája megegyezik a sajátjával. Nem kezdhetsz, és nem rakhatsz a játékba olyan hû legénységet, akinek más flotta jegye van, mint a kapitányodnak.
A kártyák elforgatása A játék folyamán több esetben is használni kell a kártyák képességeit, vagy ha képességpontokat akarsz termelni, akkor el kell "forgatni" a kártyát. Ilyenkor a lapot 90 fokban el kell forgatni, ezzel azt szimbolizáljuk, hogy a kártyát már használtuk az adott körben. A kártyákat a kör végén lehet visszafordítani, vagy akkor, ha egy másik kártyalap hivatkozik rá. Ha egy lapot "visszaforgatunk", akkor az eredeti pozíciójába kell állítani, ezzel jelöljük, hogy használni lehet. A kártyák nem elforgatott helyzetben kerülnek játékba, tehát egybõl lehet õket használni. Ha egy kártyát elforgatunk, akkor a rajta lévõ csatolt kártyát nem kell elforgatni (lásd "Csatolt kártyák").
Találat elszenvedése Ha találatot szenvedsz el, valamilyen kiutat kell keresni, hogy kivédd. Három módja van a találat kivédésének: 1. elforgatod a legénységed, 2. elsüllyeszted a legénységed, és 3. cselekvés. Ezeket tetszõleges sorrendben lehet megpróbálni. Elsõsorban tehát, elforgathatsz tetszõleges számú nem elforgatott legénységet, hogy elkerüld a találatot. Ha elforgatsz egy legénységet, annyi találatot fog felfogni, amekkora a merészség képessége. Másodsorban elsüllyeszthetsz egy legénységet, ami annyit tesz, hogy õt, és a rajta lévõ csatolt kártyákat - ha vannak -, az elsüllyedt lapok közé, a hullámsírba kell tenni, ebben az esetben is annyi találatot foghatsz fel, amekkora a legénység merészség képessége. Tehát egy elforgatatlan legénység kétszer annyi találatot tud felfogni, amekkora a merészség képessége, hiszen egyszer elforgathatod, majd elsüllyesztheted. Végül létezik néhány cselekvés, melyek segítségével felfoghatsz találatokat. Ha csak egyetlen találat is marad, akkor tovább kell elforgatnod, elsüllyesztened a legénységedet, illetve cselekedeteket kell kijátszanod. Addig kell ezt csinálnod, amíg egyetlen találat sem marad, mindegyiket semlegesítetted. Ha a kapitányt is el kell süllyeszteni, hogy felfogjon találatot, akkor a hajód a tenger fenekére süllyed, és elvesztetted a játékot.
Eldobás és elsüllyedés Az elhasznált lapoknak két kupaca van, az eldobott, és az elsüllyedt lapok kupaca. A kijátszott cselekvés kártyák használat után a kidobott lapok közé kerülnek. Az elsüllyesztett legénység a rajta lévõ csatolt kártyákkal együtt a hullámsírba kerülnek. Ha van rá lehetõség, és visszakeverheted a kidobott lapokat a paklidba, akkor ezt csak az eldobott lapokra érvényes, az elsüllyedt kártyák nem játszanak már, csak akkor, ha valamilyen kártya külön hivatkozik rá.
