Magyar összefogás, magyar igazság és egy nemzetben gondolkodás honlapja
Magyar összefogás, magyar igazság és egy nemzetben gondolkodás honlapja
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Honlap menü
 
Fórumok
 
Partner oldalak
 
Hasznos linkek
 
Trianon árnyékában
 
Tudatos asszimiláció

 
Mit adtunk a világnak?

 
Irodalom és Trianon

 
Összetartozunk
 
Szent Korona eszme és tan
 
Linkek
 
Aktuális és kiemelt fontosságú hírek
 
Egy nemzetben gondolkodás honlapja - Ajánljon minket !

  

 
Autonómiát a felvidéki magyarságnak is !

  

 
Testvéroldal

      

 

 
Rablóbéke (kattintson a képekre)

           

 

 
 
 
 
 
Látogatók

free counters

 
Történelem
 
Horthy Miklós
 
The Threaty Of Trianon In English
 
A magyar nyelv ősnyelv
 
Magyarellenesség
 

 

Katalán autonómia modell
Katalán autonómia modell : A dél-tiroli példa adaptációja IV. rész

A dél-tiroli példa adaptációja IV. rész

  2007.09.19. 23:05

A tanulmány III.részének folytatása

IV. Dél-Tirol külkapcsolatai
1. Áttekintés
Dél-Tirol külkapcsolatai tekintetében különbséget tehetünk az Ausztriával fenntartott, a
regionális, illetve interregionális szinten megvalósuló, valamint az Európai Unióval ápolt
kapcsolatok között.
A tartomány szoros együttmûködést tart fent Ausztriával, közelebbrôl az ausztriai
Észak-Tirollal. A rendszeres kapcsolattartásról a két tartomány közös Bizottsága
(Kontaktkomitee Nord-Südtirol) gondoskodik. Ez az osztrák Tirol tartományi parlamentjében
képviselt pártok frakcióvezetôibôl, magas rangú tiroli személyiségekbôl, a Dél-tiroli
Néppárt elnökségébôl áll, de tagja a dél-tiroli tartományi fônök (Landeshauptmann)
is. A bizottság tevékenységén túlmenôen a tiroli és dél-tiroli tartományi gyûlések együttes
ülései is a határ nélküli együttmûködést szolgálják.13
Az osztrák törvényhozás szövetségi szinten tartja a kapcsolatot Dél-Tirollal az évi
egy-két alkalommal megtartott „dél-tiroli megbeszélések” útján. Ezen a Kontaktkomitee
Nord-Südtirol tagjai mellett részt vesz az osztrák külügyminiszter tanácsadóival, valamint
a parlamenti pártok elnökei.
A Bécs és Róma közötti fokozatos rendezôdés, valamint az olasz állam hatalmi
ágainak decentralizálódása megnövelte annak a lehetôségét, hogy Dél-Tirol a többi
olasz régió mellett interregionális, vagyis régiók közötti együttmûködésekben vegyen
részt európai szinten. A fôként németek lakta régió nagyon fontos kereskedelmi utak elosztópontja,
gócpontja, és közlekedési centrum Velence és München között félúton.
Természetes földrajzi fekvése és kulturális öröksége teszi összekötô kapoccsá a kontinens
mediterrán térsége és Közép-Európa között.
Dél-Tirol érdekeltsége a fejlôdô határ menti és határon túli együttmûködésekben
nyilvánvaló a kulturális helyzete, gazdasági jellemzôi, földrajzi fekvése, és nem utolsósorban
a szomszédos országokkal való szolidáris együttmûködése miatt. Ezek azok a
fô tényezôk, amelyek alapvetô motivációkat adnak az intenzív kapcsolatokra, és azok
ápolására.
Ezen tények következtében és párhuzamosan a bilaterális kapcsolatok fejlôdésével14
néhány nemzetek feletti, és multilaterális keretrendszer jött létre az utóbbi évtizedben
az Alpokban az Adriai-tenger és a Duna közegében. Bilaterális megoldások
ugyanis csak részben fedhetik le a széles körû problémákat, nemzethatárokon átívelô
együttmûködés igényét, amelyek fôként a gazdasági élet, a közlekedés, a környezetvédelem
és a határátkelô helyek közbiztonsága területén jelentkeznek. Ebbôl a megfontolásból
veszünk most elemzés alá két ilyen multilaterális együttmûködést, amelyek
mintául szolgálhatnak tárgyalt kérdésünk vonatkozásában.
Európai Összehasonlító Kisebbségkutatások Közalapítvány 17
13 Példa erre az, hogy Vorarlberg tartományi gyûlésével együtt a „Viererlandtag” (Tirol, Trentino, Dél-T irol, Vorarlberg)
elsô ülését olasz területen, Meranóban tartotta 1991-ben.
14 Olaszország és Ausztria, Olaszország és Svájc, valamint Ausztria Németországgal fenntartott kapcsolataira utalunk
itt elsôsorban.
18 A dél-tiroli autonómia egyes elemeinek adaptációs lehetôségei a határon túli magyarok vonatkozásában
2. Az Alpok Munkaközösség – Arbeitsgemeinschaft Alpen (ARGE ALP)
1972. október 12-én Mösernben megalakult az Alpok régióinak munkacsoportja. Ennek
résztvevôi: az ausztriai Tirol, Salzburg, Vorarlberg tartományok, Bajorország,
Olaszországból Dél-Tirol és Lombardia, Svájcból pedig Grisons és Graubünden tartományok.
Az Alpok Munkaközösség fô célja az állandó kapcsolat fenntartása az országokat
közösen érintô dolgok megvitatására. Többek között:
– átmenô forgalom és szállítás;
– a határátlépések meggyorsítása;
