streetracing2
Menü
 
Számláló
Indulás: 2006-02-11
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sport autók
 
Utcai Autók
 
Különleges autók
 
Tuning autók
 
Autós Képek
 
Családi autók
 
Szavazás
Döntsd el te!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Melyik legyen a Top 1 autó?

Saab
Pagani
Hummer
Honda
Ferrari
Bugatti
Bentley
Dacia
Subaru
Lexus
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Autó modellek
 
Egyéb tesztek
 
A legújabb PC játékok
 
Apróhirdetés
 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Szavazás
Te kimész (vagy kinn voltál) a luxusautóshow-n (ra)?

igen
nem
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Autós Videók
 
Boldog névnapot

 
Track Mania Sunrise
 
áttűnési effekt
 
Terepjárók
 
Underground
Döntsd el te!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Melyik legyen a Top 1 autó?

Renault
Suzuki
Alfa Romeo
Volvo
Citroen
Nissan
Mitsubishi
Chrysler
Skoda
Koenigsegg
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Linkek
 
Háttérzene
 
Játék
 
Honlapunkról
 
Tesztek egy helyen
 
Oldtimerek
Oldtimerek : Borgward P100

Borgward P100

  2006.05.19. 13:50


Borgward P100

 

Az autózás hőskorában teljesen megszokott volt, hogy egy-egy márka mögött egyetlen ember álljon, aki tulajdonos, igazgató és főtervező is egy személyben. Ez a felállás azonban a második világháború lezárása után gyorsan eltűnt az autóiparból. Akadt viszont egy ember, aki az ötvenes években Nyugat-Németország egyik emblematikus figurájának számított, és gyártmányai mind a mai napig egyet jelentenek a „Wirtschaftswunderjahre”-nak nevezett korszakkal. Ez az ember Carl Friedrich Wilhelm Borgward volt. Most az ő legutolsó alkotásával szeretném megismertetni Önöket.

     Borgward még 1924-ben kezdte a járműgyártást a Blitzkarren elnevezésű háromkerekű szállítókocsijával, majd a harmincas években a teherautó-gyártás fejlesztése mellett nagy sikereket ért el a Hansa 1100 és 1700 nevű családi autóival, és a nagyobb, 2 és 3,5 literes túrakocsijaival is. A második világháború után amerikai fogságba került, gyárát állami kezelésbe vették, csak 1948-ban térhetett vissza a vezetői székbe, amikor is a cég kihozta a teljes egészében általa tervezett Borgward Hansa 1500-as modellt, amely akkor a legmodernebb német személyautónak számított.

Az ötvenes évek hozta el Borgward számára a legnagyobb elismerést, a saját nevét viselő autókon kívül a szintén a tulajdonában lévő Lloyd és Goliath gyártmányok is Európa-szerte népszerűek voltak. Az 1954-es Borgward Isabellát mind a mai napig a valaha gyártott egyik legszebb német autóként emlegetik. A konszern palettájáról azonban hiányzott egy nagy és reprezentatív modell, amivel meg tudták volna törni a Mercedes-Benz 220 és az Opel Kapitän hegemóniáját a nagykocsik piacán. Az első kísérlet az 1952-ben bemutatott Borgward Hansa 2400 volt, amely azonban szokatlan formavilágával nem kifejezetten nyerte el a nagyközönség tetszését, emellett pedig igencsak drága volt, ennek eredményeképpen 1958-ig nem egészen 1400 példány készült belőle.

Borgward azonban nem az a fajta ember volt, aki hamar megfutamodik a kihívások elől, így hát egy új, modernebb és szebb luxusmodell kifejlesztésébe kezdett, amihez már rendelkezésére álltak a 2400-asnál megszerzett tapasztalatok is. Az új modell prototípusa 1959 szeptemberében, a frankfurti IAA-n jelent meg a nagyközönség előtt. A kocsi osztatlan sikert aratott, pedig még neve sem volt. A sajtótájékoztatón csak egyszerűen „der große Borgward”, vagyis „a nagy Borgward” néven szerepelt, de később mégis inkább a gyáron belül használt P100 jelzés terjedt el, ami a teljesítményre utalt. A szériagyártás beindítása előtt még több név is szóba került, úgy, mint Super Six, Senator, Konsul, de végül a gép P100-ként vonult be az autótörténetbe.