Csáklyázás Ha abban a tengerben, ahol hajózol, egy ellenséges hajó is tartózkodik, akkor megpróbálhatod megcsáklyázni. Elõször is ki kell fizetni a hajód hajózási költségét a csáklyázás elkezdéséhez. Ezután, a célpont hajó azonnal megkísérelheti kifizetni a hajózási költségét, hogy megelõzze a csáklyázást. Ha a védekezõ játékosnak nem sikerül kitérnie, akkor a két hajó csatlakozott egymáshoz, és a támadó legénység elkezdheti a csatát. A csáklyázás további szakaszaiban az a játékos, aki a csáklyázást kezdeményezte lesz a "támadó", a másik fél pedig a "védekezõ" játékos. A támadó elõretolja egy álló, vagyis aktív legénységét, és kijátszhat bármilyen kártyát a kezébõl, ezzel kezdetét veszi az átmászás (még nem kell elforgatni a legénységet). A kártyán minden szöveget és jelet figyelmen kívül kell hagyni, kivéve a bal alsó sarokban lévõ csáklyázó kockát. Ez a kártyán található legnagyobb kocka fekete háttérrel, mely alatt egy szó látható, ami a támadás formáját mutatja (például: "a buccaneersem két találatot vitt be egy ütéssel!"). A legénység annyi találatot okoz, amekkora a merészség képessége. A védekezõ játékos vagy megkapja a két találatot, vagy elõretolhat egy álló, vagyis aktív legénységét, hogy megküzdjön a támadóéval (ezért még nem kell elforgatni a legénységet). Ha a védekezõ játékos elszenvedi a két találatot, akkor a dolog úgy mûködik, mint egy rendes találat esetében (lásd: "Találat elszenvedése"). Ha a védekezõ harcolni akar, akkor elõretolhatja az egyik aktív legénységét, és végrehajthat egy csáklyázó támadást. Csak akkor lehet újabb csáklyázó támadást végrehajtani, ha az elõzõ támadás formája megtalálható a lap két kisebb kockájának valamelyikében (csáklyázó védekezõ kocka). Tehát például, ha az ellenfeled elõretolja a Puskapor majmát, és azt mondja "A Puskapor majom megállítja a vágásod, és beüt egy találatot). Így az ellenfeled megfordította a csáklyázó támadást, és most neked kell új lapot kijátszani, vagy elszenveded a találatot. Ezt a játékot addig kell játszani a két legénység közt, amíg valamelyik játékos nem tud, vagy nem akar új csáklyázó támadást kijátszani. Aki az utolsó csáklyázó támadást végrehajtotta, az annyi találatot okoz, amekkora a legénységének a merészség képessége; sok legénység és csatolt kártya segít extra sebzéseket okozni a csáklyázásnál. Ha két legénység csatázik, akkor a vesztesnek fel kell fognia annyi találatot, amennyit csak tud. Ha csáklyázásnál találatot szenvedsz el, akkor azt a találatot nem lehet csökkenteni vagy semlegesíteni, csak azt a legénységet lehet elforgatni, vagy elsüllyeszteni, aki csatázott - a párbaj veszélyes tevékenység. Ha a párbajozó valamelyike elsüllyedt, akkor a fennmaradó találat normál találatnak számít. Miután a találatok ki lettek osztva, a két párbajozót el kell forgatni (ha még nem fordultak el). Ha a támadó csáklyázó támadása befejezõdött (valamelyik fél találatot szenvedett el), akkor a védekezõ játékos hajthat végre csáklyázó támadást, elõretolva valamelyik aktív legénységét, ahogyan azt a támadó tette az elején. A támadó ugyanúgy védekezhet, vagy találatot kaphat, ahogy a védekezõ játékos. A védekezõ játékos köre után mindkét játékos húz három lapot (ne felejtsétek el eldobni a lapokat, ha több van belõlük, mint amennyi lehet). Ezután a támadó új csáklyázó támadást kezdeményezhet. Csáklyázó támadás helyett, mindkét játékos paszszolhat, és nem küld senkit támadni. Ha egyazon körben mindkét játékos passzol, akkor a játékosok húznak három lapot, és a csáklyázó támadásnak vége. Az elsõ körben a támadónak mindenképp támadnia kell, ha tud.
Cselekvések és reakciók Többféle cselekvés létezik. Cselekvés kártyát lehet kijátszani, cselekvést végre lehet hajtani egy játékban lévõ kártya képességével, vagy végrehajthatjuk a cselekvés fázisban felsoroltak valamelyikét, ez mind cselekvésnek minõsül. A reakció a cselekvések egyik speciális változata. Bármikor kijátszhatóak, tehát nem szükséges, hogy használójukon legyen a cselekvés joga. Reakció lehet egy cselekvés kártya, vagy egy játékban lévõ kártya képessége. A normál cselekvésekkel ellentétben, melyeket csak a saját cselekvés fázisban lehet végrehajtani, a reakciókat akkor kell kijátszani, amikor az arra feljogosít. Minden reakciót máskor kell aktiválni, és az egyes reakciókat csak akkor lehet használni, amikor arra a lap feljogosít. Ha több játékos egy idõben szeretne reakciót használni, akkor az a játékos játszhat ki elõször reakciókat, aki elõbb van a körben, és utána a tõle balra következõ játékosok jöhetnek.
Kézben tartott lapok maximális száma A kézben tartott lapok maximális száma alapesetben hét, de vannak olyan lapok, mely segítségével emelni lehet ezt a számot. Ha bármikor több kártya van a kezedben, mint hét, akkor azonnal el kell dobni a hét feletti lapokat.
|