– a környezetvédelem;
– közös szennyvíztisztító berendezések kialakítása;
– légi mentés megszervezése;
– gazdasági együttmûködés;
– tudomány, kultúra, cserekapcsolatok területe.
Jelenleg 11 tartomány, régió, megye, illetve kanton alkotja az Alpok Munkaközösséget,
mely megalakulásakor célul tûzte ki:
– az alpesi táj megôrzését és fenntartását az iparosodás társadalmi változásai
közepette;
– az életképes mezôgazdasági és erdészeti mûvelés alpesi régióban való
elôsegítését;
– koordinációt és tervezést, különösen tekintettel a tartományok településeinek
megállapodásaira;
– álláslehetôségek javítását a térségben;
– vasút- és autópálya-fejlesztést;
– az Alpoknak, mint európai pihenési övezetnek, és mint kulturális örökségnek
megôrzését és fenntartását.
Ez a kezdeményezés látványosan meggyorsította a régiók egymás közötti aktivitását,
és az ebben a földrajzi térségben korábban megalakult szervezetek, pártok, intézmények
és egyesületek mûködését.
A tartományi vezetôségeknek évente van találkozója, amelyet szakértôi találkozók,
civil szervezetek munkacsoportjainak találkozói egészítenek ki. A kapcsolattartást dokumentációs
bázis és központ segíti.
A vezetôség bizottságokra ruházza a feladatok kimunkálását. Rotációs elnökség
van, és évente változik az elnökségi ülés helyszíne is. A mindenkori elnök képviseli a
Munkaközösséget kifelé, és felel az ülések megrendezéséért, valamint elnökli és biztosítja
a folyamatos munkát.
Négy fô bizottság mûködik: a közlekedési és szállítmányozási, a gazdasági és
munkaügyi, a környezeti és területrendezési, valamint a kulturális képzéssel foglalkozó.
Ezek a szervezetek készítenek ajánlásokat az éves elnöki ülésekre megfontolás és
döntéshozás végett. Amennyiben szükséges, további szakértôi véleményeket kérhetnek
a bizottságok.
Ausztria Tirol tartományában van a központ, ahol az adminisztráció történik. Az Alpok
Munkaközösség mûködése széleskörûen a javaslattételek közegében mozog. Az
elfogadott javaslatok végrehajtására a résztvevô kormányfôk feladata biztosítani a
szükséges eljárásokat, s az ezekhez szükséges közigazgatási szabályozást meghozni
saját országukban.
Az Alpok Munkaközösség mûködésének sikere példaértékû lehet más hasonló európai
csoportosulás együttmûködésére is.
3. Az Alpok-Adria Munkaközösség
Dél-Tirol a maga földrajzi elhelyezkedésébôl és régiókat összekötô természetébôl kifolyólag
egy másik határon túli regionális együttmûködésnek is fontos szereplôje. Alpok-
Adria Munkaközösség olyan együttmûködés, amelynek jelenleg 18 tagja van, amelyek
között államok, tartományok, megyék is megtalálhatók.
Az Alpok-Adria Munkaközösséget a Velencei Közös Nyilatkozat hozta létre 1978.
november 20-án a Keleti-Alpok térségében lévô tartományok és régiók munkaközössége
néven.15
A munkaközösség elsôdleges feladata a tagok érdekeit érintô kérdések közös, informatív
és szakszerû megtárgyalása és egyeztetése. Kiemelten foglalkoznak a következô
témakörökkel:
– az Alpokon átvezetô közlekedési összeköttetések;
– a kikötôi forgalom;
– az energiatermelés és energiaátvitel, mezôgazdaság, erdészet, vízgazdálkodás
kérdései;
– idegenforgalom;
– környezetvédelem, tájgondozás, tájrendezés, településfejlesztés;
– kulturális védelem és az üdülôövezetek megtartása;
– kulturális kapcsolatok, a tudományos intézmények közötti kapcsolatok fenntartása.
Szabályos idôközökben kerül sor a tagok és az aktív megfigyelôk kormányzati
szintû összejövetelére.16 Az ülésekre való meghívást a mindenkori elnök intézi, aki a tagok
ábécé sorrendjében kerül kinevezésre, és két évig tölti be hivatalát. Hivatali ideje
alatt minden elnök két plenáris ülést hív össze. Az Ügyviteli Iroda a mindenkori elnök
mellé van rendelve. Az üléseken minden tag és aktív megfigyelô részérôl legfeljebb három
képviselô vesz részt. Ezen túlmenôen, szükség esetén bizonyos szakmai kérdésekhez
szakértôk is bevonhatók. Az üléseket a vendéglátó tartomány delegációjának
elnöke vezeti és hívja össze, egyetértésben a többi tag elnökeivel. Az ülések anyagát
a vendéglátó tartomány készíti elô, egyetértésben a tagok és az aktív megfigyelôk
szakembereivel, és azt rendszerint a meghívással egy idôben küldik szét. A munkaközösség
minden esetben megállapítja a nézetek azonosságát. Ezt ajánlás formájában el
kell juttatni az egyes kormányzatokhoz (végrehajtó szervekhez). Az egyes konkrét
problémák megvitatásához – a meglévô bizottságok érintetlenül hagyása mellett –
munkacsoportok létesíthetôk, szakértôk bevonásával.
17 tagtartomány kormányfôi évente a plenáris ülésben hozzák határozataikat.
Szakmai tanácsadó szervként mûködik a Vezetô Tisztviselôk Bizottsága. A lényegi