A sorozatgyártásra érett modell 1960. január 16-án, a Genfi Autószalonon jelent meg. Az autó minden tekintetben megfelelt a legmagasabb elvárásoknak: önhordó karosszéria, elöl kettős keresztlengőkaros felfüggesztés kanyarstabilizátorral, hátul lengőtengely (mint az Isabellában). A motor soros hathengeres, 2240 cm3-es, 100 LE teljesítménnyel. Az erőforrás szintén az Isabella motorjának továbbfejlesztéseként született, ennek a legfeltűnőbb jele, hogy a két motor hengermérete teljesen azonos. Az autót négyfokozatú kormányváltóval látták el, ez lehetővé tette, hogy az utastérben hat személy is kényelmesen elhelyezkedhessen. A forma szintén felvette a versenyt a kortársakkal: a bőséges krómdíszítések, a merészen hajlított szélvédők és a farrész hetyke kis fecskefarkai könnyed, de mégis elegáns megjelenést biztosítottak a kocsinak.

A prototípushoz képest a legjelentősebb különbséget a légrugózás megjelenése jelentette. Borgward ezt a rendszert a Bosch-sal és a Phönix-Firestone-nal együttműködve fejlesztette ki, és a hangzatos „Airswing” nevet adta neki. Eleinte kacérkodtak a hidropneumatikus rugózás gondolatával is, külön erre a célra Belgiumból importáltak egy Citroën DS-t, és bár a tesztek során kitűnőnek találták a kocsit, mégis inkább a tisztán levegő alapú megoldás mellett döntöttek. Ezzel a P100-as lett az első légrugózással szerelt német autó – szemben azzal a tévhittel, hogy a Mercedes-Benz 300 SE volt az úttörő, valójában az csak egy évvel a P100 után jelent meg a piacon.

Mindez azt eredményezte, hogy az autó egészen kitűnő jellemzőkkel bírt: a sportos-feszes menettulajdonságok és az extravagáns dizájn friss és egyedi arculatot kölcsönzött a kocsinak. A német Hobby magazin is jó benyomásokat szerzett a kocsiról, véleményüket egy mondatban összegezték: „Szép autó, kényelmes autó, biztonságos autó.” Azonban a minőséget nem adják ingyen: a gép megjelenésekor 13 150 márkába került – egész pontosan 3000 márkával többe, mint a konkurens Opel Kapitän. Viszont nem volt rá több hónapos szállítási határidő, mint például a Mercedes-Benz 220-ra. Ennek fényében nem volt nagyképű Lorenz Dietrich, a Borgward értékesítési igazgatójának nyilatkozata, mely a Der Spiegelben jelent meg 1960 őszén, miszerint: „Borgward a P100-assal a Daimler-Benz köreit kívánja kikezdeni.”

A szériagyártás végül 1960 júniusában indult be, eleinte napi 14, majd napi 28 példánnyal. A csúszás legfőbb oka az autó számos gyermekbetegsége volt: az Airswing-rendszer tömítetlensége, az ajtók rejtélyes zörgése, és a rendszeres dugattyúberágódások. 1961 júniusáig az első 1000 legyártott kocsiból minden ötödik kapott cseremotort, és a tulajok 15%-a panaszkodott a légrugózás tönkremenetelére.

