Corvette '97-'03
Geri 2006.01.02. 08:19
Összegzés het év alkotómunkáiból.
Sok várakozást követően, 1997 januárjában a Detroit-i autó-kiállításon mutatták be a Chevrolet Corvette ötödik generációs változatát a nagyközönségnek, ami természetesen megfelelt minden követelménynek, amit egy Corvette-től elvárhatunk. A hosszan előrenyúló motorháztető alatt lévő hatalmas V8-as motor több száz lóerővel, ami a hátsó kerekeken keresztül jutott az aszfaltra, az első bukólámpák, a négy hátsó körlámpa (itt ovális volt), a műanyag karosszéria elemeket hordozó acélszerkezet, a keresztben elhelyezett műanyag laprugók, és a jellegzetes kólásüveg forma még mindig a Corvette jellegzetes vonásai voltak. Az autó acélváza teljesen új konstrukció volt, csavarodási merevsége négy és félszerese volt az előző típusénak. A szilárdságát tükrözte az is, hogy az 1998-ban megjelent cabrio (convertible) változat készítésénél semmilyen erősítés nem kellett elvégezni a karosszérián. A Corvette egyszerűbb lett, alkatrészeinek száma egyharmaddal csökkent, 2800 darabból rakták össze a General Motors Corvette gyárának szerelői és mérnökei. A légellenállási tényező 0,29-re csökkent, amivel a Corvette listavezető volt az Egyesült Államokban. Az oldalküszöb alacsonyabb lett, és az autó tengelytávja is megnőtt 20,1 centivel. Az autó eddig elöl elhelyezkedő váltóművét a hátsó tengely elé helyezték (TransAxle-elv), így a még mindig tiszta bőr és minden extrával felszerelt utastér, és a csomagtartó is jóval tágasabb lett, valamint a súlyelosztás 50-50%-os értéke sem elhanyagolható. A Corvette könnyebb (1465 kg) és olcsóbb is lett, kb. 38000$ (coupe), 46000$ (cabrio). Egy valami azért maradt a régi, a Corvette 5,7 literes V8-as motorja továbbra is a klasszikus hengerenként 2 szeleppel ellátott szelepemelőrudas szerkezet, ami most már teljes egészében könnyűfémből (alumínium) készült, és a Corvette jellegzetes hangját (The Heartbeat of America) szolgáltatta. 1997-ben az LS1 5680 köbcentiméteres, és 345 lóerőt teljesített 5600-as fordulatszámon. A legnagyobb forgatónyomaték 490 Nm 4400-as fordulatonszámon, így egy átlagos autósnak nem igazán kellett a kipörgésgátló kikapcsolásán gondolkodnia. Az autót hatsebességes manuális, és négysebességes automata váltóval készítették, ami 275/40 ZR 18-as Goodyear gumikon keresztül vitte a motor erejét az útra. A Corvette fantasztikus menetteljesítményekkel rendelkezett, melyekkel első volt árkategóriájában. |
1998-ban a Corvette maradt 345 lóerős, a 100 km/h sebesség eléréséhez mindössze 4,72 másodpercre volt szüksége a kézi váltós változatnak, míg az automatának 5,6 másodperc kellet ehhez. Az automata váltós Corvette a 200 km/h-ra való felgyorsulást 19,7 másodperc alatt teljesítette, és innen 5,1 másodperc alatt volt képes megállni, ami 0,1-el jobb volt, mint a világ legjobb fékjeinek tartott Porsche-fékek tudnak. Ez 130,2 méteres fékutat, azaz 11 m/s2-os lassulást jelentett. Az autó végsebessége elérte a 275 km/h-t, ami egy ilyen sportkocsitól el is várható főleg ott, ahol nincsenek sebesség korlátozások. |
1999-ben a C5-R elkezdte pályafutását, indult a Daytona 24-en és a Sebring-i 12 óráson is. Bejelentették, hogy a C5-R indul a Le Mans-i 24 órás versenyen is, a Corvette Museum pedig 5 éves fenállását ünnepelhette. A gyári Corvette paraméterei nem változtak (345 LE, 490 Nm), de ebben az évben már lehetett újra keménytetős (hardtop) verziót vásárolni. |
2000-ben a C5-R bemutatkozott Le Mans-ban, és a felvezető autó is egy C5 volt. Az alap 'Vette maradt a régi. |
2001-ben bemutatták a ZR1-es Corvette méltó utódját a Chevrolet Corvette Z06-ot. Az autó Zora Arkus Duntov szellemében készült, aki 1963-ban már készített egy Z06-os csomagot a Sting Ray-hez. Az autó LS6-os motorja 386 lóerős (6000-es fordulatszámnál), 522 Nm-es nyomatékkal (4800-as fordulatszámnál). Az alap Corvette teljesítménye is növekedett 2001-re, most már 350 lóerős az LS1-es motor. A C5-R Corvette (7 literes V8, 773 Nm-es nyomaték, 610 lóerő, 0-60 mph 3,5 másodperc) ebben az évben nyert (GTS kategória) előszőr a Le Mans-i 24 óráson, ami eztuán hagyománnyá is vált. Sorra nyerte a Le Mans-i versenysorozat GTS kategóriájának versenyeit, szinte verhetetlen, a nagy európai sportautó márkák csak próbáltak a nyomába maradni...
|
2002-től a Z06 már 405 lóerős és 3,9 másodperc kellet neki a 60 mp/h-ás sprinthez. A C5-R a Le Mans-i verseny megnyerése mellett ismét első lett az ALMS-ben (American Le Mans Series). |
2003-ra piacra került az 50-dik évforduló alkalmából készített 50th Anniversary Edition Corvette speciális felszereltséggel, 350 lóerős motorral, 4,9 másodperces gyorsulással. Az Active Handling System segítségével a Corvette rendkívül kezelhető volt, és mint az láthattuk a versenypályákra termett. A C5-R Corvette ebben az évben is első lett az ALMS-ben (American Le Mans Series). |
2004-ben bővült a választék a Z06 Z16 Commerative Edition változatával, amit csak Le Mans Blue színben és 6 sebességes kézi váltóval lehetett megvásárolni. A Corvette a Le Mans-i versenyt is megnyerte, és természetesen első lett az ALMS-ben versenysorozatában is. Mivel ez volt a C5 'Vette utolsó éve, az ötödik generáció sikereinek ünneplése mellett, már mindenki C6 lázban is égett... |
|