munka öt szakbizottságban folyik: a területfejlesztési és környezetvédelmi (1); a gaz-
Európai Összehasonlító Kisebbségkutatások Közalapítvány 19
15 Idézet az 1. cikkbôl: A Keleti-Alpok térségében lévô tartományok, régiók és köztársaságok munkaközösségéhez
tartozó tagok: Friuli-Venezia Giulia autonóm tartomány, Karintia tartomány, a Horvát Szocialista Köztársaság, Felsô-
Ausztria tartomány, a Szlovén Szocialista Köztársaság, Stájerország tartomány, Veneto tartomány. A Bajor Szabad
Állam és Salzburg tartomány aktív megfigyelôként vesznek részt a munkaközösségben.
16 Aktív megfigyelô tagokként kezdték, és késôbb teljes jogú taggá váltak Magyarországon a következô megyék:
Gyôr-Sopron, Vas, Somogy, Zala és Baranya.
dasági, közlekedési és idegenforgalmi (2); a kulturális és társadalmi (3); az egészségügyi
és szociális ügyek bizottsága (4); a mezôgazdasági és erdôgazdálkodási szakbizottság
(5). Ezen felül konkrét feladatok ellátására ún. projektcsoportok létesíthetôk.
Az Alpok-Adria Munkaközösség eddigi mûködésének eredményei között mintegy
százötven beszámoló és kiadvány, számos kiállítás és szimpózium emelhetô ki. Az elkövetkezô
évek tervei között pedig a regionalizmus és a jószomszédi kapcsolatok;
adatgyûjtés a területfejlesztési projektek részére; a jogharmonizáció és az uniós környezetvédelem
kérdései; a közös katasztrófaelhárítás tematikája szerepel.
Az Alpok-Adria Munkaközösség kezdeményezésként azért volt kiemelkedôen jelentôs,
mivel meglehetôsen különbözô hátterû országokat egyesített. Semleges, NATOtagsággal
rendelkezô, Varsói Szerzôdéshez tartozó országokat, térségeket. Mindezen
elválasztó tényezôk ellenére több területen jelentékeny elôrelépéseket ért el az együttmûködés.
4. Az Európai Unióval fenntartott kapcsolatok
Már az Európai Közösség, az EU elôdje is nagy hangsúlyt fektetett a 1970-es években
a regionális fejlesztésre és a határ menti együttmûködésére. A mezôgazdasági és a regionális
alapok, a közös finanszírozás Brüsszelben megállapított programjai Dél-Tirolnak
nagy segítséget nyújtottak a mezôgazdasági termelésben, a vidékfejlesztésben, a
turizmus felvirágoztatásában, a történelmi és kulturális örökség megôrzésében. A szakmai
tréningek szervezése különösen a munkanélküliség visszaszorításában játszott jelentôs
szerepet.
Dél-Tirol jelenleg aktívan részt vesz európai uniós projektek és szervezetek munkájában.
Kiemelhetô itt az INTERREG,17 amely az interregionális együttmûködés széles
körû elôsegítését célozza. Jelentôs továbbá a tartomány részvétele a különféle nevelési
és tudományos projektekben.
Elnöke révén Dél-Tirol érdekelt a Régiók Európai Bizottságában, a tanácsadó
szervezetnél, amit a Maastrichti Szerzôdés hozott létre 1991-ben. Ez az intézmény
minden uniós állam régióinak képviseleti szerve. A helyi közösségek érdekeinek képviselete
a feladata. A Miniszterek Tanácsa és a Bizottság, valamint az Európai Parlament
között foglal helyet e Bizottság, amelyet bevonnak Európa szociális és gazdasági,
valamint a transzeurópai kommunikáció és adatátvitelt érintô ügyeibe és döntéseibe
is.
Míg Róma a Közös Piac 1957-es alapításakor alapító tag volt, addig Ausztria csak
1995-ben lett az Unió tagja. Ez viszont Bozen régiónak is jelentôs lökést adott további
nyugati provinciákkal való kapcsolat felvételére, és fenntartására.
Ausztria Schengeni egyezményhez való csatlakozása lebontotta a határokat a három
tartomány: Bozen, Trient és Tirol között. Az Északi és a Dél-Tirol provincia közgyûlése
közös évi ülést szervez, közös bizottságok alakultak a további fejlesztések végett
a kommunikációtól kezdve a kultúrán át egészen a közös sportbizottságokig. Bécs is
bekapcsolódott a rokon kisebbség támogatásába, iskolai könyvek, ösztöndíjak adományozásával.
20 A dél-tiroli autonómia egyes elemeinek adaptációs lehetôségei a határon túli magyarok vonatkozásában
17 Az INTERREG a határtérségekre irányuló közösségi kezdeményezés, amely olyan területeken zajló határon túli
együttmûködésekhez nyújt segítséget, mint az infrastrukturális projektek, a közmûvállalatok együttmûködése, vegyes
vállalkozások és környezetvédelmi kooperáció.
Az 1990-es évektôl kezdôdôen Bozen tartománya folyamatosan képviselteti magát
Brüsszelben. Egy praktikus megvalósulásául a régiók közötti együttmûködésnek Dél-
Tirol Trentino tartománya és az osztrák Tirol-tartomány megosztja irodáját, tehát ebben
a formában is megvalósul egy szoros egység.
Egyik oldalról az európai egységesülés, másik oldalról a regionalizmus erôsödése
segíti európai szinten Dél-Tirol érdekeinek hatékonyabb képviseletét.