Mégsem ezek a kezdeti botlások jelentették a legfőbb problémát. A baj ugyanis az volt, hogy egyre-másra jelentek meg a drámai szalagcímek, melyek a brémai konszern pénzügyi helyzetéről szóltak. A cégcsoport ugyanis a hatvanas évek elejére nehéz helyzetbe került: a modellpaletta elöregedett, az amerikai piacon pedig a hazai kompaktmodellek megjelenése miatt több ezer megrendelést mondtak vissza. Emellett Borgward sok pénzt bukott a Kolibri helikopter fejlesztésén és egy csónakmotor-üzleten is. A Lloyd Arabella sorozatos megbízhatósági problémái már csak hab voltak a tortán. Mindez ahhoz vezetett, hogy Borgward a brémai szenátushoz fordult állami kölcsönért, amelyet azonban nem kapott meg, így a vállalat fizetésképtelenné vált. A megmaradt vásárlók pedig sorra visszamondták a rendeléseket, elvégre, ki akarna autót egy krízisben lévő márkától? Végül 1961 júliusában leállt a termelés. Az első tervezett nagy modellápolás is elmaradt: az 1961-es IAA-n a P100 első tárcsafékeket kapott volna, és tervbe vették az olcsóbb kétajtós, acélrugós P90-es bemutatását is. Összesen 2587 P100-as készült: 40 előszériás autó 1960 júniusáig, 1000 darab 1960 végéig, 1500 1961 júliusáig, és végül 47 darab a megmaradt alkatrészekből 1961 végéig.

A történet azonban itt még nem ér véget. 1963 elején egy német származású mexikói üzletember, bizonyos Enrique Strauss, az Impulsora Mexicana Automotriz SA igazgatója az általa képviselt ipari csoport nevében felvásárolta az Isabella és a P100 összes gyártóberendezését. A terv az volt, hogy Mexikóban újra felállítják a gépeket, és a P100, valamint a modernizált Isabella alapjain felépítik Közép-Amerika első önálló, hazai tulajdonú autógyárát. 1963. április 6-án meg is indult a berendezések áthajózása, de végül 1964-ben tőkehiány miatt a projekt teljesen leállt. 1966-ban új szereplő, a Monterrey székhelyű FANASA (Fabrica Nacional de Automoviles SA) és vele együtt a buszgyáros Gregorio Ramirez lépett be a történetbe. Ő tanult Strauss hibájából, és állami hitelekből, adókedvezményekből próbálta a költségeket fedezni. A termelés még az évben megindult, de kezdetben szinte kizárólag a megmaradt brémai alkatrészekből dolgoztak. Csupán az akkumulátor, a fényszórók, a gumiabroncsok, a kárpitok és a kormány közepét díszítő, aranyszínű, azték naptárat ábrázoló embléma készült Mexikóban.

A mexikói modellpaletta négy modellből állt: a 230-as egy lebutított verzió volt, kevesebb krómmal, levágott fecskefarkakkal, és a hátsó panorámaablak is hiányzott. A 230 GL felelt meg az eredeti P100-nak, míg a Pullman jelzés egy 10 cm-rel megnyújtott tengelytávú luxuslimuzint takart. A 230 RS motorja módosított hengerfejet és új, dupla porlasztót kapott, valamint megemelték a sűrítését, így a teljesítmény 125 LE-re nőtt. Ez a típus azonban nem került sorozatgyártásba.

A mexikóiak tervbe vették a német kereskedőhálózat kiépítését is, ezért 1967-ben irodát nyitottak Brémában, majd 1968 júniusában megérkezett az első, fekete 230 GL a brémai szabadkikötőbe. A mexikóiak sajnos több ambícióval rendelkeztek, mint tőkével: a termelés minimális 5 autó/nap teljesítményen állt, és erről nem is tudtak elmozdulni. Tervbe vették a motor elektromos Bosch benzinbefecskendezővel való felszerelését is, de ez is meghiúsult. Végül 1970 közepén, 2267 példány elkészítése után leállt a gyártás. Tragikus módon, a 4 év alatt kevesebb autó készült, mint a 13 hónapos eredeti, brémai gyártás során.

