Ünepek elötti gondolatébresztő
Ritz Tibor 2006.12.15. 06:22
A mai világban bárki tud készíteni egy professzionálisnak tűnő ajánlatot. Ehhez nem kell más, mint tájékozódás az Interneten, egy számítógép és egy jó színes nyomtató. Azonban, hogy az ajánlatban megfogalmazott szolgáltatási színvonal megvalósítható is legyen, és, hogy azért a pénzért legyen megvalósítható ahhoz már egy kicsit több, kell. Nap, mint nap érkeznek kérdések arra vonatkozóan, hogy mit tegyenek a sokat ígérő cégekkel. Hogyan mondjanak fel nekik? Meg persze a dilemma: vajon az új cég jobb lesz? Ezért aztán most összeraktam pár dolgot, egyelőre a teljesség igénye nélkül, ami hasznára lehet egy üzemeltetőnek, és ha ezt megfogadják a takarítóipar is, fejlődhet tőle.
1) 2007-ben minden takarítási árajánlat, ami óránként és fejenként 1 200,- Forint + ÁFA alatt van magába, hordozza azt a nagyon valószínű lehetőséget, hogy olyan személyzetet kapunk, aki nem lesz a „flotta” becsületére. Magyarul ebből a rezsióradíjból már nem igazán lehet megfizetni egy felelős, legalább önálló önfejlesztő szinten lévő szakmunkást.
2) Ha elemezni akarjuk azt, hogy a takarítási szolgáltatás minőségét milyen elemek és milyen mértékben határozzák, meg akkor nyugodtan kijelenthetjük, hogy 50% a személyzet, 30% a szolgálatvezető és 20% a menedzsment. Ezért egy árajánlat elbírálásnál a legfontosabb kérdések a követezőek:
a. Mekkora fluktuáció?
b. Hány embert foglalkoztat a szervezet és mennyi ebből a törzsgárda?
c. Van-e a cégnél üzemi tanács vagy szakszervezet?
d. Meséljen a cégvezető arról, hogy milyen módszereket alkalmaz a személyzet motiválására?
e. Van-e bértarifa megállapodás a cégen belül?
f. Milyen karrierlehetőség van az alkalmazottak számára?
g. Meg tudja-e nevezni név szerint azokat a takarítókat, akiket majd erre a területre kijelöl?
h. Van-e ezeknek a takarítóknak valami szakirányú végzettségük?
i. Tud-e garantálni valamekkora fluktuációt?
3) A takarítóvállaltnak három vevője van. Az elsőnek érdemes megemlíteni az úgynevezett kedvezményezetteket, akik élvezik a takarítást, de nem ők rendelik, és nem ők fizetnek érte, viszont ők szoktak jellemzően reklamálni. A második a létesítménygazda, akinek a legfontosabb a jó együttműködés, a rugalmas reakció a felmerülő váratlan helyzetekre és végül, de nem utolsó sorban a vezér, aki végül is aláírja a számlát, és aki nem szívesen szeret meglepődni. Itt is felmerülhet néhány kulcskérdés:
a. Milyen stratégiája van a takarító cégnek a különböző vevőkategóriák más és más prioritásának kezelésére?
b. Milyen szerepe van ebben a stratégiában az egyszerű végrehajtóknak?
c. Milyen szerepe van a szolgálatvezetőnek?
d. Hogyan kezeli a cég a reklamációkat?
e. Hogyan ellenőrzi a saját teljesítését?
f. Minősített-e a cég ISO 9001: 2000 szerint?
g. Tudja-e mit jelent az ISO 9001: 2000 szabványban alkalmazott validálás fogalma?
h. Ha van minősítése, hogyan kezeli a cég az előbbiekben említett szabvány 6.2.2 pontjának követelményeit?
4) A takarítási szakma elég bonyolult és a technológiai fegyelem igen fontos kérdés. Ha ellenőrizni akarom, hogy miképpen teljesít egy adott szolgáltató két utat, választhatok. A tevékenységet vagy elért minőséget ellenőrzöm. Ma a legtöbb esetben a tevékenységet ellenőrzik, bár igazán nem értenek hozzá. Az eredmény ellenőrzésérhez pedig már szabvány is van: MSZ EN 13549: 2004, ami szintén felvet néhány kérdést:
a. Felmérték-e pontosan a takarítandó területet?
b. Le tudták-e írni, hogy pontosan milyen végeredmény igényeik vannak?
c. Tisztában vannak avval, hogy mindez mibe kerül?
d. Meghatározták-e azokat a vizsgálati módszereket, amivel, majd a minőséget ellenőrzik?
e. Vannak-e a cégnek technológiai leírásai?
f. Mit tudunk arról az emberről, aki lektorálta, jóváhagyta vagy ajánlja ezeket a technológiai leírásokat?
g. Részt vesz-e a cég a szakai életben?
A felvetett gondolatok azt a célt szolgálják, hogy javuljon a takarító szervezetek helyzete a piacon. Aminek következtében az üzemeltetők valóban a lehető legtöbb szolgáltatást kapják a pénzükért. A hosszan tartó barátság alapja a precíz, pontos elszámolás és ez igaz lehet az ütetre is. A fenti sorokat gondolatébrezőnek szántam és szívesen közzéteszem, ha kapok ezzel kapcsolatban kiegészítéseket.
Oldal tetejére |