V. A dél-tiroli autonómia egyes elemeinek
adaptációs lehetôségei
Munkánk eddigi részeiben is próbáltuk súlyozottan tárgyalni a dél-tiroli autonómiának
azon egyes elemeit, illetve szabályozását, amelyek önmagukban is modellértékûek lehetnek.
Az alábbiakban mindezeken túlmenôen, az elemzett modell adaptációs lehetôségeire
tekintettel foglaljuk össze munkánk eredményeit.
1. Dél-Tirol autonómiájának néhány pozitív eredménye
– A német nyelv az olasz mellett elismert hivatalos nyelv; ilyennek tekinthetô a ladin
nyelv is ott, ahol a ladin ajkúak ôshonos lakosoknak számítanak, vagyis az összesen
116 településbôl nyolcban.
– A nyelvi csoportok identitásának megôrzése a három különbözô változaton alapuló
iskolarendszerre épül, amely mindhárom nyelvi csoport részére biztosítja az anyanyelvû
oktatást és emellett valamelyik másik nyelv elsajátítását is.
– Mindhárom nyelvi csoportnak rendelkezésére állnak saját anyanyelvükön mûködô
óvodák.
– Érvényben van egy arányosítási rendszer, amely garantálja, hogy a lakásépítési támogatásokat
és az igazgatási állásokat a három nyelvi csoport között számszerûségük
arányában osztják meg.
– Ausztria és Olaszország között 1955-ben a felsôfokú végzettség kérdésében létrejött
egyezménynek köszönhetôen a német ajkú csoport tagjai osztrák egyetemeken
anyanyelvükön is végezhetik egyetemi tanulmányaikat.
– Lehetôség van német nyelvû tévé- és rádiómûsorok vételére a szomszédos német
nyelvû országokból, továbbá helyi közszolgálati rádió- és tévémûsorokat is sugároznak.
Ugyanez – bár kisebb mértékben – elmondható a ladin nyelvrôl is.
– Igen jól és tevékenyen mûködik a több mint ezer kulturális egyesületbôl és szervezetbôl
álló hálózat.
– Dél-Tirolnak prosperáló gazdasága van, amely alapvetôen három, egymást támogató,
illetve kiegészítô tartópilléren nyugszik: a mezôgazdaságon (a foglalkoztatottak 12
százalékával), a termelésen (ipar, kereskedelem és kisipar, 27 százalékkal) és a szolgáltatáson
(61 százalék).
– Míg a munkanélküliség Európában mindenütt az egyik legnagyobb gond, Dél-Tirolban,
élve az autonómiával, elôrelátó fejlesztési politika eredményeként sikerült elérni
a majdnem teljes körû foglalkoztatást.18
Ezek a pozitív eredmények vezettek a kilencvenes években egyre fokozódó
nemzetközi érdeklôdéshez a dél-tiroli autonómia megoldásai iránt. Különösen a közép-
európai államok nyelvi kisebbségei használhatják tájékozódási eszközül saját
problémáik megoldási kísérleteiben a dél-tiroli autonómiamodellt. Tény azonban az,
22 A dél-tiroli autonómia egyes elemeinek adaptációs lehetôségei a határon túli magyarok vonatkozásában
18 Az Italy toward 2001 statisztikai évkönyv szerint Trentino tartománya második helyen áll a legkevesebb munkanélküli
számarányát tekintve.
hogy nincs két azonos kisebbségi kérdés Európában, amelyre azonos megoldások
volnának alkalmazhatók. Az eltérô történelmi gyökerek, az ezekbôl származó eltérô
fejlôdés, a partnerek különbözô mentalitása, a kisebbség és többségi nemzet változó
arányszáma és számos más tényezô befolyásolja az adott esetben alkalmazható
megoldási lehetôségeket.
2. A dél-tiroli modell adaptációját elôsegítô tényezôk
Levonhatunk azonban messzemenô tanulságokat a dél-tiroli autonómia alakulásának
folyamatából, amelyek – mivel érvényességük nem csak az adott tartományra vonatkozik
– elôsegíthetik a modell adaptációját:
1. Az autonómia nem jár a többségi államtól való elszakadással, nem veszélyezteti
annak területi integritását, hanem a dél-tiroli modell bizonyítja, hogy inkább
csökkenti az ilyen irányú törekvéseket.
2. Ebbôl következôen: az autonómia nem lerontja, hanem ellenkezôleg: elôsegíti
a kisebbségi nyelvcsoportok lojalitását a lakóhelyük szerinti állam iránt,
amely biztosítja számukra a megélhetést, és a békés együttélést.
3. A dél-tirolihoz hasonló autonóm státus megteremtése hosszú, akár évtizedekig
tartó folyamat. Ez mindkét oldal türelmét és kompromisszumkészségét
próbára teszi, sôt ellenkezik a manapság oly gyakori rövid távú szemlélettel abban,
hogy egy idôtálló és mûködôképes berendezkedés megvalósításához a
fentiek elengedhetetlenül szükségesek.
4. A dél-tiroli siker három lényeges tényezôn nyugodott:
a.) a saját identitás megôrzésének akaratán – a német nyelvû kisebbség eltökélt
szándéka volt saját önazonosságának megôrzése, s ehhez képes volt megteremteni:
b.) a politikai egységet – amely egységesítette ez irányú törekvéseit, de amelynek
hátterében
c.) az anyaország tetterôs támogatása megfelelô védôhálóként húzódott.
5. Dél-Tirol autonómiájának megteremtéséhez további speciális tényezôk járultak
hozzá, amelyek egyedivé teszik ezt a rendezést:
a.) az általános regionalizációs folyamat felgyorsulása Olaszországban;
b.) az 1955. évi osztrák államszerzôdés, amely az 1938. évi keretek között
biztosította Ausztria határait, és kizárta Dél-T irol visszacsatolásának lehetôségét;
c.) az etnikai-nyelvi állapotok status quo-jának biztosítása;
d.) a tartomány és a két provincia szintjén megvalósuló kiegyensúlyozott hatalommegosztás,
és paritásos alapú döntéshozás folyamata;
e.) jelentôs befolyása volt az Európai Közösség, majd az Európai Unió létének,
amelynek Olaszország tagja volt, Ausztria pedig tagjává akart válni;
f.) Olaszország és Ausztria együttmûködésének feltételei – ha lassan is, de –
megteremtôdtek és egyre gördülékenyebbekké váltak;
Európai Összehasonlító Kisebbségkutatások Közalapítvány 23
g.) a szubregionális együttmûködés perspektíváinak lehetôsége az Unióban
növelte Dél-Tirol lakosságának önkormányzatiságba, regionális együttmûködésbe
vetett bizalmát;
h.) az etnikai proporcionalitás elvének következetes véghezvitele a közhivatalokban,
s az ennek megvalósítását igénylô nemzetiségi hovatartozásról szóló deklaráció
fogadtatása.
6. A Dél-Tiroli Népcsoport Intézet.19 Ez egy 1960-ban Dél-Tiroli Gazdasági és Szociális
néven alakult Intézet, amely a tartományban élô két kisebbség, a németek
és a ladinok társadalmi problémáinak feldolgozására jött létre. A gazdasági és
szociális kérdések tanulmányozása azonban hamarosan kibôvült a kulturális, oktatási
és környezeti tényezôk, sôt az autonómia jogi feltételeinek vizsgálatával. A
dél-tiroli autonómia fokozatos kiépülésével pedig, amikor már bizonyos szakmai
kérdések kezelésére különbözô tartományi szintû intézetek szakosodtak, ma már
az intézet elsôsorban Dél-Tirol és az ott élô három népcsoport általános, össztársadalmi
érdekû kérdéseinek tudományos vizsgálatával foglalkozik, és jelentôs
nemzetközi tevékenységet is kifejt. Az önrendelkezés megteremtésének tudományos
megalapozottsága az, amely fontos tanulságul és példaként szolgálhat
ez irányú kezdeményezések alapos kidolgozásához.
7. Ez a 6. pontban tárgyalt tudományos alapú megalapozottság mondatja a
kövekezôket:
a.) A példa modellértékûséget tükrözi az a törekvés, amely a több nemzetiség felszámolása
helyett az összeférhetôség kialakítására törekszik. Elfogadása és
belátása annak, hogy a konfliktusokat nem nemzetiségek létezésének ténye
okozza, hanem elsôsorban a velük való bánásmód. Ezen való változtatás, a
nemzetiségek befogadása, a konfliktustényezôk levezetése egy önkormányzati
szerkezet kialakításában a dél-tiroli tapasztalat szerint megakadályozza az elszakadás
tendenciáit.
b.) A konfliktusban résztvevôk mindegyikének közös érdeke volt a tárgyalások útján
való kompromisszumos rendezés. Mind Olaszország, mind Ausztria a 70-es,
80-as években érdekelt volt abban, hogy a dél-tiroli kérdés ne rontsa egyéb irányú
kapcsolataikat. A közös gazdasági és politikai érdekek, a regionalitás elôsegítése
a két országot a pozitív rendezés, a regionális keret megteremtése felé
ösztönözték. Az olasz kormány a rendezést a területi integritás megôrzéseként
és a belsô stabilitás biztosításának eszközeként tekintette. A Dél-Tiroli Néppárt
érdekközössége marginalizálta a fellépô szélsôséges irányzatokat. Párhuzamosság
vehetô észre a közép-európai országok integrációs érdekeinek öszszecsengésével.
Ennek a közös érdeknek a kihasználása alapul szolgálhat bizonyos
nemzetiségi konfliktusok rendezésében.
c.) A dél-tiroli autonómia azt mutatja, hogy etnikai konfliktusok területi alapon történô
rendezése, valamint az állam által kisebb közigazgatási egységekre hagyományozott
döntéshozás, vagyis magának a kisebbségi önkormányzatnak a
megteremtése feszültségcsökkentô módszer a nemzetiségek között. Területi
24 A dél-tiroli autonómia egyes elemeinek adaptációs lehetôségei a határon túli magyarok vonatkozásában
19 A Dél-Tiroli Népcsoport Intézet a tartományi kormánytól, a politikai és társadalmi szervezetektôl és a gazdasági érdekcsoportoktól
független intézmény, amely jórészt természetes személyekbôl álló tagságának és szponzorainak
adományaiból tartja fenn magát. Az intézet közgyûlése háromévenként választja meg az öttagú elnökséget.
autonómia és belsô önrendelkezés megfelelôen elôkészített levezénylése akár
nagyobb nemzeti közösségek, de mennyiségileg nem számottevô kisebbségi
csoportok számára is lehet a rendezés eszköze. Ez a folyamot ma Nyugat-Európában
összefügg az államiság változásának azon tendenciáival, amelyek a
hagyományos állami szuverenitást kisebb egységekre való leosztásával – pl.
regionalizálódással – képzelik el.
d.) További tapasztalat az, hogy Ausztria és Olaszország ugyanannak a demokratikus
államok közösségének tagja. Maga ez a tény segítség a két állam bilaterális
etnikai- és határkonfliktusainak rendezésére. Európa tanácsi tagság,
majd uniós tagság. Ez szintén hasznos tapasztalat lehet a közép- és kelet-európai
országok számára a kívánt NATO- és európai uniós tagság elérését illetôen,
amíg kisebbségi problémákkal küzdenek. Itt különösen nagy lehet annak
a szerepe, hogy ez egy többlépcsôs, több fázisban lezajló folyamat, amely a
konfliktusok rendezésére idôt biztosít a teljes jogú tagság eléréséig. Ugyanakkor
veszély a kimaradók számára, hogy fokozódhat a szélsôségek fellángolása.
Regionális és szubregionális keretek támogatásával azonban mind a NATO,
mind az Európai Unió megerôsítheti a stabilitást a kisebbségi kérdésekben.
Ilyen szerepe lehet akár a Közép-európai Kezdeményezésnek, a közép-európai
kereskedelmi együttmûködésnek is a térségben.
Végül meg kell említenünk, hogy a fent megjelölt tényezôk mellett a Statútum több
strukturális és szerkezeti eleme, valamint normatívája tartalmaz olyan hasznos megoldásokat,
amelyek beépíthetôek más országok kisebbségeikkel kapcsolatos rendezési
terveibe. Ezen szabályozások beépítését megelôzôen viszont az elsôdleges megközelítést
kívántuk felvillantani jelen munkánkban. A Duna menti országok közös történelmi
gyökere – az 1918 elôtti Habsburg Birodalommal való egység – mint közösséget erôsítô
tényezô szerepelhet e kérdésben, nem beszélve arról a közös érdekeltségrôl,
amely az 1990-es éveket követôen jelent meg minden Duna-menti ország politikai törekvéseiben,
jelesül az egységes integráció törekvésekben. Ha viszont ezt következetesen
végiggondoljuk, akkor a jövô Európája, mint államhatárok nélküli Európa valóban
közelebb kerülhetek a nemzetek, pontosabban az egyes nemzetiségek Európájához.
Európai Összehasonlító Kisebbségkutatások Közalapítvány 25
Összegzés
E döntés-elôkészítô tanulmány elkészítésének elsôdleges célja volt, hogy felmutassa
azokat az eszközöket és elemeket, amelyek hatékonyan képviselhetôek a nemzetközi
politika szintjén Magyarország részérôl a szomszédos országokkal folytatott, magyar
kisebbségek helyzetét érintô tárgyalásokban.
Másodlagos célként a modellértékûséget kihangsúlyozó lehetôségek összefoglalása
jelölhetô meg az összegzésben, amely elsôsorban a gyakorlati megvalósíthatóságot
tartotta szem elôtt. A tanulmány megkísérelte a dél-tiroli autonómia azon elemeit felsorakoztatni,
amelyek nem kizárólag egy adott történelmi, földrajzi, kulturális helyzet
sajátosságai okán jöttek létre, segítséget és példát nyújtva ezzel más népcsoportok önkormányzati
törekvéseihez.
Ezeket az elemeket most ismét kiemeljük:
1. A tárgyalásos folyamat. Ezen belül különösen:
a.) A belpolitikai tényezôk szerepe. Az egyik oldalon az olasz pártok egységes
fellépése, a másikon a Dél-Tiroli Néppárt szerepe.
b.) Az önkormányzatiság kihangsúlyozása. Ezzel olyan döntési teret és lehetôséget
biztosítottak az olaszországi német kisebbség számára, amellyel
az élni tudott.
c.) Az idôtényezô. Átgondolt és alapos munkához hosszú távú tervre volt
szükség. Ennek többoldalú megbeszélései, jogi háttérbiztosítása meglehetôsen
sok idôt vett igénybe
2. A Statútum szerkezete, amely jól körülhatárolja a helyi és a központi hatalom
jogosítványait és kötelezettségeit az:
a.) önkormányzatiság,
b.) pénzügyek,
c.) jogszolgáltatás,
d.) nyelvhasználat,
e.) oktatás területein.
3. Az autonómia szerkezetébôl adódó elônyök, elsôsorban az önálló külkapcsolatok
létesítésére ösztönzô struktúra.
4. Adaptációs lehetôségek. A tanulmány ötödik fejezete foglalkozik e kérdéskörrel.
Itt elsôsorban a modell adaptációját elôsegítô tényezôkre kell utalnunk. E
mögött azonban ott áll a két állam közös törekvése, valamint az a kiemelkedô
jelentôségû tény, hogy a két államhatalom le tudott mondani arról, hogy saját
végrehajtó hatalma felügyelje a kialakított önkormányzatiságot. Ehelyett egy
olyan hatalmi megosztó és újraelosztó rendszert alkotott, amely mindezek gyakorlását
a helyi szintekre vitte le.
5. Az autonómia kialakításánál fontos szerepet játszott az a tudományos háttér,
amely összegyûjtötte és elemezte a szükséges adatokat. A Dél-Tiroli Népcsoport
Intézet példaértékû közvetítést hajtott végre a döntéshozók és a döntést elôkészítô
tudományos kutatások között, alátámasztva ezzel az autonómia létrehozásának
szükségességét gazdasági, szociális, kulturális, jogi stb. területeken.
26 A dél-tiroli autonómia egyes elemeinek adaptációs lehetôségei a határon túli magyarok vonatkozásában
6. Egyik utolsó elem, amelyre e tanulmány összegzésében röviden kitérünk, hogy
Ausztria és Olaszország ugyanannak a demokratikus államok közösségének
tagja. Maga ez a tény egyértelmû segítség volt a két állam bilaterális etnikai
és határkonfliktusainak rendezésére. Jelen idôszakban ez még hangsúlyosabb
szerephez juthat, mert az Európai Unió ma messzemenôen nagyobb jelentôséggel
rendelkezik, mint a dél-tiroli autonómia megalakítását célzó tárgyalások
idején.
A tanulmány e vázlatos lezárásában újra utalunk továbbá arra az általunk legfontosabbnak
vélt tényezôre, amely a népcsoportok önállóságát biztosító döntési felelôsségben
nyilvánul meg. Bizonyos anyagi eszközök feletti önálló rendelkezés, és az autonómia
szabályozás érintettek általi kialakításának természetes következménye az a
felelôsség, amely nélkül egy közösség, de tegyük hozzá, bármilyen társadalmi csoport,
nem gyökeresedhet meg szervesen az adott életterületen. E felelôsség nélkül, mely
leginkább a saját sors irányításának tudatában kézzelfogható, az Európát alkotó kisebb-
nagyobb létszámú népcsoportok megmaradása és az általuk képviselt értékek
közvetítése a 21. század legelején elképzelhetetlen.
Európai Összehasonlító Kisebbségkutatások Közalapítvány 27
Felhasznált irodalom
ALCOCK, Antony: The South-Tyrol autonomy. University of Ulster Northern Ireland, County
Londonberry, Bozen/Bolzano, 2001.
BÖCKLER, Stefan / GRISENTI Rita: Lo Statuto di Autonomia del Trentino-Alto Adige: un modello di pacificazione
etnica per l’area centrale danubiana? / Das Autonomiestatut für Trentino-Südtirol: ein Modell
für die Befriedung etnischer Konflikte im mittleren Donauraum? Trento, Associazione Italo-Tedesca di
Sociologia / Italienisch-Deutsche Gesellschaft für Soziologie, 1996.
GÁL Gyula: A dél-tiroli kérdés. Kisebbségi Adattár IV., Budapest, Teleki László Alapítvány Könyvtára, 1995.
Italy toward 2001, An exploration into Italy’s demographic and socioeconomic future. Fondazione
Giovanni Agnelli, Torino, 2001
JOÓ, Rudolf: South-Tyrol: A European border region. Budapest, Minority Protection Series, 1998.
PETERLINI, Oskar: Autonomia e tutela delle minoranze nel Trentino-Alto adige. Cenni di storia, diritta e
politica, Trento, 1996.
PETERLINI, Oskar: Die Autonomie Südtirols. Bozen, 1991.
PETERLINI, Oskar: The Autonomy Statute of the region Trentino-South Tyrol. Historical, political and
legal aspects, Regional Council of trentino South Tyrol, Bozen, 1994.
PUTNAM, D. Robert: Making Democracy Work. Civic traditions in modern Italy. Princeton, Princeton
University Press, 1993.
REGIONE AUTONOMA TRENTINO-ALTO ADIGE / AUTONOME REGION TRENTINO SÜDTIROL: Norme
di attuazione dello statuto speciale per il Trentino-Alto Adige / Durchführungsbestimmungen zum
Sonderstatut für Trentino-Südtirol, Trient, 1992.
STEININGER, Rolf: Südtirol im 20. Jahrhundert. Vom Leben und Überleben einer Minderheit.
Innsbruck-Wien3, Studienverlag, 1997
2002 Südtirol in Zahlen, Autonome Provinz Bozen-Südtirol. Bozen, Landesinstitut für Statistik, 2002.
Fontosabb honlapok:
http://davinci.istat.it  
http://www.are-regions-europe.org  
http://www.argealp.org  
http://www.provincia.bz.it  
http://www.regione.taa.it  
http://www.suedtirolernachrichten.it  
http://www.tirol.gv.at  