Manapság a nagy Borgward talán még ritkább, mint új korában volt, alig-alig bukkan fel belőle eladó példány a veteránbörzéken, árveréseken. Mégis, a kocsik nem, vagy csak minimálisan érnek többet, mint egy hasonló állapotú fecskefarkú (W111-es) Mercedes. Ennek két fő oka van: az egyik, hogy pont a ritkasága miatt az alkatrészellátás tragikus, pontosabban nincs, nem létezik; a másik ok pedig egészen triviális: nagyon kevesen ismerik ezt az autót. A Borgward-rajongók számára azonban mindig is ez marad az egyik legegzotikusabb és legkívánatosabb modell.

 

Műszaki adatok 

Típus:

Borgward P100

Motor:

Soros, hathengeres, vízhűtéses,

Solex esőáramú porlasztóval

Vezérlés:

OHV

Lökettérfogat:

2240 cm3

Furat x löket:

75 x 84,5 mm

Teljesítmény:

100 LE 5000 ford./min

Forgatónyomaték:

158 Nm 2200 ford./min

Váltó:

Négyfokozatú manuális, kívánságra négyfokozatú

Hansamatic-automata (+980 DM felár)

Felfüggesztés elöl:

Dupla keresztlengőkar stabilizátorral

Felfüggesztés hátul:

Lengőtengely hosszanti feszítőtartókkal

Fékek:

Elöl-hátul dobfék

Végsebesség:

160 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:

17 s

Átlagfogyasztás:

12-14 l/100 km

Menetkész össztömeg:

1320 kg

Gumiabroncsok:

6,40-13 vagy 7,00-13 Sport

Hossz./szél./mag.:

4715/1738/1420 mm

Tengelytáv:

2650 mm

Nyomtáv elöl/hátul:

1360/1370 mm

Példányszám:

2587 db

By Jerome

 

1959

 

További fotók az Autós képeknél!

 
Ajánlott felbontás

Ajánlott képernyőfelbontás: 1280*1024 pixel

 
Menük

Sport autók

Különleges autók

Utcai autók

Tuning autók

 

 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Top 5 auto (szavazás alapján)



 

 

 
Óra
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Szavazás
2006.4.30
Melyik rovat teszik a legjobban???

Sport autók
Különleges autók
Tuning autók
Utcai autók
Autós képek
Autós viccek
Legujjab PC játékok
NFS versenyek
Családi autók
Dakar 2006
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Autós hírek
 
Szavazás
A szavazás 2006.5.10-ig tart. döntsétek el ti melyik két autó essen ki. A két le
Melyik legyen a Top 1 autó?

Lamborghini
Audi
BMW
Volkswagen
Ford
Toyota
Rinspeed
Mazda
Dodge
Mercedes
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
A hét képe

 

 
Szavazás
Csak, hogy teljesíteni tudjuk kívánságaitokat.
Te melyik autó márkáról szeretnél több tesztet?

BMW
Audi
Mazda
Peugeot
Ford
Toyota
Lamborghini
Mercedes
Opel
Porsche
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Honlap szerkesztők
 
Forma 1 2006
 
Tegyél fel kezdőlapnak
Beállítás Kezdőlapnak!
 
Szavazás
Te milyen honlapot szeretsz a legjobban?

autós
zenés
politikai
közérdekű
portálépítő
divat
személyes
mindegyiket utálom
nem tok tönteni mindegyiket nagyon szeretem
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Most Wanted Shopping
Kérlek őszintén válaszolj mert ezen egy verseny sorsa múlik!
Honnan van meg az Most Wanted

Megvettem
Lemásolta(tt)m
Letöltöttem
Már nem toom
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Szavazás
Melyik szerkesztő írja a legjobb rovatokat?

Gabor7
Richytuning
Viperking
Jerome 16
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Háttérzene
 
Tuning Cars Klubb
 
Most Wanted klub
 
Linkcserés linkek
 
sáv
 
Lépj be hozzánk!
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak