A semmiből
érkezett az idén 25 éves Edda új lemeze, Isten az úton címmel.
Szomorú, hogy
egy ilyen patináns, több ezer hanghordozót eladó hard rock csapat
aktuális
dalcsokra minden különösebb hírverés nélkül került a boltokba. Az
Edda nevet az utóbbi
években Attisnak - mindenféle egyéb szereplése révén -
sikerült megfosztani attól a
kiemelt státusztól, amit a kilencvenes évek
elején/közepén elértek. Az előző évezred
végére a csapat mintha útját
tévesztette volna. A roppant gyengus Nekem nem kell más lemez,valamint az azt
követő hosszú csend azt sugallta, hogy a banda földbe állt.
A 2003-as - mondhatni visszatérő - Örökség című lemezt jómagam
is kédkedve fogadtam;
mit tud mondani az Edda egy újabb, konkrétan az új
évezred generációjának. A korong
pár bugyuta szófordulattól (pl. Totálbrutál
refrénje) eltekintve első rangúra
sikeredett, és tartalmazott jónéhány
klasszis dalt (pl. a rádiókedvenc, megarefrénnel kitalált "Csak bírd ki!"-t; a
fantasztikus szövegű "A mese" címűt). A zeneileg pedig
visszakanyarodtak az
1993/94-es hangzásvilághoz, ahol Alapi Steve riffjeire és
Göme
Hammond-meneteire épültek a nóták.
Amint meghallottam az új lemez címét, az jutott eszembe, csak
nem valami vallásos irányba
mozdultak el Attisék. A szitu az, hogy kinéznék a
zenekarból egy ilyen fordulatot, pláne
hogy ez a korong is a Pataky
Management-en keresztül jelent meg.
A címadó szám nyitánya viszont eloszlatott minden kétséget: a
lendület, a gitár/billentyű
hangzás a legszebb Edda korszakot (ez számomra a
1992-96-os időintervallum) idézi:
hard rock ez a javából. A szöveg enyhe
"white rock" beütésű, de nem zavaró; Steve
gitárszólója pedig nem egy
összecsapott pár másodperces szösszenet, hanem a stílusos és
kijátszott. Az
"Én vagyok én" gitárriffjei akár az Elveszett illúziók lemezről
is
származhatnának, a refrén alatti Hammond gurgulázás pedig a még régebbi
Eddát idézi.
A lemez szerkeztés aranyszabályainak megfelelően érkezik
harmadikként az első lírai
tétel. Attis hangja egy cseppet sem kopott az évek
alatt. Ugyanolyan erőteljes és
érzelemmel teli, mint a banda indulásakor. A
nagyívű dal szerkezetileg ugyan nem rejt
meglepetést, de annyi szűk esztendő
után olyan jó hallgatni az IGAZI Eddát.
A "Csillagúton jöttem" lendületes melódiái rendben vannak
ugyan, de az Istenes szöveg
valahogy sok nekem egy kicsit. A "Ne tépj
szét"-ben pedig kifejezésre jut, hogy az "Öt lány"
már a múlté, semmi
csajozás, semmi vadság. Szövegeket tekintve újabb kérdőjel kezd
rajzolódni a
fejemben. Aztán meghökkentő dolog történik: "Szerelmem, szerelmem"
címmel
népdal szerű nóta született az Edda műhelyben. Hát szerintem ezt nem
kellett volna...
talán esetleg rejtett bónuszként.
A "Csak veled" szerencsére visszatér a hard rock kerékvágásába,
de a tingli-tangli
refrén nem fogja kedvenccé tenni ezt a dalt. A másik
lírai, "Szeretnék hozzád visszatalálni"
javít az éppen összecsúszó képen. Nem
vitás, Attisék nagyon erősek lassú számokban. A szöveggel
együtt
terebélyesedő zene csúcspontja lesz majd a Lyrák III-nak is (már ha lesz
ilyen).
Itt viszont csak a fancsali ábrázatomon javít valamicskét.
Az album utolsó harmada ismét a remek formában lévő Eddát
mutatja: a "Csak egy lövést"
standard dallamai és a "Ha eltűnnél" remek
Alapi-féle gitárjátéka felfelé tolják
az ismertető végi pontszámot. Utóbbi a
lemez egyik lejobb dala, a leginkább
riffközpontúbb szerzemény. Még egy kis
érdekesség a végére: az "Éjszaka lánya"-ban
Steve nyihogó, lehangolt gitárja
ad egy kis extra súlyt a nótának.
Összességében elmondható, hogy az Edda egy újabb színvonalas
hard rock (!)
korongot adott ki a kezéből. A számok második negyedét viszont
a lemez végére
száműztem volna, hiszen így lesznek akik a negyedik track után
bosszúsan,
összehúzott szemöldökkel kapcsolják ki a lejátszót, esélyt sem
adva az album
második felének. Pedig érdemes
kitartani...