Forrás:

Európai Összehasonlító Kisebbségkutatások Közalapítvány

Dél-tiroli autonómia elemei (pdf)

www.commora.hu

 
A honlap látogatottsága
Indulás: 2005-04-08
 
Jelenlegi látogatók száma

  látotagó olvassa a lapot.

 
Magyar helységnévkereső
 
Az andocsi Máriához
     
 
Ismerős Arcok

             

 

     Tovább >>kapcsolódó I.        

     Tovább >>kapcsolódó II   

 
Trianon himnusz - Csík zenekar

Tartsd magad, nemzetem !

 
Égi Élő Igazság- A Szent Korona Tana

A Szent Korona misztériuma és tana

 
Segítse a Trianon Kutató Intézetet

 
Üzenet az MSZP szavazóknak

      

 
El kell ismertetnünk Trianon igazságtalanságát!

    

 
Vérző Magyarország

      

 
Csevegő - regisztráltaknak

 
Jobbik

 

 

 

 



 




       A Jobbik nemzedék című dokumentumfilm letölthető:

  Jobbik kiskáté: 

 
Hozzászólások a cikkekhez
Friss bejegyzések
2011.01.08. 10:19
2010.07.26. 18:16
2010.07.20. 16:34
2010.02.09. 11:11
2009.12.17. 20:40
2009.08.31. 16:34
2009.08.02. 13:52
2009.07.29. 09:31
2009.06.20. 09:42
2009.06.20. 08:53
2009.06.18. 15:04
2009.06.09. 17:06
Friss hozzászólások
 
Kérjük szavazzon !
Lezárt szavazások
 
Szavazás
Eva Maria Barki:"az autonómiánál többet kell követelni !"”

Igen
Nem
Nem tudom
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Szavazás
Az agresszív magyarellenes tót politika ellen mit tehetünk?
A magyarság asszimilációját célzó tót törvényhozást csak úgy állíthatjuk meg,

ha népszavazással revíziót követelünk (nemzetközi ügyet csinálunk)
ha az autonómiát támogatjuk (mely belügynek minősül, kisebb az esély a megvalósításra)
ha petíciózgatunk az EU-nak,hogy helyettünk oldja meg a kérdést
Nemzetközi bíróság vizsgálja felül a Párizsi békeszerződést és döntsön a revízióról/autonómiáról
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Szavazás
Lezárt szavazások
 
Az Erdély Ma honlap legfrissebb hírei
 
Amit az autonómiáról tudni érdemes

Példák Európában és világszerte:

Erdély, Délvidék, Felvidék, Kárpátalja:

 Nyugat Európa: 

 
Amit az állampolgárságról tudni érdemes

 Érvek a kettős állampolgárság mellett tovább >>

  Frissítések a témában:

 

 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierjèt!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre